Se indlæg
 Udskriv debat
visum som pensionist
Gamba
cali111 skrev:

Gamba skrev:

F.Y.I. Er i dag kommet tilbage fra Penang hvor jeg fik lavet et Non-O-Multi Visa based on Married. De har stammet lidt op siden sidste år. Nu skal man selv møde op på konsulatet og også vise man har adgang til mindst 100.000 baht på en bankbog. Ved ikke om de også har strammet op i DK.

hvad er gebyret i penang?
non-o multi koster i danmark 1050,00 Dkr. Ingen krav om indestående i bank.
Immigr. Phibun exst. non-o multi, (married) 1900 Baht Indestående på bankbog 200.000 Baht

Penang er det 5500 Baht for 1 år og 2200 baht for 3 måneder. 100.000 på fælles eller egen konto.

Http://welcome-in...
Welcome inn Hotel room & Villa rental
[img]Http://www.welcome-inn.com/images1/rent.jpg[/img] is not a valid Image.

http://www.welcome-inn.com
jydetampen
Skeptikeren skrev:

Cali11, det afhænger hvor du er gift og hvordan, et thaibryllup i et tempel dur ikke til noget. Du skal have papirer fra Amphur. som koster vist nok 1000 Baht.

Er du gift i DK skal du have din vielsesattest verificeret på Udenrigsministeriet i DK, mod en rimelig høj betaling, vist nok noget med 900 DKK. Derefter skal du på enten Ambassaden i BK eller til konsulen som verificerer dette dokument og din adresse her, derefter til lokale Amphur og have stemplet dine papirer som de så sender til udenrigsministeriet i Bangkok.

Når det kommer retur skal du have 2 fotokopier af alle dokumenter (husk der er både for- og bagside) 2 fotos, kopier af alle fruens papirer, og hun skal med på Emigration. Et vidne der kender Jer skal med på Emigration og stå inde for hvem i er og at I bor der hvor i har opgivet, der skal bruges 2-4 fotos at bopælen, inde som ude, helst et med soveværelset, og et med vidnet sammen med jer. Så skal du lave en stregtegning omkring gaderne hvor i bor.

Når du forhåbentlig har fået et stempel i dit pas lydende på Thai-Married, så beder de dig om at komme tilbage (måske 2 uger efter). Eet sæt af pipirerne sender Emigration så til Udenrigsministeriet i BK som så forhåbentlig godkender. Når godkendelse kommer får du det endelige stempel for eet år. Næste år skal du kun medbringe kopier af det du allerede har, alt dette koter 1900, Baht

Reglerne som Conrad beskrev omkring indtægt skal også her følges men beløbet er kun 400.000.

Men generelt, spørg på dit lokale Emigration, de har det jo med at have forskellige regler, mit forløb er fra Pattaya. Lige nu venter jeg på godkendelse fra BK på min nye ansøgning, har haft dette visa nu på 3.de år.

Somrak

hvis du ikke kan opfylde alle krav så har skeptikeren også svar på dette.

Conrad
Med Gambas Non-O multipel visa, saa skal man vel ud af Thailand hver 3. maaned, med en extension kan man blive i Thailand, saa laenge man kan faa den aarlige fornyelse af extension med baggrund i enten retirement eller married til en thai.

Det var jo det som OP spurgte om.

Conrad

poulditlev
hej hvad skal medbringes når jeg skal have 90 dages stempel
på forhånd tak

Conrad
@poul ditlev,

Du maa fortaelle lidt mere om hvad det er for et 90 dages stempel du vil have og hvor

lek
Conrad skrev:

Med Gambas Non-O multipel visa, saa skal man vel ud af Thailand hver 3. maaned, med en extension kan man blive i Thailand, saa laenge man kan faa den aarlige fornyelse af extension med baggrund i enten retirement eller married til en thai.

Det var jo det som OP spurgte om.

Conrad

Ja ud af thailand, eller møde op på emigration.

hugoboerge
Nu er der ikke noget som hedder "Retirement Visa" eller "Marriage Visa" bare for god ordens skyld, men af nemheds hensyn kalder man det for det.

Man kommer til Thailand baseret paa et Non-Imm visa det kan vaere i forbindelse med arbejde, retirement eller marriage.

Non-Imm visa kan saa blive forlaenget for et aar og den officielle betegnelse er "extension of stay based on retirement or marriage" og for saa vidt ogsaa en work permit.

For at tage et eksempel. En person har faaet forlaenget sit ophold for et aar baseret paa aegteskab. Aegteskabet oploeses og dvs at saa gaelder forlaengelsen ikke laengere. Det er ud af vagten indenfor 7 dage efter skilsmisse dato. Loesningen er saa at soege om forlaengelse baseret paa "retirement" og her gaelder der helt andre regler hvad oekonomien angaar.

Et godt raad vil vaere at soege om forlaengelse baseret paa retirement for at undgaa boevl i det tilfaelde at aegteskabet ikke holder.

Herudover er der et krav om 90 dages rapportering hvad angaar ens adresse. Det foregaar ved at man moeder op paa immigrationen enten 7 dage foer de 90 dage udloeber eller op til 7 dage efter de 90 dage udloeber.

Kravet er her formular TM 47 i udfyldt stand(haaber nummeret er rigtigt) plus fotokopi en pas samt fotokopi af visa samt kopi af arrival/departure card.

Man behoever dog ikke selv at moede op men kan sende en repraesentant eller klare det per post hvilket ikke anbefales.

Hvis man indenfor den 1 aarige periode oensker at rejse ud af Thailand skal man paa immigrationen soege om en exit/re-entry permit. Det er vigtigt for ellers mister man status af ens visa forlaengelse.

Dvs forfra igen.

Bade-Dyr
Man behoever dog ikke selv at moede op men kan sende en repraesentant eller klare det per post hvilket ikke anbefales.

Kan Anbefales 100% herfra. Aldrig haft problemer med det, det virker bare.

hugoboerge
Glemte lige at naevne at samme forhold goer sig gaeldende ifm visa forlaengelse baseret paa arbejdstilladelse dvs saafremt arbejdsforholdet ophoerer skal arbejdsgiver indsende annullering af arbejdstilladelsen indenfor 7 dage efter arbejdsophoer.

Det kan stille en medarbejder i en daarlig situation hvis medarbejderen oensker at forblive i Thailand eftersom han/hun kun har en tidsramme paa 7 dage til at soege om forlaengelse enten baseret paa marriage eller retirement.

Yonok
Vi fik nyt imigrations kontor her i Chiang Rai sidste år så vi ikke længere skal til Mae sai og de kører helt og aldeles på computer-vi afleverer bare passet når vi kommer og de checker på computeren og vedhæfter ny forlængelse i passet-ind og ud på 10 min.ca. - dejligt nemt og ingen bøvl overhovedet - ikke alt det med kopier og hvad ved jeg som vi skulle førhen i Mae Sai.

Skeptikeren
Håber så at de endelig har ændret systemet til jeg skal til Jomtien i februar, sidste gang havde jeg alle papirer som vanlig, officeren ikke så meget som skimmede dem men stemplede min ansøgning og gav mig en ny dato. Og ja de har alt på PC!!!

Det samme skete ved mit årsvisa, de ville kun have halvdelen af det de plejer og slet ingen bankoplysninger kun Statement fra Konsulen om pensionsstørrelse.

Somrak

PS! Nu kommer der sikkert en stupid melding fra Jydetampen
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
cali111
Hvis man har sit eget køretøj med, skal man have en midlertidig importtilladelse. Udstedes ved grænseovergange hos custom for 30 dage. Der kan søges om 6 mdr. samme sted. Den koster ingenting og kan fornyes før udløb. Jeg har ingen erfaring med udstedelse i skibshavn eller lufthavn. Men jeg har mødt en Russer som havde en motorcykel med flyveren og fik uden problemer midlertidig importtill.

http://www.aseanmctour.dk
Hymmer
Ser denne tråd handler "retirement" visa og har lige et hurtigt spørgsmål...

Jeg har lige fået min pensionmeddelse fra både Økonomi styrelsen og fra Udbetaling Danmark.

Begge gælder for hele året, såfremt der ikke sker ændringer Så hvad skal jeg vise når jeg i Thailand skal have mit Visa fornyet. Mener nemlig jeg har læst et sted at bare beviserne på indtægt er under 6 mrd. gamle er det forkert eller??.
Men når jeg skal søge forlængelse er det i Dec. 2015 og der er de over 6 mrd. gamle. Så hvad gør man lige der??

Ved godt jeg er tidligt ude, men better safe than sorry Smile

Conrad
Du skal have ambassaden i Bangkok eller en dansk konsul i Thailand til at udfaerdige et brev til Immigration med baggrund i dine pensionsmeddelelser. Desvaerre er der ikke en konsul paa Phuket pt.

Naar jeg har faaet dem til det, saa har mine pensionsmeddelser vaeret ca. 9 mdr. gamle.

Men de sidste aar har jeg brugt arsopgoerelsen fra Skat. Downloaded den og vedlagt den sammen med paskopi i en e-mail. Det tager nogle faa dage, saa kommer brevet og lidt efter kommer en faktura paa baht 1000 for brevet + 40 for porto i en e-mail.

Det er brevet der ikke maa vaere over 6 mdr. gammelt, ikke pensionsmeddelserne.

Saa hvis du ikke har en aarsopgoerelse der har et helt aars pension til naeste aar i dec. saa bruger du bare de seneste pensionsmeddelser du har.

Hymmer
@ Conrad tak igen for hurtigt og god information Wink

poulditlev
hej hvor lang tid i forvejen kan man gå på konsulatet for at få brev der bekræfter mindst 65000 i pension før man skal på imigration for at få en retirement extention visa
på forhånd tak

Conrad
Brevet maa hoejst vaere 6 mdr. gammelt, naar du soeger om extension hos Immigration.

poulditlev
tak

hiks
..

hiks
hugoboerge skrev:

Nu er der ikke noget som hedder "Retirement Visa" eller "Marriage Visa" bare for god ordens skyld, men af nemheds hensyn kalder man det for det.

Man kommer til Thailand baseret paa et Non-Imm visa det kan vaere i forbindelse med arbejde, retirement eller marriage.

Non-Imm visa kan saa blive forlaenget for et aar og den officielle betegnelse er "extension of stay based on retirement or marriage" og for saa vidt ogsaa en work permit.

For at tage et eksempel. En person har faaet forlaenget sit ophold for et aar baseret paa aegteskab. Aegteskabet oploeses og dvs at saa gaelder forlaengelsen ikke laengere. Det er ud af vagten indenfor 7 dage efter skilsmisse dato. Loesningen er saa at soege om forlaengelse baseret paa "retirement" og her gaelder der helt andre regler hvad oekonomien angaar.

Et godt raad vil vaere at soege om forlaengelse baseret paa retirement for at undgaa boevl i det tilfaelde at aegteskabet ikke holder.

Herudover er der et krav om 90 dages rapportering hvad angaar ens adresse. Det foregaar ved at man moeder op paa immigrationen enten 7 dage foer de 90 dage udloeber eller op til 7 dage efter de 90 dage udloeber.

Kravet er her formular TM 47 i udfyldt stand(haaber nummeret er rigtigt) plus fotokopi en pas samt fotokopi af visa samt kopi af arrival/departure card.

Hvis man indenfor den 1 aarige periode oensker at rejse ud af Thailand skal man paa immigrationen soege om en exit/re-entry permit. Det er vigtigt for ellers mister man status af ens visa forlaengelse.

Dvs forfra igen.

Udover det 1årig visa, skal rapporteres hver 90 dage.
Hvad koster den 90 dage adresse rapport??
Er det meget papir arbejde der skal udfyldes ved denne 90 dage adresse rapport?

Spring til debat: