Se indlæg|
Dansk pension i Thailand.
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 31/05-2011 07:52
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Ludvigsen! Prøv nu lige at tænke dig om, tror du ikke jeg ved at man ikke kan bruge Åndsvageforsorgen, (det var tænkt som en sædvanlig dansk dum vits, og intet andet) Det er ikke så nemt at se, hvad der er vitser, og hvad der ikke er. Min kommentar var for øvrigt ikke kun rettet mod dig, men også mod andre udtalelser i samme stil, som har været skrevet i tråden. først indsætter penge på vores konto den sidste dag i måneden, på trods af at der ligger en lovtekst (vedtaget for mange år siden) der klart siger at alt pension (og for den sags skyld og så alm. lønninger) skal indbetales senest den sidste fredag før den første Du har vel ikke et link til den lovtekst? Jeg har netop siddet og læst i pensionsloven i forbindelse med et dødsfald, og der står ikke noget om udbetalingstidspunkt. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 31/05-2011 08:50
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Kim her er link til lovtekst: http://sik-lw.lov...fo19956017 LF 17 95/96. Udbetalingstidspunkt Luk Send siden Din email: Indtast en valid email adresse Modtagers email: Indtast en valid email adresse Kommentar: 17Folketingsåret 1995/1996 Forslag til lov om ændring af lov om social pensionUdbetalingstidspunkt (Offentliggjort som lov nr. 1108 af 20. december 1995) Forslag til Lov om ændring af lov om social pension (Udbetalingstidspunkt) (Offentliggjort som lov nr. 1108 af 20. december 1995) Skriftlig fremsættelse (4. oktober 1995) Socialministeren (Karen Jespersen): Jeg tillader mig herved at fremsætte: Forslag til lov om ændring af lov om social pension (Udbetalingstidspunkt). (Lovforslag nr. L 17). Som led i regeringens forslag til finanslov for 1996 foreslås ændringer i lov om social pension. Det foreslås, at der indføres ens regler for udbetaling af tilkendt førtidspension, invaliditetsydelse og bistands- og plejetillæg efter lov om social pension, således at pensionen i alle tilfælde udbetales fra den 1. i måneden efter, at der er truffet afgørelse om pension, dog senest med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet 3 måneder fra ansøgningstidspunktet, såfremt betingelserne for tilkendelse af pension i øvrigt er opfyldt. Som en konsekvens af forslaget om ændret udbetalingstidspunkt foreslås det præciseret, at personligt tillæg ikke kan ydes for en periode, der ligger forud for det tidspunkt, hvorfra pensionen er tilkendt. |
|
|
|
|
Lagt på d. 31/05-2011 08:58
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Desværre nej, jeg har selv prøvet at lede men indtil videre uden resultat, men jeg har i dag spurgt min bank i DK. Så vidt jeg husker så fik jeg altid min pension fra min daværende kommune den sidste fredag i måneden. Min gamle mor fik også i sin tid udbetalt på denne dato. Som jeg husker lovteksten var årsagen at alle skulle have mulighed for at betale gæld inden den sidste dag i måneden. På samme måde var det med f.eks. ugelønninger de skulle falde på en torsdag så man kunne betale gæld senest fredag. Det må da være nemt for dem der modtager pensioner fra bopælskommunerne i DK at se hvilke datoer de bliver indsat. Jeg føler mig fuldstændig overbevist om Sikringstsyrelsen tager røven på os. Skeptikeren som lige nu har tjekket, min pension er indsat her til morgen i dag. Opdager så lige at Al78 lige har været inde med en opdatering af loven, den er åbenbart blevet ændret i 95 |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 31/05-2011 09:26
|
|
Kim her er link til lovtekst: http://sik-lw.lov... Så vidt jeg kan se, omhandler den ikke udbetalingstidspunkt - altså hvornår pengene skal indsættes - men om hvornår en ny pension er gældende fra. Men jeg har selv ledt lidt videre og fundet en anden bekendtgørelse fra 2006, og heri står der: § 36. Pension skal udbetales månedsvis bagud, således at den er til disposition for pensionisten senest den sidste bankdag i måneden. https://www.retsi...x?id=20755 Den, jeg først havde fat i, og hvor der ikke står noget om udbetalingstidspunkt, er: https://www.retsi...?id=132869 |
|
|
|
| chris70 |
Lagt på d. 31/05-2011 09:26
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 133 |
Folke pension udbetales den sidste bank dag i måneden, det står der også i den bog man kan få fra kommunen |
|
|
|
|
Lagt på d. 31/05-2011 13:40
|
|
Skeptikeren skrev: Desværre nej, jeg har selv prøvet at lede men indtil videre uden resultat, men jeg har i dag spurgt min bank i DK. Så vidt jeg husker så fik jeg altid min pension fra min daværende kommune den sidste fredag i måneden. Min gamle mor fik også i sin tid udbetalt på denne dato. Som jeg husker lovteksten var årsagen at alle skulle have mulighed for at betale gæld inden den sidste dag i måneden. På samme måde var det med f.eks. ugelønninger de skulle falde på en torsdag så man kunne betale gæld senest fredag. Det må da være nemt for dem der modtager pensioner fra bopælskommunerne i DK at se hvilke datoer de bliver indsat. Jeg føler mig fuldstændig overbevist om Sikringstsyrelsen tager røven på os. Skeptikeren som lige nu har tjekket, min pension er indsat her til morgen i dag. Opdager så lige at Al78 lige har været inde med en opdatering af loven, den er åbenbart blevet ændret i 95 http://www.penst....nsion.aspx |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/06-2011 15:08
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Jeg har bragt diskriminations spoergsmaalet op over for Aeldresagen og efter lidt korrspondance frem og tilbage fik jeg dette svar: Tak for dit brev om folkepension i udlandet. Folkepensionister, som rejser til et andet EU-land, eller til et land, der har, indgået en aftale om social sikring med Danmark, har mulighed for at få udbetalt folkepensionen inklusive tillæg. For lande, hvor der ikke er indgået en sådan aftale, er det kun muligt at få udbetalt folkepensionens grundbeløb. Da der ikke er indgået en overenskomst med Thailand, er det ikke muligt at få udbetalt pensionstillægget i Thailand. Ældre Sagen må løbende prioritere de spørgsmål, vi tager op, og vi har ikke aktuelle planer om initiativer vedrørende pensionister i udlandet. Men vi er opmærksomme på problemet, og tager det op, når det er relevant. Venlig hilsen Jeg skrev foelgede tilbage: jeg takker for dit svar og det er ikke saerlig forklarende hvori forskellen bestaar. Hvis jeg nu havde valgt at lade mig pensionere i et EU land f.eks. Spanien saa ville jeg faa Grundbeloeb Tillaeg Sygesikring og det med aftaler, hvad gaar de aftaler egentlig ud paa ? Som pensionist i Thailand faar jeg udbetalt Grundbeloeb Samtidig skal jeg selv betale sygeforsikring som naar man tegner samme i en alder af 65 aar (med diverse skavanker) kan vaere ret vanskeligt at faa, endda umuligt og hvis muligt saa til en uhyggelig hoej praemie hvor der saa ovenikoebet vil vaere diverse eksklusioner for diverse skavanker. Saa aftaler eller ej, saa er det fuldstaendig urimeligt og direkte diskrimination af pensionister. Over skattebilletten erlaegger jeg 8% i sundhedsbidrag uden at kunne drage fordel af det. Du skriver at Aeldresagen vil tage sagen op naar det bliver relevant, jeg mener det er saerdeles relevant. Jeg kan daarligt se hvilke andre pensionist problemer der kan have hoejere prioritet, men hvis det er saaledes at Aeldresagen ikke er interesseret i at varetage danske pensionisters interesser i udlandet, hvor kan man saa henvende sig ? Jeg har nu svaert ved at se hvilke fordele man har ved at vaere medlem af Aeldresagen. Med venlig hilsen. Saa nu er vi lige vidt. |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 21/06-2011 18:39
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Disse organisationer vil så gerne have os som medlemmer og have vores kontingentindbetalinger. Men det er åbenbart lidt lige som med sundhedsbidraget til staten: Du skal betale, men skal ikke regne med at få noget for pengene. Ældresagens svar til dig minder ganske meget om det, jeg i september i fjor fik fra den dengang nyvalgte formand for Danske Pensionister, tidligere sundhedsminister Arne Rolighed. Jeg skitserede problematikken på nøjagtig samme måde som du har gjort. Og svaret via hans sekretær var: Arne Rolighed lovede at vende tilbage til dig efter denne henvendelse, og han har nu bedt mig svare dig, at Danske Pensionisters hovedbestyrelse ikke har drøftet denne problemstilling, som han derfor ikke umiddelbart kan gå ind på organisationens vegne. Skulle hovedbestyrelsen tage problemstillingen op, vil han have dine betragtninger i erindring, men organisationens ressourcer er først og fremmest koncentreret om arbejdet for at forbedre forholdene for økonomisk svagest stillede pensionister her i landet. Venlig hilsen, Annette Schiøler Så - goddag mand økseskaft. Det er i øvrigt også typisk, at du i dit svar har fået en forklaring på, hvordan reglerne er. Det samme har jeg fået fra forskellige politikere, uagtet at jeg netop har understreget, at jeg godt kender reglerne. Og at jeg derfor kan se, at problemet er, at REGLERNE ER URIMELIGE OG BØR LAVES OM. Det er det, der er sagen i en nøddeskal. Der mangler jo ikke lovgivning. Den er bare diskriminerende. Jeg har set, at juridiske rådgivere og andet boglærd godtfolk nu igen er vågnet op i andre tråde her på DTW. Jeg har efterlyst og appelleret om aktivitet fra den side tidligere i pensions-spørgsmålet. Måske kan vi denne gang håbe på lidt solidarisk hjælp fra folk med forstand på jura og paragraffer? Bjarne |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 21/06-2011 19:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Og at jeg derfor kan se, at problemet er, at REGLERNE ER URIMELIGE OG BØR LAVES OM. Det er det, der er sagen i en nøddeskal. Der mangler jo ikke lovgivning. Den er bare diskriminerende. Meget enig, Bjarne. Selvom jeg ikke er i målgruppen, hverken mht alder eller folkepension, så pisser det mig noget så gevaldigt af, at danskere der har arbejdet et helt liv, nu i deres otium ikke får muligheden for bosætte sig hvor de lyster, uden at få deres pension beskåret, såfremt de fx. vælger at bosætte sig i Thailand. Jeg har den største respekt for seniorer, de har været medvirkende til at opbygge vores samfund og velstand, som vi lidt yngre skidesprællere i dag nyder godt af. Jeg er dæleme harm over den behandling der bliver dem til gode, såfremt de drister sig til at bosætte sig i fx. Thailand. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 21/06-2011 19:29
|
|
Jeg har set, at juridiske rådgivere og andet boglærd godtfolk nu igen er vågnet op i andre tråde her på DTW. Der er ikke noget at gøre juridisk, det er et politisk spørgsmål. Det vil sige, at man skal have politikerne til at ændre på love og regler. Eller det som nok er nemmest: at indgå en pensionsaftale med Thailand. Selvom det kan virke oplagt at støtte en sag om fuld pension i Thailand, så forstår jeg rent faktisk godt Ældresagen og Danske Pensionister. De har begrænsede ressourcer, og dem vil de bruge til at hjælpe flest muligt - hvilket vil sige, pensionister/ældre i Danmark. |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 21/06-2011 19:37
