Se indlæg|
Overtro
|
|
| huratho |
Lagt på d. 14/08-2010 10:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Ja Brasmus der mere mellem himmel og jord. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| MM |
Lagt på d. 14/08-2010 10:33
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/08-2010 10:49
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Teknist set er der forskel på en ateist og en nihilist. Thai-buddhister er teknist ateister, fordi de ikke tror på (en) "Gud(dom)", men kun på "guder". Teo betyder Gud, så a-teist er een, som ikke tror på (en) "Gud(dom)". En nihilist er derimod een, som ingenting tror, derfor nihil = intet. Der er også forskel på "tro" og "tro", men her er det, fordi det danske sprog er fattigt. At "tro" på Gud, oversat fra latin eller græsk, betyder at have "tillid" til Gud. At "tro" på spøgelser eller guder har derimod intet med tillid at gøre, men blot, at man tror på, at de findes. Overtro er derimod en bevægelig størrelse fra tidsalder til tidsalder og fra kultur til kultur. Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist. Hilsen, Robert |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 14/08-2010 11:17
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 206 |
Med hensyn til tro/overtro, har vi det problem at vi ofte kun søger de svar der understøtter vores opfattelse af tingene. Derfor bliver diskussioner ofte meget sort/hvide. Der findes meget mellem himmel og jord, men der er ikke beviser på at det skulle være andes end luft og hvad der ellers kunne bevæge sig deri. Det er lidt det samme med UFO`er, de findes men, kun fordi de ikke kan forklares, der er endnu ikke nogen beviser på flyvende tallerkener eller små grønne mænd. Redigeret af alkenbo d. 14/08-2010 11:24 |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 14/08-2010 11:38
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
13-årig ramt af lynet fredag den 13. kl. 13.13 Lørdag d. 14. aug. 2010; kl. 09:31 af kris for TV 2 Nyhederne [img]http://i2-images.tv2.dk/s/58/20682558-08dc21512b090bd63d1e9572469f714a.jpeg[/img] is not a valid Image. Drengen blev ramt af lynet klokken 13.13. Foto: Tommy Fuglø I går, fredag den 13. august, blev en uheldsvanger dag for en 13-årig engelsk dreng. Præcis klokken 13.13 blev han ramt af lynet på Lowestoft Seafront Air Festival i Suffolk. Drengen fik kun mindre brandsår, men blev indlagt på hospitalet for nærmere undersøgelser. Ulykker fredag den 13. Det er fredag den 13...... Fredag den 13. forbindes i mange kulturers overtro med uheld. "Fredag den 13." er desuden titlen på en amerikanske tv-serie om en massemorder. To andre festivaldeltagere blev også ramt af lynet, men ingen af dem får varige mén. http://nyhederne....6/?forside Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 14/08-2010 12:20
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Jeg har haft et usandsynligt uheldigt år hvad bil og reparationer angår. Og uheldene søger ikke specielt mod hverken fredage eller den 13., men er med mild hånd spredt ud over årets dage.![]() |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 14/08-2010 12:37
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Robert Kronberg skrev: Teknist set er der forskel på en ateist og en nihilist. Thai-buddhister er teknist ateister, fordi de ikke tror på (en) "Gud(dom)", men kun på "guder". Teo betyder Gud, så a-teist er een, som ikke tror på (en) "Gud(dom)". En nihilist er derimod een, som ingenting tror, derfor nihil = intet. Der er også forskel på "tro" og "tro", men her er det, fordi det danske sprog er fattigt. At "tro" på Gud, oversat fra latin eller græsk, betyder at have "tillid" til Gud. At "tro" på spøgelser eller guder har derimod intet med tillid at gøre, men blot, at man tror på, at de findes. Overtro er derimod en bevægelig størrelse fra tidsalder til tidsalder og fra kultur til kultur. Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist. Hilsen, Robert Tak for en fornuftig forklaring, det bestyrker mig i at jeg er ateist og jeg altid vil blive det. Men jeg tror da på det bedste i alle mennesker til andet er bevist. Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/08-2010 12:42
|
Min mor døde den 13. december (1990), dvs. hun fik passiv dødshjælp. Hvis hun var død den 14, så havde jeg nok ikke kunnet huske datoen, da det jo ikke var en pludselig død. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 14/08-2010 12:58
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Robert Kronberg skrev: Overtro er derimod en bevægelig størrelse fra tidsalder til tidsalder og fra kultur til kultur. Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist. Det lyder som selve definitionen på religion i mine ører .... men hvis nogen her skulle ligge inde med beviset på guds eksistens må i da gerne lige poste det her. ![]() http://www.youtub...bJ4CPWi_pg Redigeret af Fido d. 14/08-2010 13:00 One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 14/08-2010 13:00
|
|
Mon der ikke et eller andet sted i verden, klokken 14.14 sker et eller andet ubehageligt for et 14 års barn, uden at lørdag d.14 skulle være noget specilelt. Det er et spørgsmål om at spørge på den rigtige måde, så får du det svar du ønsker. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/08-2010 13:12
|
Fido skrev: Robert Kronberg skrev: Overtro er derimod en bevægelig størrelse fra tidsalder til tidsalder og fra kultur til kultur. Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist. Det lyder som selve definitionen på religion i mine ører .... men hvis nogen her skulle ligge inde med beviset på guds eksistens må i da gerne lige poste det her. ![]() http://www.youtub...bJ4CPWi_pg Næ, der er ingen beviser på Guds eksistens, men der er heller ingen modbeviser, og derfor er en en diskussion, som aldrig vil få en ende... Hilsen, Robert |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 14/08-2010 13:14
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Ja ham der skrev biblen må godt nok have været mange millionær
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 14/08-2010 13:33
|
|
Robert Kronberg skrev: Fido skrev: Robert Kronberg skrev: Overtro er derimod en bevægelig størrelse fra tidsalder til tidsalder og fra kultur til kultur. Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist. Det lyder som selve definitionen på religion i mine ører .... men hvis nogen her skulle ligge inde med beviset på guds eksistens må i da gerne lige poste det her. ![]() http://www.youtub...bJ4CPWi_pg Næ, der er ingen beviser på Guds eksistens, men der er heller ingen modbeviser, og derfor er en en diskussion, som aldrig vil få en ende... Hilsen, Robert men bevisbyrden må vel ligge hos dem som påstår at der findes en sådan .... eller hedder det "skyldig til det modsatte er bevist"? Redigeret af Fido d. 14/08-2010 13:34 One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/08-2010 13:50
|
Fido skrev: Robert Kronberg skrev: Fido skrev: Robert Kronberg skrev: Overtro er derimod en bevægelig størrelse fra tidsalder til tidsalder og fra kultur til kultur. Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist. Det lyder som selve definitionen på religion i mine ører .... men hvis nogen her skulle ligge inde med beviset på guds eksistens må i da gerne lige poste det her. ![]() http://www.youtub...bJ4CPWi_pg Næ, der er ingen beviser på Guds eksistens, men der er heller ingen modbeviser, og derfor er en en diskussion, som aldrig vil få en ende... Hilsen, Robert men bevisbyrden må vel ligge hos dem som påstår at der findes en sådan .... eller hedder det "skyldig til det modsatte er bevist"? Videnskabeligt set er der tale om et axiom, men al videnskab består af et axiom i sidste ende, og nej, teologien har ikke behov for at bevise noget som helst, ej heller kirken. Hilsen, Robert |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 14/08-2010 13:52
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist Samtidigt med at det var overtro at tro jorden var rund, troede man at jorden var flad, altsa er det ligesadan muligt at tro pa noget der ikke er. Der sker langt flere ulykker andre datoer end fredag den 13. |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 14/08-2010 13:54
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Ja Brasmus der mere mellem himmel og jord. Mere af hvad? |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 14/08-2010 14:17
|
|
Robert Kronberg skrev: Fido skrev: Robert Kronberg skrev: Fido skrev: Robert Kronberg skrev: Overtro er derimod en bevægelig størrelse fra tidsalder til tidsalder og fra kultur til kultur. Engang var det overtro at tro, at jorden er rund. Overtro behøver derfor ikke at være en tro på noget, som ikke findes, men kan også være at tro på noget, som endnu ikke er bevist. Det lyder som selve definitionen på religion i mine ører .... men hvis nogen her skulle ligge inde med beviset på guds eksistens må i da gerne lige poste det her. ![]() http://www.youtub...bJ4CPWi_pg Næ, der er ingen beviser på Guds eksistens, men der er heller ingen modbeviser, og derfor er en en diskussion, som aldrig vil få en ende... Hilsen, Robert men bevisbyrden må vel ligge hos dem som påstår at der findes en sådan .... eller hedder det "skyldig til det modsatte er bevist"? Videnskabeligt set er der tale om et axiom, men al videnskab består af et axiom i sidste ende, og nej, teologien har ikke behov for at bevise noget som helst, ej heller kirken. Hilsen, Robert Det er da muligt at teologien ikke har noget behov for at bevise noget som helst, men som ikke-troende må jeg insistere på at der leveres et klokkeklart bevis på guds eksistens ... eller at alt det religiøse gøgl og humbug fjernes fra det offentlige rum. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 14/08-2010 14:30
|
|
Jeg er heller ikke troende, men derfor at kræve at det skulle fjernes frta det offentlige rum vil jeg heller ikke. Hvad så med fodbold og deslige det har jo også nærmest en religiøs dimension for nogle. Der skal vel være plads til alle, til en hvis grænse og den er ikke overtrådt ud fra min mening. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 14/08-2010 14:35
|
|
alkenbo skrev: Jeg er heller ikke troende, men derfor at kræve at det skulle fjernes frta det offentlige rum vil jeg heller ikke. Hvad så med fodbold og deslige det har jo også nærmest en religiøs dimension for nogle. Der skal vel være plads til alle, til en hvis grænse og den er ikke overtrådt ud fra min mening. Det kan vi så nok ikke blive enige om ![]() Jeg kan under ingen omstændigheder acceptere at der skal ske en indskrænkning af folks frihedsrettigheder med henvisning til andres religiøse følelser. Vorherre til hest ... hvis man må være så fri
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 15/08-2010 09:30
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
Fido skrev: alkenbo skrev: Jeg er heller ikke troende, men derfor at kræve at det skulle fjernes frta det offentlige rum vil jeg heller ikke. Hvad så med fodbold og deslige det har jo også nærmest en religiøs dimension for nogle. Der skal vel være plads til alle, til en hvis grænse og den er ikke overtrådt ud fra min mening. Det kan vi så nok ikke blive enige om ![]() Jeg kan under ingen omstændigheder acceptere at der skal ske en indskrænkning af folks frihedsrettigheder med henvisning til andres religiøse følelser. Vorherre til hest ... hvis man må være så fri ![]() Hej Fido Du og jeg har fred, sammen med alle andre, når du og jeg stopper med at skabe krig. Du og jeg bliver lykkelige, lige som alle andre når du og jeg hjælper andre med at blive lykkelige. Du og jeg får plads til vores liv, når vi giver andre plads til deres liv. Når du og jeg udviser respekt og kendskab til andres religion og er vi med til at skabe fred her på jorden. Husk altid på at det er dig og mig der skal starte med det gode eksempel, hvis dette skal give mening. Karsten |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.