Se indlæg|
Førtidspensionist biver økonomisk beskåret hvis han giftes?
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 16/06-2013 13:58
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Man kan jo kun skrive det man ved eller tror man ved, hvis man ikke er sikker paa, at det man skriver er rigtigt, kan man goere opmaerksom paa dette eller spoerge om nogen ved noget om sagen. Bliv ikke ked af det hvis nogen har en anden mening om sagen end en selv, det er jo ved meningsudveksling at den rigtige loesning maaske kommer frem ![]() Conrad |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/06-2013 14:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Selvgoelgelig kan man blive graensegaenger selv om man har aktiver i Danmark. Mener du virkeligt, at man ikke maa eje noget af vaerdi i Danmark, hvis man bliver beskattet som graensegaenger med bopael i udlandet? Hvad forstaar du ved aktiver? Nu er forholdet vel ikke reguleret ved hvad brugere på STW opfatter som aktiver. Dette er et spørgsmål, som tidligere har været debatteret. Jeg har i en tidligere tråd beskrevet hvorledes myndighederne tolker dette. Søg evt. på mit navn og grænsegænger. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/06-2013 14:12
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
sudsakhon skrev: Selvgoelgelig kan man blive graensegaenger selv om man har aktiver i Danmark. Mener du virkeligt, at man ikke maa eje noget af vaerdi i Danmark, hvis man bliver beskattet som graensegaenger med bopael i udlandet? Hvad forstaar du ved aktiver? Nu er forholdet vel ikke reguleret ved hvad brugere på STW opfatter som aktiver. Dette er et spørgsmål, som tidligere har været debatteret. Jeg har i en tidligere tråd beskrevet hvorledes myndighederne tolker dette. Søg evt. på mit navn og grænsegænger. Hvad med lidt brugervenlighed og kom med en link ? |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/06-2013 14:15
|
|
Søg evt. på mit navn og grænsegænger. Men du burde kunne huske det. Det var opklarende oplysninger til bla. dig ![]() |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 16/06-2013 14:28
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 231 |
hugoboerge skrev: Helt rigtigt og reglerne for folkepensionister er IKKE ens. Grundbeloeb, ja det er korrekt. Er vi ikke ude i noget ordkløveri, for folkepensionen er ens, men der kan søges forskellige tilskud, hvis du bor det rigtige sted. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/06-2013 14:47
|
|
@PeterS. Det er hugoboerges kæphest, som han forsøger at få argumenteret ind i alle sammenhænge. Uagtet at det intet har med sagen at gøre. Spørgsmålet er om retfærdighed er politisk, og har derfor ingen løsning. Men for at besvare det konkrete spørgsmål, som trådstarter stillede, behøver man vel ikke at bevæge sig ret meget ud i spidsfindige detaljer. Kan det virkeig være rigtigt, at min kones venindes mand som er førtidspensionist, bliver beskåret med 3000kr, hvis han gifter sig med sin thai kæreste. Han har derfor ikke råd til at blive gift, når han skal forsørge dem begge med sin pension. Hun har nu været i dk 3 gange på turist visa, og de vil gerne giftes, så hun kan blive her, men han er meget betænkelig pga de økonomiske forhold. Ved i hvad hans muligheder er? Svar på første led: Ja. Sådan er reglerne pt. indrettet Svar på andet led: Så må man lade være med at blive gift. Svar på tredje led: Som skrevet i tråden, er der flere muligheder. 1. Satse på, at hun kommer i arbejde, så hun kan hjælpe til i fællesøkonomien. 2. Flyt til Thailand, hvis det skønnes at førtidspensionen er tilstrækkelig der til at opretholde den ønskede levestandard. 3. Forsøg at leve i Danmark som ovenstående. Idet trådstarter bl.a. ønskede at kende de muligheder, der findes, er disse nævnt her. Bemærk venligst, at jeg ikke beskæftiger mig med hvor "synd" det er for vedkommende eller hvor "retfærdigt" det er. Jeg forholder mig objektivt til spørgsmålet. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/06-2013 14:48
|
PeterS skrev: hugoboerge skrev: Helt rigtigt og reglerne for folkepensionister er IKKE ens. Grundbeloeb, ja det er korrekt. Er vi ikke ude i noget ordkløveri, for folkepensionen er ens, men der kan søges forskellige tilskud, hvis du bor det rigtige sted. Mig bekendt kommer nogle tillaeg helt af sig selv uden at der skal soeges afhaengig af aegtestand, men som bosiddende i Thailand er det kun grundbeloeb. Tillaeg der kan soeges om i DK, EU vil sikkert vaere varmetillaeg, mens vi her nok skulle have et "kuldetillaeg" ![]() Ordkloeveri, maaske og maaske ikke. Faktum er at folkepensionister behandles ikke ens. |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 16/06-2013 15:01
|
|
hugoboerge skrev: PeterS skrev: hugoboerge skrev: Helt rigtigt og reglerne for folkepensionister er IKKE ens. Grundbeloeb, ja det er korrekt. Er vi ikke ude i noget ordkløveri, for folkepensionen er ens, men der kan søges forskellige tilskud, hvis du bor det rigtige sted. Mig bekendt kommer nogle tillaeg helt af sig selv uden at der skal soeges afhaengig af aegtestand, men som bosiddende i Thailand er det kun grundbeloeb. Tillaeg der kan soeges om i DK, EU vil sikkert vaere varmetillaeg, mens vi her nok skulle have et "kuldetillaeg" ![]() Ordkloeveri, maaske og maaske ikke. Faktum er at folkepensionister behandles ikke ens. Ja så forklar mig lige hvad siden betyder? https://www.borge...e10a75319e Så vi kan vel være enige om at der skal søges? og læser vi så lidt står der, at bor vi udenfor så kan vi ikke søge noget. At vi bliver behandlet forskelligt alt efter, hvor vi bor, behøver vi vel ikke starte debat forfra det er bare at læse gamle indlæg og se. |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 16/06-2013 15:29
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Det er egentlig underligt, nu er vi nået til omkring til 30. svar på TS's forespørgsel. Så vidt jeg kan se, er det kun PeterS der er kommet med et seriøst indlæg. Alt andet drejer sig om folkepension, misforståelser mht. til personfradrag. etc. Sku' vi ikke tage os lidt sammen !!. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/06-2013 15:33
|
|
Milex... har du ikk' læst mit svar ? Mere konkret kan det da vist ikke være! Svar på første led: Ja. Sådan er reglerne pt. indrettet
Svar på andet led: Så må man lade være med at blive gift. Svar på tredje led: Som skrevet i tråden, er der flere muligheder. 1. Satse på, at hun kommer i arbejde, så hun kan hjælpe til i fællesøkonomien. 2. Flyt til Thailand, hvis det skønnes at førtidspensionen er tilstrækkelig der til at opretholde den ønskede levestandard. 3. Forsøg at leve i Danmark som ovenstående. Idet trådstarter bl.a. ønskede at kende de muligheder, der findes, er disse nævnt her. Bemærk venligst, at jeg ikke beskæftiger mig med hvor "synd" det er for vedkommende eller hvor "retfærdigt" det er. Jeg forholder mig objektivt til spørgsmålet. Redigeret af sudsakhon d. 16/06-2013 15:55 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/06-2013 15:41
|
Det er korrekt at det er min "kaephest" men jeg startede den ikke. Beklager. |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 16/06-2013 16:02
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Til Amano. Jeg mener der er noget med "gensidig forsørgerpligt" når man er gift. Ved ikke om det kun omhandler kontant/bistandshjælp. Under alle omstændigheder synes jeg det er forkert, at spekulere i u udnyttet bundfradrag o.l. Flyver PE med THAI altid
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/06-2013 16:21
|
|
"gensidig forsørgerpligt" når man er gift omhandler både kontant/bistandshjælp, og alle andre af livets gensidige forhold, ikke bare økonomiske Det reguleres i retsvirkningslovens første kapitel Pligten, i al fald den økonomiske del, er i øvrigt på trapperne til at blive udvidet til at omfatte samboende http://www.avisen...07485.aspx |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 16/06-2013 16:24
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
@ Sudsakhon #22 Nu har jeg brugt lang tid på at søge efter det du omtaler, men der dukker ikke noget op med dig og grænsegænger. Da det interesserer mig, vil jeg gerne om du selv kan finde det og lægge et link her i tråden. Venlig hilsen Conrad |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 16/06-2013 16:32
|
|
birkedhoj skrev: Til Amano. Jeg mener der er noget med "gensidig forsørgerpligt" når man er gift. Ved ikke om det kun omhandler kontant/bistandshjælp. Under alle omstændigheder synes jeg det er forkert, at spekulere i u udnyttet bundfradrag o.l. Hvad er det dog for noget, hvem spekulerer i fradrag? Det er en helt almindelig skatte regel som bruges af alle, hvor konen ikke arbejder. |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 16/06-2013 16:37
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
@ Sudsakhon Næ - det er da ikke særligt konkret. (elsker dit kancelli-sprog - en gang i mellem - selvom jeg tvivler på de fleste forstår det) 2. led - han vil have samme netto-indkomst - grundet hustruens personfradrag. Så det råd er intetsigende. |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 16/06-2013 16:40
|
|
PeterS. Jeg mener man ikke skal påfører sig forpligtelser, som man ikke kan "løfte" uden man regner med offentlig støtte.
Flyver PE med THAI altid
|
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 16/06-2013 16:47
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
milex skrev: Det er egentlig underligt, nu er vi nået til omkring til 30. svar på TS's forespørgsel. Så vidt jeg kan se, er det kun PeterS der er kommet med et seriøst indlæg. Alt andet drejer sig om folkepension, misforståelser mht. til personfradrag. etc. Sku' vi ikke tage os lidt sammen !!. Det indlæg jeg kom med, var om førtidspension, ikke folkepension. Sakset fra borger.dk, så det er jeg ikke helt enig i.. Der står ordret på borger.dk : "Din førtidspension kan være nedsat, fx hvis du eller din ægtefælle/samlever arbejder" Med det, tolker jeg det ikke som, at man automatisk bare bliver sat ned, hvis ens ægtefælle f.eks. er hjemmegående, men hvis han/hun arbejder! Og det var jo det han spurgte om. Desuden kan man udregne sin førtidspension via hjemmesiden, trin for trin ved at fylde oplysninger ind. |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 16/06-2013 16:50
|
|
birkedhoj skrev: PeterS. Jeg mener man ikke skal påfører sig forpligtelser, som man ikke kan "løfte" uden man regner med offentlig støtte. Nu ved jeg ikke om du har fradrag på din skatte billet, men det går jeg ud fra, føler du så du får offentlig støtte? At bruge skatte reglerne på fuld lovlig vis, ser jeg ikke som offentlig støtte. |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 16/06-2013 16:57
|
|
Nej ikke offentlig støtte. Men et personfradrag, og ikke mindst et beskæftigelses fradrag. Som efter min mening skal udløses af en arbejdsindkomst.
Flyver PE med THAI altid
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.