Se indlæg|
Mit nye liv i Thailand (2001-2012), af Hans Sønder
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 25/02-2013 09:54
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
sudsakhon skrev: Hvis forfatteren af en bog ønsker at udgive uredigeret, kan vedkomne bare vel stille udgive den til download via en hvilken som helst hjemmeside, der udbyder denne tjeneste. Wemaster bliver nødt til, såfremt han ikke ønsker strafansvar for medvirken (STRL§ 23), at fjerne evt. injuriderende indhold . Sålænge ingen påklaager indholdet af bogen, er der intet problem. Men webmaster vil itræde strafansvar såfremt inholdet påklages, idet han manuelt har godkendt uploadet. Og dermed indholdet. Hans... Du har din kunstneriske frihed, kun afgrænset af lovgivningen. Det kan være grænseoverskridende, at andre vil redigere i ens materiale, men lige netop her på siden bliver Webmaster nødt til det. (Hvis indholdet er som beskrevet. Jeg har desværre ikke fået læst bogen endnu, og kan ikke vurdere dette) Dit valg er således, om du vil acceptere en form for redigering før bogen kan downloades her, eller om du vil finde en anden tjeneste til dette. Modsat det land hvor jeg nu bor i (navn naevnes ikke) mener jeg at der er ytringsfrihed i Danmark. Webmaster kan vel komme omkring problemet ved at sige som foelger: "Et af vore medlemmer paa DTW har skrevet sine erindringer og de kan downloades her. Jeg kan ikke goeres ansvarlig for bogens indhold men anviser blot linket hvorfra bogen kan downloades. Hvis der er nogle personer som er uenig med bogens indhold bedes de bringe det op overfor forfatteren." Bare en tanke. |
|
|
|
| savarden |
Lagt på d. 25/02-2013 10:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 226 |
Jeg fik også hentet bogen inden den blev fjernet. Syntes det er en god fortælling og giver en god indsigt i at bo i thailand på godt og ondt. Når dette er sagt syntes jeg også bogen bruges som en personlig vendetta mod navngivne personer, dette havde klædet bogen ikke at være så massivt. Jeg skal ikke gøre mig til dommer i forhold til de anklager som fremkommer i bogen men forstår godt at admin har fjernet linket da dette er et forum om thailand og ikke platform for person opgør. Til sidst tak til Hans for en indsigt i hans liv i thailand, håber bogen kan redigeres lidt og komme op igen. ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/02-2013 11:46
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
@hugoboerge Tanken er nærliggende nok. Og hvor ville det være nemt, hvis man med det du beskriver (kaldet en ansvarsfraskrivelse) kunne smyge sig udenom ubehageligheder, som ansvar osv. Når jurister skal give eksempler på dette dilemma er der altid en sag, der som automatreaktion trækkes frem: Den hedder "Grønjakkesagen" eller Jersil-sagen Københavnere, der er over 40 vil kunne huske grønjakkerne. Sagen kort: Grønjakke-sagen I 1985 bragte TV-Avisen et indslag produceret af Jens Olaf Jersild, der skildrede de såkaldte "grønjakker", der var en gruppe unge, der bl.a. var kendt for at male hagekors på husmure. I indslaget kom de til orde med nogle stærkt racistiske udtalelser, bl.a. "en nigger, det er ikke et menneske – det er et dyr" [1]. Sagen blev undervejs kendt som Grønjakkesagen. Jersild, hans chef Lasse Jensen, og de tre grønjakker, der medvirkede i indslaget, blev af en seer meldt til politiet for overtrædelse af straffelovens racismeparagraf. Jersild blev i 1987 idømt dagbøder ved Københavns Byret, hvilket blev stadfæstet ved Østre Landsret i 1988 og året efter ved Højesteret. Jersild indbragte sin sag for Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg, der i 1994 fastslog, at Jersilds ytringsfrihed var blevet krænket, idet han ikke havde til hensigt at udbrede racisme men alene skildrede samfundet som journalist eller "public-watchdog". Overfor denne sag, hvis præmisser taler om grænserne for formidling af nyheder (almeninteresse), står spørgsmålet om platforme til distribution af f.eks. andre kontroversielle meningstilkendegivelser. En webmaster kan ikke, med henvisning til ytringsfriheden, videreformidle materiale ukritisk, uden evt. at itræde mindst medvirkensansvar. Ytringsfrihed har man skam i DK. Sålænge det er indenfor lovens grænser. Er det så reel ytringsfrihed? Det er der jo politikere, der ikke mener. I Thailand (jeg ved heller ikke hvor du bor, men skriver om et land af generel interesse for forummet her) kan man jo også hævde, at der er ytringsfrihed. Bare man holder sig indenfor loven, men lovens grænser er noget snævre. Men friheden er der. Så interesserer man sig for dette emne, skal man således analysere hvor meget loven skal/kan regulere grænserne for denne frihed. Med alt dette sagt. Webmaster har ikke noget valg. Dog skal siges, at jeg ikke har fået læst bogen. Og kan derfor ikke afgøre, om det var berettiget. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 25/02-2013 12:37
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Sudsakhon, du glemmer ikke Lov om tjenester i informationssamfundet? https://www.retsi...x?id=25854 §14 er vel relevant her? § 14. En tjenesteyder, som på et kommunikationsnet transmitterer information, der leveres af en tjenestemodtager, er ikke ansvarlig for den transmitterede information, hvis tjenesteyderen 1) ikke selv tager initiativ til transmissionen, 2) ikke udvælger modtageren af transmissionen og 3) hverken udvælger eller ændrer den transmitterede information. Det kræver ganske vist, at sitet har et kommercielt sigte, men mon ikke den del er opfyldt? |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/02-2013 14:01
|
|
@Kim Interessant vinkel. Denne lov ligger i randområdet af hvad vi har diskuteret i denne tråd. Den citerede bestemmelse har til formål at give bedre betingelser for elektronisk handel og give virksomhederne bedre vilkår. Det sker ved at give leverandørerne en mulighed for at tilbyde tjenester overalt i Den Europæiske Union på basis af retssystemet i etableringslandet. Danske e-handels udbydere er således bundet af danske regler, hvis tjenesten har hjemme her i DK Google-søgninger ville, hvis tjenesten blev udbudt herfra skulle overholde disse regler. Det er i det lys, at man skal læse f.eks. §14. Her på sitet er brugerne jo udvalgte. Og overtrædelser af lovgivningen skulle, hvis det var webmaster kendt, fjernes. (Web kan ikke spille "blind" for at slippe for strafansvar, men det ville trække i modsat retning i ansvarsbedømmelsen i forhold til bevidst accept) Iøvrigt skal §6 tages med, da den netop hjemler et link til de andre bestemmelser, jeg har nævnt: § 6. Uanset § 4 (at udenlandske tjenester ikke skal overholde dansk lov) kan myndighederne træffe en foranstaltning, som begrænser adgangen til at levere en informationssamfundstjeneste, .... 1) er nødvendig af hensyn til a) den offentlige orden, især forebyggelse, efterforskning, .....bekæmpelsen af enhver tilskyndelse til had på grund af race, køn, religion eller nationalitet, og krænkelser af enkeltpersoners værdighed, |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 25/02-2013 14:21
|
|
Her på sitet er brugerne jo udvalgte. Og overtrædelser af lovgivningen skulle, hvis det var webmaster kendt, fjernes. Vi er enige om, at webmaster har en pligt til at fjerne materiale, der overtråder lovene. Men jeg tror ikke, det er nok, at webmaster er blevet informeret, som det er sket i denne tråd. Jeg tror, at der skal en kendelse til fra en domstol for at få fastslået, at materialet vitterligt overtræder lovgivningen. Jeg ved ikke, om der tidligere har været faldet dom om udbyderens ansvar og nødvendigheden af en kendelse (måske du kan søge i litteraturen?) , men hvis det ikke er nødvendigt med en kendelse, vil enhver kunne bede om at få fjernet materiale fra diverse tjenester. Fx med påstand om, at de har ophavsretten til materialet. Webmaster skal i hvert fald ikke begynde at redigere i materialet, for så er han netop ikke beskyttet mere. Jeg forstår ikke, hvad du mener med udenlandske tjenester, så vidt jeg har forstået, kan der ikke være tvivl om, at denne tjeneste er omfattet af de danske regler. Og med hensyn til, at brugerne er udvalgte, så kan jeg ikke se, at det gør nogen forskel. Det er de i de fleste tilfælde med den slags tjenester, da de fleste kræver tilmelding. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 25/02-2013 14:35
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Jeg tror ikke webmaster kan hæfte for det. Hvis han skriver han fralægger sig ansvaret for indholdet men kun formidler download linket. Det er den metode download hjemmesider bruger, og indtil videre er det kun piratebay der har fået en dom, ud af gud ved hvor mange download sider der findes, og over hvor mange år der er gået med det. Men i og med det er webmasters hjemmeside, bestemmer han suverænt alene, hvad han vil og ikke vil støtte op om og hvad der må og ikke må skrives. Der findes heller ikke ytringsfrihed på et forum eller på internettet. Det er udelukkende ejeren der bestemmer. Så hvis loven siger jeg gerne må sige den og den er en idiot, og webmaster siger jeg ikke må på hans forum. Så må jeg ikke! Men jeg kan godt lide at wembaster ikke tager nogen chancer, hvorfor skulle han dog det. Det er så meget nemmere bare at fjerne indholdet og have sin sti ren, hvilket han har gjort i denne sag :-) |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 25/02-2013 14:36
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
oh dear.... en person lægger lidt tanker og erindringer på nettet og straks går folk i selvsving med paragraffer osv.... DJØF'er bureaukrati....nøjagtigt som forfatter beskriver i indledningen....er sgu ikke noget at sige til at folk går rundt og får lange nossere i dagens Danmark... til forfatteren vil jeg sige at jeg kan forstå dine frusterationer...løsninger findes men kun som utopi...problemerne kan kategoriseres i få ord: - ændret økonomi. - øget indvandring. - uduelige politikere. - feministisk (kællinge/hønsegårds) kultur blandt befolkningen. |
|
|
|
| Jan Jensen |
Lagt på d. 25/02-2013 15:54
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 14 |
Jeg nåede heldigvis at downloade begge bøger inden de blev slettet. Efter indlæggene at dømme lyder det som om forfatteren har en mening om lidt af hvert og at han vil skide på om hans holdninger er politisk korrekte - En mand helt efter mit hoved. Jeg glæder mig stadig til at læse dem som jeg læser alt andet - Med et åbent sind og en sund portion skepsis. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/02-2013 16:54
|
|
For lige at starte bagfra, var eksemplet, jf. §14, en tjeneste som Google (og andre søgemaskiner) som opfylder denne. Retigheder: Gengivelse uden tilladelse, kan hvis det ikke falder ind under undtagelsesbestemmelserne, være i strid med ophavsretslovens § 2. Om hvem der skal påtale, det offentlige eller om der er tale om privat påtale kommer an på overtrædelsen. Der var i de kilder jeg normalt bruger en henvisning til en tidligere redegørelse for området. Om der er sket en skærpelse siden, eller om der nu foreligger afgørelser, skal jeg først lige finde. Har det ikke lige ved hånden. Jeg copy/paster her: Ansvar ved Internet - debatfora mv. (af 10. marts 2005) Af Advokatfirmaet Bender.dk En lang række af de danske medier, der er repræsenteret på internettet, har på deres website et debatforum. Debatfora ligger i naturlig forlængelse af særligt avisernes læserbrevssektioner, og medfører da også ofte livlig debat mellem brugerne.I modsætning til læserbrevssektionerne i aviserne er det sjældent, hvis ikke aldrig, at indlæggene på internettets debatfora gennemgås, inden de publiceres. Der er således risiko for, at racistiske eller injurierende indlæg bliver offentliggjort, uden dette opdages af forummets indehaver. Det er derfor yderst relevant, hvem der har ansvaret for sådanne indlæg. I 2002 blev den ansvarlige for den svenske avis Aftonbladets website ved Stockholms Tingsrätt, som svarer til en dansk byret, idømt betinget straf samt SEK 36.000 i dagbøder, fordi der i Aftonbladet.se's debatforum var blevet offentliggjort fire nazistiske indlæg. I dansk ret haves endnu ikke retspraksis. Medieansvarsloven Det væsentligste regelsæt, som regulerer ansvaret for indhold i medierne, er Medieansvarsloven. Medieansvarsloven regulerer det ansvar, som kan pålægges udgivere og redaktører af en række medier. Loven omfatter bl.a. periodiske skrifter og lignende fremstillinger, der mangfoldiggøres. Websites, der har karakter af at være nyhedsformidlende, fx avisernes websites, er omfattet af loven. Som betingelse for at kunne påberåbe sig Medieansvarsloven, skal det pågældende medie dog forudgående være blevet anmeldt til Pressenævnet. Der er således givet medierne mulighed for selv at afgøre, om de ønsker at være omfattet af loven eller ej, idet de blot kan undlade at foretage anmeldelse. Mediansvarsloven anvender et ansvarshierarki. Både strafferetligt og erstatningsretligt er det forfatteren, der er ansvarlig, hvis han er navngivet. Det betyder, at hverken redaktøren eller udgiveren af mediet kan gøres ansvarlig, hvis forfatteren er navngivet. Er forfatteren til en tekst, et læserbrev eller fx et indlæg i et debatforum ikke navngivet, er det angivne navn falsk, eller er det ikke er muligt at pålægge ham ansvar, fx fordi han er umyndig eller befinder sig i udlandet, bliver redaktøren af det pågældende medie ansvarlig. Kun i de tilfælde hvor der ikke findes en redaktør, eller hvor redaktøren ikke kan pålægges ansvar, bliver udgiveren af mediet ansvarlig. Der er således al mulig grund til, at udgiveren eller redaktøren af et medie, som indeholder et debatforum, så vidt muligt sikrer sig, at der alene forekommer navngivne indlæg i forummet, fx ved at sikre, at kun registrerede brugere kan tilføje indlæg til debatten. Men selv ikke en registrering af brugerne af debatten vil dog kunne sikre mod brugere, der optræder under falskt navn. I disse tilfælde vil redaktøren hhv. udgiveren af det pågældende medie være den eneste ansvarlige, hvis nyhedssiden er anmeldt til Pressenævnet. Uden for Medieansvarsloven En lang række medier, der har debatfora, er ikke omfattet af ansvarsreguleringen i Medieansvarsloven, enten fordi det pågældende medie slet ikke er omfattet af Medieansvarslovens område, eller fordi det pågældende medie ikke er tilmeldt Pressenævnet. I disse tilfælde må ansvaret for indholdet i debatforummet fastlægges efter de almindelige danske regler om hhv. straf- og erstatningsansvar. Har en navngiven person skrevet et indlæg, som er fx racistisk eller injurierende, pådrager denne person sig ansvar efter straffelovens regler. Tilsvarende vil den navngivne forfatter kunne pådrage sig erstatningsansvar på baggrund af sit indlæg, hvis de almindelige betingelser for erstatning er til stede. I modsætning til de medier, der er omfattet af Medieansvarsloven, er der også mulighed for, at redaktøren og udbyderen af forummet kan blive gjort ansvarlig for medvirken til publicering af indholdet på et sådant forum. Dette fordi der gælder et medvirkensansvar i dansk ret, og når man har stillet et forum til rådighed for en ansvarspådragende handling, medvirker udbyderen af debatforummet til den ansvarspådragende handling. Vi har endnu ingen sager i dansk ret, der afgør omfanget af et medvirkensansvar, men der skal formentlig en del til. Det forekommer dog ikke sandsynligt, at domstolene generelt vil betragte en indehaver af et debatforum som medvirkensansvarlig. Det må formentlig kræves, at han på en eller anden måde enten har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Fx vil det nok være tilfældet, hvis han ikke fjerner retsstridige indlæg, når han bliver bekendt med dem. Det er heller ikke afklaret i retspraksis, om der foreligger en sådan handlepligt, da det normalt vil være omkostningsfrit og forholdsvist simpelt for forummets udbyder at få fjernet indlæg, som han må antage er i strid med lovgivningen, og som modsat kan medføre væsentlig skade. Men det er ikke usandsynligt, at domstolene vil statuere, at en sådan pligt eksisterer, i særdeleshed ikke hvor der er tale om åbenlyse overtrædelser af lovgivningen. Der findes ikke i lovgivningen pligt til at gennemgå indholdet af sit debatforum, hvilket dog ikke er ensbetydende med, at udbyderen af forummet kan holde sig i bevidst uvidenhed om indholdet af indlæggene i hans forum. Domstolene vil nok være mere tilbøjelige til at pålægge en handlepligt, hvor der er tale om erstatningsansvar, end hvor der er tale om et evt. strafansvar, idet der sædvanligvis stilles større krav til strafpålæggelse end til pålæggelse af erstatningsansvar. E-handelsloven I visse situationer vil lov om visse tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af elektronisk handel, kaldet E-handelsloven, komme til undsætning og befri for et ellers truende ansvar. E-handelsloven finder anvendelse i forbindelse med informationssamfundstjenester, hvorved forstås elektroniske tjenester, der har kommercielt sigte, og som leveres efter anmodning fra en tjenestemodtager. Det er dog ikke et krav, at tjenesten leveres mod betaling. Debatfora, der drives af medier, vil normalt have et sådant kommercielt sigte. Men visse debatfora vil dog stå uden for E-handelsloven, fx debatfora, der udbydes af privatpersoner, interesseorganisationer m.fl. Som det væsentligste i denne sammenhæng medfører E-handelsloven, at udbyderen af debatforummet ikke kan blive ansvarlig på grund af indholdet af et indlæg i debatforummet, forudsat en række betingelser opfyldes. For det første skal indlægget være skrevet og tilføjet til debatten af en bruger, og ikke udbyderen selv. Herudover må udbyderen ikke have kendskab til, at indlægget er ansvarspådragende, og så snart han bliver eller i forbindelse med erstatningsansvar; så snart han burde blive bekendt med, at indlægget var ulovligt eller ansvarspådragende, skal han fjerne eller spærre adgangen til det pågældende indlæg. Opfyldes disse betingelser, kan udbyderen ikke blive pålagt ansvar for indholdet af de indlæg, der findes i forummet. E-handelsloven giver derfor den snor, som er nødvendig for, at det er muligt at udbyde debatfora, uden hele tiden at skulle tage højde for et tyngende ansvar. Generelt må det tilrådes, at der laves en politik for, hvad der må lægges op på debatfora samt en politik for kontrol og reaktion fra indehaverens side. ************ Copyright Bender.dk |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/02-2013 17:10
|
|
De paragraffer, man får lange løg af, kan man vel ikke komme udenom, når der er tale om to parter, der måske ikke kan blive enige om et eller andet. Og dermed har en konflikt. Mange får stritpels, når talen falder på administration eller regler. Men hvordan reguleres alle de forhold så? Med kølle og grynt?? Eller som i det vilde vesten (hvor det så ikke er morsomt at være indianer) Nu ved jeg ikke hvad der er så irreterende ved DJØF. Men mon ikke man kommer lidt galt afsted, når man med samme generalisering hævder, at 3F'ere er som et ræverødt skurvogns sammenrend af nævenyttighed.. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 25/02-2013 17:22
|
|
Jeg havde en mistanke om, at det var Medieansvarsloven, du tænkte på, da du foreslog redigering af bogen. :-) Jeg tror som sagt, at loven om E-handelsydelser er mere relevant. Og der er så lige en ting, som jeg overså i farten: Det var webmaster selv, der bragte linket, så i dette tilfælde var det nok en god ide at fjerne det igen, hvis indholdet af bogen er som beskrevet. Nå, men debatten er måske ikke så interessant for andre, medmindre webmaster er interesseret i den juridiske vinkel til en anden gang. Jeg er stadig interesseret, så hvis du finder noget i litteraturen, må du meget gerne sende en PB. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/02-2013 18:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg har, gudskelov, observeret at i de 13 år, er stemningen omkring det negative vendt noget, men der er stadig stupide, uintelligente, der på trods af mange års gang her i landet stadig ikke har forstået forskellen på de vidt forskellige kulturer. Jeg har i disse godt 12 år stødt på både godt og ondt, men på det sidste syntes jeg ondskaben har taget overhånd blandt danskere. Jeg er som fortalt opdraget som en fredens mand, ham der skal tilgive og vende den anden kind til. Og det er der så utallige der har benyttet sig af, givet mig den ene skuffelse efter den anden. Indtil de oplever at jeg kun accepterer dem indtil en hvis grænse, så slår jeg igen. Når denne historie – måske – kommer på nettet, er der helt sikkert en hel del der vil føle sig ramt, men jeg har kun skrevet sandheden. Utallige er de ting som jeg helt bevidst har udeladt og som kunne have rystet skidtet ud af dem der har såret og nedgjort mig og min thaifamilie. Der er vel oven i købet dem der vil fremture med diverse trusler men jeg er fuldstændig kold, mit liv er alligevel fyldt med så meget dårlig erfaring fra de der kalder sig medmennesker så intet kan overraske mig. Jeg har vel været det man kalder naiv i mange situationer, jeg har altid troet på det bedste i et menneske, også dem der kaldte sig mine venner. Da jeg sagde farvel til Danmark var det ikke mindst i håbet om at verden var på vej til noget bedre, men tværtom viser det sig at den er blevet værre, meget værre.) Det gør mig da ondt, at du har haft disse kedelige oplevelser. Men det er et billede jeg slet, slet ikke kan genkende. Tværtimod. Jeg har en række danske venner - og folk fra andre nationaliteter for den sags skyld - som jeg mødte, da jeg boede i Thailand. En god del af de danske venner, omgås jeg stadig, og adskillige af de udenlandske har jeg den dag i dag kontakt med. Nogle bekendtskaber er blevet fravalgt, og jeg er blevet fravalgt af nogle. Ikke alle "svinger" sammen. Men der aldrig været tale om ondt blod på den konto. Vi er alle forskellige. Du har ofte harcelleret over den angivelige negativitet danskere m. fl. udviser overfor thailændere. Nogle gange synes jeg man bør gribe i egen barm og spørge sig selv, hvad er årsagen til den negativitet du nærer overfor danskere m.fl. i Thailand? Hvordan kan det være, at du til stadighed blot møder brådne kar? Jeg synes, du er temmelig unuanceret: All thai good, all farang bad. Der er "the good, the bad and the evil" blandt alle nationaliteter. Jeg har aldrig iagttaget nogle forskelle på den front på basis af nationaliteter. Det eneste jeg heldigvis har oplevet, er at den langt overvejende del tilhører kategorien: Good! Smil, og verden smiler til dig. ![]() |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 26/02-2013 09:35
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
har læst bogen, det er ikke en jeg kan lide, men heldigvis er vi forskellige........![]() |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 26/02-2013 10:23
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Nu er det jo en meget personlig dagbog og sådan skal den vel læses. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 27/02-2013 08:47
|
sank, du hr ret i ,at det er en meget personlig dagbog,som efter min ringe mening ikke skulle være lagt ud på nettet.................![]() |
|
|
|
| Jan Jensen |
Lagt på d. 04/03-2013 19:09
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 14 |
Som nævnt i mit tidligere indlæg i denne tråd, nåede jeg at downloade begge Hans Sønder's bøger inden de blev fjernet. Jeg har nu læst dem begge og da der er andre af dette forums medlemmer der har haft en mening om dem, så synes jeg også lige at jeg vil sige et par ting: Det positive: Jeg synes at forfatteren har skrevet 2 meget spændende og personlige bøger om sit liv. Jeg synes at han er i besiddelse af en imponerende hukommelse og er hudløst ærlig omkring sine egne personlige forhold og han tillader sig desuden at have holdninger (uha da). Han har haft sin andel af livets svære sider og det er helt tydeligt at det har haft en stor betydning for ham at fortælle sin historie. Personligt kan jeg godt nikke genkendende til hans beskrivelser af, hvor usselt og nederdrægtigt mennesker kan behandle hinanden og til hans beskrivelser af de store forskelle mellem Thailandsk og Dansk kultur (Der er så sandelig fejl på begge sider). Jeg deler absolut Hans Sønder's kærlighed til Thailand og hans bøger har kun forstærket min lyst til at tilbringe resten af mine dage der. Det negative: Ind imellem syntes jeg at det blev sprunget lidt for meget i tiden , hvilket godt kunne virke lidt forvirrende, lidt redigering og korrekturlæsning ville absolut ikke være af vejen – Der er plads til forbedring. Bøgerne er desuden personlige – MEGET personlige og forfatteren lægger ikke skjul på sin holdning til -og foragt for navngivne personer, som han mener har svigtet og snydt ham, samt personer som ifølge forfatteren generelt er usympatiske og umoralske – I flere tilfælde er disse personer også gengivet på fotos. Flere af forummets medlemmer har da også påpeget at det kunne give anledning til problemer i forhold til eksempelvis injurielovgivningen. Jeg har derfor fuld forståelse for, at webmaster har valgt at fjerne muligheden for at downloade bøgerne i deres nuværende form. Skulle de dog senere udkomme i en ”censureret” udgave, så er jeg trods kritikken glad for at have haft læst dem i den originale udgave. Til sidst vil jeg gerne takke Hans Sønder for at have givet mig en god og lærerig læseoplevelse og jeg vil ønske ham, hans familie og venner alt godt fremover. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 05/03-2013 08:17
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg tilslutter mig Jan Jensens gode ønsker. Og så vil jeg lige komme med en korrektion til mit tidligere indlæg, nu da jeg har læst bogen i dens fulde udstrækning. Hans er langt fra så unuanceret som jeg umiddelbart fik indtryk af. Han er så udmærket i stand til at skelne mellem skidt og kanel på tværs af alle nationaliteter. mvh |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 05/03-2013 09:38
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 489 |
Jeg mener, at efter redigering/korrekturlæsning, så bør Hans Sønder's seneste ’bog’ mangfoldiggøres på papir. Den egner sig glimrende til udgivelse i rulleformat. Så kan man sidde på toilettet og læse X antal sider af gangen, og derefter tørre r*v i dem. M.v.h. Fotofreak Redigeret af Fotofreak d. 05/03-2013 09:50 |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 05/03-2013 10:06
|
nu kender jeg ikke hans sønder,men han virker utrolig selvretfærdig og har en fantastisk evne til, at rage uklar med mange menesker hans egne børn men det ligger måske i deres gener, han gad jo heller ikke besøge sin egen mor, det var for besværlig og tage bussen,og da han egen søn med familie kommer og besøge ham,så viser hans sønder, at han har gjort ham ,,aveløs" og indtil videre har jeg kun hans sønders ord for at de menesker han hænger ud i sin alene har alle fejlene det tillader jeg mig at tvivle på,men som sagt kender jeg ikke hans sønder og det har jeg heller ikke lyst til,man kunne jo ende som en side i hans næste bog............................. ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.