Se indlæg|
bitre expats?
|
|
| vandango |
Lagt på d. 15/03-2015 09:36
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Det er meget få negative personer jeg har mødt i Thailand, har dog valgt at undgå disse, da jeg tror det er en del af deres personlighed, nægter at være med til at nedgøre et land og folk og kultur som jeg er dybt facineret af, er jo oven i købet gift med en thailandsk kvinde. Har dog fra tid til anden siddet og krummet tæer, når jeg har læst bedrevidende og små rasistiske kommentarer her på foraet, ville godt hive et par eksempler frem, men er træt efter nattevagt så orker ikke. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 15/03-2015 10:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
En overskrift som Bitre Expats, den fanger jo manges interresse, det er et godt emne, som ingen vil være en del af, heller ikke mig. For mit vedkommende, vil jeg bare sige, at det ikke har været en dans på roser hele tiden, de 10 år jeg har boet i Thailand, men plusserne er mange flere and minusserne. Jeg har sikkert også fyret en negativ bemærkning af om ene eller anden thaier eller måske flere, det kan også godt være at det var begrundet i øjeblikkets situation. Men generelt synes jeg godt om Thaifolket og landet som helhed. Jeg har mødt mange af de her såkaldte bitre expats, det er meget svært at bedømme om det er rigtigt hvad de siger, når de snakker om deres dårlige erfaringer fra Thailand, men en ting er sikkert, de gør dem selv ikke en tjeneste med at øse ud af negative verber dagen lang på et værtshus, det er vel dem vi snakker om, dem der kender alt til Thailand, selv om de kun har set thailand fra en barstol i et af turist områderne. Der er vel også et par stykker der er så dårligt stillet økonomisk at alt er bare noget lort, men dem der altid snakker negativt om andre, taler faktisk om dem selv og til dem selv, men de ved det bare ikke endnu. Det er vigtigt at du gør dig klart, hvordan thaierne ser på dig. Det er mange der siger at de er lige glade, hvad thaierne synes om dem, men det er der, det går galt, det er ufatteligt vigtigt, at du er bevidst om, hvordan folket i Thailand ser på dig som person. Hvis du synes at alle thaierne er idioter, ja så er det stor sandsynlighed for at de synes det samme om dig, så du et problem. Jeg havde en hel del problemer med thaierne i begyndelsen, men det var fordi jeg kendte dem ikke, og de kendte ikke mig,men efter jeg har fået et godt kendskab til thaierne og hvordan tingene gøres her ude ja, så er de fleste af problemerne løst. Der ting du ikke kan gøre i Thailand og der er ting du kan have meget svært at få fat i det daglige, dem må du simpelthen lære at leve med foruden, jo flere frustrationer du kan være foruden, jo mindre brok fra din side, og så befinder du dig ikke længere i den gruppe de kalder bitre Expats. Men som dansker er der vel altid noget at brokke sig, det er jo nærmest nationalsporten, men der fra og til at være en bitter fremmed, er lidt langt. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2015 10:57
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
JohnBKK skrev: @TomDK: Når jeg læser indlæg på Thaivisa synes jeg da nok at diverse moderatorer er lynhurtige til at slette stødende indlæg eller bede folk ændre tonen, det er efter min mening et af de mest kontrollerede, ja næsten censurede fora om Thailand. "Personligt kunne jeg da godt tænke mig at bosætte mig i Thailand i et par år, men tvivler på at min økonomi uddannelse ville kunne lande mig et ordenligt Expat job og der er 28 år til jeg når pensions alderen, så det ligger ikke lige i kortene." Jeg tror da sagtens du kunne finde et job evtl. som udstationeret i en dansk virksomhed i Thailand. Der er mange muligheder, Ecco, Grundfos, Danfoss, Pandora m.v. Ret interessant og for oevrigt et godt indlaeg fra Conrad. Men hvad er en "expat" ? I min verden saa er jeg paa nuvaerende tidspunkt ikke en expat selvom jeg bor udenfor det land hvor jeg er foedt. Min titel er "retiree". Det er man forstaar ved en expat er en person som er blevet udstationeret af f.eks. sit danske firma fordi man ikke er istand til at finde kvalificerede lokale medarbejdere til det specifikke job. At vaere "expat" betyder at man som vaerende udstationeret af sit firma modtager: 1. en loen der overstiger hvad man ville modtage i det land man kommer fra dvs plus en kompensation for hoejere leveomkostninger i det land man bliver udstationeret til. 2. free housing 3. free car with driver 4. free schooling for kids 5. free medical expenses for whole family 6. free membership to clubs - sport clubs 7. hjemmeferier betalt af firmaet - som regel 5 - 6 uger. undskyld at jeg slog over i engelsk. Nogle firmaer goer saa det at de giver en loen plus hvad man kan kalde en "all-in" afloenning. Med andre ord firmaet har ikke besvaeret med at give en limit paa husleje osv. Hvis man vaelger at bo i telt eller flyve business class paa hjemmeferie er det op til en selv. Lad os tage eksemplet med skolelaerere som kommer til Thailand for at undervise Thai boern til en loen af THB 50,000.-. Er de expatriates ? Efter min mening nej. Se det er hvad man forstaar ved "expatriate life style". Som jeg ser det lige nu saa er "expatriates" en uddoende race. Hvis man kan finde en lokal person som kan udfoere det samme job saa vaelger man selvfoelgelig den lokale og saa har man ikke omkostningen til alt det "ekstra". Nu blev det naevnt at "man sagtens" kunne et job som udstationeret i bl.a. Ecco, Grundfoss, Danfoss osv. Saa enkelt er det ikke mere. Virksomhederne vurderer serioest hvad har vi brug for og hvad er prisen. Naa men det var blot et "lille" indlaeg fra en "retired person" som er godt tilfreds med at bo i Thailand. Mvh |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 15/03-2015 14:22
|
well well Hugobørge, det er så din definitation på en Expat, men den engelske ordbog, definerer en person, som ikke bor i sit hjemland, men for eksemperl i Thailand en en person, der er Expatriate, med andre ord, en person der er flyttet fra sit hjemland. Så alle ikke thaiere der bor i Thailand er expats, så enkelt er det. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 15/03-2015 14:57
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Expat er efter min opfattelse en der har bosat sig i et andet land end man er født. En dansker med Thailandsk pas og alt det halløj er jo heller ikke Thai - men expat. Men Farang vil du altid være. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 15/03-2015 15:00
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Hej GAMBIT, Er alle de flygtninge mm. bl.a. fra mellemoesten, der har faaet dansk pas saa expats? Hilsen Conrad |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 15/03-2015 15:15
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Mon ikke de fleste farang hører under en kategori kaldet "sexpats"? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2015 15:45
|
bannok skrev: well well Hugobørge, det er så din definitation på en Expat, men den engelske ordbog, definerer en person, som ikke bor i sit hjemland, men for eksemperl i Thailand en en person, der er Expatriate, med andre ord, en person der er flyttet fra sit hjemland. Så alle ikke thaiere der bor i Thailand er expats, så enkelt er det. Bannok - i din verden er det maaske enkelt nok. Men per definiition, ja saa har du 100% ret, det er der ingen tvivl om, men det var ikke saadan man saa paa det tidligere af den enkle aarsag at "expatriates" var personer som var udsendt af deres firma. Jeg kan ikke mindes i min tid at der har vaeret pensionister bosat i de lande jeg har vaeret bosat som expatriate. Verden har dog aendret sig saa nu er der pensionister som bosaetter sig under varmere himmelstroeg og de kommer ikke ind i disse lande under en form for expat ordning, det er visa baseret paa retirement. Pensionister som er flyttet til f.eks. Spanien er efter min opfattelse ikke expats, de er pensionister som er flyttet fra et land til et andet for at nyde deres alderdom under varmere himmelstroeg. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/03-2015 15:51
