Se indlæg|
bitre expats?
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/03-2015 12:42
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
lige i skabet efter min mening: http://www.chiang...-full.html Many of the Westerners who come to Thailand to live and work come here with unrealistic expectations. Many have been here on holiday and expect that life in Thailand will be totally free of frowns. Most often they are in for a rude awakening and that awakening often turns them into cynical, bitter, angry whiners who see themselves as victims. They are miserable and they frequently make others miserable. The reason for this is that they acquired a disease I will call Expatitis and any depression or problems they tried to escape are exacerbated. The primary symptom of this problem is unhappiness, which usually manifests itself in extreme and irrational anger and often depression. In addition to the very frequent use of swear words in association with Thailand or Thai people, the person uses the following kinds of words very frequently: cheat, lie, steal, irresponsible, stupid, backward, lazy and corrupt. Sarcasm is an often-used tool as is mocking Thais as well as expats who like Thailand. Finally, these bitter, sad expats rejoice in problems or difficulties that Thailand or Thai people experience. They actually want Thailand to be corrupt or in an economic downturn or experience other problems. Then the expat can laugh a bitter angry laugh and say, “See, just what I told you.” If you haven’t moved to Thailand yet, understand quite clearly that Thailand is a place and like any place it has its share of problems. Those problems and the solutions to them are usually different to the problems and solutions in their home country. If you are already here, try to hang out with positive people; those who are happy and enjoy living in Thailand. Good supportive, non-negative, non-Thai bashing friends can make a big difference. The mind-body connection can help you too. Smile and walk in a happy way and you can lift yourself up. Think positively and your face and body will reflect that happiness. Fake it until you make it. Avoid negative people. Negativity is a contagious disease. Also avoid druggies, drunks and people who are always broke. Most often those kinds of people are fellow expats. Be extremely careful with them – whether they are the professional type or the barfly. Most of the problems people have experienced in Thailand came from expats – not Thais. Find people you can talk with about assorted problems without whining. Joking about problems is not the same thing as bitterly accusing an entire country of something bad. I’ve got friends at work – both Thai and expat – who I joke with about students being late, Thai road etiquette, corruption or whatever else is on my mind. That’s a far cry from saying “They’re all a bunch of liars and cheaters.” If you already suffer from the idea that Thailand and Thai people have victimized you and you are a whining machine, there is only one possible cure. Go back where you came from. Maybe then you will realize what a great place Thailand is and be able to come back and be happy. On the other hand, maybe you were an unhappy person burdened by one problem after another in your own country before you came to Thailand. In that case, seek counseling. Redigeret af Anonym Bruger d. 14/03-2015 12:50 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 14/03-2015 13:54
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Utroligt negativt. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 14/03-2015 14:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Utroligt præcist. |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 14/03-2015 14:35
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
100% korrekt, hvis man omgiver sig med pattaya, phuket, hua hin, osv expads så vil al deres negativitet hurtigt smitte en selv. i mine snart 24 har jeg set mange falde i den fælde Thailand er ikke perfekt, der er mange fejl osv men uden disse fejl så er Thailand jo ikke det land vi er mange som elsker. Med tiden vil noget ændre sig til det bedre men andet vil ikke i sidste ende så er vi kun gæster i Thailand og vil aldrig få indflydelse på landet så historien er ikke længere end kan man ikke lide lugten så find et andet sted at sidde og brokke jer over jeres engen utilfredshed med jer selv og jeres formåen. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 14/03-2015 15:39
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Min mening stadigvaek - utrolig negativt. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 14/03-2015 15:49
|
|
Der er da rigeligt at være bitter over, især med den elendige vekselkurs, det gør livet surt for mange hvis man kun har en lille indtægt fra ens hjemland. Men OK, havde man et elendigt liv inden man flyttede herud, så vil man da også få et elendigt liv her, især hvis man er en sur gammel mand der drikker for meget og har dårligt helbred, dem ser man overalt. |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 14/03-2015 16:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Utroligt Informativt |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 14/03-2015 17:10
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
JohnBKK skrev: Men OK, havde man et elendigt liv inden man flyttede herud, så vil man da også få et elendigt liv her, især hvis man er en sur gammel mand der drikker for meget og har dårligt helbred, dem ser man overalt. Ikke nødvendigvis (mht elendigt liv IKKE ALDER, HELBRED)- Jeg havde et elendigt liv i DK inden jeg kom herned, og her blev jeg både sundere, mere positiv, rigere, klogere, selvbevidst og med udsigt til en bedre karriere fremtid mm. Opholdet har været en lang optur, dog med en masse forhindringer og udfordringer som jeg ikke ville kunne takle før. Mht artiklen så stemmer den meget godt med hvad jeg selv oplever, men jeg er ærlig når jeg siger at jeg mange gange mens jeg har levet her løber ind i håbløshed, inkompetence, korruption, racisme og andre af thai kulturens side som for en vesterlænding er totalt i vejret. render man rundt og er konstant glad hele tiden og er ubekymret så ville jeg nok mene at man skulle til lægen for at få en mulig diagnose på Downsyndrom - eller bare ekstrem lav IQ. Jeg kan dog 100% følge skribenten og hans intention |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 14/03-2015 17:26
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
nu gælder det jo heller ikke kun expads, det samme gør sig gældende for langtids og gengangs turister. men samlet set så er 90% eller flere af de bitre mænd, sex turister, barturister og gifte "x" sexturister eller hvad de nu helst vil kalde sig. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/03-2015 17:33
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Ja, man skal selvfølgelig have lov at have en holdning til Thailand, også selv om den ikke er rosenrød og især hvis holdningen er saglig begrundet. Nøjagtigt ligesom thaier i Danmark bør har ret til at have en mening om Danmark. Det skal bare ikke gå ud over ens humør el. personlighed. For jeg tror ikke at jeg er den eneste der har mødt disse 'ofre' som enten bor der fast el. rejser til TH hvert eneste år, men alt hvad der kommer ud af deres mund vedrørende Thailand og folket er overvejende negativt. Bitre og med tiden kyniske...og som artiklen antyder så smitter det. Denne 'sygdom' ses også på div. fora omhandlende Thailand. Specielt det som forfatteren skriver mht. at disse typer rent faktisk nærmest fryder sig hver gang der dukker negative historier op fra Thailand. Det har længe været min hypotese at en del faranger rent faktisk ønsker en nedtur for Thailand, ikke kun økonomisk (for bedre vekselkurser), men også socialt, kulturelt, politisk osv. Sad But True |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/03-2015 20:39
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
JohnBKK skrev: Der er da rigeligt at være bitter over, især med den elendige vekselkurs, det gør livet surt for mange hvis man kun har en lille indtægt fra ens hjemland. Jo enig, det er surt hvis ens førtidspension ikke længere giver råd til at relativt rigt liv i Thailand, men det er jo ikke surhed på Thailand der bør gøre sig gældende der. Men det er vel ikke andet end man kan forvente og i virkeligheden håbe for landet. Jeg mener jeg håber Thailand udvikler sig socialt og økonomisk og det har den sideeffekt at ting bliver dyrere og jeg i fremtiden ikke har råd til 4 ugers ferier hvor jeg bare kan gøre hvad der passer mig. JS skrev: Ja, man skal selvfølgelig have lov at have en holdning til Thailand, også selv om den ikke er rosenrød og især hvis holdningen er saglig begrundet. Nøjagtigt ligesom thaier i Danmark bør har ret til at have en mening om Danmark. Det skal bare ikke gå ud over ens humør el. personlighed. For jeg tror ikke at jeg er den eneste der har mødt disse 'ofre' som enten bor der fast el. rejser til TH hvert eneste år, men alt hvad der kommer ud af deres mund vedrørende Thailand og folket er overvejende negativt. Bitre og med tiden kyniske...og som artiklen antyder så smitter det. Denne 'sygdom' ses også på div. fora omhandlende Thailand. Specielt det som forfatteren skriver mht. at disse typer rent faktisk nærmest fryder sig hver gang der dukker negative historier op fra Thailand. Det har længe været min hypotese at en del faranger rent faktisk ønsker en nedtur for Thailand, ikke kun økonomisk (for bedre vekselkurser), men også socialt, kulturelt, politisk osv. Sad But True Helt enig, der er ekstremt mange som på diverse fora nærmest kun kommer for at lave "thai bashing". Jeg kommer som regel uden om den slags ved at forestille mig en småfed mand i wife-beater som skriver inden han skal ned til den billigste bar og bitche over hvor dårlig Thailand er :-) |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 14/03-2015 21:01
|
|
TomDK skrev: JohnBKK skrev: Der er da rigeligt at være bitter over, især med den elendige vekselkurs, det gør livet surt for mange hvis man kun har en lille indtægt fra ens hjemland. Jo enig, det er surt hvis ens førtidspension ikke længere giver råd til at relativt rigt liv i Thailand, men det er jo ikke surhed på Thailand der bør gøre sig gældende der. Men det er vel ikke andet end man kan forvente og i virkeligheden håbe for landet. Jeg mener jeg håber Thailand udvikler sig socialt og økonomisk og det har den sideeffekt at ting bliver dyrere og jeg i fremtiden ikke har råd til 4 ugers ferier hvor jeg bare kan gøre hvad der passer mig. JS skrev: Ja, man skal selvfølgelig have lov at have en holdning til Thailand, også selv om den ikke er rosenrød og især hvis holdningen er saglig begrundet. Nøjagtigt ligesom thaier i Danmark bør har ret til at have en mening om Danmark. Det skal bare ikke gå ud over ens humør el. personlighed. For jeg tror ikke at jeg er den eneste der har mødt disse 'ofre' som enten bor der fast el. rejser til TH hvert eneste år, men alt hvad der kommer ud af deres mund vedrørende Thailand og folket er overvejende negativt. Bitre og med tiden kyniske...og som artiklen antyder så smitter det. Denne 'sygdom' ses også på div. fora omhandlende Thailand. Specielt det som forfatteren skriver mht. at disse typer rent faktisk nærmest fryder sig hver gang der dukker negative historier op fra Thailand. Det har længe været min hypotese at en del faranger rent faktisk ønsker en nedtur for Thailand, ikke kun økonomisk (for bedre vekselkurser), men også socialt, kulturelt, politisk osv. Sad But True Helt enig, der er ekstremt mange som på diverse fora nærmest kun kommer for at lave "thai bashing". Jeg kommer som regel uden om den slags ved at forestille mig en småfed mand i wife-beater som skriver inden han skal ned til den billigste bar og bitche over hvor dårlig Thailand er :-) Du får da luftet nogle fordomme gør du ikke? Jeg skriver intet om førtidspensionister, kun om "lave indkomster" - så jeg forstår ikke lige din agenda her? "Thai-bashing" og "Wife-beater" ???? Uha, det bliver da værre og værre synes jeg nok, men du er nok ekspert, garvet rejsende i Thailand, så jeg lytter da til dig, endnu... Foriøvrigt er der sgu´ ingen fornuftig grund til at danskere fra et åbent og demokratisk land gennem de sidste 100 år skal falde på halen over det cirkus de kalder Thailand, hvor al magt nu er koncentreret hos General Prayuht og hans tahaarn venner.
Redigeret af JohnBKK d. 14/03-2015 21:06 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 14/03-2015 22:12
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
JS skrev: Ja, man skal selvfølgelig have lov at have en holdning til Thailand, også selv om den ikke er rosenrød og især hvis holdningen er saglig begrundet. Nøjagtigt ligesom thaier i Danmark bør har ret til at have en mening om Danmark. Det skal bare ikke gå ud over ens humør el. personlighed. For jeg tror ikke at jeg er den eneste der har mødt disse 'ofre' som enten bor der fast el. rejser til TH hvert eneste år, men alt hvad der kommer ud af deres mund vedrørende Thailand og folket er overvejende negativt. Bitre og med tiden kyniske...og som artiklen antyder så smitter det. Denne 'sygdom' ses også på div. fora omhandlende Thailand. Specielt det som forfatteren skriver mht. at disse typer rent faktisk nærmest fryder sig hver gang der dukker negative historier op fra Thailand. Det har længe været min hypotese at en del faranger rent faktisk ønsker en nedtur for Thailand, ikke kun økonomisk (for bedre vekselkurser), men også socialt, kulturelt, politisk osv. Sad But True Jeg kan kun være enig, jeg har også mødt sådanne personer. Underligt at de stadig kommer tilbage igen og igen. Det er måske fordi kursen på p...y stadig er relativ billig.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/03-2015 22:20
|
JohnBKK skrev: Du får da luftet nogle fordomme gør du ikke? Jeg skriver intet om førtidspensionister, kun om "lave indkomster" - så jeg forstår ikke lige din agenda her? Jeg har ingen agenda, jeg forholder mig til at i praksis er de lave indtægter fra hjemlandet stort set kun noget der gælder pensionister i den ene eller anden form. For folk med arbejde har det jo med at tjene pengene i det land de er bosat i. Når jeg nævner førtidspensionister så er det fordi folkepensionen efterhånden er så lav at det er umuligt at bosætte sig i lande uden for EU/EØS da man kun kan tage grundsatsen med sig. Førtidspensionister især dem der var det før en bestemt dato som jeg ikke kan huske kan tage en større del / hele beløbet med sig og har derfor flere penge at rutte med. JohnBKK skrev: "Thai-bashing" og "Wife-beater" ???? Uha, det bliver da værre og værre synes jeg nok, men du er nok ekspert, garvet rejsende i Thailand, så jeg lytter da til dig, endnu... Foriøvrigt er der sgu´ ingen fornuftig grund til at danskere fra et åbent og demokratisk land gennem de sidste 100 år skal falde på halen over det cirkus de kalder Thailand, hvor al magt nu er koncentreret hos General Prayuht og hans tahaarn venner. Jeg ved ikke hvorfor du fremhæver de ord men lad mig forklare hvad jeg mener. Thai bashing er det som praktiseres i høj grad på feks thaivisa.com hvor nogle skribenter nærmest bruger enhver lejlighed til at nedgøre det thailandske folk og samfund. Det synes jeg ikke er fedt og derfor forestiller jeg mig at de skribenter som konstant er negative har bestemte fysiske træk. Det er min fordom og det indrømmer jeg gerne og som mange andre fordomme så er det nok ikke helt sandt. en Wife-beater er for øvrigt en ærmeløs bluse. Så det jeg siger er at når folk bliver ved med at slå ned på Thai'er og Thailand forestiller jeg mig at de ser lidt sådan ud http://goo.gl/9hNjqZ :-) JohnBKK skrev: Uha, det bliver da værre og værre synes jeg nok, men du er nok ekspert, garvet rejsende i Thailand, så jeg lytter da til dig, endnu... Foriøvrigt er der sgu´ ingen fornuftig grund til at danskere fra et åbent og demokratisk land gennem de sidste 100 år skal falde på halen over det cirkus de kalder Thailand, hvor al magt nu er koncentreret hos General Prayuht og hans tahaarn venner. Jeg er helt enig det er desværre en ting man meget ofte læser på nettet at vesterlændinge i Thailand er store tilhængere af det nuværende diktatur. Jeg har mange gange argumenteret imod de holdninger og forstår ikke at man blot fordi man flytter til Thailand pludseligt hylder diktatur tanker. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 15/03-2015 05:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Ja, man skal selvfølgelig have lov at have en holdning til Thailand, også selv om den ikke er rosenrød og især hvis holdningen er saglig begrundet. Nøjagtigt ligesom thaier i Danmark bør har ret til at have en mening om Danmark. Præcis, mere tydelig kan det ikke skrives. Hvorfor bliver debatterne her altid kørt ud i det absurde. Jeg er for og syntes alt i thailand er fjong. eller. Han taler sgu kun dårligt om Thailand. Thailand har mange gode ting, slet ingen tvivl om det, men hvis man gør sig den ulejlighed at lære thai og leve sammen med thaier, så vil man opdage at rigtig meget er noget lort, for at sige det mildt. Den bedste måde at leve i thailand på er.. Passe sig selv mest muligt, så er det jo dejlig at kunne stå op søndag morgen og sidde og drikke sin kaffe til fugle kvidder i 30 c. Men så snart vi skal have med thaier at gøre, købe noget, have noget lavet osv osv... Så starter bøvlet. Det kan vi ikke og skal ikke ændre på, bare finde de få mennesker som er lidt normale, så kører det. Og livet her ude i varmen er slet ikke så tosset. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 15/03-2015 06:51
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Jeg synes ogsaa at indlaegget fra JS er meget ensidigt negativt mod expats mm., det beskylder expats for at tale daarligt om thai'er, men det samme goer indlaegget over for expats og expats er nok lige saa forskellige som thai'er eller maaske endnu mere forskellige. Hvorfor slaa alle af een slags over den samme kam? f.eks.: Also avoid druggies, drunks and people who are always broke. Most often those kinds of people are fellow expats. Be extremely careful with them – whether they are the professional type or the barfly. Most of the problems people have experienced in Thailand came from expats – not Thais. buick skriver: 100% korrekt, hvis man omgiver sig med pattaya, phuket, hua hin, osv expads så vil al deres negativitet hurtigt smitte en selv. og nu gælder det jo heller ikke kun expads, det samme gør sig gældende for langtids og gengangs turister. men samlet set så er 90% eller flere af de bitre mænd, sex turister, barturister og gifte "x" sexturister eller hvad de nu helst vil kalde sig. Hvad med dig selv buick, har du intet sexliv, siden du nedgoer andre som har det? Andre som natty, TomDK og JohnBKK er ogsaa ret negative over for expats og nogle over for pensionister, gamle som foertids. Selv er jeg en glad og tilfreds folkepensionist bosat paa Phuket gennem mere end 8 aar, heldigvis har jeg mere end folkepensionens grundbeloeb at goere godt med, saa selv om den daarlige kurs ikke er god, saa kan den falde meget endnu foer jeg kommer i klemme. Jeg har vaeret rundt i det meste af Thailand og moedt mange mennesker, thai som udlaending. Jeg har da moedt og set expats og langtidsturister af forskellige kedelige observanser, som omtalt i denne traad, men det er faatallet som har vaeret saadan, saa Jer der naesten kun moeder den slags mennesker, gad vide hvor i faerdes og hvordan I selv er, naar I er saa negative over for andre. Bortset fra lidt "forlangende" hos Immigration har jeg ikke vaeret involveret i korruption, det er noget som mest overgaar thai'er og det er op til dem selv at afskaffe det, hvis de vil. Der er heller ingen udlaendinge, som har snydt mig. Men et par thai'er har ikke betalt laan tilbage. Saa Jer der maaske stadig gaar paa arbejde og bor i DK eller hvor ved jeg, proev at vaere lidt positive over for Jeres medmennesker og ikke slaa alle over en kam. Hvis I lever saa laenge, bliver I nok ogsaa pensionister en dag. God soendag fra Phuket ![]() Conrad |
|
|
|
| 1viggovax |
Lagt på d. 15/03-2015 07:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 376 |
godt skrevet conrad. jeg har 90 % af min tid her kun haft gode oplevelser og resten gider jeg ik skrive om, ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/03-2015 08:06
|
Conrad skrev: Andre som natty, TomDK og JohnBKK er ogsaa ret negative over for expats og nogle over for pensionister, gamle som foertids. Selv er jeg en glad og tilfreds folkepensionist bosat paa Phuket gennem mere end 8 aar, heldigvis har jeg mere end folkepensionens grundbeloeb at goere godt med, saa selv om den daarlige kurs ikke er god, saa kan den falde meget endnu foer jeg kommer i klemme. Jeg har vaeret rundt i det meste af Thailand og moedt mange mennesker, thai som udlaending. Jeg har da moedt og set expats og langtidsturister af forskellige kedelige observanser, som omtalt i denne traad, men det er faatallet som har vaeret saadan, saa Jer der naesten kun moeder den slags mennesker, gad vide hvor i faerdes og hvordan I selv er, naar I er saa negative over for andre. Hvis det du får ud af mit indlæg er at jeg er sur på expats / pensionister i forskellig form så har jeg enten formuleret mig forkert eller du har misforstået mine indlæg. Når jeg skriver om folk der er negative er det jo blot en refleksion på at jeg netop synes der er mange på feks. thaivisa.com der benytter enhver chance for at nedgøre Thailand og Thai'er. Når jeg forestiller mig en mand i en wife-beater der skal ned på baren så er det et signal om at mange kommentatorens negativitet stammer fra en forkert omgangskreds. Så mit udfald er ikke mod expats som helhed, men den gruppe folk som huserer på diverse fora og som synes alt Thai er dårligt og alligevel bor de i landet / besøger tit nok til at have en mening om det. Personligt kunne jeg da godt tænke mig at bosætte mig i Thailand i et par år, men tvivler på at min økonomi uddannelse ville kunne lande mig et ordenligt Expat job og der er 28 år til jeg når pensions alderen, så det ligger ikke lige i kortene. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 15/03-2015 09:15
|
|
@TomDK: Når jeg læser indlæg på Thaivisa synes jeg da nok at diverse moderatorer er lynhurtige til at slette stødende indlæg eller bede folk ændre tonen, det er efter min mening et af de mest kontrollerede, ja næsten censurede fora om Thailand. "Personligt kunne jeg da godt tænke mig at bosætte mig i Thailand i et par år, men tvivler på at min økonomi uddannelse ville kunne lande mig et ordenligt Expat job og der er 28 år til jeg når pensions alderen, så det ligger ikke lige i kortene." Jeg tror da sagtens du kunne finde et job evtl. som udstationeret i en dansk virksomhed i Thailand. Der er mange muligheder, Ecco, Grundfos, Danfoss, Pandora m.v. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 15/03-2015 09:17
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Hej TomDK, Nej, jeg har ikke den opfattelse at du er sur paa expats og pensionister, men du skriver negativt om dem og erklaerer dig enig med dem som ogsaa er negative. De som er negative paa thaivisa.com er et lille faatal af de som er paa den side, proev engang at se nederst paa siderne, hvor mange der laeser den. At det saa ofte er de negative som ytrer sig, ja det kan man da sige er "negativt". Men saadan er det nok som regel paa fora, at det er de negative erklaeringer der kommer til udtryk. Husk at have god opsparing/gode pensionsordninger, saa kan det vaere at du ogsaa kan komme herned og bo inden den officielle pensionsalder indtraeffer. Det er dog godt at hoere at du indskraenker dit udfald til de negative paa div. fora, som er negative mod alt Thai. Efter flere og ogsaa lange ferier i Thailand og foer jeg flyttede herned, da havde jeg en anden opfattelse at Thailand og livet her, end jeg har nu. Foerst naar man har vaeret her laengere tid kommer man ned under overfladen, men derfor forstaar man dog ikke det hele. Men jeg har ikke fortrudt flytningen og bliver her i Thailand, flytter dog til Sisaket provinsen naar vi faa solgt huset paa Phuket. Venlig hilsen Conrad |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.