Se indlæg
 Udskriv debat
Man skal måske være hurtig nu
Payanak

At få LPG installeret i sin bil koster i omegnen af 40.000-60.000 Baht.

Man kan dog købe nye biler hvor det allerede er installeret.

sank
Frown Ja i 1975 0g ca 10 år frem kørte jeg med gas i en Simka 1100 på gule plader. den kørte ca 10 på l. bencin og ca. 9 på gas og aldrig problemer Sad men så blev alle afgifter på gas sat op og alle anlæg forsvandt ?? det var alt for rent efter politikernes mening og ingen luxus rejse fra de store Bencin selskaber. Dengang kørte mange på Gas især Taxi Sad men det var for godt Angry

gas oile benzin, det kommer altsammen fra en kilde som er ved at udtørre, derfor er disse prisstigningervi allerade har set, vand i forhold til hvad vi kommer til at se i fremtiden, bioetanol er faktis et af de eneste alternativer, i thailand bruges bla. sukkerrør
selvom vi kommer til at se kinisiske batteribiler i dk fra næste år. som kan køre 100 km på strøm. men dette hjælper jo ikke meget for flyrejser.
rent faktis er der ikke sket meget i udvikling på dette område i de sidste par årtier, de metoder man bruger nu bygger stort set på metoder man kendte til for 10-20-30 år siden

Klovn
Tror at flyselskaberne har en fast aftale eller kontrakt på et vist antal år.
kan ikke forestille mig at de skal betale dagsprisen for brændstof til fly
men de bliver ved med at fortælle hvor dyrt det er at flyve og de desværre må sætte prisen op Igen! for at dække de stigende priser på
brændstof,Hmmm de tar vist røven på os/mig. tør ikke selv vendte med at købe så det har jeg allerede gjort ved SAS med afgang næste sommer puhaa tænk vis de stiger endnu mere Cool

Hep
Frank Johansen skrev:
Tror at flyselskaberne har en fast aftale eller kontrakt på et vist antal år.
kan ikke forestille mig at de skal betale dagsprisen for brændstof til fly
men de bliver ved med at fortælle hvor dyrt det er at flyve og de desværre må sætte prisen op Igen! for at dække de stigende priser på
brændstof

Både ja og nej. Flyselskaberne køber jetfuel både på kontrakt og på oliebørsen til dagspriser.

Kontrakt køb af jetfuel hedder "Hedging" og består af at flyselskabet køber en vis andel af deres årlige fuel forbrug til en fast pris. Hvis man som eks. siger at olien koster $120 per tønde i dag, kan man måske "hedge" det til $130 og købe stort ind. Faren ved "hedging" er at hvis man gør det ved en høj oliepris og den så efterfølgende falder så sidder flyselskabet fast i med en kontrakt på at købe X antal tønder olie til $130 resten af året. Det ville jo være en meget dårlig forretning af skulle betale $130 per tønde, hvis alle andre flyselskaber kun betaler $110.

Derfor "hedger" flyselskaberne kun en vis portion af deres årlige fuel forbrug og ikke hele forbruget. Jeg mener at have læst at man typisk hedger 30-50% af det totale fuelforbrug, men det varierer nok meget fra selskab til selskab.
Redigeret af Hep d. 31/07-2008 20:39

ingolf
Det er sikkert sant, at bioetanol er en god erstatning til det fosila, men der er et stort problem. Man bruger jorden til etanol istedet for til mad, hvilket indebärer at der produseres for lidt mad, og med det fölger stigende priser. Vi ser jo bare nu når risen er gået meget op i pris, og det drabber jo isär de fattige. Vi rige skal nok klare os, men der er nogle miljarder af de fattige, som får det meget svärt!
Jeg tror der skal noget andet "brändstof" til, om det ikke skal gå ud over alverdens fattige.

Ingolf
Redigeret af ingolf d. 31/07-2008 21:40

her er et par billeder af sukkerrør påvej til en bioetanol fabrik
i143.photobucket.com/albums/r160/bkk-dansk-thai/IMG_0087.jpg

i143.photobucket.com/albums/r160/bkk-dansk-thai/IMG_0089.jpg

risbaronen

http://thepirateb...-HNR_Toxic

denne her film gir et (måske lidt ) pessimistisk vink om hvad vi kan vente i fremtiden men den er nok ikke helt galt på den

det store spørgsmål er jo hvornår olien for alvor begynder at slippe op
Redigeret af Webmaster d. 01/08-2008 02:18

http://vinduespudsningkoebenhavn.dk
Locturian
Der er nok olie rundt om i verden til de næste 100 år. Det er ikke mængden af olie jeg er bange for, det er priserne og forureningen. Det positive ved det hele er, at der bliver puttet ekstra mange penge i alternative energier, der på sigt kommer os alle til gode - Rige som fattige. Det eneste jeg måske frygter for er, at de fattige ikke kan ride bølgen af, med de stigende priser :S

Personligt, så overlever jeg nok at benzinen kommer op på 60-80baht per liter - Ja, det er dyrt, men jeg overlever nok. Jeg overlever også nok, at skulle give 10-12.000kr for en retur billet til Danmark.

Ud med olie, ind med noget andet!

Vedr. kommentaren med at der ikke bliver mad nok, hvis man skal til at dyrke noget andet, fx. sukkerør, majs, whatever, der kan bruges til biodiesel eller ethanol - Well, verden har aldrig været så mæt som den er nu, og det kunne jo give lidt ekstra arbejde og penge til de fattigere lande. Jeg tror at Thai'erne bliver glade for, at der var nogen der ville købe alle deres afgrøder - Tror ikke de vil pive over, at de så ikke har nok at spise, fordi nogen køber alle deres majs Smile

Personligt tror jeg ikke at svaret ligger i at bruge én metode, som fx, bio, men en kombination af flere energier. Ihvertfald indtil vi opfinder den ultimative energikilde, hvor man blot stopper en krystal i motoren, og så er der energi de næste 100 år.

Jeg ser frem til en oliefri fremtid!
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Spring til debat: