Se indlæg|
Dansk pension i Thailand.
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 15/05-2011 13:36
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Der er ikke nogen karantænetid, hvis man flytter tilbage til DK, og tilmelder sig folkeregistret. Sygesikring fra dag 1!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 15/05-2011 18:44
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
jesperfrb skrev: Der er ikke nogen karantænetid, hvis man flytter tilbage til DK, og tilmelder sig folkeregistret. Sygesikring fra dag 1! Den tidligere karantæne var ikke på 6 måneder, men på 6 uger, og mig bekendt, som jesperfrb skriver, så er den karantæne ophævet. Det undrer mig egentlig, for hvis fx jeg nu bliver meget akut syg og ikke ønsker behandling i Thailand, så kan jeg bare tage flyveren til Danmark og melde adresse hos et familiemedlem, og så vups gratis behandling. Og efter jeg er behandlet, så kan jeg atter ændre adresse til Thailand og uden at have betalt en krone i skat... Nå, det må politikkerne selv finde ud af, men jeg synes, at det er lidt forkert. Jeg takker og bukker jeg for det danske samfund i den sammenhæng, men jeg så hellere, at jeg kunne tage min laotiske kone til Danmark uden bøvl, hvis jeg pludselig ville flytte hjem. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 15/05-2011 18:58
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Nu skal vi ikke takke og bukke mere end nødvendigt. Hvis man IKKE orker at tage flyveren hjem med sin akutte sygdom, men lader de i øvrigt udmærkede thailandske læger klare sagen, så får man nul og niks for de 8 %, man har betalt i sundhedssikring. I modsætning til, hvis man vælger Spanien, Marokko eller en række andre lande til sin alderdom. Så ryger regningen for læge- og sygehusbehandling bare til Dannevang. Forklar mig lige logikken? |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 15/05-2011 19:05
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Bjarne skrev: Nu skal vi ikke takke og bukke mere end nødvendigt. Hvis man IKKE orker at tage flyveren hjem med sin akutte sygdom, men lader de i øvrigt udmærkede thailandske læger klare sagen, så får man nul og niks for de 8 %, man har betalt i sundhedssikring. I modsætning til, hvis man vælger Spanien, Marokko eller en række andre lande til sin alderdom. Så ryger regningen for læge- og sygehusbehandling bare til Dannevang. Forklar mig lige logikken? Du har en pointe der, også med de udemærkede læger i Thailand. Dog betaler jeg ikke 8 % i noget som helst til Danmark - jeg laver endda ikke selvangivelse og ved ikke længere, hvordan sådan en ser ud. Hilsen, Robert |
|
|
|
| chacha |
Lagt på d. 15/05-2011 23:16
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
Robert Kronberg skrev: jesperfrb skrev: Der er ikke nogen karantænetid, hvis man flytter tilbage til DK, og tilmelder sig folkeregistret. Sygesikring fra dag 1! Den tidligere karantæne var ikke på 6 måneder, men på 6 uger, og mig bekendt, som jesperfrb skriver, så er den karantæne ophævet. Det undrer mig egentlig, for hvis fx jeg nu bliver meget akut syg og ikke ønsker behandling i Thailand, så kan jeg bare tage flyveren til Danmark og melde adresse hos et familiemedlem, og så vups gratis behandling. Og efter jeg er behandlet, så kan jeg atter ændre adresse til Thailand og uden at have betalt en krone i skat... Nå, det må politikkerne selv finde ud af, men jeg synes, at det er lidt forkert. Jeg takker og bukker jeg for det danske samfund i den sammenhæng, men jeg så hellere, at jeg kunne tage min laotiske kone til Danmark uden bøvl, hvis jeg pludselig ville flytte hjem. Hilsen, Robert Det tror jeg ikke du bare kan.... For at komme på hospitalet skal det liige gå gennem "din læge" først, ....man skal da have en læge her,,,ellers have en sygeforsikring her i dk....ik.....
Redigeret af chacha d. 15/05-2011 23:39 |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 16/05-2011 01:25
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Har du først folkeregistre adresse i DK, vælger du bare en læge fra listen, og tager så på lægevagten eller skadestuen! Du behøver ikke at have det gule kort, bare du har været på kommunen først, så er du registreret i computeren!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| chacha |
Lagt på d. 16/05-2011 07:13
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
jesperfrb skrev: Har du først folkeregistre adresse i DK, vælger du bare en læge fra listen, og tager så på lægevagten eller skadestuen! Du behøver ikke at have det gule kort, bare du har været på kommunen først, så er du registreret i computeren! ja, rigtigt, man behøver self. ikke vente på det kort.... |
|
|
|
| olejensen |
Lagt på d. 16/05-2011 08:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 276 |
Hvad handler tråden om? hvordan man kan bruge det danske sundhedsvæsen eller hvordan pensionen er ulig fordelt alt efter hvor man bor. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 16/05-2011 11:04
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Mht sundhedsbidraget på 8 % er der desværre nok ikke så meget at komme efter. Bidraget er en ren teknikalitet. Tidligere var det indregnet i den samlede indkomstskat, men af en eller anden årsag mente politikerne i deres visdom, at sundhedsbidrag skulle udskilles på selvangivelsen. Men slutprocenten er vel nok den samme, alt efter om man får fradag for beløbet eller ikke. Så det samlede beløb man skal betale i skat til Danmark, som pensionist bosiddende i Thailand, er det samme med eller uden sundhedsbidrag, derfor tror jeg heller ikke at politikerne af historiske årsager vil ændre på det. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/05-2011 13:44
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
olejensen skrev: Hvad handler tråden om? hvordan man kan bruge det danske sundhedsvæsen eller hvordan pensionen er ulig fordelt alt efter hvor man bor. Urimeligheden ved at vaere bosiddende pensionist i Thailand, det er hvad traaden drejer sig om i al sin enkelthed. |
|
|
|
| olejensen |
Lagt på d. 16/05-2011 15:36
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 276 |
hugoboerge skrev: olejensen skrev: Hvad handler tråden om? hvordan man kan bruge det danske sundhedsvæsen eller hvordan pensionen er ulig fordelt alt efter hvor man bor. Urimeligheden ved at vaere bosiddende pensionist i Thailand, det er hvad traaden drejer sig om i al sin enkelthed. Nu er det jo ikke kun Thailand, men alle lande udenfor EU EØS så der er meget mærkelig forskelsbehandling. Men at forstå politikere kræver nok en meget mærkelig tankegang. Så om vi er raske nok til at rejse hjem og få f.eks. en operation for grå stær må jo ses som et gode. Så bare sygdommen ikke er så flyselskabet ikke vil have os med fra Bangkok til København. Ja så kan vi jo bruge sundhedsvæsenet bare vi kan holde til flyveturen. |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 16/05-2011 17:26
|
natty skrev: Mht sundhedsbidraget på 8 % er der desværre nok ikke så meget at komme efter. Bidraget er en ren teknikalitet. Tidligere var det indregnet i den samlede indkomstskat, men af en eller anden årsag mente politikerne i deres visdom, at sundhedsbidrag skulle udskilles på selvangivelsen. Men slutprocenten er vel nok den samme, alt efter om man får fradag for beløbet eller ikke. Så det samlede beløb man skal betale i skat til Danmark, som pensionist bosiddende i Thailand, er det samme med eller uden sundhedsbidrag, derfor tror jeg heller ikke at politikerne af historiske årsager vil ændre på det. Jeg er nødt til at korrigere opfattelsen, at sundhedsbidraget er "en ren teknikalitet". Og nej. Tidligere var det IKKE indregnet i den samlede indkomstskat. Sundhedsbidraget opstod, da amterne blev nedlagt og regionerne opstod. Amternes hovedopgave var sundhedsvæsenet. Hovedparten af den amtsskat, vi betalte dengang, var øremærket sundhedsvæsenet. Med andre ord: Amtsskatten blev afløst af sundhedsbidraget, og begge er beregnet til sundhed. Derfor er sundhedsbidraget heller ikke "blevet udskilt på selvangivelsen". Det hed bare amtsskat tidligere. Og det har hele tiden været en skat/bidrag til den sundhedssikring, som nationen Danmark gerne vil opkræve, men ikke yde valuta for, hvis folk bosætter sig i Thailand. Men gerne i Spanien, Marokko, Tyrkiet eller andre EU-, EØS- eller konventionslande. Følgende fra Skatteministeriets hjemmeside: Sundhedsbidraget er en ordinær indkomstskat til staten. • Sundhedsbidraget udgør 8 pct. og beregnes af den skattepligtige indkomst ligesom kommuneskatten. • Sundhedsbidraget indbetales til staten og medgår til finansiering af hovedparten af de regionale og kommunale sundhedsudgifter. • Sundhedsbidraget afløser delvist amtsskatten, som ikke skal opkræves efter nedlæggelsen af amterne fra og med 2007. Den øvrige del af amtsskatten konverteres til kommuneskat. • Sundhedsbidraget og forhøjelsen af kommuneskatteprocenterne bliver af samme størrelse som den nuværende amtsskat, der i gennemsnit har udgjort ca. 12 pct. For København, Frederiksberg og Bornholms Regionskommune, hvor der ikke betales amtsskat, sker der en tilsvarende tilpasning af kommuneskatteprocenten. • Da beskatningsgrundlaget for sundhedsbidraget bliver det samme som for den nuværende amtsskat, sker der ikke nævneværdige ændringer i skatteværdien af fradragene. |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 16/05-2011 17:45
|
olejensen skrev: hugoboerge skrev: olejensen skrev: Hvad handler tråden om? hvordan man kan bruge det danske sundhedsvæsen eller hvordan pensionen er ulig fordelt alt efter hvor man bor. Urimeligheden ved at vaere bosiddende pensionist i Thailand, det er hvad traaden drejer sig om i al sin enkelthed. Nu er det jo ikke kun Thailand, men alle lande udenfor EU EØS så der er meget mærkelig forskelsbehandling. Men at forstå politikere kræver nok en meget mærkelig tankegang. Så om vi er raske nok til at rejse hjem og få f.eks. en operation for grå stær må jo ses som et gode. Så bare sygdommen ikke er så flyselskabet ikke vil have os med fra Bangkok til København. Ja så kan vi jo bruge sundhedsvæsenet bare vi kan holde til flyveturen. Det er IKKE alle lande udenfor EU / EØS, der er omfattet af urimeligheden. Nemlig ikke de såkaldte konventionslande, hvor der er lavet aftaler. Det gælder Australien, Bosnien-Herzegovina, Canada, Chile, Israel, Kroatien, Makedonien (FYROM), Marokko, Montenegro, New Zealand, Pakistan, Schweiz, Serbien, Tyrkiet og USA. Hvorfor netop disse lande? Spørg mig ikke. Nogle ministre har vel fået nogle fine ordener med hjem på et eller andet tidspunkt - eller??? Jeg véd det ikke. Men jeg véd, at det er forskelsbehandling og opdeling i A- og B-pensioniser, så det stinker. Hvem gør noget? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 25/05-2011 11:16
|
Jeg fik et intetsigende svar (synes jeg selv) fra Pensionsstyrelsen. quote Tak for din henvendelse. Som statsborger i Danmark, et EU/EØS-land, eller Schweiz kan du tage din pension med til udlandet, selvom du flytter til et land, der ikke er omfattet af Danmarks aftaler på området. Du kan læse nærmere om Danmarks aftaler på www.penst.dk . Jeg kan oplyse dig, at Danmark har ikke indgået en aftale med Thailand. Betingelsen for at få en dansk pension i udlandet er, at man er folkepensionist og har boet i Danmark i 30 år, før man blev pensionist. Man kan ikke tage pensionstillægget med. Hvis du har brug for flere informationer, kan du besøg hjemmesiden www.borger.dk under afsnittet om pension. Med venlig hilsen unquote Jeg er ikke blevet klogere af det svar. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 25/05-2011 14:31
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
i disse visa-kort tider hvad er så fordelen ved at få pension til thailand ?![]() |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 25/05-2011 15:25
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
hugoboerge skrev: Jeg fik et intetsigende svar (synes jeg selv) fra Pensionsstyrelsen. Tak for din henvendelse. Som statsborger i Danmark, et EU/EØS-land, eller Schweiz kan du tage din pension med til udlandet, selvom du flytter til et land, der ikke er omfattet af Danmarks aftaler på området. Du kan læse nærmere om Danmarks aftaler på www.penst.dk . Jeg kan oplyse dig, at Danmark har ikke indgået en aftale med Thailand. Betingelsen for at få en dansk pension i udlandet er, at man er folkepensionist og har boet i Danmark i 30 år, før man blev pensionist. Man kan ikke tage pensionstillægget med. Hvis du har brug for flere informationer, kan du besøg hjemmesiden www.borger.dk under afsnittet om pension. Med venlig hilsen. Jeg er ikke blevet klogere af det svar Der er måske håb forud ![]() Sakset fra EPN : Nu kan du få pensionen med til Indien Af JENS KURT JØRGENSEN Offentliggjort 02.05.11 kl. 15:09 Danske pensionister, der bor i Indien, kan nu få udbetalt dansk folke- og førtidspension. Fra indgangen af maj kan danske pensionister, der bor i Indien, få udbetalt dansk folke- og førtidspension. Og indiske pensionister, der bor i Danmark, kan få udbetalt indisk pension herhjemme. Danmark har nemlig indgået overenskomst med Indien om social sikring, og aftalen trådte i kraft den 1. maj, oplyser Beskæftigelsesministeriet. Overenskomsten handler om retten til social pension - det vil sige folkepension og førtidspension og ATP - og regler om, at en medarbejder kan blive udstationeret i det andet land og samtidig bevare retten til at optjene social pension i det land, han eller hun er udstationeret fra. Nye regler for virksomheder Aftalen får også betydning for virksomhederne. Medarbejdere, der bliver udsendt af en dansk virksomhed til arbejde i Indien i højst tre år, kan optjene ret til dansk pension i den periode, hvor de er udsendt. Den danske virksomhed bliver fritaget for at indbetale sociale afgifter til det indiske sociale system. Tilsvarende kan indiske virksomheder udsende medarbejdere til job i Danmark og blive fritaget for at betale for eksempel til ATP. Er der spørgsmål til indholdet i ordningen kan man i Danmark kontakte Pensionsstyrelsen om overenskomsten. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 25/05-2011 15:32
|
|
chaingmai skrev: i disse visa-kort tider hvad er så fordelen ved at få pension til thailand ? ![]() Måske opnåelsen af VISA (opholdstilladelse, ikke kortet) i Thailand, fx. ved kravet om fast månedligt indkomst fra hjemlandet. ![]() . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 25/05-2011 16:13
|
|
hugoboerge skrev: Jeg fik et intetsigende svar (synes jeg selv) fra Pensionsstyrelsen. Hvis du har brug for flere informationer, kan du besøg hjemmesiden www.borger.dk under afsnittet om pension. Med venlig hilsen, Jeg er ikke blevet klogere af det svar. Jeg er blevet mere forvirret af følgende: Øvrige lande Du kan måske få(*)folkepension fra Danmark, selvom du bor i et land, som hverken er et EU-land, EØS-land, Schweiz eller et af de lande, som Danmark har indgået aftale med. Det er en betingelse, at:
Du kan ikke få dansk førtidspension. Skulle det ikke have stået : (*)<< Du kan måske få FULDE folkepension fra Danmark,............. Det er en betingelse, at:
Sådan at forstå at ellers kan man KUN få en brøkpension svarende til det antal år man har boet i DK . Eller er det også lavet om ? For her, tales om at hvis man har boet MANGE år i udlandlet før pensionsalderen: Forskellige regler for forskellige lande Bor du allerede i udlandet, og har du ikke før modtaget pension, er der forskellige regler for, om du kan få en dansk folkepension eller førtidspension udbetalt i udlandet. Reglerne er forskellige, alt efter hvilket land du bor i. Du skal også opfylde de almindelige krav for at modtage pension, som gælder for alle, uanset om de bor i udlandet eller Danmark. Det kan fx være kravet om, at du skal have en bestemt alder for at få folkepension - eller kravet om, at din arbejdsevne skal være nedsat, for at du kan få førtidspension. Hvis du får folkepension eller førtidspension i udlandet, har du normalt ret til at få hele beløbet udbetalt, dvs. både grundbeløb og eventuelle tillæg. Hvis du har boet mange år i udlandet før pensionsalderen, vil du få en mindre andel af en fuld dansk pension, en såkaldt brøkpension. I nogle lande kan du ikke få pensionstillæg. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/05-2011 05:32
|
Citerer fra mit oprindelige indlaeg: Er der nogen her i vores forum som kan forklare den diskrimination der finder sted over for os modtagere af dansk pension i Thailand. Grunden til jeg spoerger er at jeg har vaeret igennem processen med ansoegning om dansk pension og har i den forbindelse givet Pensionsstyrelsen en civilstandserklaering i alt 3 gange for at det ikke skal vaere loegn. Leveattest har de ogsaa modtaget. Men aarsagen til civilstandserklaeringen er for at "beregne din pension korrekt" som angives paa formularen. Som gift ville jeg forvente et tillaeg ellers giver det ingen mening at bede om en civilstandserklaering. Saa jeg forespurgte styrelsen hvorfor jeg kun fik udbetalt grundbeloebet og intet tillaeg. Her er svaret: "Styrelsen bekræfter at have modtaget din leveattest for 2011. Som bosat i Thailand er du kun berettiget til grundbeløbet, uafhængigt af om du er gift. Med venlig hilsen" Efter endnu en forespoergsel fik jeg saa dette svar: Tak for din henvendelse. Som statsborger i Danmark, et EU/EØS-land, eller Schweiz kan du tage din pension med til udlandet, selvom du flytter til et land, der ikke er omfattet af Danmarks aftaler på området. Du kan læse nærmere om Danmarks aftaler på www.penst.dk . Jeg kan oplyse dig, at Danmark har ikke indgået en aftale med Thailand. Betingelsen for at få en dansk pension i udlandet er, at man er folkepensionist og har boet i Danmark i 30 år, før man blev pensionist. Man kan ikke tage pensionstillægget med. Hvis du har brug for flere informationer, kan du besøg hjemmesiden www.borger.dk under afsnittet om pension. Saa ganske kort: Som pensionist i Thailand faar man kun udbetalt grundbeloebet uden tillaeg og der er ingen der kan forklare hvorfor. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 26/05-2011 17:57
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Maya skrev: Hej. Dejligt forum I har her Så fandt jeg endelig nogen der har samme passion for Thailand som migselv.Jeg fandt jer gennem denne side www.faktaomthaila... og der er andre grupper der også ser meget interessante ud ![]() ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.