Se indlæg
 Udskriv debat
leje af scooter i los
ingolf
Såhär skriver den svenske ambasade i Bangkok på sin hjemmeside!!

Trafiksäkerhet
Trafikkulturen i Thailand avviker helt från den svenska. Det är livsviktigt att iaktta den största försiktighet och aktsamhet såväl till fots som när man färdas med bil. Många turister omkommer årligen i trafikolyckor, framför allt i motorcykelolyckor, runtom i Thailand.

Om man hyr en motorcykel eller moped bör man tänka på att fordonen sällan är försäkrade. Den som hyr ett fordon är alltid ansvarig för alla skador som kan förorsakas fordonet. Man bör inte lämna sitt pass i pant när man hyr ett fordon. Trafikolyckor, där den ena parten är en utlänning, betraktas nästan undantagslöst som förorsakade av utlänningen. Skadeersättningskraven vid olyckor är ofta överdrivna.
Mvh Ingolf

Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme!

Robert Kronberg
ingolf skrev:
Såhär skriver den svenske ambasade i Bangkok på sin hjemmeside!!

Trafiksäkerhet
Trafikkulturen i Thailand avviker helt från den svenska. Det är livsviktigt att iaktta den största försiktighet och aktsamhet såväl till fots som när man färdas med bil. Många turister omkommer årligen i trafikolyckor, framför allt i motorcykelolyckor, runtom i Thailand.

Om man hyr en motorcykel eller moped bör man tänka på att fordonen sällan är försäkrade. Den som hyr ett fordon är alltid ansvarig för alla skador som kan förorsakas fordonet. Man bör inte lämna sitt pass i pant när man hyr ett fordon. Trafikolyckor, där den ena parten är en utlänning, betraktas nästan undantagslöst som förorsakade av utlänningen. Skadeersättningskraven vid olyckor är ofta överdrivna.

Ja, de er ofte "överdrivna", fordi man ikke tager til genmæle.

Jeg har selv været involdveret i modsatte sager, hvor thaieren har måttet betale ved kassse et til farang.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
sputnik
Jrg lejer altid en Scooter i Thailand er kommet der igennem 10 år.

Har mc kort i DK,ulykkesforsikring ved men erstatning bliver kun
udbetalt i udlandet og DK hvis der tegnes udvidet dækning,alm
dækning gælder kun op til 50cm.Rejeforsikring kan heller ikke
påregnes at dække når det er en standard forsikring.

Det er jo ikke rart at blive slået til livsvarig lirekassemand,og så
ikke få en krone udbetalt,for ikke at tale om betaling af hospital
i Thailand.

Måske er politiet i Thailand ligeglad med mc kort,men du får en bøde
hvis du ikke har international kørekort med,det koster 25kr at få lavet ved kommunen.

Det er herligt at transporterer sig selv i LOS,men vær hele tiden
opmærksom på uforudsete hændelser.

ps har indtil viderer ikke haft uheld,og dog en fæl oplevelse har jeg da
haft med en snor om halsen der heldigvis sprang,jeg kørte ikke mere 20-30 km/t men fy for pokker hvor det sveg kunne ikke drikke kold øl
i 2dage og sår på halsen. Grin

vandango
Mc laren skrev:
kære alle skal snart en tur til pat Yo baby, overvejer at leje en scooter men har ikke motorsykelkort, er det så en rigtig dum ide, og hvis kan man leje en knallert i pat. håber på svarSmileSmile

Hvis du skal leje en motorcykel, besøger du enten Flemming på Copenhagen Bar hotel i soi postoffice 13/2, eller også taler du med Jens på Café Frem på markedspladsen.

Spurgte Flemming engang, hvad konsekvensen blev, hvis jeg smadrede den eller den blev stjålet.
Tallet Flemming kom frem til lød meget rimeligt. Danskerne der udlejer har jo forsikring.

Glemte at fortælle, at jeg ikke har motorcykelkørekort.

sputnik
ps for god ordens skyld skal nævnes at Scooterne i Thailand er på min
110cm så derfor er det mc ifølge lovgivningen.

chilis
Jeg synes det er ærgeligt at det skal lægges ud som om det er farligt at leje en scooter i Thailand. Fra Denmark har I selfølgelig en forsikring, og en nævnte Tryk. Ja den er god. Og når I så lejer så kig leje aftalen igennem. OK. Der skal også være forsikring der. Er I så bange for at leje med et alm. bilkørekort så brug 2000- 5000 Bath på et Kørekort. Det er ikke nødvendigt. Jeg snakker kun om Scooter. Tidligere blev jeg kaldt væmmelig fordi jeg siger I godt kan køre med bilkørekort. Trals med sådanne bedskeder. Jeg kender en del politi og de siger det må vi godt. Og færdig.

