Se indlæg|
Rekord Høj Sin Sod
|
|
| HJB |
Lagt på d. 16/01-2012 10:30
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 71 |
Var egentlig af den opfattelse at, den forældede "medgift" Sin Sod var under udfasning da Thailand såvel som andre lande også ændre sig kulturelt og dermed også afskaffelse af denne gamle skik...![]() |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 16/01-2012 10:36
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 246 |
Tror at du har ret HJB. Men mon ikke den forgaar aktivt, specielt i Isaan......Ja, jeg taenker paa fattige familier, og jeg er sikker paa, at de fleste ikke taenker det som en forsikring til bruden......Kender til flere tilfaelde, hvor der bliver spekuleret i den slags, usmageligt ? Ja....igen farang har intet forstaaet hvis han hopper paa limpinden..
Olsen99.
Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen. |
|
|
|
| HJB |
Lagt på d. 16/01-2012 10:42
|
|
Olsen99 skrev: Tror at du har ret HJB. Men mon ikke den forgaar aktivt, specielt i Isaan......Ja, jeg taenker paa fattige familier, og jeg er sikker paa, at de fleste ikke taenker det som en forsikring til bruden......Kender til flere tilfaelde, hvor der bliver spekuleret i den slags, usmageligt ? Ja....igen farang har intet forstaaet hvis han hopper paa limpinden.. Ved at mange har den opfattelse af Sin Sod = Købe Kone (menneskehandel), og mange andre opfatter det som en del af den thailandske kulturarv, og så "skik følge eller land fly" så det er vel stadig som du skriver, ligeså meget op til farang som til thaifamilien om der skal betales Sin Sod eller ej. |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/01-2012 10:53
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ved det sidste thaibryllup,hvor jeg var inviteret med, blev der "betalt" et symbolsk beløb i sin sot, fik senere at videre,at pengene gik tilbage til de nygifte. var selv under pres for en del år siden, men nyjedes med at lægge mit visakort i sølvskålen. alle pengegaver fra gæsterne fik moderen så og det var et ganske pænt beløb. Jo Sin Sot bruges stadig! |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 16/01-2012 11:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
kaktus10 skrev: ............................................................................................................................................... når jeg ser hvad du skriver føler jeg mig ramt. Hvad sker der når min papsøn 19 år, finder sig en kæreste og min fattige thaifamilie har hus på 420 m2. skal jeg så betale en stor medgift for min svigerdatter. Det vil jeg aldrig gøre så måske der bliver ballade. Kender ikke reglerne, men måske nogen har prøvet og kan fortælle. Hvorfor i alverden skulle DU gøre det ? Det er jo din søn der skal giftes, ikke dig. ![]() Du er "kun moralsk forpligtet" (frivilligt) til at hjælpe ham i den udstrækning du formår, HVIS han ikke har råd og du er "overloaded". Kunne sammenlignes med at HAN ønsker sig en Mercedes SLS AMG GT3, når han kunne nøjes med en Honda Civic. (som han sikkert ville kunne selv bekoste) ![]() . Redigeret af Lung Yao d. 16/01-2012 11:06 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/01-2012 11:01
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Sin sot bliver betalt ud fra 2 betragtninger: 1. Vise sine svigerforældre at man kan forsørge deres datter. 2. Betale svigerforældrene fordi man fjerner en billig arbejdskraft fra familien. |
|
|
|
| HJB |
Lagt på d. 16/01-2012 13:00
|
|
AL 48 skrev: Sin sot bliver betalt ud fra 2 betragtninger: 1. Vise sine svigerforældre at man kan forsørge deres datter. 2. Betale svigerforældrene fordi man fjerner en billig arbejdskraft fra familien. Ok.. Hvordan vurdere man så Sin Sot størrelsen i forhold til forsørgelse og arbejdskraft ? er der en eller anden tommelfinger regel ? |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/01-2012 13:01
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 461 |
al ja men køber du jo også din kone,køber lidt kærlighed..... så lidt det samme som at gå i en bar og betale for en pige der, i baren er det bar billigere. Men ok hvis man ikke kan få en kone uden at købe hende så fred være med det |
|
|
|
| HJB |
Lagt på d. 16/01-2012 13:05
|
|
sonny skrev: al ja men køber du jo også din kone,køber lidt kærlighed..... så lidt det samme som at gå i en bar og betale for en pige der, i baren er det bar billigere. Men ok hvis man ikke kan få en kone uden at købe hende så fred være med det Går skam ikke i købstanker men blot af ren nysgerrighed, da det jo åbenbart er et uundgåeligt emne, hvis ægteskab skulle komme på tale ![]() |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/01-2012 13:20
|
HJB skrev: AL 48 skrev: Sin sot bliver betalt ud fra 2 betragtninger: 1. Vise sine svigerforældre at man kan forsørge deres datter. 2. Betale svigerforældrene fordi man fjerner en billig arbejdskraft fra familien. Ok.. Hvordan vurdere man så Sin Sot størrelsen i forhold til forsørgelse og arbejdskraft ? er der en eller anden tommelfinger regel ? Tror ikke der er en direkte tommelfingerregel. Men størrelse på sin sot afgøres af flere forskellige ting. Pigens uddannelse og bopælsområde. F.eks. koster en typisk ufaglært landarbejder omkring 100.000THB. Er hun godt uddannet, så er prisen højere. Hun har så naturligvis ikke været gift før, eller har børn. Derfor har man også begrebet "second hand wife", - det er en "brugt" kvinde, som ingen normal thai-mand vil gifte sig med (nu taler jeg om landområderne). Pigens udseende har ikke så stor betydning for prisen. Det er mest "arbejdsværdien" af hende der betyder noget for prisen. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/01-2012 13:26
|
sonny skrev: al ja men køber du jo også din kone,køber lidt kærlighed..... så lidt det samme som at gå i en bar og betale for en pige der, i baren er det bar billigere. Men ok hvis man ikke kan få en kone uden at købe hende så fred være med det Jo,- det er også derfor jeg mener at ALLE har købt deres koner, hvadenten de har betalt sin sot eller nøjes med det lille månedlige bidrag til hende, hvoraf hun som regel afregner lidt til sine forældre. |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 16/01-2012 13:35
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
Måske et dumt spørgsmål, men.... Hvad er reglerne, når begge ens "svigerforældre" er døde? |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 16/01-2012 13:38
|
|
Pigens udseende har ikke så stor betydning for prisen. Det er mest "arbejdsværdien" af hende der betyder noget for prisen. Medmindre man har planer om at ens kone skal arbejde videre i baren... ![]() |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 16/01-2012 13:44
|
|
Saa alle piger er bar piger, det var dog den mest usle melding jeg laenge har laest. Mht. om man betaler foraeldrene et beloeb, da man nu tager den billige arbejdskraft, som nogen kalder det.....Undskyld, men jeg forstaar ikke jeres udsagn.En del giftemodne piger klare sig selv, ligesaa hendes foraeldre..det er en forsikring vi taler om. Olsen99.
|
|
|
|
Lagt på d. 16/01-2012 14:05
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
vi bliver aldrig enige om SIN SOT, det har også noget at gøre med familiens indstilling til tingene, og nok også den kommende farlangs hustru. er forældrene døde, så sker forhandlingerne med hendes søskende. Uanset så kommer vi nok i den sidste ende til at betale sin sot på den ene eller anden måde! Som nævnt skulle jeg lægge 300000 Baht i sølvskålen, hvilker jeg sagde nej til, det er besværligt at få dem ind på kontoen igen. SÅ mit visakort blev lagt i sølvskålen og denne løsning accepterede svigermor efter af datteren havde forklaret,at der var en del penge på "kortet". Alle pengegaver fra gæsterne fik svigermor også + de to 100 kg. salgtegrise, vi fik i gave! |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 16/01-2012 14:10
|
|
Olsen99 skrev: Saa alle piger er bar piger, det var dog den mest usle melding jeg laenge har laest. Mht. om man betaler foraeldrene et beloeb, da man nu tager den billige arbejdskraft, som nogen kalder det.....Undskyld, men jeg forstaar ikke jeres udsagn.En del giftemodne piger klare sig selv, ligesaa hendes foraeldre..det er en forsikring vi taler om. Hej Olsen99 For mit udsagn valgte at benytte det man kalder IRONI og HUMOR... så ingen grund til at hidse sig op ![]() ....og i tilfælde af, at man nu gifter sig med en tidligere barpige og forventningen er at hun forsætter inden for "erhvervet", så må hendes "udseende" vel have betydning for "arbejdsværdien". (blot et tænkt eksempel) Min egen kæreste passer mig op i hoved og rXv - samt ordner ALT derhjemme. Jeg betaler gerne 100.000 Bath i Sin Sod for hende, hvis nogen skulle forlange det. Det er peanuts set i forhold til hendes indsats og hvad min tidligere danske kone kostede mig. Men da hendes forældre ikke lever længere... hvem skal jeg så betale til? (rart at vide, hvis hun engang vil giftes med mig) |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 16/01-2012 14:11
|
|
Undskyld saa ikke smiley'en.......... Tilgiv mig
Olsen99.
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 16/01-2012 14:14
|
|
Du er hermed tilgivet ![]() |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 16/01-2012 14:19
|
|
Hmmm.. Måske skulle jeg begynde at notere alle de gange vi hjælper med at passe hendes søsters unger. Det kan måske hjælpe når jeg engang sidder ved forhandlingsbordet ![]() Men du har helt ret... ALLE ender vel med at betale Sin Sod på en eller anden måde... |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 16/01-2012 14:28
|
|
Mon ikke der er nogen her som ikke har betalt sin sot, men blot bevist igennem x. tid, at de kunne tage sig af datteren, det tror jeg. At kunne bevise det, er jo ogsaa en slags forsikring for pigen..
Olsen99.
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

men blot af ren nysgerrighed, da det jo åbenbart er et uundgåeligt emne, hvis ægteskab skulle komme på tale