Se indlæg
 Udskriv debat
Drikkepenge ja/nej?
buick
Desværre ikke jeg blev også meget forbavset og har siden holdt mig væk fra stedet

hugoboerge skrev:

buick skrev:

Sidst vi var på Stable logde 1,5 år siden så talte fruen med hende townboyen som har været der i årevis om service chargen, personalet får intet af den den stryger ejer 100%

Undskyld, men jeg tror der er gaaet noget galt i oversaettelsen, det haaber jeg ihvertfald. Men naeste gang vi kommer paa Stable Lodge vil jeg spoerge Khun Pu (navnet paa Tom Boy). Jeg kender ogsaa ejeren saa jeg kunne jo spoerge ham.

buick
Hvad mener du med at ødelægge det?? det er da frit for enhver at give det i drikkepenge man syntes er passende.
Men ok hvis du mener jeg ødelægge det for dem som er cheap Charlie men gerne vil fremstår som verdensmænd billgst muligt så ja mine 1 til 20 kr i drikkepenge kan måske vælte budgettet for dem som er af sted uden at have råd til det alligevel

JanH skrev:

Tak for info. buick, du/I er så nogle af dem der er med til komplet at ødelægge det for os andre mere nøjsomme typer, ved helt unødvendigt at smide med dine penge. Forstår ikke hvorfor det skulle være smart at overbetale dem på den måde.

buick
Jeg har det 100% på samme måde, dog holder vi igen på lady drinksene det er fint at pigen får en seddel til 20 baht når man køber en lady drink men gider ikke se på at baren så udover normal pris på drinken får 40 baht ekstra
nej så langt hellere give en enkelt til hende og så slippe en seddel i hånden på hende så ingen af de andre ser det.

Dem som kommer og føre sig frem uden at give noget, rager på pigerne og går er fucking idioter som ikke forstår at de fleste piger stort set ikke får løn fra baren men skal leve af drikkepenge, lady drinks og bar fine ture.
men de er som pigerne siger, den slags mænd som har en lille slap tissemand som de så tager hjem og river i alene aften efter aften

vandango skrev:

Et sted hvor jeg altid har givet gode drikke penge og ladydrinks er på barerne i Pattaya.
Syntes det er ok, at betale pigerne for deres hyggelige selskab.
Noget der altid har pisset mig af er disse freebies, der kommer og bestiller en drink, og rager løs på pigerne, og lader som om de vil købe dem ud.
Når jeg har spottet fjolserne, giver jeg ladydrinks hele vejen rundt, så må fedthaserne fise af, da de nu skal til lommerne for at matche mig, det har moret mig mange gange.
PS. har aldrig fanget en Dansker i at opføre sig så dårligt.

Amagerdreng
Det @buick så bare glemmer ang ladydrinks er at damen/pigen skal opnå et hvis antal ladydrinks pr mdr for at få sin bonus.
Og at folk som feks JanH er (so sorry) en nærig røv hvad ang drikke penge "lad dem om det og lad så de personer som de ikke giver drikkepenge tænke sit - for det gør de 100" Man giver vel drikkepenge hvis man føler sig godt behandlet på feks restaurant eller taxitur....Har du råd til at tage på ferie til Thailand har du vel også mod på at finde lidt af den gode "JEG" frem.....
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

JanH
Hvorfor tror I at priserne på alt muligt i f.eks. Phuket er røget så meget i vejret at det ligger på niveau med Europa?

Kunne det være fordi folk gennem årene har fyret penge-kanonen af og dermed vænnet de lokale til at "bare charge løs og kræv flere drikkepenge, fjolserne betaler jo med et smil"!

Underligt at I ikke fatter sammenhængen.

John
Folk må selvfølgelig selv bestemme hvor meget de vil give i drikkepenge. Men jeg vil tildels give JanH ret.

For mange år siden gik min kamerats, lejede mc i stykker. Vi fandt et værksted, hvor en mekaniker kørte med tilbage og fiksede mc'en.
Det blev 40 thb. min kammerat, som ikke havde penge med, ville have at jeg skulle gi mekanikeren 100 thb. for som han sagde det er jo ingen penge!!! Og det havde han jo ret i, i forhold til priserne i DK.

Jeg spurgte ham så, om han betalte 1000 kr. hvis han fik en værksteds regning på 400 kr. i DK....

(dengang var en dagløn på fabrik 110-120 thb. ca. 10 timer)

Min holdning til tip. er at det er noget man giver hvis man har fået service ud over hvad man kunne forvente.

Idag har de en min. dagløn på 300 thb. (mange tjener mindre) så at tippe med 100 thb. en 1/3 del af en dagløn, er efter min mening i overkanten.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Conrad
Hej JanH,

Jeg tor ikke at du har vaeret paa Phuket, siden du kan komme med saadan en udmelding:

"Hvorfor tror I at priserne på alt muligt i f.eks. Phuket er røget så meget i vejret at det ligger på niveau med Europa?"

Om et par maaneder har jeg boet her i 8 aar og har ind imellem vaeret i Europa. Jeg kan forsikre dig om at priserne paa Phuket paa alt muligt ikke er paa niveau med priserne i Europa eller i Danmark for den sags skyld.

Hvordan tror du jeg kan leve en udmaerket pensionist tilvaerelse paa Phuket for folkepensionens grundbeloeb minus skat + lidt ekstra, hvis priserne var som du postulerer. Jeg kommer jaevnligt rundt i Thailand og priserne paa Phuket er saamaend ikke saa meget hoejere end mange andre steder i Thailand.
Paa turiststederne paa Phuket er der priser i mange niveauer ogsaa priser for dem som ikke er meget for at give lidt i drikkepenge.

Naar vi er ude og spise og ogaa en gang i mellem paa bar, saa lader jeg som regel min hustru om at betale og saa er drikkepengene paa thai niveau og det er ikke saa mange %, men det afhaenger da af den betjening vi har faaet.

Venlig hilsen
Conrad

1viggovax
Conrad skrev:

Hej JanH,

Jeg tor ikke at du har vaeret paa Phuket, siden du kan komme med saadan en udmelding:

"Hvorfor tror I at priserne på alt muligt i f.eks. Phuket er røget så meget i vejret at det ligger på niveau med Europa?"

Om et par maaneder har jeg boet her i 8 aar og har ind imellem vaeret i Europa. Jeg kan forsikre dig om at priserne paa Phuket paa alt muligt ikke er paa niveau med priserne i Europa eller i Danmark for den sags skyld.

Hvordan tror du jeg kan leve en udmaerket pensionist tilvaerelse paa Phuket for folkepensionens grundbeloeb minus skat + lidt ekstra, hvis priserne var som du postulerer. Jeg kommer jaevnligt rundt i Thailand og priserne paa Phuket er saamaend ikke saa meget hoejere end mange andre steder i Thailand.
Paa turiststederne paa Phuket er der priser i mange niveauer ogsaa priser for dem som ikke er meget for at give lidt i drikkepenge.

Naar vi er ude og spise og ogaa en gang i mellem paa bar, saa lader jeg som regel min hustru om at betale og saa er drikkepengene paa thai niveau og det er ikke saa mange %, men det afhaenger da af den betjening vi har faaet.

Venlig hilsen
Conrad

JanH
Ikke enig, Conrad.

En gang pad ka-prao kan stadig fås til 30-35 B i Bangkok, hvor den på Phuket nu er oppe i 60-70 B.

Hvad med øl, spiritus og mad på restauranter?

Udgifter til transport med taxa, tuk-tuk er da fuldt ud på højde med Europa.

Kør 1 km. med tuk-tuk og slip 3-400 B = 50-60 kr.

Alt er da steget fuldstændig vanvittigt de sidste 10-12 år.

1viggovax
conrad du har ret janh har helt sikkert ingen steder været, som vi andre kender livets gang
Redigeret af 1viggovax d. 21/06-2014 17:51

hugoboerge
John skrev:

Folk må selvfølgelig selv bestemme hvor meget de vil give i drikkepenge. Men jeg vil tildels give JanH ret.

For mange år siden gik min kamerats, lejede mc i stykker. Vi fandt et værksted, hvor en mekaniker kørte med tilbage og fiksede mc'en.
Det blev 40 thb. min kammerat, som ikke havde penge med, ville have at jeg skulle gi mekanikeren 100 thb. for som han sagde det er jo ingen penge!!! Og det havde han jo ret i, i forhold til priserne i DK.

Jeg spurgte ham så, om han betalte 1000 kr. hvis han fik en værksteds regning på 400 kr. i DK....

(dengang var en dagløn på fabrik 110-120 thb. ca. 10 timer)

Min holdning til tip. er at det er noget man giver hvis man har fået service ud over hvad man kunne forvente.

Idag har de en min. dagløn på 300 thb. (mange tjener mindre) så at tippe med 100 thb. en 1/3 del af en dagløn, er efter min mening i overkanten.

Det er helt ude af proportioner det eksempel der naevnes.

Conrad
Hej JanH,

Hvor jeg bor ( ca. midt paa Phuket ) kan man faa pad ka prao for 40 baht og en stor leo for 80 baht, saa du behoever ikke at gaa paa de dyre restauranter, hvis du vil spare, men frekventer de mere ydmyge steder, de findes ogsaa paa turiststederne.

Der er ogsaa barer paa Soi Bangla hvor de har oel til 50 - 60 baht.

Fra lufthavnen til hvor jeg bor er der 23 km og det koster 500 baht incl. lufthavns startgebyr, for 85 kr kommer du ikke langt i koebenhavn i taxa.

Naar jeg er i Patong eller de andre turiststeder, saa gaar jeg da fra sted til sted, at tage en tuk-tuk eller taxa for en km det ville jeg da heller ikke goere i DK. Men du er maaske invalid, saa er du undskyldt.
Men naar du synes at taxa/tuk-tuk er for dyrt, hvorfor saa ikke leje en MC eller en bil?

Mange ting er rigtig nok steget paa Phuket i de senere aar, men det er de ogsaa andre steder i Thailand OG i Danmark og det oevrige Europa.

Saa jeg mener stadig at du vist ikke har vaeret meget rundt paa Phuket, naar du kommer med saadanne udtalelser.

Conrad

Robert Kronberg
En tidl. thailandsk kæreste lærte mig engang, at man aldrig tager mønter retur.

Men hvis fx en taxa vil have 100 baht for at køre mig hjem fra Sukhumwit, hvilket jeg siger nej til, da jeg kun kører på taxa-meter, så giver jeg alligevel 100 baht til den, som kører på taxa-meter, hvor den havner på fx 65 baht.

Hvis en taxa-chauffør derimod siger, at han ikke har byttepenge, så får han ingen drikkepenge. Det er et scam - eller dårligt håndværk.

Drikkepenge handler om situationsfornemmelse, men ofte vil jeg runde op til nærmeste 100. Hvis en mindre taxa-tur ender på 99 bath, vil jeg normalt give mindst 20 baht ekstra, men mere, hvis der har været kæmpe trafikpropper. En restaurant bør dog ikke få mere end 100 baht.

En piccolo får 20 baht.

Jeg har selv kørt taxa i tidernes morgen i Danmark, og derfra ved jeg, at selv små drikkepenge på få kroner, løber voldsomt op på månedsbasis. Jeg førte nemlig regnskab med det. Og derfor ved jeg, at selv små drikkepenge ikke er så små igen.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Amagerdreng
En tur til Pattaya hvor jeg/man stadig kan få et god gang mad på det lokale marked til 3o baht skal du have æg på toppen koster det så 5 baht xtra og så er der gratis DRIKKEVAND.
Noget helt andet er så i feks Big-C hvor man også kan spise ja der koster det ca 40 til 45 baht her snakker jeg Pattaya og kan ikke udtale mig om feks Bangkok...men har hørt at det er same-same....
Er det for dyrt til et feriebarn ??? Så går man sgu i små sko.....
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

Anonym Bruger
vandango skrev:

Et sted hvor jeg altid har givet gode drikke penge og ladydrinks er på barerne i Pattaya.
Syntes det er ok, at betale pigerne for deres hyggelige selskab.
Noget der altid har pisset mig af er disse freebies, der kommer og bestiller en drink, og rager løs på pigerne, og lader som om de vil købe dem ud.
Når jeg har spottet fjolserne, giver jeg ladydrinks hele vejen rundt, så må fedthaserne fise af, da de nu skal til lommerne for at matche mig, det har moret mig mange gange.
PS. har aldrig fanget en Dansker i at opføre sig så dårligt.

Enig!

JanH
Det er nok mig Vandango har set rage løs på pigerne uden at betale særlig meget, eller bedst:

Intet!

Jeg er en gnier, min mentor var J. von And.

Tuttelu Tralla

JanH
Tak til Conrad for udmærket info. vedr. priser og drikkepenge kutyme på Phuket.

Jo, jeg har været rundt, men når desværre sjældent ret langt væk fra nærmeste barstol, hehe!

Men vi lægger skisme mange basører til tøsernes giik´s og familie.

Allan73
Jeg er fast boende og tipper gerne, hvis jeg er tilfreds med den service jeg modtager.
Massage 50 - 100 bath pr time.
Golf 300 - 500 bath + drikke varer pr runde.
Restuarant ca 10% hvis mad og betjening er I orden. Paa min foerste tur I Thailand ved betaling af en regning paa en restaurant efter lod jeg 3 - 4 bath I moenter. Min davaerende veninde sagde det kunne man ikke, enetn gav man ordentlige tip eller ingen tip. Det har jeg efterfoelgende proevat at goere.

Jeg gaar sjaeldent paa vaertshus eller koere I taxi.
Foer I tiden da jeg gik meget paa bar og havde et fast vandingshul gav jeg gerne pigerne deres tip I haanden. Mest fordi at bar ejeren tog 30% af de faelles drikke penge.
At ringe med klokken eller give lady drinks blev for dyrt saa hvis jeg var I fest humoer koebte jeg gerne et par flasker sprut som jeg delte med bar-pigerne. Til tider kvitterede de saa med at koebe den naeste flaske.
Man skal ikke spise gul sne.

natty
Jeg har absolut ingen faste regler, men når jeg tænker over det, og please find ingen logik og vær roligt uening:

På hoteller, hjælp med baggagen: Normalt 20 baht hvis den bringes op på værelset, alt efter hvad jeg har i kontanter, det gælder også resten:

Maid som ordner værelset: 20 baht pr. dag som lægges på sengen, hun ved at det er hendes, hvis de ligger på et bord, er min erfaring at de bliver samlet sammen med mit andet rod.

Taxi: Hvis jeg kører en lille tur og ikke har vekslepenge, højst op til den nærmeste 20 baht seddel eller 10 baht mønt, eller ingen tip, alt efter situationen. Jeg har være ude for i Bangkok at på en tur til 43 baht, ville chaufføren ikke have de 3 baht. God stil, så der faldt måske lidt af fra min side så.

Barer: Tjah går sjældent på go-go og sådan, men sidst jeg var på en blev jeg overrasket over hvor løst pengene sad, incl. lady-drinks, som jo så ikke er tips.
"Almindelige" barer, alt efter regningen og betjeningen, men minimum 20 baht Hvis jeg bare har fået en øl, ikke mere end op til den nærmeste baht, måske et par ekstra mønter.

Restauranter: Alt efter om charge er indregnet når jeg får regningen, men intet minimum eller maksimum.

Street food, eller department stores selvfølgelig ikke.

Synes iøvrigt det er underligt at læse om når folk med thai kærester/ægtefæller, nogle gange er dem som giver flest drikkepenge. Har selv set det og prøvet det, og det er absolut ikke kønt.

Er jeg a cheap charlie? nej det synes jeg ikke, uden at gå ind på mit privatliv, men synes at mange sviner om sig med penge fordi de er king of two weeks.

PS: Iøvrigt er 10% reglen rigtig god, hvis man er i tvivl, men tag hellere mønterne, og læg en tyver.

Er jeg thai i mine drikkepenge vaner?
Redigeret af natty d. 22/06-2014 01:23
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Anonym Bruger
når konen er i byen med veninderne, giver de ikke en satang i drikkepenge, men når jeg er med skal der altid tippes, tror det har noget at gøre med at hun vil vise at hun har giftet sig til penge og spille den rige dame overfor personalet, jeg giver tips når jeg er tilfreds, er jeg utilfreds får de ikke en rød reje, taxachauffører giver jeg ikke drikkkepenge tuk tuk bruger jeg aldrig, highway politiet står ofte og tigger teamoney, de får heller ikke en skid med mindre de har klart bevis for at jeg har overtrådt færdselsloven, altid en herlig diskution med dem, men de må finde teamoney andre steder, på hoteller smider jeg altid småpengene af på rummet mens jeg bor der og de får så rengørings personalet, og har en kuffertslæber får han en 20er

Spring til debat: