Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk pension i Thailand.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen skriver: Tja, sådan er loven nu engang lavet, og så skal den vel også overholdes. Jeg har i hvert fald ingen medlidenhed med dem, der flytter til Thailand og KUN kan få grundbeløbet med sig., mener der mangler et kun.

Nej, der mangler ikke et "kun". Meningen var ikke kun, at du ikke kan forvente medlidenhed, når du ikke selv har medlidenhed med de andre. Meningen var også, at du faktisk bør være glad for, at du overhovedet kan få noget pension med.

Og lad være med at misunde dem, der stadig har adresse i Danmark. Du skrev tidligere, at de har masser af penge til at rejse frem og tilbage for, men du glemmer vist, at hvis de har adresse i Danmark, skal de også betale husleje og andre udgifter. Mon ikke resultatet er, at de har færre penge end dig, hvis alt andet er lige.

Natty jeg forstår simpelthen ikke dit sidste punkt, mener du i dybeste alvor at vi skal afgive endnu mere suverænitet? Det får vi sku da ikke mere i pension af - tværtom!!!

Pensionister i fx Spanien måtte i gamle dage kæmpe lige så hårdt for deres pension/skat, som dagens pensionister i Thailand. Der skulle laves aftaler for hvert land, og aftalerne blev typisk først lavet, når mange nok pressede på - altså når landet var blevet et populært otiumsland. Og aftalerne var typisk forskellige fra land til land, så man havde forskellige rettigheder/pligter i hvert land.

EU gjorde det meget nemmere, for nu blev der indført ens regler, der gælder i hele EU. Skulle man have lyst til at bosætte sig i et af de gamle østlande, behøver man ikke vente på at der indgås separate aftaler, hvilket kan tage rigtig mange år - som problemet med Thailand også vidner om.

natty har altså helt ret i, at suverænitetsafgivelsen til EU har givet os mere pension i EU-landene. Jeg tvivler dog på, at EU gider at beskæftige sig med pension til lande uden for EU. Vi mangler en anden overnational organisation at afgive suverænitet til, som så kunne gøre det samme for resten af verden. Eller også må vi have Thailand med i EU Smile
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
natty
Kim Ludvigsen skrev:

Natty jeg forstår simpelthen ikke dit sidste punkt, mener du i dybeste alvor at vi skal afgive endnu mere suverænitet? Det får vi sku da ikke mere i pension af - tværtom!!!

Pensionister i fx Spanien måtte i gamle dage kæmpe lige så hårdt for deres pension/skat, som dagens pensionister i Thailand. Der skulle laves aftaler for hvert land, og aftalerne blev typisk først lavet, når mange nok pressede på - altså når landet var blevet et populært otiumsland. Og aftalerne var typisk forskellige fra land til land, så man havde forskellige rettigheder/pligter i hvert land.

EU gjorde det meget nemmere, for nu blev der indført ens regler, der gælder i hele EU. Skulle man have lyst til at bosætte sig i et af de gamle østlande, behøver man ikke vente på at der indgås separate aftaler, hvilket kan tage rigtig mange år - som problemet med Thailand også vidner om.

natty har altså helt ret i, at suverænitetsafgivelsen til EU har givet os mere pension i EU-landene. Jeg tvivler dog på, at EU gider at beskæftige sig med pension til lande uden for EU. Vi mangler en anden overnational organisation at afgive suverænitet til, som så kunne gøre det samme for resten af verden. Eller også må vi have Thailand med i EU Smile

Kim du har på smukkeste vis uddybet min begrundelse.

Det var også en kommentar til dem som mener at EU kan gøre noget for danske pensionister i Thailand.

Det kan EU ikke, da vi i så fald skulle afgive suverænitet i forhold til hvordan den danske stats skal behandle deres pensionister ikke bosat i EU/EØS.
Den eneste mulighed for det er, at der er fælles EU-regler omkring EU-borgernes/pensionisters rettigheder når de ikke er bosat i EU, og de findes så vidt jeg er oplyst ikke.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

hugoboerge
Jeg fik i dag svar fra Pensionsstyrelsen som foelger:

Det er pensionsloven § 3, stk 5, der afgør, om man har ret til pensionstillæg:

"Stk. 5. Retten til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension og tillæg efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb."

Og som du kan se ovenfor er pensionstillægget ikke en del, af den pension som man har ret til at modtage i udlandet.

Da Danmark er omfattet af EU-fordningen (lovgivning) betyder det, at det udelukkende indenfor EU/EØS-lande, at man kan få det danske pensionstillæg udbetalt. For EU-lovgivningen siger, at man ikke må nedsætte pensionsbeløbet indenfor EU. Så uanset hvor man bor i verden (udenfor EU), kan man ikke få udbetalt pensionstillægget.

Jeg håber det har givet svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen

buster40
hugoboerge skrev:
Jeg fik i dag svar fra Pensionsstyrelsen som foelger:

Det er pensionsloven § 3, stk 5, der afgør, om man har ret til pensionstillæg:

"Stk. 5. Retten til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension og tillæg efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb."

Og som du kan se ovenfor er pensionstillægget ikke en del, af den pension som man har ret til at modtage i udlandet.

Da Danmark er omfattet af EU-fordningen (lovgivning) betyder det, at det udelukkende indenfor EU/EØS-lande, at man kan få det danske pensionstillæg udbetalt. For EU-lovgivningen siger, at man ikke må nedsætte pensionsbeløbet indenfor EU. Så uanset hvor man bor i verden (udenfor EU), kan man ikke få udbetalt pensionstillægget.

Jeg håber det har givet svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen

Man kan godt få sit pensions tillæg hvis man bosætter sig i Tyrkiet, SELVOM de ikke er med i EU
Venlig hilsen
Boonta

kunst
Der bor også mange flere tyrkere her,end danskere i thailandrol

buster40
kunst skrev:
Der bor også mange flere tyrkere her,end danskere i thailandrol

Nååååå det er der for Grin
Venlig hilsen
Boonta

Mc laren
reglerne er urimelige ja det er sku rent tyveriSad et godt måske hvis du har lidt arbejsevne tilbageSmile pensionsopsparing alt du spare kan du trække fra, altså mindre skat, plus afkast hæv i LOL LOL og gang med 10 og husk at holde dig iliveYo baby

lindegaard
chaingmai skrev:
i disse visa-kort tider hvad er så fordelen ved at få pension til thailand ?LOL LOL

ja, man har jo hørt om "tilfælde" hvor man fra etatens side har checket hvor transaktionerne er foretaget på div kredit og betalingskort... senest var der vist Thomas Bjørn (golf) der blev taget med "forkert" bopæl oplyst... Wink
omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent"

sune
lindegaard skrev:
chaingmai skrev:
i disse visa-kort tider hvad er så fordelen ved at få pension til thailand ?LOL LOL

ja, man har jo hørt om "tilfælde" hvor man fra etatens side har checket hvor transaktionerne er foretaget på div kredit og betalingskort... senest var der vist Thomas Bjørn (golf) der blev taget med "forkert" bopæl oplyst... Wink

Jeg er nu ikke så sikker på det var Bjørn, for de specielle evner har han ikke haft, men Hansen fik en dom, og accepterede denne for... tror jeg omkring de 6. milli i danske plus bøde..

paulsenp
og så må vi hellere få fornavnet med, det var Søren Hansen.
Jeg tror ikke Anders Hansen har lyst til at blive blandet ind i den sag.
Peter

bitten
Der er lavet mange begrænsninger, som ikke rammer der hvor de var tænkt. Begrænsningen i pensionen er jo fordi , en del fra de arabiske lande kom og fik tilkendt pension af forskellige grunde, i starten i orden , men nogen fandt ud af , at det var en god " kilde at malke " hvis man kom med den rigtige forklaring. Det er grunden til, at pensionen er redukseret.

Angry

Wittaya
Jeg ved ikke om jeg lige maa gaa den anden vej ? Hvad faar en Thai der kommer til Danmark udbetalt ? Ingenting vel ????

Jeg spoerger fordi jeg simpelhen ikke ved det, mener dog at det er manden der skal forsoerge hende...eller ?
Med venlig hilsen Wittaya.

hugoboerge
Wittaya skrev:
Jeg ved ikke om jeg lige maa gaa den anden vej ? Hvad faar en Thai der kommer til Danmark udbetalt ? Ingenting vel ????

Jeg spoerger fordi jeg simpelhen ikke ved det, mener dog at det er manden der skal forsoerge hende...eller ?

Jeg vil tro i det oejeblik personen har faaet sygesikringsbevis og saa vil pensionen vaere afhaengig af hvor laenge personen har vaeret i landet (pro rata).

Spring til debat: