Se indlæg|
Jeg vil lære thai!! :-)
|
|
| Katja |
Lagt på d. 11/08-2011 06:00
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 13 |
Jeg har først set nu hvor mange svar der er kommet i denne debat. Tusind tak for jeres store hjælp. Og nu når der er så mange negative kommentarer til mig, vil jeg da gerne lige svare på noget af det. Min mor er thai og min far er dansk. Jeg er født og opvokset i Danmark, har lært isan, af mig selv, af at lytte på min mor snakke med familie og venner. Og jeg undskylder da hvis jeg provokerede nogen da jeg skrev Isan/lao. Jeg har ikke " glemt " at gå iskole, jeg har gået iskole i Danmark, og her lære man ikke Thai i skolen! :-) Jeg forstår ikke alle de negative kommentere, når jeg blot spurgte om hvor jeg kunne lære Thai.... |
|
|
|
| buster40 |
Lagt på d. 11/08-2011 06:56
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 210 |
Katja skrev: Jeg har først set nu hvor mange svar der er kommet i denne debat. Tusind tak for jeres store hjælp. Og nu når der er så mange negative kommentarer til mig, vil jeg da gerne lige svare på noget af det. Min mor er thai og min far er dansk. Jeg er født og opvokset i Danmark, har lært isan, af mig selv, af at lytte på min mor snakke med familie og venner. Og jeg undskylder da hvis jeg provokerede nogen da jeg skrev Isan/lao. Jeg har ikke " glemt " at gå iskole, jeg har gået iskole i Danmark, og her lære man ikke Thai i skolen! :-) Jeg forstår ikke alle de negative kommentere, når jeg blot spurgte om hvor jeg kunne lære Thai.... Tag dig ikke af det med alle de negative indlæg sådan er det nu en gang her på DTW, der er en masse sure røvhulder som kun kan se det negative i alt, men hvis man bruger denne side længe nok lære man at sutere de negative fra og benytte sig af de positive og brugbare indlæg som der også kommer en dal af held og lykke med det Thailandske sprog. Venlig hilsen
Boonta |
|
|
|
| Katja |
Lagt på d. 11/08-2011 07:07
|
Ja der er skam en masse sure mennesker herinde. Og jo tak! Er godt igang med at lære det, så det skal nok blive godt! :-) |
|
|
|
| FCKdk |
Lagt på d. 11/08-2011 14:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 927 |
Klø på, Katja!!!! Jeg tror Du kunne have glæde af, f. eks. 1 år i huset i Thailand. Du har den rigtige alder til at lære ud fra naturmetoden, samtidig burde Du have en fordel i dine medfødte gener....
__________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
|
| Wittaya |
Lagt på d. 11/08-2011 14:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 161 |
Fordi man ikke lige forstaar at det skulle vaere saa svaert at tale Bkk. Thai naar man taler Isaan, har vel intet at goere med at vaere sur og negativ. Jeg taler Bkk. Thai, men taler fint med folk naar jeg er i Isaan....( har gaaet i Dansk skole og nej, der laerte jeg heller ikke Thai ) Man skal traede varsomt ! Med venlig hilsen Wittaya.
|
|
|
|
| Katja |
Lagt på d. 11/08-2011 19:30
|
FCKdk skrev: Klø på, Katja!!!! Jeg tror Du kunne have glæde af, f. eks. 1 år i huset i Thailand. Du har den rigtige alder til at lære ud fra naturmetoden, samtidig burde Du have en fordel i dine medfødte gener.... ![]() Det sagde min mor også at jeg skulle ;-). Tror i har ret, så kan jeg også få noget ferie ![]() |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 11/08-2011 19:39
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Wittaya skrev: Fordi man ikke lige forstaar at det skulle vaere saa svaert at tale Bkk. Thai naar man taler Isaan, har vel intet at goere med at vaere sur og negativ. Jeg taler Bkk. Thai, men taler fint med folk naar jeg er i Isaan....( har gaaet i Dansk skole og nej, der laerte jeg heller ikke Thai ) Man skal traede varsomt ! Isaan skal jeg kunne udtale mig om,men prøv eksempelvis, at tage til Nord Thailand og snak Bangkok thai til dem-de vil kigge på dig og fortaelle dig,at de ikke fatter en meter af hvad du taler om-selvfølgelig vil der vaere enkelte der forstår det,men generelt-nej.Så jeg syntes da,at Katjas udtalelse er ok. |
|
|
|
| 888 |
Lagt på d. 11/08-2011 21:22
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 77 |
Glem sprog skoler og deslige! Læs og lyt til cd/mp3... til at starte med, igen og igen, og brug det tillærte i dagligdagen. At kunne ISAAN flydende, men ikke at kunne thai er bare mærkeligt. Isaan, laotisk og thai... haha... alene thai er 6i1 sprog... 888
|
|
|
|
| mussehund |
Lagt på d. 12/08-2011 09:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 145 |
Jeg ved ikke hvor jeg har fået denne link fra, og er det fra en jer i denne tråd, så overse den.. Det er noget af det bedste jeg har været i nærheden af, og så er det ganske gratis.. http://www.thai-l... |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 12/08-2011 13:49
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
NoiNarak skrev: ......................................................................... Isaan skal jeg kunne udtale mig om,men prøv eksempelvis, at tage til Nord Thailand og snak Bangkok thai til dem-de vil kigge på dig og fortaelle dig,at de ikke fatter en meter af hvad du taler om-selvfølgelig vil der vaere enkelte der forstår det,men generelt-nej.Så jeg syntes da,at Katjas udtalelse er ok. Ikke kun BKK thai, men jeg kan fortælle at da vi var i Chiang Mai i Juli måned, så var der mange lokale som gloede uforstående på svigermor der taler "Isaan Lao". Min papdatter som kom til DK som 3 årrige lærte også Isaan/lao hos sin bedsteforældre og senere forsatte det med moderen og tanter, men hun kan lige som Katja hverken læse eller skrive "Rigs-Thai". Mange af jer blander begreberne m.h.t. sproget Thai og Lao, for her er der tale om en dialekt som kunne sammenlignes ikke med jydske, men nærmest med Sønderjydske(Plattysk) eller Bornholmske i DK. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 12/08-2011 14:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Hov hov - Plat tysk er ikke lig med sønderjysk ![]() |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 12/08-2011 14:53
|
|
DKPete skrev: Hov hov - Plat tysk er ikke lig med sønderjysk ![]() Møjn-møjn, men mange (alle) sønderjyder forstår/taler det, men det gører JEG ikke. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Sicarius |
Lagt på d. 12/08-2011 15:05
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 88 |
mussehund skrev: Jeg ved ikke hvor jeg har fået denne link fra, og er det fra en jer i denne tråd, så overse den.. Det er noget af det bedste jeg har været i nærheden af, og så er det ganske gratis.. http://www.thai-l... Super side ..sidder lige nu og øver .. khop khun cap mak mag
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life!
- Sir Winston Churchill |
|
|
|
| Wittaya |
Lagt på d. 12/08-2011 15:06
|
|
LY. Nu er det kun papegoejer der snakker, menesker taler Nu maa i sq traekke piben ind, alle med en smule IQ forstaar og kan tale med hinanden...Bkk, Isaan eller North....Alle skoler bliver der undervist i Bkk. Thai....Lad nu vaere med goere det saa kunstigt. Enten er visse Thai dumme, ellers lade de bare som om. Med venlig hilsen Wittaya.
|
|
|
|
| Katja |
Lagt på d. 12/08-2011 15:34
|
Wittaya skrev: LY. Nu er det kun papegoejer der snakker, menesker taler Nu maa i sq traekke piben ind, alle med en smule IQ forstaar og kan tale med hinanden...Bkk, Isaan eller North....Alle skoler bliver der undervist i Bkk. Thai....Lad nu vaere med goere det saa kunstigt. Enten er visse Thai dumme, ellers lade de bare som om. Min mormor snakkede ikke Bkk, betyder det så hun er dum?? |
|
|
|
| Wittaya |
Lagt på d. 12/08-2011 17:20
|
|
Katja. Jeg tvivler paa at din MM. ikke forstaar Bkk. Thai. Og nej, jeg tror ikke din MM. er/var dum.. Med venlig hilsen Wittaya.
|
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 12/08-2011 20:16
|
|
Wittaya skrev: LY. Nu er det kun papegoejer der snakker, menesker taler ![]() Nu maa i sq traekke piben ind, alle med en smule IQ forstaar og kan tale med hinanden...Bkk, Isaan eller North....Alle skoler bliver der undervist i Bkk. Thai....Lad nu vaere med goere det saa kunstigt. Enten er visse Thai dumme, ellers lade de bare som om. Nu er det vist nok DIG der "snakker"(vrøvler) for meget, HVOR kan du se/læse at JEG brugte udtrykket :Snakker Du må gerne låne mine læsebriller næste gang inden du taler/skriver nedladende(og uden grund) til dine medmennesker. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 13/08-2011 01:13
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Katja skrev: Wittaya skrev: LY. Nu er det kun papegoejer der snakker, menesker taler Nu maa i sq traekke piben ind, alle med en smule IQ forstaar og kan tale med hinanden...Bkk, Isaan eller North....Alle skoler bliver der undervist i Bkk. Thai....Lad nu vaere med goere det saa kunstigt. Enten er visse Thai dumme, ellers lade de bare som om. Min mormor snakkede ikke Bkk, betyder det så hun er dum?? Det var dog en nedladende og arrogant holdning at laegge for dagen. Du KAN da vel laese og se,at forskellige mennesker fortaeller dig,at ikke alle forstår Bangkok thai-hvad pokker giver dig ret til, at tvivle på disse mennesker. Du kan jo tale ud fra egne erfaringer-ikke andres. Jeg ved da, at da jeg kom til nord og troede,at jeg kunne lidt thai-forstod de da intet af hvad jeg sagde-som en anden var inde på -se bare derhjemme,hvor mange dialekter der er og hvor svaert folk der, har ved at forstå hinanden-og Thailand er da en del større og måske(ved jeg ikke) derfor har endnu flere diaklekter.Kan ikke forstå, at du finder det så underligt. Skriver selv med en dame,der er bosiddende i dk.(thai)og vi får os da ofte en griner over sprogets forskelligheder-eksempelvis anede hun ikke overhovedet hvad-sao betyder,som er et alm. brugt udtryk fra nord. Men rent bortset fra dette,så syntes jeg da godt, at du kan tale/skrive ordentligt til folk uden den nedladende tone-du hedder vel ikke-GOOGLE-og ved alt. |
|
|
|
| Wittaya |
Lagt på d. 13/08-2011 09:24
|
|
Jeg er hverken nedladende eller arrogant, jeg forholder mig saamaend bare til fakta. Nu bliver det Laotiske sprog ogsaa indblandet i traaden, enhver Thai ville kunne tage til Lao og begaa sig der sprogmaessigt. Ang. hvor mange dialekter der er i Danmark og Thailand er det en daarlig sammenligning, jeg vil vove den paastand at de Danske dialekter ligger laengere vaek fra hinanden end de Thailandske. Med venlig hilsen Wittaya.
|
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 13/08-2011 10:51
|
|
Wittaya skrev: Jeg er hverken nedladende eller arrogant, jeg forholder mig saamaend bare til fakta. Nu bliver det Laotiske sprog ogsaa indblandet i traaden, enhver Thai ville kunne tage til Lao og begaa sig der sprogmaessigt. Ang. hvor mange dialekter der er i Danmark og Thailand er det en daarlig sammenligning, jeg vil vove den paastand at de Danske dialekter ligger laengere vaek fra hinanden end de Thailandske. Hvor ligger dine facts vedr. den "nedladende belæring" du tillod dig over for min person ? Vær et mandfolk og indrømme din fejl og i det mindst give en undskyldning når du skyder med spredt hagl. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.