Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Jordkoeb i Thailand
|
|
| huratho |
Lagt på d. 29/07-2007 06:02
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Jeg aabner denne link. Der maa vaere noget jeg helt har misforstaaet. Det hus vi har lejet, har vi faaet tilbudt at koebe, men hos myndighederne sagde de at som farang er det kun mulig at koebe huset ikke jorden, som huset staar paa. Er det mig der er helt galt paa den? Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 29/07-2007 06:11
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 540 |
Nej det er fuldstændigt rigtigt, som udlænding kan du ikke eje jord, de eneste der kan eje thailandsk jord er Thailændere.... Men kan oprette et firma hvor man ejer en mindre procentdel af firmaet som ejer jorden, men det er meget svært..... læs evt mere her: http://www.2nd-ho...ailand.php Redigeret af tuktuk d. 29/07-2007 06:26 |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 29/07-2007 06:23
|
|
Hej Tuktuk Vil du godt uddybe det, for jeg har har et firma, men det er reg. i DK, mener du saa jeg kan koebe vores hus med jord eller hvad? Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 29/07-2007 06:27
|
|
hejsa det hele står faktisk inde på det link jeg gav dig, dog likdt farvet af dem der har skrvet det, men pyt, det firma du skal have er et Thaifirma naturligvis, når nu ikke udlændinge må eje jord.... |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 29/07-2007 06:40
|
|
Saa vidt jeg er orinteret, kan min kone ( thai ) heller ikke koebe her i Chiang Mai, fordi hun er fra Korat. Det link du gav mig siger mig intet. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 29/07-2007 06:44
|
|
det står ellers allerøverst I modsætning af at eje en lejlighed, forbyder thai lov udlændinge at eje land i sit eget navn. Derfor har en udlænding der ønsker at købe land i Thailand 2 muligheder: Oprettelse af firma/selskab Uden tvivl den mest populære metode til at blive husejer. Ifølge thailandsk lov skal aktiemajoritet i en virksomhed være thai. For at eje ejendom gennem et selskab, behøver du mindst 7 partnere, inklusiv dig selv. Hver thai partner skal have en del af de 61 % der skal være ejet før huset købes (dette ændres til 51 % efter købet). Der er kun 1 direktør (køberen), som også er den eneste med bestemmelsesret i selskabet. Køberen får et dokument gennem den advokat der opretter selskabet, der ubetinget giver køberen 100 % kontrol over selskabet. Som firma/selskab, er der selvfølgelig skatteforpligtelser, men omkostningerne er minimale. Fordelen ved køb af ejendom gennem et firma / selskab at selskabet har ubetinget ejerskab over boligen. Bagdelen ved at oprette et firma / selskab er at denne procedure godt kan tage lang tid, samt at der hvert eneste år skal indberettes regnskab. Leje / leasing Individuelle leje / leasing perioder under thai lovgivning kan ikke overstige 30 år. Det er dog muligt at forlænge denne periode med yderligere 2 x 30 års leje / leasing perioder til total 90 år. Leje / leasing perioderne indeholder normalt en paragraf der giver køberen ret til at ændre leje kontrakten til fuldt ejerskab, når og hvis loven ændres således at udlændinge kan købe og eje land i eget navn. Ulempen ved at leje / leasing er køberen ikke har ubetinget ejerskab. Fordelen er at der ikke er meget papirarbejde, som der er ved at registrerer et selskab. En undtagelse til denne metode kom i 1999, i form af Amendment land code act. Loven siger i hovedtræk, at hvis en udlænding ønsker at købe land i Thailand, skal der medbringes udenlandske valuta på mindst 40 mill. bath (1 mill US. Dollars) og der skal indhentes tilladelse fra indenrigsministeriet. Opfyldes disse krav, kan der blive givet tilladelse til at købe land, der ikke overstiger 1 rai (1.600 m2). Landet må bruges til beboelse. din kone kan godt købe jord i Chiang Mai selvom hun er fra korat hvis hun bor i landet.... |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 29/07-2007 15:01
|
|
Kan du sige mig, hvordan min kone kan koebe for da vi ved parlementet, fik vi at vide at hun skulle have nogle fra Korat, som kunne sige god for hende, selv om vi betaler kontant. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 29/07-2007 15:09
|
|
det ved jeg så ikke hvorfor de har sagt, jeg kender ikke til nogle regler hvor at man kun kan købe i et begrænset område..... jeg ville prøve på department of land i Chaing Mai og snakke med dem...... |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 29/07-2007 15:21
|
|
Tak Tuk tuk Det vil vi proeve imorgen ( mandag ). ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 29/07-2007 15:28
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Jeg har navnet på en advokat i ChiangMai som har hjulpet med landkøb/firmaoprettelse, hvis du er interesseret. Hun taler engelsk. mvh. |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 29/07-2007 15:32
|
|
Jeg er meget interesseret. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/07-2007 16:28
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
skuffe selskaber som tuktukken snakker om skal du holde dig langt væk fra, de er ulovlige selvom de er temmelige brugte, dine 7 partner skal kunne bevise at de har tjent deres andel på lovlig vis, det vil sige at de har betalt skat. køb i konens navn eller lej, eller køb dig en condo, hvis det er så vigtigt at eje. |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 29/07-2007 16:43
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Hugo jeg har sendt dig en email! |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 29/07-2007 17:55
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Kan da lige tilføje at loven er blevet ændret, det skulle være blevet meget svære at oprette disse skuffeselskaber![]() ![]() ![]() Men det skulle ifølge min kilde kun være for nyoprettet selskaber, dem der har oprettet forlænge siden skulle ikke blive ramt, ihvertfald ikke endnu ![]()
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 30/07-2007 02:36
|
|
Det er ikke vigtig for mig at eje, men problemet er at vi er noed til at have et hus med en stor have. Dette hus vi har lejet har en grund paa3000 kvm., hvis vi bliver "smidt ud " ved jeg ikke hvor jeg skal goere af hundene, vi har 7 af slagsen. Saa ejeren har tilbudt at vi kan koebe huset, derfor. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 30/07-2007 02:39
|
|
Hej Ebeth Tak for malien, den vil jeg goere brug af. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 30/07-2007 02:40
|
|
Jeg godt at det er stavet forkert, jeg opdagede det for sent. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 30/07-2007 05:44
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
umiddelbart er der ingen krav om en bestemt adresse ved jord køb, men hvis det er jord uden Thanod ( skøde ) kan de lokale høvdinge måske lave deres egne regler.. Eller rettere det gør de, meget er muligt med de rette forbindelser, bla har vi fået overdraget brugsretten på 10 rai ( som vi købte ) og fået Ekasansit på det, så nu kan det lovligt sælges videre, dog kun med Nikums tilladelse. Det betyder så også der skal betales skat / afgift til Nikum hvert år. Og nu fik vi den så igen med 90 års leje, jeg har ikke tjekket op på det, men er der ikke kommet nye love, så er det 30 års leje med en klausul om retten til at leje i yderligere 30 år.. Den klausul er i princippet værdiløs, for er ejeren død er det jo langt fra sikkert arvingerne har samme ide om den sag.. Eller ejeren til den tid hellere vil af med jorden til en køber, eller lejen prisen kan blive skruet så ublu op at det er uinteressant... Lejen skal tinglyses på Thanod. Så reelt skal man kun regne med 30 års leje.. Land uden Thanod kan kun lejes i 3 år af gangen da den som har brugs retten ellers mister retten og lejeren kan gå på Nikum og få overdraget brugs retten ( Thaier only ). Om lejemålet er lovligt ved jeg egentlig ikke, men i hvert fald ikke en disse værd kommer det til slagsmål, for det kan jo af gode grunde ikke tinglyses. Man kan måske anlægge sag mod udlejer, men hva hjælper det hvis udlejer ikke ejer 5 thb. Le-si |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 30/07-2007 07:33
|
|
Du er noed til at forklare mig ( en stakkels jyde ) hvad Thanod er og du naevner ogsaa Nikum, hvad er det? Jeg viste det til min kone, hun viste heller ikke hvad det var. 30 aars reglen kender vi godt. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 30/07-2007 08:28
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
hejsa Hugo.. Jeg er også Jyde.. ![]() Thanod.. skøde på jorden Nikum..... de administrerer det land som af diverse instanser er tildelt fattige for at have en levevej / sted at bo. Jorden er derfor offentlig ejendom / tilhører kongehuset / militæret / skovstyrelsen etc etc. Det er formentlig største parten af jorden i Thailand. Thaier handler det så alligevel selvom det ikke er deres, men man køber reelt kun brugs retten til jorden.. Hvad der er ulovligt, den kan kun arves i direkte nedad gående linie. medmindre der er min. Ekasansit og salget er godkendt af Nikum. Ekasansit er første step på vejen til at få Thanod, hvis det da nogensinde lykkes at få det.... Problemet er at de kære Thaier oftest selv ikke aner en klap om reglerne, hvorfor interessere sig for noget vi ikke skulle bruge i går. Og diverse offentlige instanser lokalt heller ikke gør.. Vi gør bare som vi altid har gjort, stopper lidt penge i lommen og ved ikke hvad der sker. Så er det bare at når nogle dumme faranger kommer og vil have det gjort legalt at problemerne opstår, så skal de pludselig til at finde ud af hvad man egentlig lovmæssigt må / kan. Men det kan lade sig gøre at komme igennem papir møllen og diverse høvdinge skriveborde, men nok ikke uden smørelse... Efter godt et år fik vi Ekasansit. Men ellers kjontakt jeres Phoyabahn, han får hans løn netop for at hjælpe jer. Eller spring ham over og gå direkte til Gamnan... ![]() Le-si |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.