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Kim Ludvigsen skrev: Jeg har set, at juridiske rådgivere og andet boglærd godtfolk nu igen er vågnet op i andre tråde her på DTW. Der er ikke noget at gøre juridisk, det er et politisk spørgsmål. Det vil sige, at man skal have politikerne til at ændre på love og regler. Eller det som nok er nemmest: at indgå en pensionsaftale med Thailand. Selvom det kan virke oplagt at støtte en sag om fuld pension i Thailand, så forstår jeg rent faktisk godt Ældresagen og Danske Pensionister. De har begrænsede ressourcer, og dem vil de bruge til at hjælpe flest muligt - hvilket vil sige, pensionister/ældre i Danmark. Du har måske (sandsynligvis) ret. Jeg er ikke jurist og kan ikke afgøre det. Er du jurist? Uagtet at jeg godt kan se en vis logik i dit synspunkt om jura contra politik, evner jeg altså stadig ikke at forstå, at der ikke er jura i det her. Hvor er oraklet med dokumenterbar forstand på tingene, der kan afgøre, om der er tale om diskrimination/forskelsbehandling af en eller anden art. Sådan noget bryder man sig nemlig ikke om på EU-plan. Og jeg véd godt, at Thailand ikke er EU-land. Men det er Danmark, og derfor kan der i min optik være tale om forskelsbehandling af EU-borgere. Spørgsmålet om sundhedssikring kunne det også være rart at få et KVALIFICERET jura-kik på. Naiv som jeg sikkert er, forstår jeg ikke helt, at det er ok at opkræve betaling for noget, man ikke agter at levere. Selv i Låsby er det vist nok blevet ulovligt. Og jo, de 8 procent ER møntet på sundhedsvæsenet - sundhedssikringen afløste amtsskatten, hvor samme procent af i alt 12 blev øremærket sundhedssystemet. Bjarne |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 21/06-2011 20:33
|
|
Jeg er pensioneret journalist, som interesserer sig for jura. Prøv at se logisk på det: Man har altid forskelsbehandlet ud fra bestemmelsesland - i dag har man bare aftaler med mange flere lande end i gamle dage. Det samme gælder visa. Til nogle lande skal man have visa, til andre ikke. Begge dele afhænger af aftaler mellem landene. Hvis den slags forskelsbehandling var ulovlig, ville man altid have handlet ulovligt, og alle lande ville handle ulovligt. Ulovlig forskelsbehandling ville kunne komme ind i billedet, hvis Per kunne få sin folkepension med til Thailand, mens Poul eller Muhammed ikke kunne. Som det er nu, behandles alle modtagere af folkepension ens, når de vil bosætte sig i Spanien, og alle behandles ens, når de vil bosætte sig i Thailand. |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 21/06-2011 21:06
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
Vanviddet stopper ikke der. Ønsker man som folkepensionist med bopæl i Dk, at opholde sig i Thailand mest muligt, er der begrænsninger. For ikke at miste sit pensions tillæg, er pensionisten 'pisket' til kun at være væk i højst 6 måneder på et år. OG IKKE 6 MÅNEDER AD GANGEN...! Nhæææ. 4 måneder og tilbage til Dk. Derefter 2 måneder mere i Thailand. Og det skal være i samme kalender år. Ovenstående regler, gælder kun for ophold i lande uden for EØS. Og iflg. mine oplysninger ikke for alle EU lande. Til eksempel mister en svensk pensionist intet af sin pension, ved bosættelse i Thailand. Og de er ellers medlem af EU. Jeg har ovenikøbet hørt om svenske eller norske pensionister, som får deres hospitals ophold betalt af staten. En noget anden situation, end den danske pensionister er i, med betaling af 8% sundhedsbidrag, som i realiteten er værdiløst. Det giver derfor mening, når medlemmer her, peger på om det overhovedet er lovligt i EU perspektiv, at fratage pensionister en del af deres pension, fordi de opholder sig uden for et EØS land. Det sidste nye er, at man nu skal orientere sin kommune i DK, hvis man er bortrejst fra sin adresse i mere end 2 måneder. Hvor emsige kommunens folk så er med denne regel, er en anden sag. Redigeret af VIP d. 21/06-2011 21:27 >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 21/06-2011 23:00
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
@VIP "Det giver derfor mening, når medlemmer her, peger på om det overhovedet er lovligt i EU perspektiv, at fratage pensionister en del af deres pension, fordi de opholder sig uden for et EØS land. " Må først sige at jeg er helt enig med de fleste indlæg her, at det er tåbeligt at man ikke kan tage sin fulde pension med til Thailand. Men jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre ifmt. EU-lovgivningen. Den omhandler jo nemlig kun personer som bosætter sig i EU og EØS. Alt der udover er som jeg opfatter det nationale anliggender. Urimeligt...ja...noget at gå efter i eu-loven..nej Den eneste nåde at ændre det er at ændre vores politikeres opfattelse af sagen, eller at kræver mere EU-lovgivning og magt ![]() Men det er de fleste jo her inde imod. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| standk |
Lagt på d. 22/06-2011 01:41
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 13 |
Er blevet lidt nysgerrig, selvom der er en del år inden jeg får pension. Ca. hvor meget får man udbetalt (Dkk) i pension pr. md, grundbeløb minus sundhedsbidrag? Og ca. hvor meget er disse tillæg som man ikke får, fordi man bor i Thailand, hvilket er meget forkert, synes jeg. |
|
|
|
|
Lagt på d. 22/06-2011 03:44
|
|
hugoboerge, du er så heldigere end jeg var, jeg fik aldrig noget svar overhovedet, selv efter 3 rykkere. At svaret så er lige så intetsigende og tomt, som dem man får fra politikerne. Jeg spørger igen: "Hvorfor er loven lavet som den er? - det kan ikke være af økonomiske årsager, det kan ikke være på grund af en ikke eksisterende aftale med Thailand (eller andre lande uden for EU/EØF). Efter min mening handler det om at en eller anden regering for år tilbage har lavet en gevaldig bommert og nu er der ingen der kan (eller vil) finde årsagen, og så skal det ties ihjel. Typisk dansk, at ribbe op i den sag kræver for mange resourcer for de stakkels overbebyrde politikere og bureaukrater på kontorerne. Og IGEN! vigtigst af alt, der er INGEN stemmer i det her. Kunne man blot enkelt og nemt trylle alle de ca. 42.000 berørte pensionister på verdensplan sammen i protest, så skete der måske noget. Selvfølgelig er det et jurisdisk problem, kan ikke være andet, og selvfølgelig er det en sag for EU, men de gør jo intet før det kommer til deres kundskab. Og hvem rejser sagen??? Det kan af gode grunde ikke være os der bor som udenlandsdanskere for vi har ingen rettigheder i hjemlandet selv om vi betaler skat. VIP! du lyder som om du mener det er uretfærdigt at man kun må bo 4 mdr. max i Thailand! Thja, nu er loven så lavet sådan så skal den vel også overholdes, ellers er det jo endnu mere til grin at vi fastboende kun kan få grundbeløbet. Jeg har i hvert fald ingen medlidenhed med dem, de kan for det de får ekstra hver måned jo betale en returbillet flere ganmge om året og så oven i købet beholde alle deres ekstra goder hjemme: Huslejetilsksud, varme-, sygesikring-, medicin-, mimrekort-, o.s.v., o.s.v. Er det retfærdigt????? Den med svenskere og nordmaænd skal lige tages med et godt skud ekstra salt. Nordmændene har deres folketrygd som de selv betaler til (altså en ekstra forsikring) og så er det ikke engang sikkert at de får hospitals regningen dækket, der kører mange sager her om det emne, og lige nu diskuteres den nye lov som trækker dem 17% i kildeskat, hvor de førhen ikke betalte en klink til det norske samfund, men fik det meste dæket. - Svenskerne tales og skrives der ikke så meget om, men de får dog mere end vi danskere gør, og de får i hvert fald ikke frataget deres rettigheder så de kan til enhver tid tage hjem til behandling, har jeg hørt fra herboende, det er jo det bla.a. det, det svenskerne via handelskammeret her i BK vil have taget op. Standk! du spørger om div., prøv at kigge i pensionisttråden og andre indæg i denne tråd, der vil du kunne læse hvad det er du får (og især IKKE får!) Skeptikeren |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 22/06-2011 04:33
|
|
Jeg spørger igen: "Hvorfor er loven lavet som den er? - det kan ikke være af økonomiske årsager Hvorfor kan det ikke være det? Hvor meget "mister" man om året? Prøv at gange det med dit eget tal for berørte danskere, 42.000. Det giver vist op i nærheden af 3 milliarder kr. om året. Det er faktisk et ret så pænt beløb for staten af spare. Dermed ikke sagt, at loven er lavet af økonomiske årsager, men det vil da være yderst forståeligt, hvis den er. Selvfølgelig er det et jurisdisk problem, kan ikke være andet, og selvfølgelig er det en sag for EU, men de gør jo intet før det kommer til deres kundskab. Kunne du ikke henvise til, hvilken juridisk lov eller regel det skulle være i strid med? At du (og vel de fleste andre herinde) føler det uretfærdigt, gør det altså ikke ulovligt. Hverken efter dansk lov eller efter EU's love. Og hvem rejser sagen??? Det kan af gode grunde ikke være os der bor som udenlandsdanskere for vi har ingen rettigheder i hjemlandet selv om vi betaler skat. Det er meget nemt at slippe for at betale skat i Danmark. Du skal bare frasige dig de nogle af de rettigheder, du siger, du ikke har. Eller sagt på en anden måde: Hvis du siger nej til at modtage pension fra Danmark, skal du heller ikke betale skat af den. VIP! du lyder som om du mener det er uretfærdigt at man kun må bo 4 mdr. max i Thailand! Thja, nu er loven så lavet sådan så skal den vel også overholdes, ellers er det jo endnu mere til grin at vi fastboende kun kan få grundbeløbet. Jeg har i hvert fald ingen medlidenhed med dem Og hvis dem, som ikke bor fast i Thailand, har en tilsvarende holdning som dig, vil de nok sige følgende om pensionen: Tja, sådan er loven nu engang lavet, og så skal den vel også overholdes. Jeg har i hvert fald ingen medlidenhed med dem, der flytter til Thailand og kan få grundbeløbet med sig. Du kan så glæde dig over, at det ikke er alle, der kun tænker på, hvad der er bedst for dem selv, så der på langt sigt måske er håb om at få ændret reglerne. |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 22/06-2011 06:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
Skeptikeren skrev: VIP! du lyder som om du mener det er uretfærdigt at man kun må bo 4 mdr. max i Thailand! Thja, nu er loven så lavet sådan så skal den vel også overholdes, ellers er det jo endnu mere til grin at vi fastboende kun kan få grundbeløbet. Jeg har i hvert fald ingen medlidenhed med dem, de kan for det de får ekstra hver måned jo betale en returbillet flere ganmge om året og så oven i købet beholde alle deres ekstra goder hjemme: Huslejetilsksud, varme-, sygesikring-, medicin-, mimrekort-, o.s.v., o.s.v. Er det retfærdigt????? Skeptikeren Det ændrer ikke min opfattelse af urimeligheden i, at reglerne kun gælder hvis du opholder dig uden for EØS området. Tilbringer du din pensionist tilværelse i feks. Spanien eller Australien, gælder samme regler, som hvis du boede i DK. Har du iøvrigt ikke ændret holdning? Jeg mener at kunne huske du for nogle år tilbage, tordnede løs om opdeling af mennesker i A og B! Eller husker jeg forkert? Redigeret af VIP d. 22/06-2011 06:35 >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/06-2011 08:28
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
VIP skrev: Det ændrer ikke min opfattelse af urimeligheden i, at reglerne kun gælder hvis du opholder dig uden for EØS området. Tilbringer du din pensionist tilværelse i feks. Spanien eller Australien, gælder samme regler, som hvis du boede i DK. Har du iøvrigt ikke ændret holdning? Jeg mener at kunne huske du for nogle år tilbage, tordnede løs om opdeling af mennesker i A og B! Eller husker jeg forkert? Som jeg skrev tidligere forstår jeg godt dit synspunkt og håber da reglerne bliver ændret inden jeg selv skal på pension. Hvilke regler der er for udbetaling af pension fra de forskellige EU-lande, til lande udenfor EU, vil jeg æde en gammel hat på at EU ikke har noget som helst at gøre med. Det er rene bilaterale aftaler mellem f.eks. Danmark og Australien og derfor kan EU-domstolen/kommissionen ikke blande sig i det. At vi kan tage hele pensionen med indenfor hele EU/EØS er pga. reglen om den frie bevægelighed, som trumfer næsten al anden lovgivning. Jeg ser kun et par "svære" muligheder: 1. overbevise politikerne at danske pensioner+med tillæg skal kunne tages med til alle lande på kloden. 2. overbevise politikerne om at særaftalerne skal indgås med Thailand, plus andre relevante lande. 3. overbevise politikerne om af pensionsloven bør laves om, se 1. 4. overbevise politikerne og befolkningen om at vi bør kæmpe for mere suværenitsafgivelse til EU ved næste traktatændring, så udbetalingsregler til 3 land, bliver ensartede i alle medlemslande. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
|
Lagt på d. 22/06-2011 09:58
|
|
Kan kun afslutningsvis sige at jeg er træt, træt dybt ind i sjælen over den uenighed der kan herske mellem borgerne i et så lille land som Danmark om så enkelt et problem som forskelsbehandling på samfundets borgere. Jeg har nu på intet tidspunkt nævnt noget om A & B mennesker men er alligevel fuldt ud enig med Bjarne i hans betragninger. Jeg kan heller ikke forstå den megen dybe uenighed der hersker omkring herboende og bekvemmelighedsturister herude i bla.a. Thaiand, for det er jo det de er. De vil gerne beholde alle fordele hjemme og så alligevel helst bo her 12 mdr. om året. Kan ikke forstå det skal være lovligt. Og så kan jeg heller ikke forstå hvorfor man så IKKE vil lave en aftale med f.eks. Thailand omkring pensioner, hvad med de omkringliggende lande her i Østen, pensionisternen der må da have samme problemer? Kim Ludvigsen skriver: Tja, sådan er loven nu engang lavet, og så skal den vel også overholdes. Jeg har i hvert fald ingen medlidenhed med dem, der flytter til Thailand og [i]KUN kan få grundbeløbet med sig.[/i], mener der mangler et kun. For når man taler med disse danskere så syntes de da at vi har det meget godt og ikke har nogen grund til at klage. Vi kunne jo bare have beholdt vor adresse i DK?????? Natty jeg forstår simpelthen ikke dit sidste punkt, mener du i dybeste alvor at vi skal afgive endnu mere suverænitet? Det får vi sku da ikke mere i pension af - tværtom!!! Vi er et sølle lille forum set med verdensøjne, der ikke kan gøre en skid fra eller til og vel dybest set heller ikke orker det. Men ord på et annonymt forum er jo så taknemmeligt. Jeg slutter mine kommentarer omkring os pensionister her og hisset med ønsket om at i hvert fald dem der kommer efter os må få bedre vilkår. Pas på jer sev derude i den store stygge verden. Skeptikeren |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.