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Sjov drejning tråden lige tog, men debatten vedr. ordet 'expat' kører også på Thaivisa.com i dag: What is an expat? And who is an expat? According to Wikipedia, “an expatriate (often shortened to expat) is a person temporarily or permanently residing in a country other than that of the person’s upbringing. The word comes from the Latin terms ex (‘out of’) and patria (‘country, fatherland’)”. http://www.thaivi...mmigrants/ Hvornår er man en indvandrer? gæstearbejder? flygtning? pensionist? osv. Ifølge denne afrikaner ligger svaret gemt i racespørgsmålet: But that is not the case in reality; expat is a term reserved exclusively for western white people going to work abroad. Africans are immigrants. Arabs are immigrants. Asians are immigrants. However, Europeans are expats because they can’t be at the same level as other ethnicities. They are superior. Immigrants is a term set aside for ‘inferior races’. Umiddelbart er det jo bare et engelsk udtryk for en indvandrer. Men selv vil jeg definere det som et spørgsmål om hvorvidt man er selvforsynende eller ej. En expat er i mine øjne ikke til økonomisk belastning for sit nye land. Samtidig kan man kigge på motivet til at bosætte sig i et andet land når man skal sætte 'begreb' på hvad man 'er'. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2015 16:00
|
JS skrev: Sjov drejning tråden lige tog, men debatten vedr. ordet 'expat' kører også på Thaivisa.com i dag: What is an expat? And who is an expat? According to Wikipedia, “an expatriate (often shortened to expat) is a person temporarily or permanently residing in a country other than that of the person’s upbringing. The word comes from the Latin terms ex (‘out of’) and patria (‘country, fatherland’)”. http://www.thaivi...mmigrants/ Hvornår er man en indvandrer? gæstearbejder? flygtning? pensionist? osv. Ifølge denne afrikaner ligger svaret gemt i racespørgsmålet: But that is not the case in reality; expat is a term reserved exclusively for western white people going to work abroad. Africans are immigrants. Arabs are immigrants. Asians are immigrants. However, Europeans are expats because they can’t be at the same level as other ethnicities. They are superior. Immigrants is a term set aside for ‘inferior races’. Umiddelbart er det jo bare et engelsk udtryk for en indvandrer. Men selv vil jeg definere det som et spørgsmål om hvorvidt man er selvforsynende eller ej. En expat er i mine øjne ikke til økonomisk belastning for sit nye land. Samtidig kan man kigge på motivet til at bosætte sig i et andet land når man skal sætte 'begreb' på hvad man 'er'. En expat er i mine øjne ikke til økonomisk belastning for sit nye land. Det er selvklart naar ens arbejdsgiver betaler hele gildet og samtidig skaffer beskaeftigelse til landet. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 15/03-2015 16:43
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Conrad skrev: Hej GAMBIT, Er alle de flygtninge mm. bl.a. fra mellemoesten, der har faaet dansk pas saa expats? Hilsen Conrad Godt spørgsmål, men nej. Jeg har ikke Thai pas og jeg er selvforsynene - derfor er jeg expat, ikke turist, ikke imigrant. Mange ældre som er pensionister eller lign fra skandinaviske lande er expats da de har en fast indkomst og er derved selvforsynet Redigeret af GAMBIT d. 15/03-2015 16:46 |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 15/03-2015 16:46
|
|
Her en expat der efter flere år i Thailand har besluttet sig for at forlade landet, og han har nogle gode men måske også bitre erfaringer i bagagen. "The more I thought about it, the more it came back to one thing. Acceptance, or rather the lack of acceptance. It's the way so few foreigners are ever truly accepted as an equal member of Thai society, and critically, as being equal to Thais. The place of foreigners in Thailand is just that, as foreigners. Foreigners will never be Thai. Foreigners will always be outsiders. The rare few who gain Thai citizenship, and the relatively small number who have PR (permanent residency) status, are still very much looked at as outsiders, as non-Thais. Seemingly irrespective of language skills, of all the good deeds one may do, of exceptional commercial success or even devotion to Buddhism, I don't think foreigners are ever truly accepted in this country. Foreigners are outsiders - and how can someone who is forever looked at as an outsider truly call a place home? When I look back at my time in this country, I realise that I long ago gave up any idea of really assimilating, or of ever being accepted. I abandoned any hope of being accepted and along with it any chance of calling Thailand home." http://www.stickm...expats.htm |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 15/03-2015 17:08
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Sådan er det jo overalt i verden, det eneste sted man virkelig er aksepteret er hvor man er født, opvokset og så alligevel ikke for alle. For selv om man er født og opvokset så vil man heller ikke høre til hvis man ikke er samme race som landets befolkning. Vi kan jo bare tage lille danevang selv 3-4 generations arabere vil aldrig høre til i danmark og selv om vi i Thailand ikke belaster systemet som araberne i Danmark så vil vi heller aldrig høre til som en thai høre til det må man bare akseptere og leve med eller flytte, personligt så syntes jeg der er så meget godt ved Thailand at jeg har nemt ved at akseptere de minuser der er. Som expad kan man ikke gøre andet end at integrere sig, lære sproget, blande sig med thaierne og deltage i deres liv så bliver man aksepteret og ikke kun som en farang men kun i ens omgangs kreds vi bliver aldrig aksepteret som ligeværdige af fremmede thaier, specielt ikke så længe at faranger i thailand består i overvejene del af sexpads og intolerente turister JohnBKK skrev: Her en expat der efter flere år i Thailand har besluttet sig for at forlade landet, og han har nogle gode men måske også bitre erfaringer i bagagen. "The more I thought about it, the more it came back to one thing. Acceptance, or rather the lack of acceptance. It's the way so few foreigners are ever truly accepted as an equal member of Thai society, and critically, as being equal to Thais. The place of foreigners in Thailand is just that, as foreigners. Foreigners will never be Thai. Foreigners will always be outsiders. The rare few who gain Thai citizenship, and the relatively small number who have PR (permanent residency) status, are still very much looked at as outsiders, as non-Thais. Seemingly irrespective of language skills, of all the good deeds one may do, of exceptional commercial success or even devotion to Buddhism, I don't think foreigners are ever truly accepted in this country. Foreigners are outsiders - and how can someone who is forever looked at as an outsider truly call a place home? When I look back at my time in this country, I realise that I long ago gave up any idea of really assimilating, or of ever being accepted. I abandoned any hope of being accepted and along with it any chance of calling Thailand home." http://www.stickm...expats.htm |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 15/03-2015 18:56
|
|
Enig med dig buick, og jeg er faktisk forbavset over at vedkommende har haft de forventninger til Thailand og dets befolkning. Man bliver da aldrig betragtet som "native" og får samme status som landets oprindelige beboere, det er da håbløse ambitioner at have. Måske det er en speciel gruppe af yngre "globalister" der forventer det, men det ER en uopnåelig drøm, det lader sig ikke gøre, ikke som folk og fæ er indrettet mht. til holdninger om nationalitet, familie, klan, stamme, miljø osv. osv. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/03-2015 09:32
|
GAMBIT skrev: Conrad skrev: Hej GAMBIT, Er alle de flygtninge mm. bl.a. fra mellemoesten, der har faaet dansk pas saa expats? Hilsen Conrad Godt spørgsmål, men nej. Jeg har ikke Thai pas og jeg er selvforsynene - derfor er jeg expat, ikke turist, ikke imigrant. Mange ældre som er pensionister eller lign fra skandinaviske lande er expats da de har en fast indkomst og er derved selvforsynet Forkert Gambit - jeg er pensionist men min status som expat er nu ophoert. En expat er per definition en person som er udstationeret for sit firma i et fremmed land. Da jeg i sin tid forlod DK for anden gang blev jeg "emigrant" fordi jeg opsagde min adresse osv hos folkeregistret. Det betoed saa ikke at jeg blev immigrant i det land jeg blev udstationeret til. Jeg var expat og havde den status fordi det var ifm arbejde, dvs man fik en arbejdstilladelse. Naar den arbejdstilladelse ophoerte eller firmaet ikke fornyede den var der kun een ting tilbage og det var ud af landet. Alle flygtninge eller hvad man nu skal kalde dem som DK har vaeret saa venlige at tage vare om, de personer er ikke expats, de er flygtninge og hvis de faar en varig opholdstilladelse, ja saa er de nu blevet immigranter. En Thai dame som gifter sig med en dansk person og flytter til DK er heller ikke expat. Hun er der paa en temporaer opholdstilladelse og naar den bliver permanent ja saa er hun immigrant og fra Thailands synspunkt er hun emigrant. Det var lidt omkring expats = udstationerede medarbejdere plus emigranter, immigranter, flygtninge og andet godtfolk. Mvh fra en pensionist som ikke er expat (mere) men som har en midlertidig opholdstilladelse i Thailand som gaelder for 1 aar og som kan fornyes for 1 aar ad gangen hvis man eller opfylder kvalifikationerne. |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 16/03-2015 10:45
|
NEJ!!! HB slå ordet expad op det gælder ikke kun for folk ansat og udstationeret. den korrekte betydning er allerede skrevet lidt længere oppe i tråden Det betyder ganske simpelt expatriak = ude af sit fødeland så du er expad som frivilligt boende her på fremmed pas imigrant bliver du ikke før du skifter pas. I danmark er de fleste indvandre også expads, de kalder sig blot flygtninge fordi det så er nemmere at komme ind og det kaster en masse penge af sig. og opholder man sig her i Thailand og ikke har arbejdstilladelse, married eller retire visum så er man turist og det uanset om man har fået turistvisumer til at hænge sammen i årevis imellem disse 2 er ed visa, de er ikke expads da visaet er begrænset til de har lært thai men de er heller ikke turister, måske den rigtige betegnelse er studerende hugoboerge skrev:
GAMBIT skrev: Conrad skrev: Hej GAMBIT, Er alle de flygtninge mm. bl.a. fra mellemoesten, der har faaet dansk pas saa expats? Hilsen Conrad Godt spørgsmål, men nej. Jeg har ikke Thai pas og jeg er selvforsynene - derfor er jeg expat, ikke turist, ikke imigrant. Mange ældre som er pensionister eller lign fra skandinaviske lande er expats da de har en fast indkomst og er derved selvforsynet Forkert Gambit - jeg er pensionist men min status som expat er nu ophoert. En expat er per definition en person som er udstationeret for sit firma i et fremmed land. Da jeg i sin tid forlod DK for anden gang blev jeg "emigrant" fordi jeg opsagde min adresse osv hos folkeregistret. Det betoed saa ikke at jeg blev immigrant i det land jeg blev udstationeret til. Jeg var expat og havde den status fordi det var ifm arbejde, dvs man fik en arbejdstilladelse. Naar den arbejdstilladelse ophoerte eller firmaet ikke fornyede den var der kun een ting tilbage og det var ud af landet. Alle flygtninge eller hvad man nu skal kalde dem som DK har vaeret saa venlige at tage vare om, de personer er ikke expats, de er flygtninge og hvis de faar en varig opholdstilladelse, ja saa er de nu blevet immigranter. En Thai dame som gifter sig med en dansk person og flytter til DK er heller ikke expat. Hun er der paa en temporaer opholdstilladelse og naar den bliver permanent ja saa er hun immigrant og fra Thailands synspunkt er hun emigrant. Det var lidt omkring expats = udstationerede medarbejdere plus emigranter, immigranter, flygtninge og andet godtfolk. Mvh fra en pensionist som ikke er expat (mere) men som har en midlertidig opholdstilladelse i Thailand som gaelder for 1 aar og som kan fornyes for 1 aar ad gangen hvis man eller opfylder kvalifikationerne. Redigeret af buick d. 16/03-2015 10:50 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/03-2015 11:06
|
buick skrev: NEJ!!! HB slå ordet expad op det gælder ikke kun for folk ansat og udstationeret. den korrekte betydning er allerede skrevet lidt længere oppe i tråden Det betyder ganske simpelt expatriak = ude af sit fødeland så du er expad som frivilligt boende her på fremmed pas imigrant bliver du ikke før du skifter pas. I danmark er de fleste indvandre også expads, de kalder sig blot flygtninge fordi det så er nemmere at komme ind og det kaster en masse penge af sig. og opholder man sig her i Thailand og ikke har arbejdstilladelse, married eller retire visum så er man turist og det uanset om man har fået turistvisumer til at hænge sammen i årevis imellem disse 2 er ed visa, de er ikke expads da visaet er begrænset til de har lært thai men de er heller ikke turister, måske den rigtige betegnelse er studerende hugoboerge skrev: GAMBIT skrev: Conrad skrev: Hej GAMBIT, Er alle de flygtninge mm. bl.a. fra mellemoesten, der har faaet dansk pas saa expats? Hilsen Conrad Godt spørgsmål, men nej. Jeg har ikke Thai pas og jeg er selvforsynene - derfor er jeg expat, ikke turist, ikke imigrant. Mange ældre som er pensionister eller lign fra skandinaviske lande er expats da de har en fast indkomst og er derved selvforsynet Forkert Gambit - jeg er pensionist men min status som expat er nu ophoert. En expat er per definition en person som er udstationeret for sit firma i et fremmed land. Da jeg i sin tid forlod DK for anden gang blev jeg "emigrant" fordi jeg opsagde min adresse osv hos folkeregistret. Det betoed saa ikke at jeg blev immigrant i det land jeg blev udstationeret til. Jeg var expat og havde den status fordi det var ifm arbejde, dvs man fik en arbejdstilladelse. Naar den arbejdstilladelse ophoerte eller firmaet ikke fornyede den var der kun een ting tilbage og det var ud af landet. Alle flygtninge eller hvad man nu skal kalde dem som DK har vaeret saa venlige at tage vare om, de personer er ikke expats, de er flygtninge og hvis de faar en varig opholdstilladelse, ja saa er de nu blevet immigranter. En Thai dame som gifter sig med en dansk person og flytter til DK er heller ikke expat. Hun er der paa en temporaer opholdstilladelse og naar den bliver permanent ja saa er hun immigrant og fra Thailands synspunkt er hun emigrant. Det var lidt omkring expats = udstationerede medarbejdere plus emigranter, immigranter, flygtninge og andet godtfolk. Mvh fra en pensionist som ikke er expat (mere) men som har en midlertidig opholdstilladelse i Thailand som gaelder for 1 aar og som kan fornyes for 1 aar ad gangen hvis man eller opfylder kvalifikationerne. expatriate er en udstationeret person af det firma vedkommende arbejder for og saa er den ikke laengere. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 16/03-2015 11:12
|
Nu skal vi ikke slås om hvad en expat er eller ikke er, og vi skal heller ikke komme med lange definitioner her om. Tråden handler om bitre expats, men du kan for den sags skyld sætte lighedstegn mellem expats og Farang, det er vel det det menes, når man snakker om expats i Thailand, det er sådan set Faranger skåret over en kam, det er sådan jeg forstår det. Men nu til sagen. Der er sikkert nogle expats/farangs som er bitre af gode grunde, de kan føle sig snydt og bedrager i stort omfang, jeg har boet i Thailand i 10 år, og er blevet snydt mere end en gang af thaiere, så det er ikke helt sandt, når skribenten skriver at alle expats, kan give andre expats skylden for deres elendige liv i Thailand, det er altså også thaiere der snyder expats, og ikke kun expats der snyder expats. De Thaiere der har snydt mig, har jeg distanceret mig fra og vil ikke have noget med dem at gøre i fremtiden, så er jeg også sikker på at de ikke snyder mig igen. Der findes også ærlige Thaiere, og dem er der flere af end snydere og bedragere, man skal bare finde ud af hvem er ens venner. Det har også været et problem for mig at nogle af dem jeg troede var mine venner i flere år, endte faktisk med at snyde mig, og det blev jeg meget skuffet over, det er ekstra svært at blive snydt af nogle som du betragter som dine venner, og har gjort det i årevis, men jeg er ikke bitter af den grund i dag, men dengang det skete blev jeg meget bitter på dem, men jeg bestemte mig for at de ikke skulle ødelægge mit liv i Thailand, det er de ike værd. Jeg kan godt forstå at det er nogle udlændinge i Thailand der er bitre over at være snydt, og det er altså ikke kun udlændinge der snyder udlændinge i Thailand, det skal vi lige slå fast en gang til. Nu er det sådan i Thailand, at bare fordi en person smiler ad dig, betyder det ikke at han er enig, tilfreds, eller bare kan lide, han smiler fordi han holder masken, eller ikke taber ansigt. Jeg har mange gange hørt udlændinge sige, jamen han smilede jo, hvorfor vil havn så ikke snakke med mig eller have noget med mig at gøre, det var fordi udlændingen fornærmede Thaieren uden at vide det, man bliver simpelten nødt til at forstå thaiernes signaler og kropssprog, for at begå sig blandt Thaiere i Thailand, hvis man ikke vil bringe sig ud i nogle trælse situationer. Livet i Thailand er skønt, men det eksotiske er fadet lidt med tider, det ville da også være mærkeligt andet, jeg har jo skabt mig en ny familie og liv, og min base er i Thailand, og planen er at blive gammel her ude, så jeg arbejder hårdt hver dag for at få det bedste ud af det, det er ikke altid lige nemt, konen er langtfra altid enig i hvordan fremtiden skal sikres, så der kører jeg nogle gange enegang, en familie er ikke et demokrati, det er livet heller ikke, det er fyldt med uretfærdigheder derfor er det stadigvæk dit liv, så det skal du altid prøve at få det bedste ud af, så forsvinder bitterheden også, og du kan melde dig ud af gruppen som de kalder bitre expats. ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/03-2015 12:11
|
bannok skrev: Nu skal vi ikke slås om hvad en expat er eller ikke er, og vi skal heller ikke komme med lange definitioner her om. Tråden handler om bitre expats, men du kan for den sags skyld sætte lighedstegn mellem expats og Farang, det er vel det det menes, når man snakker om expats i Thailand, det er sådan set Faranger skåret over en kam, det er sådan jeg forstår det. Men nu til sagen. Der er sikkert nogle expats/farangs som er bitre af gode grunde, de kan føle sig snydt og bedrager i stort omfang, jeg har boet i Thailand i 10 år, og er blevet snydt mere end en gang af thaiere, så det er ikke helt sandt, når skribenten skriver at alle expats, kan give andre expats skylden for deres elendige liv i Thailand, det er altså også thaiere der snyder expats, og ikke kun expats der snyder expats. De Thaiere der har snydt mig, har jeg distanceret mig fra og vil ikke have noget med dem at gøre i fremtiden, så er jeg også sikker på at de ikke snyder mig igen. Der findes også ærlige Thaiere, og dem er der flere af end snydere og bedragere, man skal bare finde ud af hvem er ens venner. Det har også været et problem for mig at nogle af dem jeg troede var mine venner i flere år, endte faktisk med at snyde mig, og det blev jeg meget skuffet over, det er ekstra svært at blive snydt af nogle som du betragter som dine venner, og har gjort det i årevis, men jeg er ikke bitter af den grund i dag, men dengang det skete blev jeg meget bitter på dem, men jeg bestemte mig for at de ikke skulle ødelægge mit liv i Thailand, det er de ike værd. Jeg kan godt forstå at det er nogle udlændinge i Thailand der er bitre over at være snydt, og det er altså ikke kun udlændinge der snyder udlændinge i Thailand, det skal vi lige slå fast en gang til. Nu er det sådan i Thailand, at bare fordi en person smiler ad dig, betyder det ikke at han er enig, tilfreds, eller bare kan lide, han smiler fordi han holder masken, eller ikke taber ansigt. Jeg har mange gange hørt udlændinge sige, jamen han smilede jo, hvorfor vil havn så ikke snakke med mig eller have noget med mig at gøre, det var fordi udlændingen fornærmede Thaieren uden at vide det, man bliver simpelten nødt til at forstå thaiernes signaler og kropssprog, for at begå sig blandt Thaiere i Thailand, hvis man ikke vil bringe sig ud i nogle trælse situationer. Livet i Thailand er skønt, men det eksotiske er fadet lidt med tider, det ville da også være mærkeligt andet, jeg har jo skabt mig en ny familie og liv, og min base er i Thailand, og planen er at blive gammel her ude, så jeg arbejder hårdt hver dag for at få det bedste ud af det, det er ikke altid lige nemt, konen er langtfra altid enig i hvordan fremtiden skal sikres, så der kører jeg nogle gange enegang, en familie er ikke et demokrati, det er livet heller ikke, det er fyldt med uretfærdigheder derfor er det stadigvæk dit liv, så det skal du altid prøve at få det bedste ud af, så forsvinder bitterheden også, og du kan melde dig ud af gruppen som de kalder bitre expats. ![]() Bannok, jeg har ikke laest det hele, men jeg tror du har ramt plet med ordet "farangs". Resten hvad du skriver (uden at have laest det hele) lyder meget fornuftigt. Saadan. |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 16/03-2015 14:08
|
HE He så må du sku henvende dig til samtlige ordbøger osv for de skriver jo så forkert for der er expad-ekxpatriak = ex patriak = ikke boende i ens fødeland længere er den ikke hugoboerge skrev: buick skrev: NEJ!!! HB slå ordet expad op det gælder ikke kun for folk ansat og udstationeret. den korrekte betydning er allerede skrevet lidt længere oppe i tråden Det betyder ganske simpelt expatriak = ude af sit fødeland så du er expad som frivilligt boende her på fremmed pas imigrant bliver du ikke før du skifter pas. I danmark er de fleste indvandre også expads, de kalder sig blot flygtninge fordi det så er nemmere at komme ind og det kaster en masse penge af sig. og opholder man sig her i Thailand og ikke har arbejdstilladelse, married eller retire visum så er man turist og det uanset om man har fået turistvisumer til at hænge sammen i årevis imellem disse 2 er ed visa, de er ikke expads da visaet er begrænset til de har lært thai men de er heller ikke turister, måske den rigtige betegnelse er studerende hugoboerge skrev: GAMBIT skrev: Conrad skrev: Hej GAMBIT, Er alle de flygtninge mm. bl.a. fra mellemoesten, der har faaet dansk pas saa expats? Hilsen Conrad Godt spørgsmål, men nej. Jeg har ikke Thai pas og jeg er selvforsynene - derfor er jeg expat, ikke turist, ikke imigrant. Mange ældre som er pensionister eller lign fra skandinaviske lande er expats da de har en fast indkomst og er derved selvforsynet Forkert Gambit - jeg er pensionist men min status som expat er nu ophoert. En expat er per definition en person som er udstationeret for sit firma i et fremmed land. Da jeg i sin tid forlod DK for anden gang blev jeg "emigrant" fordi jeg opsagde min adresse osv hos folkeregistret. Det betoed saa ikke at jeg blev immigrant i det land jeg blev udstationeret til. Jeg var expat og havde den status fordi det var ifm arbejde, dvs man fik en arbejdstilladelse. Naar den arbejdstilladelse ophoerte eller firmaet ikke fornyede den var der kun een ting tilbage og det var ud af landet. Alle flygtninge eller hvad man nu skal kalde dem som DK har vaeret saa venlige at tage vare om, de personer er ikke expats, de er flygtninge og hvis de faar en varig opholdstilladelse, ja saa er de nu blevet immigranter. En Thai dame som gifter sig med en dansk person og flytter til DK er heller ikke expat. Hun er der paa en temporaer opholdstilladelse og naar den bliver permanent ja saa er hun immigrant og fra Thailands synspunkt er hun emigrant. Det var lidt omkring expats = udstationerede medarbejdere plus emigranter, immigranter, flygtninge og andet godtfolk. Mvh fra en pensionist som ikke er expat (mere) men som har en midlertidig opholdstilladelse i Thailand som gaelder for 1 aar og som kan fornyes for 1 aar ad gangen hvis man eller opfylder kvalifikationerne. expatriate er en udstationeret person af det firma vedkommende arbejder for og saa er den ikke laengere. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.