Se indlæg
 Udskriv debat
Om at finde kærligheden i Thailand...
rukka
Hej rinpoche & patirak !

Genial læsning, og alle de superlativer jeg kan komme i tanke om.

Nu . . er det altid en fornøjelse når rinpoche øser af sin enorme viden
om Thailand plus det løse.

Og til dig patirak, lidt uden for tråden, rinpoche havde for et stykke tid siden
et langt indlæg om sin første tid langt ude på landet i TH.

Kan varmt anbefales, man kan næsten smage de sticky rice og lugte
de ristede fisk.
*S*
Plus en helvedes masse gode betragtninger og skøn humor. .
Udenfor tråden som sagt, men her i DK. regner det jo hele tiden.

Det var jo næsten godt den gode Herr leif også kom med sit "indlæg"

Alt godt herfra. .

MVH: Klaus.

patirak
rinpoche skrev:
Og så glemte jeg helt i min aldeles hæmningsløse skrive-iver at sige som så:

Patirak, din historie er af en særdeles ærlig, livsbekræftende og hjertevarmende karakter. Endvidere særdeles velformuleret.
Det er dæleme lige før der sniger sig en lille salt tåre ned i mit hårdt prøvede keyboard. Wink (Kidding)

Tak for din beretning og tillad mig at ønske jer mange gode år fremover.

Med de oprigtigste ønsker herfra.
rinpoche

Tak for det rinpoche, Håber ikke jeg har ødelagt dit tastatur Smile

Lander i Bangkok i morgen efter en uges rundrejse (Filippinerne, Singapore og Vietnam). Glæder mig til at komme hjem til kæresten og hendes søn - og så savner "den gode karma" som man kun finder i Thailand.

All the best to you too!

sune
Hvor er det flot og livsbekræftende Pitirak med en sådan beretning.

At ham din nye ven Leif ikke kan lide dig, skal du da bare lade sidde overhørig, for jeg vil tro denne person har sit at slås med , og selvfølgelig som dig, uden at vide det.

Det er da bare så dejligt, at Rin og alle andre positive menneskers tilbagemelding, bekræfter, at uanset vores baggrund, kan der stadig findes grobund for amorinerne.

Det var virkelig flot, at du som person turde begive dig ud i et sådant indlæg, særlig efter at mange af dine forgænger er blevet skudt i sænk på samme konto.

Du har min dybeste respekt, og min familie og jeg vil håbe det bedste for fremtiden for dig og din nye familie.

Velkommen til dette smukke land, med de smilende og dejlige mennesker.

Jeg er af den overbevisning, at du med dit åbne sind, vil få en positiv fremtid ud i de positive oplevelser.

Patirak & Rinpoche, tak for to fableagtige indlæg, endelig noget godt, positivt og hjertevarmt at læse om. Landet, dets kvinder og befolkning.

Din historie Patirak er næsten et spejlbillede af min egen, der dog nu har varet i mere end 10 år, blot mødte jeg ikke min kone på en natklub men på en bar. Vi har kun haft et alvorligt skænderi i alle disse år, og det varede så at sige en time så var det ovre. Og det var helt og aldeles min egen selvtilfredse farang-attitude som afsted kom det. Det alene lærte jeg meget af, og begyndte at tænke på en ny og mere positiv måde, fordi også jeg var, og bliver stadig tudet ørene fulde af disse skrækhistorier og var lidt skeptisk og jaloux på den tid.

Vi har haft et enkelt broddent kar i vor omgangskreds, som vi måtte droppe og hun var som du beskriver også ødelagt at sit liv i barerene, uanset hvor mange gange hun kom ud af en bar som kom baren aldrig ud af hende. Hendes fejl var som Rin så rigtigt skriver sit valg af de forkerte partenere.

Dem, som vi alle genkender. "Leiferne"! De kan aldrig løsrive sig fra disse bar og bodegamiljøer som de er opvokset med i deres hjemlande, de skal og må have deres daglige skud af sprut og giftige, dumme, banale historier sammen med "vennerne" de andre "Leifere"på cafeen henne om hjørnet.

Jeg er nu i gang med min bog nummer 2, som omhandler mit liv de sidste 11 år her i Thailand med en thaikvinde og hendes familie og jeg har intet ondt at sige om nogen af dem, de har beriget mit liv som det aldrig nogen sinde før er blevet det, på sådan en positiv måde, selv om mit tidligere liv og virke er fuldt af store oplevelser over alt i verden, så er det her jeg har fundet den ægte kærlighed og hengivenhed og som jeg nu betaler tilbage så godt jeg nu formår.

Jeg har lige færdiggjort den sidste side om 2004 og bare historrierne om disse første 4 år, viser hvor mange "Leifer" jeg har mødt, ikke blot i Danmark, men så sandelig også her. Når jeg tænker på de oplevelser som jeg skal til at nedfælde om de sidste år af mit liv må jeg med skam melde, at succeshistorierne om samlivet thai/farang er få og i alle tilfælde så er det ene alene fordi pågældende faranger har gidet sætte sg ind i sprog/kultur/miljø/baggrund hos deres partnere.

Jeg har som Rin også siddet på barerne, dengang jeg havde råd, og lyttet og snakket/talt med disse piger på deres betingelser, mange af dem er jeg blevet gode venner med, uden min kones viden, for det liv førte jeg kun når hun var hjemme i landsbyen, men de piger gav mig en indsigt i deres liv og levned som har lært mig utrolig meget om Thailand og dets befolkning.

Jeg har kendt danskere, også ægtepar, som har levet herude helt eller delvist i årtier og som stadig ikke fatter en hylende skid af hvad det er der foregår omkring dem, og slet ikke med de piger som de sidder og "taler" med på et forkvaklet engelsk i barerne. De er faste i troen på at de piger er oprigtige og ærlige når de fortæller dem et eller andet, uden at vide at bag deres ryg er det andre historier de fortæller hinanden om den pågældende farang(er), somme tider er det yderst pinligt at overhøre disse banale fortællinger fortalt på enten thai eller lao, som de har at berette om ham eller hende farangen som lige har hældt spandevis af sprut i dem og sig selv.

Nåh nu ikke mere, harmen griber mig når jeg tænker på alle disse selvretfærdige "Leifere", jeg vil slutte med at takke Rin for endnu en flot indsigt i din viden og endnu en gang opforde dig til at skrive dine memoirer, så mange flere end dette forum kunne få glæde og nytte deraf.

Og til dig Patirak så sender jeg de varmeste ønsker for et fortsat godt og frugtbart liv med din veninde, måtte alt godt falde på Jeres vej.

Og så ikke at forglemme alle de positive DTW'ere som har deltaget i denne tråd, det er bare dejligt.

Skeptikeren, som trods alder og andet uvæsen har det vidunderligt her i Smilets Land

sune
Kære Skeptikeren

Ikke fordi jeg vil lyde uhøflig, men hvis du er i gang med bog nummer 2, så må der jo naturligt være en nummer 1.

Er det muligt at få oplyst titlen og nummer på den første udgave..

Sorry Patriak, måske lidt uden for emnet, og så alligevel.

Du har ret Leiferne findes alle steder... Sure gamle mænd med hang til altid at kalde andres meninger for absurde.
Sådan er livet bare kære Skeptikeren.

Der vil altid være mennesker som dem på sider som denne..

De har prøvet alt, og de ved alt, specielt om kvinder som de endnu ikke har frekventeret....

Sådan skal det åbenbart være nu og i fremtiden...

chris70
Hej Patirak.

Det var et virkelig godt indslag her på DTW, det er ikke hver dag at nogen kommer ud af skabet og kommer med et godt indslag og indrømmer hvem deres koner egentlig er, eller var, mange tak og jeg ønsker dig held og lykke i fremtiden, når vinden ikke blæser den rigtige vej. Det kan nemt ske, tro mig.

Du lader det skinne igennem at din kone er jo ikke som de andre ludere, næh hun er high class og tog mere for det end de andre, men jeg må bedrøve dig med at hun er stadigvæk ludder. Du tager jo mere eller mindre pis på os herinde som kun har en luder fra en bar, medens din, som du så stærkt fremhæver det, er fra en natklub og tager 10 gange mere for det end vores gjorde.

Jeg har kun boet i Thailand i 5 år, et i Pattaya og fire ude på landet og jeg er ikke, som du nævner om denne her Leif, en fed gammel mand og alkoholiker, som kommer til Thailand 14 dage om året, det er jo bare noget du gætter dig til, du dømmer en mand du ikke kender, efter det gode indlæg du skrev, der faldt du lidt i mine øjne.

Få har været sammen med så mange ludere som mig, (gammel sømand) i mine unge dage boede jeg med en virkelig high class luder i Tokyo, bliv kørt frem og tilbage med mercedes til nat klubben, men hun var stadig luder.

I har kun været sammen et par år og min erfaring er at på et eller andet tidspunkt så kommer du til at tænke på hvad du egentlig har fat i, selv om så du siger at du slår en streg over fortiden.

Hun har en dreng på 16, men det har 99,9% af alle falang koner, men det bringer mig til at sige at vi falanger vi får kun det som thai mændene er træt af at lege med, at hun er nu 39 betyder at det er sidste udkald, uanset hvor pæn hun er.

Med hånden på hjertet, ville du fortælle din familie hjemme i Danmark at du er gift med en forhenværende luder, eller hvad med alle dine forretnings forbindelser?

hugoboerge
Egentlig er det lidt uhoefligt at spoerge om "hvor og hvordan og hvornaar" har man moedt sin kone/kaereste. Det kan efter min mening vaere fuldstaendig ligegyldigt og kommer ikke andre mennesker ved.

Thaierne spoerger ikke om den slags ting.

Anonym Bruger
Et surt bøvs fra sidelinien... Og Chris!

Selv om Chris havde ret, ligner det ikke noget at prøve at nedgøre Patirak's indlæg.

Fint, at manden har mod til at lægge kortene på bordet.
Og hvilken betalingsklasse partneren har befundet sig i, er sagen uvedkommende.

The border line mellem købe piger og "almindelige piger" er stor set
usynlig. Jeg har set det utallige gange.

Skal der lidt malurt i bægeret, er det familierne jeg vil 'skyde på'

Jeg har set grådige Thai familier ødelægge ellers stabile forhold.
Fordi familien tror at udlændinge besidder uudtømmelige økonomiske resurser.

Farangen er her med garanti taberen. Uanset hvor glad Thai pigen er for dig, kommer
familien først. Sådan fungerer det i Thailand
Redigeret af Anonym Bruger d. 01/09-2011 15:45

Rawirot
DK skrev:

Selv om Chris havde ret, ligner det ikke noget at prøve at nedgøre Patirak's indlæg.

Farangen er her med garanti taberen. Uanset hvor glad Thai pigen er for dig, kommer

Du glemte at sige ( efter hvad du havde oplevet ) Du kan ikke tale på vegne af alle os andre. Jeg kender adskillige eksempler, inklusivt mit eget, hvor konen har sat SIN FAMILIE på plads. Så lad være med at tale på alles vegne som om du er alt vidende. Shock
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk

flauenskjold-by.dk/ Siamren
patirak
chris70 skrev:
Hej Patirak.

Det var et virkelig godt indslag her på DTW, det er ikke hver dag at nogen kommer ud af skabet og kommer med et godt indslag og indrømmer hvem deres koner egentlig er, eller var, mange tak og jeg ønsker dig held og lykke i fremtiden, når vinden ikke blæser den rigtige vej. Det kan nemt ske, tro mig.

Du lader det skinne igennem at din kone er jo ikke som de andre ludere, næh hun er high class og tog mere for det end de andre, men jeg må bedrøve dig med at hun er stadigvæk ludder. Du tager jo mere eller mindre pis på os herinde som kun har en luder fra en bar, medens din, som du så stærkt fremhæver det, er fra en natklub og tager 10 gange mere for det end vores gjorde.

Jeg har kun boet i Thailand i 5 år, et i Pattaya og fire ude på landet og jeg er ikke, som du nævner om denne her Leif, en fed gammel mand og alkoholiker, som kommer til Thailand 14 dage om året, det er jo bare noget du gætter dig til, du dømmer en mand du ikke kender, efter det gode indlæg du skrev, der faldt du lidt i mine øjne.

Få har været sammen med så mange ludere som mig, (gammel sømand) i mine unge dage boede jeg med en virkelig high class luder i Tokyo, bliv kørt frem og tilbage med mercedes til nat klubben, men hun var stadig luder.

I har kun været sammen et par år og min erfaring er at på et eller andet tidspunkt så kommer du til at tænke på hvad du egentlig har fat i, selv om så du siger at du slår en streg over fortiden.

Hun har en dreng på 16, men det har 99,9% af alle falang koner, men det bringer mig til at sige at vi falanger vi får kun det som thai mændene er træt af at lege med, at hun er nu 39 betyder at det er sidste udkald, uanset hvor pæn hun er.

Med hånden på hjertet, ville du fortælle din familie hjemme i Danmark at du er gift med en forhenværende luder, eller hvad med alle dine forretnings forbindelser?

Hej og tak for feedback. Jeg forsøger med min indlæg ikke at nedgøre nogle her, men blot ærligt fortælle min historie som den er. Jeg forsøger ikke at gøre hende anderledes end alle andre barpiger - for "Ja" hun har solgt sin krop ligesom alle andre de andre.

Jeg kan fortælle at tre af mine venner som også har mødt hende ved at hun er tidligere barpige. Derudover har min svoger også mødt hende og han ved det også. Jeg har selv fortalt det til dem. Jeg aner ikke om min svoger har fortalt det til min søster og jeg er helt ærlig også ligeglad. Det vil ikke skade mit forhold til hende alligevel, så hun må for den sags skyld gerne få det at vide og hvis hun en dag spørger, så får hun et ærligt svar.

Jeg har ikke tænkt mig at fortælle det til resten af min familie i Danmark, ligesom jeg heller ikke har valgt at fortælle dem om hvor mange barpiger jeg har været sammen med og andre skumle ting fra min fortid. Jeg syntes simpelthen ikke det kommer dem ved. Jeg syntes f.eks. det ville virke mærkeligt at sige: "Hej Moster, det er så min Thai Kæreste og hun er forøvrigt tidligere luder" Smile....... Derudover må de tro hvad de vil...

Til det med at hun har været high-class luder, så vil jeg godt komme med en kommentar. I kraft af dette har hun tilegnet sig nogle evner og erfaringer, som mange andre barpige ikke har. Det gør hende ikke til et bedre menneske end andre ludere, men det gør det en hel del nemmere i vores hverdag. F.eks. det at jeg kan tage hende med til et forretningsmøde eller middag, hvor hun så naturligt falder ind - fordi hun har prøvet det før og f.eks. også kan holde en samtale igang på engelsk. Men jeg understreger igen, at det ikke gør hende bedre end andre! Det gør blot mange situationer nemmere.

Håber det kunne svare på nogle af dine spørgsmål.
Redigeret af patirak d. 01/09-2011 17:10

patirak
DK skrev:

Her kan jeg så fortælle at begge min kærestes forældre er døde og at hun har en mindre søster og en storbror. Hun hjælper hendes søster med at passe børn indimellem og det er det. Hendes storebror har hende og søsteren ingen kontakt med, for han løb med alt hvad forældrene ejede, da de døde (med knap 1 års mellemrum).

Så jeg er ikke bange for at hendes mor eller far pludselig skulle stå op af graven og så ringe til os for at få taget på deres hus fikset. Det værste der er sket indtil nu er at hendes søster har spurgt om hun kunne passe hendes unger.
Redigeret af patirak d. 01/09-2011 17:11

filihankat
Flot og modigt indlæg fra patirak. Også gode svar på kritikken.

Jeg har dog lyst til lige at indskyde en enkelt bemærkning, men den er nok mest henvendt til Rin og Skeptikeren:

Jeg har altid syntes at det er morsomt at se hvordan nogen herinde kan få deres egne barbesøg til at fremstå som de rene feltstudier, som naturligvis var både kulturrelt berigende og hvor man fik stor indsigt i pigernes liv, baggrund og kultur.

Men når andre (mig selv inklusive?) går i de samme barer og snakker med de samme piger, så er vi pludselig nogle alkoholiserede fjolser som ikke fatter en hylende skid og som iøvrigt bliver bagtalt og fyldt med løgn af pigerne.

Tankevækkende.

Anonym Bruger
Rawirot skrev:
DK skrev:

Du glemte at sige ( efter hvad du havde oplevet ) Du kan ikke tale på vegne af alle os andre. Jeg kender adskillige eksempler, inklusivt mit eget, hvor konen har sat SIN FAMILIE på plads.

Så lad være med at tale på alles vegne som om du er alt vidende. Shock

Og jeg kender adskillige tilfælde på det modsatte...!

Selv om jeg ikke er alt vidende!

Redigeret af Anonym Bruger d. 01/09-2011 18:20

rinpoche
Det har jeg ikke med en eneste linje addresseret, filihankat.
Og kunne heller ikke drømme om det.
Damerne er der af en grund, det samme er mændene. Fred være med det, live and let live.

Ej heller har det nogen sinde været min hensigt at udfritte dem om noget som helst privat.
Som jeg skrev førte jeg blot smalltalk med damerne, at det så mange gange har ført til at jeg har måttet lægge øre til personlige lidelsesberetninger er så en anden sag.

Jeg har beskrevet, hvorfor jeg tror det er således i mit tidligere indlæg.

Og lad mig tilføje, at den eneste "indsigt" jeg nogen sinde har indhøstet som følge heraf er denne: Livet er ikke lutter lagkage.

mvh
rinpoche

AL 48
Chris:
Jeg citerer:

Det var dog en total nedværdigelse du der kom med. Min "kone" var 50 da vi mødtes, og altså i dine øjne langt over "sidste udkald".
Du må have været meget uheldig i alle dine år i østen, siden du kun har kunnet finde dem, som de lokale beboere var trætte af at lege med.

patirak
chris70 skrev:

Jeps, det er korrekt at Leif's alder, vægt, alkoholforbrug og rejseaktivitet var rent gæt fra min side. Hvis det viser sig Leif er ung, intelligent, tynd, alkoholfri og bor fast i Thailand (hvor han omgåes lokal befolkningen med et smil og med respekt) - så undskylder jeg gerne mange gange til Leif. (Jeg undskylder også gerne hvis han kan opfylde blot to af tingene..)

Som tidligere nævnt var mit indlæg om Leif blot en mod-reaktion på den "velkomst", jeg fik her på forummet efter at have postet mit indlæg. Jeg syntes ganske simpelt det var en svinsk og fordømmende kommentar at komme med. Især til en ny bruger, som jeg, der blot vil dele sin historie med andre brugere her.

Jeg håber ikke alle nye brugere får den samme velkomst.... for så er der ikke mange andre, der ærligt gider bidrage med deres historie.

Heldigvis viste det sig, at der er mange mennesker her på forummet, der evner at komme med konstruktiv kritik og ikke behøver nedgøre nye brugere - og de eksisterende brugere.

Til sidst vil jeg sige: Leif må hellere end gerne komme med sine kommentarer - hvor ubegrundede og fordømmende de måtte være... Han får så bare igen af samme skuffe... Men han kan i det mindste vise at han har nxxxer... og poste hans holdninger direkte i tråden.
Redigeret af patirak d. 01/09-2011 19:54

Kim Ludvigsen
Det er normalt en uskik at citere eller bringe personlige beskeder fra andre i forummet. Men i dit tilfælde synes jeg, det var helt på sin plads!

Tak for din hudløst ærlige historie, og tak for de mange seriøse svar på dine indlæg. Det er en fin debat, du har fået startet.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
chris70
Al48

Vi snakker om en high class luder på 39, hvor mange thai mænd tror du vil gifte sig med hende? Men det ser ikke ud til a patirak har noget imod det.
Hvor mange på 40 ser du som arbejder på værtshuse i Thailand, hun har en søn på 16 og meget få thai mænd vil gå ind til den.

Hvis du lægger mærke til det så har næsten alle piger på de forskellige barer været gift og har børn eller er stadig gift.

Internettet er fuld med damer over 40 som gerne vil møde en falang, hvorfor går de ikke til deres egne? Først er der penge og et bedre liv,
plus at de er kommet i en alder hvor der kun er falanger tilbage, så derfor siger jeg at vi får dem som er left overs som thai manden ikke vil have.

Du har mødt en du holder af og hun af dig så det her skulle ikke blive personligt.

Tænk dig lidt om, hvilken en chance har en luder på 39 i Thailand til at få et ordentlig liv, hvis ikke hun kan finde sig en falang?

Jeg holder stadig på at vi får alt leftover, undtagen dem som snakker thai, men det er en helt anden historie.

patirak
chris70 skrev:
Al48

Vi snakker om en high class luder på 39, hvor mange thai mænd tror du vil gifte sig med hende? Men det ser ikke ud til a patirak har noget imod det.
Hvor mange på 40 ser du som arbejder på værtshuse i Thailand, hun har en søn på 16 og meget få thai mænd vil gå ind til den.

Hvis du lægger mærke til det så har næsten alle piger på de forskellige barer været gift og har børn eller er stadig gift.

Internettet er fuld med damer over 40 som gerne vil møde en falang, hvorfor går de ikke til deres egne? Først er der penge og et bedre liv,
plus at de er kommet i en alder hvor der kun er falanger tilbage, så derfor siger jeg at vi får dem som er left overs som thai manden ikke vil have.

Du har mødt en du holder af og hun af dig så det her skulle ikke blive personligt.

Tænk dig lidt om, hvilken en chance har en luder på 39 i Thailand til at få et ordentlig liv, hvis ikke hun kan finde sig en falang?

Jeg holder stadig på at vi får alt leftover, undtagen dem som snakker thai, men det er en helt anden historie.

Chris, du har helt ret i at rigtig mange (nok de fleste) har en baggrund, hvor de tidligere har været gift eller har været kæreste med en Thai og har fået børn med ham.

Herefter er han så skredet (i de fleste tilfælde) eller hun er gået fra ham (sker også) - ofte fordi han ikke tog sig af familien og/eller behandlede hende og børnene dårligt.

I Thailand er det som mange andre steder i Asien jo sådan at manden ikke taber ansigt ved at smutte, men pigen der står tilbage taber anseelse og ikke længere er attraktiv for de lokale "mænd". Heldigvis er vores kultur ikke sådan og vi kan stadig respektere kvinder, der f.eks. har børn fra tidligere forhold. Det kan jeg ihvertfald.

Står vi for det meste tilbage med det du kalder "the leftovers"? - "Ja", det gør vi jo så nok. Er min kæreste en "leftover" - "Ja" lad os bare kalde hende det - og vi kan også godt kalde hende en "leftover luder", hvis vi skal det og det behager....

Men hun er MIN og det er jeg stolt af! - og jeg har langt mere respekt for hende end de fleste andre mennesker jeg kender. Hun har og kan klare sig selv i en verden uden sikkerhedsnet og kommunekontorer, der sender en gratis til psykolog og tilbyder en en gratis uddannelse, når man ikke selv evner at tage ansvar for sit eget liv eller har et lille problem.

Jeg har ALDRIG hørt min kæreste beklage eller brokke sig... modsat størsteparten af de forkælede vestlige kvinder, jeg har skulle høre på gennem tiden. Derfor har jeg dyb respekt for hende.

Jeg har tidligere mødt smukke, søde og intelligente lokale kvinder (også ikke prostituerede) rundt omkring i Asien, som har tabt anseelse fordi de f.eks. har forladt deres mand der behandlede dem dårligt.

Hvor jeg har set dem som stærke kvinder, der har haft mod til at gå fra deres mand, så er de i lokalsamfundet og mange gange af også af familien blevet set ned på.

Mange af disse kvinder ville højest sandsynligt helst have en ærlig og kærlig lokal mand, hvis de kunne få det.

Problemet er bare at de fleste lokale "mænd" ikke har hjerneceller nok til at se hvad de vælger fra. Ergo må kvinderne gå efter mænd fra andre kulturer, der ikke har samme (for mig) primitive tankegang og som kan se og værdsætte deres værdier.

Måske er det netop vores fordel at Thai "mændene" ikke selv kan se det... og kulturen er som den nu engang er...
Redigeret af patirak d. 01/09-2011 23:56

laodenmark
Hej Patirak.

Jeg mener du rammer temmelig godt plet mht. hvordan mange Thaimænd behandler og respektere (mangel på samme)
derfor kigger kvinderne ofte den anden vej. ofte færdes jeg i bangkok området(udkanten), og der kan gå flere uger hvor jeg ikke
ser eller snakker med en farang. Så man kan vel sige det forgår i thaimiljø. Og i guder hvis man viste hvad de kvinder somme tider
finder sig i. Men de smiler, og må finde sig i det af flere årsager, social sikkerhed, samt af hensyn til familien.
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

Spring til debat: