Se indlæg
 Udskriv debat
Arbejde i bangkok !?!
Robert Kronberg
Hej rinpoche,

Der er ikke mange krav for en arbejdstilladelse, men der er mange krav for et 1-års visum (forlængelse).

Bemærk, at man ofte sammenblander visum og arbejdstilladelse. Det såkaldte 1-års MULTIPLE visum er IKKE et 1-års visum, men et 3 måneders visum, som er gyldigt i et år for flere indrejser. Man skal her rejse ud hver tredje måned, og man kan kun forny sit visum i udlandet, dvs. uden for Thailand. Man er derfor ikke på nogen måde bosiddende i Thailand.

På et 3 mdr. visum får man altså let en arbejdstilladelse, men skal man havde et 1 års-visum, dvs. uden at nogen sinde skulle rejse ud af Thailand, så er der flere krav.

Jeg forholder mig til kombinationen af arbejdstilladelse og 1 års-visum (forlængelse). Ved et 1 års-visum er man stadig ikke permanent boende, men man bor her. Og jeg forholder mig til at "bo" her.

Så det er muligt i vor "uenighed", at vi er enige, fordi vi forholder os til det på forskellig vis. Du ved jo ikke, om folk, der arbejder her på lovlig vis har et 3 mdr. multiple eller en forlængelse.

BTW Clyde er "native speaker"...

/Robert
Redigeret af Robert Kronberg d. 08/06-2006 19:41
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
rinpoche
Hej robert,

Jeg tror nu ikke vi er uenige du Smile og jeg skal da forøvrigt være den første til at medgive at jeg ikker har særlig megen indblik i love og regler omkring hverken visa ejheller arbejdstilladelse, jeg tilstræber blot at christina får et så reelt grundlag som muligt for at vurdere sine muligheder.
Min baggrund for i det hele taget at kommentere på minimumslønninger var konkrete erfaringer fra min bekendtskabskreds, hvilket stod i modstrid med lovens bogstav.

mvh
rinpoche
Redigeret af rinpoche d. 08/06-2006 20:09

Payanak
Jeg arbejder selv som engelsk underviser/lærer, og jeg kender ikke mange der tjener over 30.000-35.000 Bath om måneden. Selv arbejder jeg på deltid og får ca. 20.000 Bath om måneden. Timelønnen ligger typisk på et sted mellem 250-450 Bath i timen. Man får mest hvis man arbejder privat og ikke så meget hvis man er ansat af en sprogskole.

Divemasterne og dykkerinstruktørene tjener lang mindre end engelsklærene. En divemaster tjener (per arbejdsdag) 600 Bath for 2 dyk, 800 for 3 dyk og 1000 for 4 dyk. Og det er vel at mærke for at sidde på en dykkerbåd op til 12 timer. Instruktørene tjener lidt mere, da de får en procentdel (gerne 25%) af kursusprisen. Det kan i teorien give godt, men det holder aldrig i virkeligheden, da der er uforholdsmæsigt mange, som arbejder som divemaster/instruktør. Og et kursus tit og ofte afholdes over flere dage med kun en elev. Og så kan der gå mange dage inden det næste job.

Min konklusion er at man nok skal tænke sig om inden man tager til Thailand for at arbejde med dykning. Det koster trods alt omkring 50.000 KRONER at blive instruktør, og for de penge kan man altså opholde sig ret langt tid i Thailand.

Robert Kronberg
Hej Ajarn,

Jeg er enig i dine betragtninger mht. til lønninger, især dykkerne, men jeg tror, at man kan få certificat som PADI-instrultør noget billigere herude, især i lavsæsonen og det rigtige sted. Jeg tror ikke på, at det koster over 300.000 baht...

/Robert

"

rinpoche
hej Ajarn,

Ja, det er også de lønninger jeg er bekendt med. Og det illustrerer så også at man godt kan få job uden at få mindstelønnen på de 50 K.

rinpoche

Robert Kronberg
Hej rinpoche,

Nu ved jeg ikke, om vi kører i ring, men mange (de fleste?) dykkere har slet ikke arbejdstilladelse, og mange engelsklærere (de fleste???) har enten ikke arbejdstilladelse eller har ikke et-års-visum, men et-års multiple, dvs. de skal på visa-runs.

Nogle har arbejdstilladelse og et-års-visum og mindre end 50K, men så laves der fusk både i regnskabet og over for immigration, for Immigration kræver, at man regnskabsmæssigt dokumenterer, at personen har mindst 50,000 i løn per måned i fast løn - altså ikke svingende løn.

/Robert

"

rinpoche
Meget apropos når vi nu taler om bla dykkerindustrien, så er der sandsynligvis "vejromslag" på vej, ihvertfald på Phuket:

Friday, June 16, 2006
Dive industry facing tough new rules

PHUKET: Phuket’s Chief Administrative Officer (Palad) Nivit Aroonrat yesterday handed the Governor a proposal to issue an order that will require all dive businesses on the island to register with the government within 30 days.

Thereafter, the dive shops will have to provide specific details – including how many foreigners they employ and whether the foreign employees have work permits.

The proposal is based on recommendations by a committee, headed by Palad Nivit, which was set up amid allegations that many dive businesses run by foreigners on the island are evading tax.

Palad Nivit told the Gazette, “[If the Governor approves the proposal] every dive company will have to register at the Phuket Marine Office within 30 days [of the order being issued by the Governor].”

After the 30-day registration period has expired, the operation will move into its second stage, also of 30 days. During this period, operators who have registered must provide all the documentation demanded of them and apply for a permit to operate a dive business in Phuket.

“The permit will be issued by the Governor or by another senior government officer delegated by the Governor,” Palad Nivit said.

“Dive operators will have to declare all information about their businesses, such as the number of boats they have, how many dive trips they make a day, how payments for dive trips are received, the number of employees in the company, how many foreign employees they have and whether those foreign employees have work permits or not, and so on,” he added.

Phuket Marine Office Chief Surin Theerakulpisut said, “We are waiting for the Governor to sign the order before we will announce to the dive operators that they have 60 days to complete the [registration] process.

“Dive operators will have to show us every bit of information about their businesses, including how they operate. For example, if companies have websites, they will have to inform us.

“They will also have to declare how they receive payments, and show us all their accounts. This way we will know how much revenue they receive, so that we can work out how much tax they should pay.”

K. Surin added that the Phuket dive industry is believed to generate about 3 billion baht in revenue a month. “The province has never received all the taxes that it should get from them, and these new rules will help us to collect taxes in full,” he said.

Several crucial points are unclear at this stage: precisely what information will be required; what penalties will be imposed on those who do not comply; whether dive operators will be allowed to continue working during the 60-day process; and how long it will take for permits to be issued.

[url]phuketgazette.com[/url]

Hej Ringpoche
Jeg lavede din henvisning om til et link
bamsen
Redigeret af d. 17/06-2006 13:53

thaikurt1

Det er sgu godt man ikke er nod til at arbejder med den lon de for. men kan gaar og hygge sig hver dag.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
Payanak
De 50.000,- kr. jeg angav som prisen på at blive instruktør var ment som en alt incl. pris. dvs. med dykkerudstyr etc. Man er nød til at ege sit eget udstyr.
Og der er iøvrigt et årligt gebyr man skal betale til PADI for at have sit licens. Det er omkring 800,- kr. for divemaster...kan ikke lige huske hvor meget det er for instruktørene, men det er med garanti mere end 800,- kr. om året.

For engelsklærene er det krævet mange steder at man er TEFL certificeret. Det kursus koster i omegnen af 35.000-40.000 Bath.

Robert Kronberg
Hej,

Et dykkercenter har da sit eget udstyr, som det også lejer ud til deltagerne, så hvorfor skal divemasteren, så selv købe sit eget udstryr?

Hilsen, Robert

"

clydehaumann
Et TEFL certificat der er godkendt at undervisningsmenisteriet koster i dag 47000 Baht.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
Payanak
Når man arbejder som professionel inden for dykkerindustrien, skal man naturligvis have sit egen udstyr. Jeg er selv Rescuediver-certificeret og har ALDRIG mødt en Divemaster/instruktør som ikke ejer sit eget udstyr. Jeg tror overhovedt ikke nogen vil ansætte en som ikke har sit eget udstyr.
Og hvis divemasteren alligevel skulle leje udstyret, så ville der overhovedet ikke være nogen penge tilovers at leve for.

Spring til debat: