Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Dansker bosat i thailand og arbejde i europa som rejsemontør
|
|
| Natpiraten |
Lagt på d. 01/12-2012 09:31
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 34 |
Hej Thaidreamer. Om det hjælper dig ved jeg ikke, men her er min historie. Jeg er udsendt af en Dansk arbejdsgiver, på en 2årig kontrakt med arbejde for en Polsk del af biksen. Jeg har en A1-attest, som fritager mig for Dansk skat og samtidig sygesikrer mig her, betalt af Danmark. Skattefar kræver at man ikke har nogen form for bolig til rådighed i Danmark - sommerhus er undtaget - og at udsendelsen har en varighed af min. 6 mdr. A1-attesten fritager også indbetalinger på pension, for Dansk skat og man kan med den også bevare et medlemskab af en Dansk a-kasse, så man ikke mister retten til evt. efterløn. Jeg kan se det ikke er aktuelt for dig, men jeg kan så når min kontrakt udløber 1-10.2014, smutte til Thaland i 6 mdr...91 dage pr. kalenderår er tilladt..og få min fulde efterløn der, for derefter at pensionere mig selv og vente på folkepensionen i min lille knaldhytte i Khon Kaen. Håber du eller andre kan bruge det. ![]() |
|
|
|
| PATINYA |
Lagt på d. 01/12-2012 10:01
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 219 |
godt svar. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 01/12-2012 11:41
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
Sikke en omgang offtopic men ikke destomindre har sudsakhon ret i det han skriver. Når man skal bestemme skattepligt kigger man på livsinteresser og derfor kan man godt være skattepligtigt til danmark selvom man er andre steder det meste af året. Men som udgangspunkt kigger skat på hvor man har de største interesser. Det kan være ting som har du rådighed over bolig i Danmark (du må godt eje men den skal være fremlejet) erdin arbejdsgiver bosidende i Danmark. Har du ægtefælle i Danmark etc. Hvis man i dette tilfælde antager at vores ven rejsemontøren arbejder i hele europa og er bosidende i Thailand er det overvejende sansynligt at han kan slippe for skattepligt i Danmark. Han skal blot sørge for at kappe tilknytningen til Danmark helt. Jeg ser heller ikke dette som en omgåelse af skatten for hvis man ikke bor i Danmark benytter man heller ikke vores velfærd og optjener heller ikke folkepension i de år man bor uden for Danmark (folkepension optjenes ved at bo i Danmark i mindst 40 år mellem det 15 og 65 år.) Skulle Thaidreamer således arbejde på denne måde til han bliver pensioneret og vi antager han er 40 år gammel idag vil han således kun få udbetalt brøk pension på 25/40 Altså ville han få udbetalt 625 kr i pension for hver gang man normalt ville få 1000 kr. Det er klart at man skal have en professionel rådgiver ind over før man kaster sig ud i det |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 01/12-2012 13:18
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
TomDK skrev: Sikke en omgang offtopic men ikke destomindre har sudsakhon ret i det han skriver. Når man skal bestemme skattepligt kigger man på livsinteresser og derfor kan man godt være skattepligtigt til danmark selvom man er andre steder det meste af året. Men som udgangspunkt kigger skat på hvor man har de største interesser. Det kan være ting som har du rådighed over bolig i Danmark (du må godt eje men den skal være fremlejet) erdin arbejdsgiver bosidende i Danmark. Har du ægtefælle i Danmark etc. Hvis man i dette tilfælde antager at vores ven rejsemontøren arbejder i hele europa og er bosidende i Thailand er det overvejende sansynligt at han kan slippe for skattepligt i Danmark. Han skal blot sørge for at kappe tilknytningen til Danmark helt. Jeg ser heller ikke dette som en omgåelse af skatten for hvis man ikke bor i Danmark benytter man heller ikke vores velfærd og optjener heller ikke folkepension i de år man bor uden for Danmark (folkepension optjenes ved at bo i Danmark i mindst 40 år mellem det 15 og 65 år.) Skulle Thaidreamer således arbejde på denne måde til han bliver pensioneret og vi antager han er 40 år gammel idag vil han således kun få udbetalt brøk pension på 25/40 Altså ville han få udbetalt 625 kr i pension for hver gang man normalt ville få 1000 kr. Det er klart at man skal have en professionel rådgiver ind over før man kaster sig ud i det TomDK, den med folkepension har du totalt misforstaaet. Man er berettiget til fuld folkepension HVIS man har vaeret tilknyttet en dansk virksomhed i udlandet eller vaeret ambassadeansat og lignende. Det der er vigtigt er at faa et brev fra sin virksomhed der bekraefter at man har vaeret ansat i udlandet i den og den periode. Mvh |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 01/12-2012 13:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Ja, offtopic tager jeg på mig. Sorry! Jeg er enig med TomDK omkring det beskrevne. Specielt det elementet at få kappet alle forbindelser til Danmark. der ligger en dom, hvorefter der blev afgjort skattepligt til Danmark på baggrund af der var bibeholdt ngle goodwillrettigheder i et erhvervsforhold. Tilknytningen til Danmark var såkedes ikke "kappet" i tilstrækkelig grad. Det er nemlig vigtigt, specielt for Thaidreamer at vide, at henvisningen til Natpiraten's forhold ikke nødvendigvis vurderes efter helt samme kriterier. Natpiraten, og med afgørelsen og dokumentationen på A1-attesten, er for forhold ved arbejde mellem EU lande. Reguleringen i disse spørgsmål ligger som EU forordninger,(kort sagt) mens Thaidreamers forhold reguleres efter national lovgivning. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 01/12-2012 14:33
|
sudsakhon skrev: Ja, offtopic tager jeg på mig. Sorry! Jeg er enig med TomDK omkring det beskrevne. Specielt det elementet at få kappet alle forbindelser til Danmark. der ligger en dom, hvorefter der blev afgjort skattepligt til Danmark på baggrund af der var bibeholdt ngle goodwillrettigheder i et erhvervsforhold. Tilknytningen til Danmark var såkedes ikke "kappet" i tilstrækkelig grad. Det er nemlig vigtigt, specielt for Thaidreamer at vide, at henvisningen til Natpiraten's forhold ikke nødvendigvis vurderes efter helt samme kriterier. Natpiraten, og med afgørelsen og dokumentationen på A1-attesten, er for forhold ved arbejde mellem EU lande. Reguleringen i disse spørgsmål ligger som EU forordninger,(kort sagt) mens Thaidreamers forhold reguleres efter national lovgivning. @Sudsakhon du er enig med TomDK mht hans beskrivelse. Nu vil jeg gentage at arbejde for dansk virksomhed eller ambassade og lignende i udlandet taeller med i beregningen af folkepensionens broekdels beregning. Derfor er det vigtigt at faa et brev fra den danske virksomhed desangaaende. Saa de regler kender du aabenbart ikke til ? Men saa ved du det nu. Mvh |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 01/12-2012 15:17
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Lad os nu endelig huske at holde fokus på at hjælpe hinanden frem for at jorde hinanden. Tak Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 01/12-2012 15:39
|
Webmaster skrev: Lad os nu endelig huske at holde fokus på at hjælpe hinanden frem for at jorde hinanden. Tak Tak for paamindelsen Web. Jeg proever at hjaelpe og derfor paapeger jeg en misforstaaelse omkring broekdelsberegningen af pension som et af vores medlemmer tilsyneladende ikke kender til. Som sagt, som udstationeret i udlandet for et dansk firma eller en dansk mission betragtes det som vaerende bosiddende i Danmark naar man skal beregne pensionsgrundlaget. Derfor naevner jeg at det er vigtigt at faa det bekraeftet fra det danske firma som bevis. Desvaerre er der pensionister som har arbejdet for danske virksomheder i udlandet og nogle af disse virksomheder er desvaerre gaaet konkurs i mellemtiden og derfor er det svaet at opnaa det noedvendige bevismateriale. Som sagt jeg proever at hjaelpe, ikke jorde men korrigere en misforstaaelse. I dette her tilfaelde mht udstationering i udlandet og beregning ved jeg hvad jeg taler om. God weekend. Mvh. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 01/12-2012 15:50
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Takker, det tror jeg at trådstarteren sætter stor pris på :-) Hvad der er korrekt aner jeg ikke, jeg beder bare om at fokus bliver holdt på at vi prøver at hjælpe hinanden herinde. Hvis muligt, så er alle i øvrigt velkommen til at underbygge med lov-stof, lov-bekendtgørelser og vejledninger og så videre i den dur som eventuelt kunne tænkes at hjælpe herinde. Så har dem som har brug for hjælpen også noget af det tørre stof at lægge på bordet hvis nødvendigt. Det er selvfølgelig ikke et krav for at skrive indlæg, men uden tvivl ganske brugbart for at underbygge påstande og given hjælp med. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 02/12-2012 00:43
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
hugoboerge skrev:TomDK, den med folkepension har du totalt misforstaaet. Man er berettiget til fuld folkepension HVIS man har vaeret tilknyttet en dansk virksomhed i udlandet eller vaeret ambassadeansat og lignende. Det der er vigtigt er at faa et brev fra sin virksomhed der bekraefter at man har vaeret ansat i udlandet i den og den periode. Nu skrev jeg jo ikke at det jeg skrev var den endegyldige sandhed og at man skulle opsøge en rådgiver. Men jeg har da lige googlet området og så vidt jeg kan se gælder den regel kun for midlertidigt udsendte og muligvis kun til enkelte lande. Men hvis man er ansat af et Dansk firma kommer men jo også til at betale en del Dansk skat og så er det jo sådanset meget rimeligt. Men i den konkrete sag læser jeg et ikke somom han skal arbejde for et dansk firma og så er denne regel ikke meget bevendt. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 02/12-2012 03:40
|
TomDK skrev: hugoboerge skrev:TomDK, den med folkepension har du totalt misforstaaet. Man er berettiget til fuld folkepension HVIS man har vaeret tilknyttet en dansk virksomhed i udlandet eller vaeret ambassadeansat og lignende. Det der er vigtigt er at faa et brev fra sin virksomhed der bekraefter at man har vaeret ansat i udlandet i den og den periode. Nu skrev jeg jo ikke at det jeg skrev var den endegyldige sandhed og at man skulle opsøge en rådgiver. Men jeg har da lige googlet området og så vidt jeg kan se gælder den regel kun for midlertidigt udsendte og muligvis kun til enkelte lande. Men hvis man er ansat af et Dansk firma kommer men jo også til at betale en del Dansk skat og så er det jo sådanset meget rimeligt. Men i den konkrete sag læser jeg et ikke somom han skal arbejde for et dansk firma og så er denne regel ikke meget bevendt. TomDK, det er helt korrekt at det bedste er at opsoege en raadgiver. I min tid har jeg vaeret "midlertidigt" udsendt i ca. 33 aar for et dansk firma og alle aarene er blevet inkluderet i berettigelsen/beregningen af dansk folkepension. Saa her ved jeg hvad jeg taler om. Som tidligere naevnt er det vigtigt at man har dokumentation fra firmaet. Traadstarteren er som jeg laeser det interesseret i et job i Norge. Det kunne bl.a. taenkes at der er specielle regler indenfor Skandinavien ? Mvh. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 02/12-2012 11:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det er selvfølgelig interessant, at få vendt relevante regler. Jeg anser dog ikke reglerne for udstationering for særligt relevante i denne sammenhæng, idet hele ideen for Thaidreamer jo er at bosætte sig i Thailand. De omtalte regler omfatter således ikke Thaidreamers situation på nogen måde. Jeg har i mit arbejde flere gange haft forespørgsler af lignende karakter, hvor man med forskellige konstruktioner ønsker at etablere sig i Thailand. Jeg har henvist til, og kan anbefale denne rådgiver (og nej, jeg får desværre ikke bonus) ![]() http://www.inwema... |
|
|
|
| jojokent |
Lagt på d. 02/12-2012 18:53
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 74 |
Det skulle være thaidreamer fandt et arbejde først hvor der var mulighed for drømmen , før det ville være nemt at rådgive. ;-)) |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 03/12-2012 07:05
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Thaidreamer skrev: hej er der nogen herinde , der har erfaring med ovennævnte , skatteregler , hvor længe man ska være udenfor dk for at undgå dk skat, evt. 3 lands beskatning ( f.eks bo i thai , arbejde for et dansk firma i norden ) hvordan man ka være bosat i thailand længere tid af gangen ( når man er under 40 år og ikke er pensionist ) eller andre gode ideer / emner vedr. dette ? det ka også være andre steder end europa , bare der er en fornuftig hyre ;-) drømmer om at bosætte mig i thailand , og udføre projekt arbejde f.eks 2 mdr. i norge og så til thailand og bo 2-3 mdr. og så arbejde igen.. eller anden turnus ( dog ikke 18 dage ude og 9 dage fri, da dette vil blive for dyrt eller som at bo i en flyver ) evt. arbejde med håndværksmæssig baggrund i thailand ? glæder mig til at høre jeres erfaringer / ideer.. Jeg arbeder for et dansk firma overalt i verden, dog ikke Danmark. Og jeg flyttede min adresse til Thailand og blev fritaget for skat. Det var der ingen problemer i. Og hvis du opholder dig under 180 dage om året i Thailand , er du ikke berretiget til at betale skat i Thailand. Dog betaler jeg skat i Thailand , men det er via mit firma og det er kun et standard beløb hvert år. Hvis du skal arbejde i Norge er du dog skattepligtig i Norge. Andre lande er det som regel efter 180 dage du er skattepligtig i de respekitive lande. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Thaidreamer |
Lagt på d. 03/12-2012 21:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 183 |
tak for svarene osv. lige for at følge op : jeg er 36 år , og hvis jeg hopper ud i det , har jeg ingen bolig eller anden tilknytning til Danmark ( andet selvfølgelig min famile , har ingen børn eller kone i Dk ) grunden til evt. Arbejde i Norge er jo fordi der pt. Er en del arbejde deroppe nu. Ellers ku det være hvor som helst. offshore ku da være en mulighed , er dog ikke tilhænger af at skulle rejse så ofte som de turnusser de nu kører, da jeg sys det er spild af tid at sidde så ofte i et fly... ville jo helst arbejde et par mdr. holde et par mdr. fri ( har indtil nu altid arbejdet meget , bla. som montør rundt i Dk ) men trænger til at prøve noget nyt. så hvis man ka arbejde sådan man ikke skal betale skat i Dk , hælper det da en del ( så må jeg jo fortsætte med at indbetale til min private ratepension ) eller evt. noget med skattefrie diæter.. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.