Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
S U
|
|
| Nongluk |
Lagt på d. 30/10-2014 12:38
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 38 |
ELLER Statens uddannelsesstøtte. Jeg er blevet gift med en yndig thai og vi venter på svar fra Udlændingestyrelsen omkring opholdstilladelse. Først der får min frue jo et cpr nummer, der er en af forudsætningerne for at påbegynde dansk kursus på sprogskolen. Vi øver selvfølgelig dansk hver dag, og det går rigtigt godt, selv med det grammatiske. Jeg har hørt men kan ikke finde de rigtige regler, at hun kan få SU, når hun starter på skolen. .er det rigtigt? Ellers tak for en interessant hjemmeside.
En ting er sjov, noget andet er skægt.
![]() |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 30/10-2014 13:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Først et stort tillykke med jer....og velkommen i ( klubben ) som du sikkert allerede ved er det dig der skal forsørge din kone,om du kan få SU eller hjælp fra det lokale kontor skal jeg ikke gøre mig klog på,men pas nu på hvor du / i for supp fra....Danmarkistand åbner kun op hvis din kone kommer fra et Arabisk land som flygtning,alt andet vil blive målt og vejet,når du igen skal søge om forlængelse af ophold til din kone,vil de se om hun har fået hjælp fra det offentlige,og det er her man kan løbe ind i div.problemer. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 30/10-2014 14:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Tror ikke at sprogskolen er SU berettiget, men spørg alligevel på skolen. |
|
|
|
| zapper |
Lagt på d. 30/10-2014 14:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
At gå på sprogskolen er ikke SU berettiget. Det er jo også gratis at gå på skolen. |
|
|
|
| Nongluk |
Lagt på d. 31/10-2014 08:51
|
Jeg tror desværre at i har ret i at sprogskolen ikke giver ret til SU. Det er vistnok først efter at de tre test er bestået, at man kan få SU, efter gældende regler. Og det er så ved start på VUC eller seminariet eller lignende, hvis man ønsker uddannelse. Jeg har endnu ikke fundet reglerne på skrift, men har talt med et par herboende thai'er. Jeg har godt læst om skrækhistorierne vedrørende hjælp fra det offentlige. Men dette kan jeg ikke forestille mig gælder vores SU system. Men tak for svarene. Skønt med hurtig respons på sine spørgsmål. God vind til jer alle.
![]() |
|
|
|
| DeeJ |
Lagt på d. 31/10-2014 09:16
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 195 |
Hej, Sprogskolen giver ikke ret til SU. Efterfølgende skolegang giver din kone ret til SU UAFHÆNGIG af din indkomst dvs. fuld sats. Ingen problemner i det ... min kone har fået SU på 9+10 årgang og nu HF. vh Dan |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 31/10-2014 17:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
Regler for SU kan findes her http://www.su.dk/...fault.aspx Og hvis du er udenlandsk statsborger står der mere her http://www.su.dk/...fault.aspx Kim
|
|
|
|
| DeeJ |
Lagt på d. 01/11-2014 01:11
|
|
Hej Klovn, Overså lige hvor meget du lever op til dit navn. vh Dan |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 01/11-2014 07:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Hejsa Dan Du skal ikke være ked af det,det sker for selv den bedste,jeg overser / tager fejl,næsten hele tiden Det gode er at du selv nu er blevet opmærksom på,dine fejl og mangler,og kan rette op på dem ( hvis du vil ) Med venlig hilsen....... |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 01/11-2014 07:58
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hej Dan Hvad skal det nu til for? Hold dig venligst inden for reglementet. Admin. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Nongluk |
Lagt på d. 02/11-2014 12:56
|
Takker igen, ikke mindst til kro90, der ledte mig videre til, sikkert for de fleste vedkommendes, aktualitet, hvis dk-mand finder th-kvinde og de ønsker at kvinden, efter endt sprogskole, bestået A-prøver og andre relevante betingelser er opfyldt, ønsker at modtage SU, ved optagelse og studiestart på en godkendt uddannelse. Reglerne hedder derfor $ 2 stk 3 i integrationsloven, vedrørende en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens $ 9 c, stk 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende person, der ikke er omfattet af stk 4. Så yes. .det kan man godt i det paragrafelskende Dannevang. Godt der er noget der hedder. ..google... ![]() mvh kim En ting er sjov, noget andet er skægt.
![]() |
|
|
|
| kimkingo |
Lagt på d. 02/11-2014 13:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 252 |
Hej Nongluk. Du skal passe på, hvis din kone så efter sprogskolen vil på f.eks. vuc og hun har gået på universitetet i Thailand. Så kan man ikke gå på vuc til f.eks. 550,00 kr. Og få su. Fordi så er man for godt uddannet, og skal selv betale 55.000,00 kr Han netop fået at vide, at hvis min kone vil gå på vuc, så skal vi betale 55.000,oo kr. Så det blev droppet ![]() |
|
|
|
| Nongluk |
Lagt på d. 02/11-2014 14:08
|
Åh nej... ![]() Langballe reglerne er vist alt for klare. .. Hold andre folkeslag ude af DK. Nå Undskyld admin og andre. Kommentarer af den art er jo udenfor denne kategori. Men det er jeg da ked af at høre, ikke mindst på dine vegne. Jeg kaster mig atter over lovstoffet.
![]() |
|
|
|
| savarden |
Lagt på d. 02/11-2014 16:40
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 226 |
KimKingo: kommunerne og FVU fortolkning af reglerne lader meget tilbage at ønske.. Såfremt du har dette på skrift vil jeg meget gerne høre om formuleringen da loven ingen steder mig bekendt snakker om egen betaling for VUC. |
|
|
|
| kimkingo |
Lagt på d. 02/11-2014 19:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 252 |
Hej Savarden. Har det desværre ikke på skrift. Men vi fik at vide betal 55.000,ookr eller aflever dine eksamensbeviser oversat til Engelsk/Dansk. Få dem vurderet, så kan i "muligvis" slippe for at betale. ![]() |
|
|
|
| DeeJ |
Lagt på d. 03/11-2014 08:48
|
|
Hej Der er altid egenbetaling på VUC enkeltfag og det er rigtigt, at det koster meget mere, hvis man har videregående uddannelse. Normal pris http://vuc.dk/udd...r-paa-fag/ Forhøjet http://vuc.dk/udd...ejet-pris/ vh Dan |
|
|
|
| Nongluk |
Lagt på d. 03/11-2014 09:35
|
Nå.. Jvn. Bekendtgørelsen af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. kap 5. $ 13, stk 1 § 13. Kommunalbestyrelsen afholder udgifterne til danskuddannelse af udlændinge, der bor i kommunen Det gælder i optil 3 år efter opholdstilladelsens ikrafttrædelse En ting er sjov, noget andet er skægt.
![]() |
|
|
|
| DeeJ |
Lagt på d. 03/11-2014 09:53
|
|
Hej Nongluk Det er kun sprogskolen, der er gratis. vh Dan |
|
|
|
| Nongluk |
Lagt på d. 03/11-2014 10:37
|
Hej Dan. Ja du har helt ret. Det er kun sprogskolen. Der er mange måder at gøre det mindre attraktivt at bosætte sig i Danmark. En ting er sjov, noget andet er skægt.
![]() |
|
|
|
| Nongluk |
Lagt på d. 03/11-2014 10:38
|
Og tak for kommentaren. Det er med at holde tingene adskilt.
![]() |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

vind til jer alle.