Se indlæg
 Udskriv debat
guld i thailand
flyer
Næh det var nu ikke med den jeg blev snydt, det var en gang ved "Wat Rattana Mahatat" der hvor den kendte "Phra Buddha Sri Rat" bor... Der kom en aften en fyr med fire-fem buddha amuletter som han påstod kom fra chedien ved "Wat Ratchaburana" på den anden side af vejen.

Der er jo noget med at dengang de opførte chedien blev der begravet en masse amuletter i den og som tiden går revner chedien og nogle gange kommer der så disse amuletter ud som angiveligt har stor værdi, så jeg tænker han bare havde spyttet i hånden og gnedet lidt jord påJoker

Den røg konen og jeg så på, tror vi gav 1000 baht for to af disse, "vores" faste guldsmed slog en så høj latter op at det kunne høres i Bangkok (tror jeg) da han så amuletterne og hørte historien, hold da kæft hvor blev konen gal i skralden, det handlede vist om at tabe ansigt MAI DIIAngry

Så det var på den måde jeg blev snydt, til at grine af og mon ikke sælgeren har smilet lidt da han drejede om hjørnet 555

Men skal love for at det var en fed fornemmelse at stå med hånden fuld af guld engang han ville købe den jeg har om halsen, men som sagt så er den vist ikke til salg!

Sidst den fik ny "bolig" slap konen den ikke af syne, hun var med uden bag ved på værkstedet, så øhh...Grin
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

dutling68
tak for kigget flyer Smile det var måske en ide hvis folk har lyst til at smide et billedet op af hvad de har af div buddha ting.....jeg har da også lidt men det har ikke den store vaaredi ud over den personlig vaardi det er ting som jeg har fået af familie og venner og det er ikke noget som jeg gaar med Sunflower
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1441245_10201309236587828_558513360_n.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1395314_10201309236147817_1662402180_n.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/577468_10201309235907811_1757351795_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

lung
Beklager at jeg ikke bor sammen med en luder og bliver boeffet for penge, samt er under flip floppen, saa din fis i hornlygten kan du stikke skraat op for min skyld , intet interessere mig mindre !

jeg ved jo af gode grunde ikke hvem du bor sammen med, men jeg bor alene, det har jeg gjort de sidste mange år...

mit spørgsmål omkring hvad det var man skulle se efter vedr. disse mere sjældne og dyre amulletter var faktisk seriøst ment idet jeg kan se på billeder i diverse blade at der er bestemte ting på amulleterne som gør dem interessante... og så troede jeg man som samler kunne fortælle lidt mere om hvad det var. jeg bor jo som før nævnt ikke sammen med nogen jeg kan spørge, hverken luder eller andre.

det var absolut ikke fordi jeg var ude med riven efter nogen, var bare nysgerrig efter mere viden.

men ok, fordi man samler behøver man selvfølgelig ikke vide mere end andre.

lung

lung
vandango:

Ligesom mønt og frimærkekataloger, er der også for disse buddha vedhæng.

Kan ikke huske hvem der har vist mig det.

disse blade ligger ofte hos min lokale barber, masser af farvestrålende billeder, men desværre står det hele på Thai

lung

flyer
Nu vil jeg heller ikke påstå at jeg er "samler" men et par stykker har jeg da...

Den på billedet fik (låner) jeg af konen da jeg mødte hende og jeg går kun med den ene, jeg har fået nogle stykker af familien som ligger på Buddhahylden, jeg har et sponsorbarn fra Loei, af hende har jeg fået en slags amulet. det er sådan et hylster hvori man kan have en høj buddhafigur (5-6cm høj) i den har hun puttet et insekt som de kalder "Jak a jan" som skulle bringe lykke, den er jeg meget glad for.

Eftertragtetheden og dermed den økonomiske/ samlerværdien har noget at gøre med, for det første, hvilken buddhafigur der er tale om, dernæst hvad den er lavet af, der kan være blandet en masse spændende "ingridienser" i såsom guld, perlemor, aske fra røgelsespinde osv. men der skal der eksperter til med trænede øjne til, begynder de som "vores" guldsmed at savle, gramse og svede skal man straks holde øje med ens "skat" og som min kone gjorde ikke slippe den af syne.....

Nu har jeg så bare en af de dyre, det betyder sådan set ikke rigtig noget andet end at jeg for et par år siden fik STORE problemer da jeg troede jeg havde tabt den... hvilket jeg ikke rigtig kunne forstå skulle være sket da selve kæden er rimelig solid og massiv, men jeg måtte rende rundt på hele området hvor jeg arbejder, skal hilse at sige det er stort, koldsvedende måtte jeg efter flere timers forgæves søgen ringe til konen og fortælle hvad der var hændt med den dyrebare amulet, puha... Det blev hun sgu ikke glad for at høre, starks jeg havde ringet til hende kom jeg på ideen om at lade datteren kigge i vores seng. YES der lå den og var røget af i løbet af natten uden at jeg havde opdaget det puha, lucky man!!!Grin

4 baht guld det kunne gå og ville være til at komme over, men ikke Somdej Nang Phaya!!!!

Så set fra den vinkel er det noget mere bekymringsfrit at have en "standard" amulet, men igen så er det jo som regel en man har fået af et familiemedlem som vil én det bedste og derfor er der tale om affektionsværdi og kan være lige højt skattet som de dyre amuletter.

Vejrguderne har svært ved at holde vandet oppe i skyerne over VestegnenSunflower
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

lung
Eftertragtetheden og dermed den økonomiske/ samlerværdien har noget at gøre med, for det første, hvilken buddhafigur der er tale om, dernæst hvad den er lavet af, der kan være blandet en masse spændende "ingridienser" i såsom guld, perlemor, aske fra røgelsespinde osv. men der skal der eksperter til med trænede øjne til, begynder de som "vores" guldsmed at savle, gramse og svede skal man straks holde øje med ens "skat" og som min kone gjorde ikke slippe den af syne.....

det passer meget godt med at man nogen gange kan se Thaier sidde og kigge på dem med sådan en lup for det ene øje, som man også kikker på ædelstene med..

lung

Longway
Og man koeber selvfoelgelig ikke sin egen amulet, den faar man foraerende........koeber man den selv, saa er der vist ikke meget beskyttelse i den.

Her taler jeg om den/dem man evt. skulle gaa med.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
hugoboerge
Longway skrev:

Og man koeber selvfoelgelig ikke sin egen amulet, den faar man foraerende........koeber man den selv, saa er der vist ikke meget beskyttelse i den.

Her taler jeg om den/dem man evt. skulle gaa med.

@Chiliposen. Kan kun vaere roerende enig. Mvh.

Longway
Der ligger i oevrigt en del information paa YouTube.

Soeg paa Thai amulet.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Spring til debat: