Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Skøre ting nogle thailændere gør
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/06-2015 10:22
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Tillad mig at starte med en beretning omkring min ex. Denne episode udspillede sig i anno domini 1994. Vi var på daværende tidspunkt bosat i Sydthailand. Min søn var på daværende tidspunkt lige knap 2 år gammel. Meget til min glæde kom mine forældre til Thailand for at besøge os der. Vi ilede til Bkk for at møde dem, og stor var begejstringen da vi mødtes. Efter et måltid af herkuliske dimensioner, besluttede vi os til at tage på en udflugt til China Town. Der var godt nok menneske trængsel og hurlumhej, men mine forældre tog det i stiv arm, og ligeledes gjorde den håbefulde arving til det rinpoche`ske imperium, idet han sad på mine skuldre. Bedst som vi bevægede os blandt alle boderne og i alt mylderet, bemærkede min moder pludselig bestyrtet: "Jamen, hvor er Taem"? (Min hulde ex-viv) Det viste sig efterfølgende, at hun var blevet sulten - igen, igen - havde sat sig ned ved et bord og bestilt mad uden at ulejlige sig med at meddele dette til resten af familien. Og hun var nu helt uden for vores radar. Min mor var forståeligt nok helt oppe at køre. "Jamen, jamen, hvor er hun"? "Dette vides ikke, kære mor, men enten kommer hun hjem igen til hotellet eller vi kan læse om hende i nyhederne" Det der pis havde jeg oplevet flere gange før. Morale: Don`t ever go shopping with no fucking thai woman. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/06-2015 10:34
|
|
Min ex præsterede også et tilsvarende glansnummer, da vi skulle forlade vores domicil i Sydthailand. Vi indfandt os på bus stationen bound for Bkk afgang kl. 11.30. Da klokken var 11.30, meddelte Taem at hun var sulten og at hun lige skulle ud at handle lidt mad. "Jamen for Hælved, bussen kører NU!! "Ja, ja, den venter nok" Og af sted skred hun. Bussen ventede ikke og kørte på det planlagte tidspunkt, det var kun qva min mellemkomst at jeg fik chaufføren til at vente et par minutter inden madøret kunne nå bussen. Og det var inden internet/mobil etc. Once you are gone, you are gone big time. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 12/06-2015 12:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Ja, det var da helt skørt det der, men de fleste thai roder jo stadig rundt nede i bunden af Maslow´s behovspyramide hvor det vigtigste er mad, hvile og hvordan kroppen ser ud, resten er egentlig ligegyldigt. I starten da jeg syntes alt var nyt og spændende var jeg en gang med på en familieudflugt i en pick-up konvoj hvor vi skulle besøge mere familie et par timers kørsel væk. Ca. 20 min. efter afgang drejede konvojen som på kommando pludselig ind til en restaurant der lå ved vejen, nu skulle der spises, så gik der lige et par timer med det.. Da vi nåede frem var der selvfølgelig dækket op til det helt store ædegilde, man bliver sulten efter sådan en tur. Redigeret af JohnBKK d. 12/06-2015 12:17 |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 12/06-2015 13:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
rinpoche skrev: "Ja, ja, den venter nok" Og af sted skred hun. Bussen ventede ikke og kørte på det planlagte tidspunkt, det var kun qva min mellemkomst at jeg fik chaufføren til at vente et par minutter inden madøret kunne nå bussen. Jeg er ked af at sige det, men hun havde jo faktisk ret ![]() Du har mange gode, sjove, spændende og interessante historier at fortælle. Du skulle tage at lave en hjemmeside med dem - eller bruge en eksisterende, jeg lægger hellere end gerne side til afdelingen: Skrøner fra Thailand. |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 12/06-2015 13:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Skøre ting ? Kender i ikke det at I ser en thailænder sidde og rense tænder med en tandstik. De dækker med en hånd, så andre ikke kan se ind i deres mund. 5 minutter efter, så har de uhæmmet fingeren op i næsen for at grave efter guld. :-) Den har jeg aldrig kunne forstå :-) |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 12/06-2015 13:39
|
|
Hahaha! Ja, den er typisk.. Eller Somchai der sidder på min motosai og klemmer bumser ud i sidespejlet, splat! ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 12/06-2015 13:59
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
ja, thaierne og deres mad er et kapitel for sig. Uanset hvor turen går hen el. anledning, så er maden det vigtigste. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 12/06-2015 14:49
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Hvis man oensker at laese mere om fantastiske oplevelser herude i SEA kan jeg anbefale 3 boeger "Hardship Posting" af Stu Lloyd dvs. bind 1 - 3. http://stulloyd.com/ h[url]ttps://hardshipposting.wordpress.com/[/url] Hvis man er ude at rejse er det en god ide at have een af boegerne med sig hvis man sidder og venter paa et eller andet. Man keder sig ihvertfald ikke. Saa hvis man foelger Kim Ludvigsens opfordring saa kan han en dag udgive en bog om vores maerkelige oplevelser i Thailand. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 12/06-2015 15:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Ja, jeg lægger selvfølgelig også gerne side til andre end lige rinpoches' oplevelser. Og jeg agerer gerne redaktør med hjælp til at skrive, hvis man ikke er så sikker på tasterne. Send en PM, hvis I har noget på hjerte. Men jeg vil sige, at af de oplevelser, jeg har læst om herinde, er rinpoches lidt i særklasse, fordi han også har en dejlig fortællestil. Sådan noget som "håbefulde arving til det rinpoche`ske imperium" gør det jo til herlig læsning. |
|
|
|
| jens |
Lagt på d. 12/06-2015 15:35
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 810 |
Det er også det absolut første de spørger om når de mødes eller taler sammen. Har du fået noget at spise er den sætning der indleder 99% af alle samtaler på Thai. Konens søster har lige for en uge siden formået at falde i søvn i Don muaeng ved gaten da hun skulle til Hong Kong. så måtte hun jo lige hoste op med 1600 baht for at komme med det næste fly ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/06-2015 18:33
|
|
JohnBKK skrev: Ja, det var da helt skørt det der, men de fleste thai roder jo stadig rundt nede i bunden af Maslow´s behovspyramide hvor det vigtigste er mad, hvile og hvordan kroppen ser ud, resten er egentlig ligegyldigt. Den thailandske udgave af Maslows behovspyramide er kendt som Somchai`s 5 "S" step stones: Sanuk for sjov. Så at sige alt er sjovt, så længe dette ikke involverer fysisk udfoldelse, og da især hvis noget går ud over andre. Sabai for at have det godt = spise, sove, slappe af. Fysisk udfoldelse er så absolut et no go i denne kategori. Saduak for bekvemt. Fysisk udfoldelse er i sagens natur ikke inkluderet heri. Satang for penge. Helst opnået uden fysisk udfoldelse, men derimod via målrettede investeringer i lotterier efter konsultationer med den lokale Mår Doo. See gan for ... host, seksuelt samkvem. Meget vulgært udtryk, men det var nødvendigt at bruge dette for at få 5 kabalen til at gå op Her er der ingen vej udenom fysiske udfoldelser, men det forekommer mig, at dette er et offer, de undtagelsesvist er i stand til at bringe. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/06-2015 19:12
|
|
JohnBKK skrev: Hahaha! Ja, den er typisk.. Eller Somchai der sidder på min motosai og klemmer bumser ud i sidespejlet, splat! ![]() Den kan jeg overgå. I fordums tider boede jeg i en periode på Koh Chang i Trat, der dengang var en paradisisk ø. En årle morgen indfandt jeg mig forventningsfuld i min lokale restaurant, der stolt kunne bryste sig af samfulde 5 vakkelvorne bambusborde med tilhørende stole af samme materiale og i samme stand. Til at løfte opgaven med at servicere de myriader af gæster, der kunne materialisere sig omkring et sådan ambitiøst setup, var restauranten befolket af ikke mindre end 3 tjenende ånder. Frisk proklamerede jeg "Lad der være mad, og lad der ikke skorte på mængden" Febrilsk aktivitet udfoldede sig pludselig i den søvnige restaurant, der blev rumsteret og kokkeret så det var en lyst. Efter en rum tid arriverede en dampende skålfuld rissuppe af behørig dimension. Nice! Jeg gik til makronerne ... øh, risen med krum hals og alt var vel. Efter den kraftudfoldelse som de 3 ansatte havde leveret ved at tilberede min mad, hensank de atter i apati. En af damerne sad og pillede adspredt i en stor bums hun havde på det ene lår. Dette så hendes kollega, som jeg fremadrettet vil referere til som Einstein. Einstein fik bumsedamen placeret lige ved siden af mit bord, og gik så i gang med et projekt der måtte få guderne til at korse sig, og ikke mindst undertegnede. Først tog hun et glas, puttede brændbar væske heri og antændte det. Da væsken var brændt af, placerede hun glasset på låret af bumsedamen og hen over bumsen. Av, av hylede bumsedamen. Ja, ja, No pain, no gain replicerede Einstein uden at ryste på hånden. Dernæst tog hun en pakke is, kom det rundt omkring glasset for at køle det ned. Ideen var så, at luften i glasset ville trække sig sammen og dermed suge materien i bumsen ud. Behøves jeg at sige, at dette ikke lykkedes. Men det lykkedes til gengæld at forsyne bumsedamen med en nydelig rød rund ring på låret, der hvor det varme glas blev placeret. Projektet blev dog ingenlunde opgivet på trods af dette indledningsvise setback, og de overgik nu til den goe`gammeldags facon. Jeg bevidnede ikke resultatet af den storstilede operation, da jeg ærlig talt havde mistet appetitten ikke mindst fordi dette scenarie udspillede sig ikke 1 meter fra mit bord. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 12/06-2015 19:20
|
|
Oh Lama Rinpoche, herligt at blive oplyst, underholdt og informeret, tak!![]() |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 12/06-2015 19:51
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hvad du ikke ikke kan være sikker på, er at hun formentlig allerede havde maltrakteret en bums på det andet lår med succes. Og måske efterfølgende gravet lidt i næsen, inden hendes toilet besøg, Hvor hun formentlig "glemte" at vaske hænder, inden hun gik igang med at tilberede dit måltid ![]() Jeg undre mig tit over, jeg i min mange besøg i Thailand aldrig har haft en maveforgiftning. Når man bare skal deltage i en jule buffet i DK for at få dette
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 13/06-2015 15:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det er interessant, med thailænderes (manglende) sans for planlægning, der især opdages gennem madvaner. Vi havde min kones søster (22 år) på besøg sidste år i Danmark. Det gav, udover en fin mulighed for at lege turist i hele Danmark, også en rig mulighed for at genopleve livet med børn. Af de mange ture vi kørte, var det første der blev sagt når man lige var drejet af på motorvejen efter 10 minutters kørsel (og dermed en 1/2 times kørsel ad omveje, hvis man skulle hjem igen) "Jeg skal tisse" eller "jeg er sulten". KUNNE I IKKE HAVE.......?????..... blev mødt med samme argument, man husker så godt med børn: Jamen, det er først NU, at jeg er sulten/skal tisse... SUK Jeg læste en gang en afhandling, hvor man havde forsket i dette. Altså det at leve så meget i nu'et at planlægning forekommer uoverskueligt og det at befinde sig i et univers, der er forudbestemt af skæbne (som så kan forudsiges med tal, røgelse og spåmænd til økonomisk vinding uden at involvere fysisk aktivitet) er kulturbestemt. Denne kulturnorm er udbredt blandt asiater med forskellige markører, der gør at man kan skelne befolkningsgrupper Også f.eks. "interne kinesiske i mandariner og cantonesere." Dette genfindes også i thailænders umiddelbarhed eller den spontanitet, der nærmest forbindes med børn og barnlighed i vores kultur. Det er både charmen og irritationsmomentet ved thailandsk kultur. Det udfordrede i al fald min tålmodighed. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/06-2015 09:52
|
|
John skrev: Hvad du ikke ikke kan være sikker på, er at hun formentlig allerede havde maltrakteret en bums på det andet lår med succes. Og måske efterfølgende gravet lidt i næsen, inden hendes toilet besøg, Hvor hun formentlig "glemte" at vaske hænder, inden hun gik igang med at tilberede dit måltid ![]() ) Arghh, John. Nu har jeg det meget bedre Din malende beskrivelse bekræfter mig i det rigtige i, at jeg forlod etablissementet uden at have spist al rissuppen.Restauranten var ellers meget populær om aftenen. De havde et håndtegnet skilt med de udødelige ord: "Buy one bottle of Mekong and smoke all the ganja you want for free" Jeg kunne forestille mig, at ganja afficionados ikke var alt for sarte mht maden. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/06-2015 11:30
|
|
Hvis jeg må trække de ærede medlemmer her på thailand portalen med endnu en historie omkring min ex? Tak ![]() Well, hun tilbragte et par uger længere i Thailand med junior end undertegnede, idet jeg skulle ile hjem til et tilbudt og - syntes jeg - attraktivt job. Inden hun forlod de vemodige Esan`ske kødgryder, skulle hun lige på en seriøs shopping spree for at indkøbe alle de grøntsager/krydderier and whatnot, som hun også kunne få i Danmark omend til helt andre priser. Hun tog med en taxi til Khlong Toey markedet sammen med lille junior. 1½ år gammel. Der var total kaos i Khlong Toey markedet, biler i hundrede vis og folk i tusindvis. Taxichaufføren havde intet sted at parkere. Dette afholdt dog på ingen måde den omsorgsfulde moder i at fortsætte sit målrettede forehavende. Taxi-chaufføren fik besked på, at han blot skulle holde bilen i gang, og så ville hun komme tilbage så hurtigt hun kunne. Der gik en rum tid, inden hun fik fedtet sig færdig med at købe alskens grøntsager og fisk af udløbsdato. Da hun så omsider skulle hente sønniken, opdagede hun at taxi chaufføren ikke var at se nogetsteds. DA fandt hun omsider ud af, at hendes handlemåde måske ikke ligefrem aspirerede til en Oscar pris. Nu fes hun rundt som en skoldet skid for at finde ham. Hun spurgte sig frem hos alle de handlende: "Har I set den Taxi og min lille søn"? Det havde de selvfølgelig ikke. De havde travlt med deres. Efter en rum tid, kom taxi chaufføren kørende rundt om et hjørne. Der var intet sted at parkere, han var nødsaget til at køre rundt og rundt. Der gik efterfølgende mere end et år, inden at hun følte sig foranlediget til og turde fortælle mig den historie. Og jeg ved til den dag i dag ikke, hvorfor hun gjorde det og hvordan hun turde at fortælle mig det. Jeg var indigneret, rystet og totalt oppe at køre. Der kan ske seriøs shit med små børn, der bliver kidnappet i Thailand. I shit you not. Og det var det tætteste jeg nogen sinde er kommet til en gang seriøs bitch slapping. Fik jeg sagt, at hun er min ex? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/06-2015 14:28
|
Fik jeg sagt, at hun er min ex? Blev hun "ex'et" pga den historie eller skulle der mere til ? |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/06-2015 16:46
|
|
Dit spørgsmål er berettiget, Hugobørge. Nu da jeg selv har bragt beretningen på bane og således blotlagt mig selv. I øvrigt ser jeg dig som en mand med stor livserfaring og indsigt og derfor vil jeg svare på dit spørgsmål. Der skulle mere til, jeg var dengang ikke klar til at stå for al forældreomsorg alene. Og nu var hensigten med mine indlæg ikke per se at svine min ex til, selvom det måske kan forekomme således, hun havde skam sine gode sider, det var blot for at illustrere nogle eksempler fra det virkelige liv. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/06-2015 02:55
|
rinpoche skrev: Dit spørgsmål er berettiget, Hugobørge. Nu da jeg selv har bragt beretningen på bane og således blotlagt mig selv. I øvrigt ser jeg dig som en mand med stor livserfaring og indsigt og derfor vil jeg svare på dit spørgsmål. Der skulle mere til, jeg var dengang ikke klar til at stå for al forældreomsorg alene. Og nu var hensigten med mine indlæg ikke per se at svine min ex til, selvom det måske kan forekomme således, hun havde skam sine gode sider, det var blot for at illustrere nogle eksempler fra det virkelige liv. @Rinpoche - takker. Der er garanteret ingen her i forum som vil beskylde dig for at svine din ex til og det fremgaar heller ikke af dine indlaeg som jo fortaeller noget om dagligdagen i Thailand. Andre medlemmer har oplevet det samme. Oplevelsen med indkoebsturen til Klong Toey kan man kalde en decideret tanketorsk, men taxachauffoeren var jo smart nok med at fortsaette med koere rundt for det giver mere end ventepenge. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Her er der ingen vej udenom fysiske udfoldelser, men det forekommer mig, at dette er et offer, de undtagelsesvist er i stand til at bringe.

Din malende beskrivelse bekræfter mig i det rigtige i, at jeg forlod etablissementet uden at have spist al rissuppen.