Kim Ludvigsen
chilis skrev:
Jeg synes det er ærgeligt at det skal lægges ud som om det er farligt at leje en scooter i Thailand. Fra Denmark har I selfølgelig en forsikring, og en nævnte Tryk. Ja den er god. Og når I så lejer så kig leje aftalen igennem. OK. Der skal også være forsikring der.

Det er farligt at leje scooter i Thailand, især hvis forudsætningerne ikke er i orden. Det kan godt være, at mange slipper godt fra det, men nogle gør altså ikke. Og i de tilfælde kan det være rigtigt slemt.

Den eneste forsikring, du finder i en lejeaftale, er den lovpligtige. Den dækker ikke ret meget. Det er derfor vigtigt at tjekke det med småt i den danske rejseforsikring.

chilis skrev:
Er I så bange for at leje med et alm. bilkørekort så brug 2000- 5000 Bath på et Kørekort. Det er ikke nødvendigt. Jeg snakker kun om Scooter. Tidligere blev jeg kaldt væmmelig fordi jeg siger I godt kan køre med bilkørekort. Trals med sådanne bedskeder. Jeg kender en del politi og de siger det må vi godt. Og færdig.

Den almindelige turist kan ikke få et thailandsk kørekort. Og jo, det er nødvendigt med kørekort, også selvom det "kun" er en scooter. Politiet er fuldstændigt underordnet i denne sammenhæng. De er kun relevante med hensyn til bøder. Det er meget mere relevant, hvad ambulance-folkene og forsikringsselskabet siger.

Fakta er, at der sker mange flere ulykker i Thailand end i Danmark. Og at forsikringsselskaberne ikke punger ud, medmindre de skal. Og de skal ikke, hvis ikke man har et gældende kørekort, og heller ikke hvis forsikringsbetingelserne ikke dækker ved motorcykel-/scooterkørsel.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
olejensen
chilis skrev:
Jeg synes det er ærgeligt at det skal lægges ud som om det er farligt at leje en scooter i Thailand. Fra Denmark har I selfølgelig en forsikring, og en nævnte Tryk. Ja den er god. Og når I så lejer så kig leje aftalen igennem. OK. Der skal også være forsikring der. Er I så bange for at leje med et alm. bilkørekort så brug 2000- 5000 Bath på et Kørekort. Det er ikke nødvendigt. Jeg snakker kun om Scooter. Tidligere blev jeg kaldt væmmelig fordi jeg siger I godt kan køre med bilkørekort. Trals med sådanne bedskeder. Jeg kender en del politi og de siger det må vi godt. Og færdig.

Jo det er farligt at leje både scooter mc og bil i Thailand, derom ingen tvivl ( færdig.)

Hvad er den største årsag til turist dødsfald? ( mon ikke trafikdød)

Og når det er bøder, ja så får man også bøde for at køre uden lovpligtig kørekort til både scooter mc og bil.

Og mon ikke det er total underordnet hvor meget politi du kender, når de er ude at kontrolere kørekort, så er der altså bøde for at køre uden lovlig kort.

Ved det af erfaring og jeg har både thai og dansk kort til bil, men tæller ikke, og jeg kender også nogle betjente, hjalp ikke en dyt.

Utrolig mange kontroller har kun en opgave og det er kun den de udfører, skal de se efter hjælm, ja så ser de efter hjelm og intet andet.

kimberg
Man kunne også leje en scooter af nyere dato.
Og så få skrevet in i lejekontrakten at man kun betaler differencen til en ny, hvis den bliver stjålet.
Mener at alle nye scootere som sælges i Thailand kommer med en 2 års tyveri forsikring.
Det gør Yamaha Nuevo i hvert til fald.
Så hvis den bliver stjålet inden for det første år, får man så, og så meget af forsikringen.
Og der kræves ikke at den er låst med andet end ratlåsen.
Kan ikke huske det nøjagtige beløb. Men mener det er omkring 10 -15.000 baht man mister det første år.

Det største problem er vel heller ikke om den bliver stjålet. Men om man kan huske hvor man parkerede den, dagen efter Cheers

Har aldrig låst nogle af vores scootere, og har heller ikke fået stjålet nogle.
Men lej ved en af Dansker barene. Der plejer ikke være de store problemer. Men mange af dem har lidt ældre modeller, så derfor gør en lille skræmme fra eller til, ikke det store.
Selvfølgelig skal man betalt hvad det koster hvis man ødelægger den.
Men det er ikke særligt dyrt.

Blev kørt ned af en bil i December. Scooteren var godt smaderet.
Udskiftning af alt plastik, rettet forgaffel ud, nyt Bagdæk ( Ikke pga. skaden, men fordi det trængte ) nye lygter og blinklys. Alt i alt.
Under 2000 danske kroner. Så det er slet ikke så dyrt.

Vil anbefale dig og køre ud på kørekort kontoret for og få et kørekort.
Koster omkring 1000 bath alt incl.
Men du skal have en lægeattest med. Den koster 150 baht, og lægen kan normalt se at du er helt rask uden og undersøge dig.
Der ligger en god læge på pattaya Tai. lige efter Sai Sam ( retning mod sai song ) på højre side, 3 - 4 biks efter lyskrydset.
Så skal du have en kopi med af dit pas og indrejse kort. samt evt. et business kort fra der hvor du bor, hvis du ikkke kan adressen i hovedet.
Det er nemt, og det sparer dig for en masse udgifter hvis du skulle være så uheldig og køre galt.
Det tager kun 2 -3 timer, og er nemmere end nemt og bestå. Du skal dog selv have scooteren med til køreprøven.
Det er en bane, hvor du kører en runde på. Tager kun 5 minutter, men det er langt fra altid man skal ud og køre. Men har jo scooteren med under alle omstændigheder.

God fornøjelse.

Lander i Pattaya den 9 August Yo baby

AL 48
chilis skrev:

Nej,-du er ikke færdig. Nu påstår du også at danske forsikringer (Tryg) dækker i Thailand, når man kører MC/scooter uden lovlig førerbevis. Er du ikke lidt langt ude efterhånden?
Jeg spurgte dig allerede i #6 om du kunne henvise til en forsikring, som dækkede.- Det har du ikke kunnet endnu.
Selvfølgelig kan man da tegne i hundredevis af forsikringer hos udlejerne uden gyldig førerbevis, de skal jo også tjene penge. Men hvad med dækningen, når man intet førerbevis har?- Så siger de selvfølgelig nej.
Du kan jo prøve at spørge alle dine "politivenner" om de kender forsikringsreglerne, eller det kun er færdselsreglerne.
Håber du kommer med et godt forsikringstilbud til en der ikke har gyldig førerbevis til MC/scooter.- Ellers burde du ikke udtale dig.
Hej

Lung Yao
chilis skrev:

FEJ foran din egen dør!Til hest For gælder det også den som du sendte til mig ?Angry
Jeg forstår stadigt ikke hvorfor du skrev til mig som du gjorde, da JEG kender ikke DIG og mener ikke at have noget udstående med dig.
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

AL 48
Lung Yao skrev:
chilis skrev:

FEJ foran din egen dør!Til hest For gælder det også den som du sendte til mig ?Angry
Jeg forstår stadigt ikke hvorfor du skrev til mig som du gjorde, da JEG kender ikke DIG og mener ikke at have noget udstående med dig.
.

Lung Yao,- så er vi 2 i "klubben".

Kim Ludvigsen
kimberg skrev:
Men du skal have en lægeattest med. Den koster 150 baht, og lægen kan normalt se at du er helt rask uden og undersøge dig.

Ja, de er dygtige, de læger. Jeg betalte 200 baht i Phuket, og det eneste lægen gjorde var at se på armene, om jeg havde stikmærker, og så lyttede han lige på lungerne. Noget skulle det flotte stetoskop jo bruges til.

kimberg skrev:Så skal du have en kopi med af dit pas og indrejse kort. samt evt. et business kort fra der hvor du bor, hvis du ikkke kan adressen i hovedet.

Jeg ved godt, at der kan være forskel fra motorkontor til motorkontor, men i Phuket er det ikke nok med et almindeligt turistvisa, og man skal have en bopælsattest, enten fra den danske ambassade eller fra immigration. Ambassaden tog 1.100 baht for mit bevis, så vidt jeg husker. Immigration bør være gratis, men er det ikke altid.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

tingtong
Kim Ludvigsen skrev:
kimberg skrev:

Ja, de er dygtige, de læger. Jeg betalte 200 baht i Phuket, og det eneste lægen gjorde var at se på armene, om jeg havde stikmærker, og så lyttede han lige på lungerne. Noget skulle det flotte stetoskop jo bruges til.

kimberg skrev:Så skal du have en kopi med af dit pas og indrejse kort. samt evt. et business kort fra der hvor du bor, hvis du ikkke kan adressen i hovedet.

Jeg ved godt, at der kan være forskel fra motorkontor til motorkontor, men i Phuket er det ikke nok med et almindeligt turistvisa, og man skal have en bopælsattest, enten fra den danske ambassade eller fra immigration. Ambassaden tog 1.100 baht for mit bevis, så vidt jeg husker. Immigration bør være gratis, men er det ikke altid.

passer ikke, et turistvisa eller et 28 dages indrejsekort er nok

Leif56
Kim Ludvigsen skrev:
kimberg skrev:

Jeg har aldrig haft andet end alm. turistvisa, og jeg fik mit kørekort i Phuket uden problemer, og fornyet uden problemer også.Smile

Leif

Kim Ludvigsen
Leif56 skrev:
Kim Ludvigsen skrev:
Jeg ved godt, at der kan være forskel fra motorkontor til motorkontor, men i Phuket ...

Jeg har aldrig haft andet end alm. turistvisa, og jeg fik mit kørekort i Phuket uden problemer, og fornyet uden problemer også.Smile
Leif

Ok, så varierer det åbenbart også på det enkelte motorkontor. Hvad med bopælsattesten, den skulle I (tingtong og Leif56) vel have?
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Kim Ludvigsen
Dette er ganske vist ikke den officielle side, og den er ikke helt ny, men alligevel:

http://phuketdir....transport/
I henhold til den, skal man have et non-immigrant visa, så vidt jeg har forstået, er det forskelligt fra de almindelige 30 eller 60 dages visa, eller hvad?
Redigeret af Kim Ludvigsen d. 19/06-2011 15:22
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

tingtong
lejekontrakten fra min landlady er nok (phuket)

Kim Ludvigsen
tingtong skrev:
lejekontrakten fra min landlady er nok (phuket)

Så har du været heldigere end mig. Jeg forsøgte uden bopælsattest, fordi jeg havde læst forskellige krav på nettet, og fordi jeg vidste, at immigration ligger tæt på i værste fald. Og jeg blev straks sendt over til immigration for at få en bopælsattest - lejekontrakten var ikke nok. Det var i februar i forbindelse med en forlængelse til fem år.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Robert Kronberg
Kim Ludvigsen skrev:
Dette er ganske vist ikke den officielle side, og den er ikke helt ny, men alligevel:

http://phuketdir....transport/
I henhold til den, skal man have et non-immigrant visa, så vidt jeg har forstået, er det forskelligt fra de almindelige 30 eller 60 dages visa, eller hvad?

Der findes ikke et 30-dages visum til Thailand (for danskere), da danskere er fritaget for visum ved ophold på under 30 dage.

Om ligesom med debatten om MC-kørekort eller ej, så er der lige så mange histrorier om, hvordan det er lykkes folk at få Thai-kørekort.

Teknisk set skal man have en non-immigration, men i visse tilfælde accepteres en turist-visum (60 dage, der kan forlænges med 30 dage), hvilket også sker i Bangkok.

Umiddelbart vil jeg mene, at det er vanskeligt at få et Thai-kørekort uden visum (dvs. ved indrejse på under 30 dage, hvor vi er frataget for visum), om end en eller to her i tråden har fået et kørekort blot med et indrejse-stempel.

Mit gæt er, at det kan være nemt at få et Thai-kørekort, fordi det juridisk ikke giver nogen fordele. Et internationalt kørekort giver samme fordele, nemlig blot retten til at køre, om end det siges, at det teknisk set ikke gælder ved længere tids ophold. Dog har jeg jeg stadig Internationalt kørekort, og ikke Thai-kørekort, på 10ende leveår i Thailand, og jeg oplever absolut ingen problemer overhovedet, og jeg har prøvet lidt af hvert i min bil.

Den eneste fordel ved et Thai-kørekort, som jeg ser det, er, at det på sigt kan forlænges med 5 år, hvorimod det internationale skal fornyes hvert år.

Og en anden fordel er dog, hvis man ikke har mc-kørekort, at det kan klares på et par timer, så man er helt sikret - hvis de altså vil udstede det.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Spring til debat: