Se indlæg|
visum som pensionist
|
|
| poulditlev |
Lagt på d. 21/12-2013 06:14
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 71 |
hej hvad gør man som pensionist i pattaya hvis man vil undgå at skulle ud af landet hver 3. måned mvh poul |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 21/12-2013 06:44
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Får dig et retirement visa så skal du ikke ud af landet men bare på imigration office for hver 90 dage-udfylde et skema og det er det-fornyes hvert år. |
|
|
|
| poulditlev |
Lagt på d. 21/12-2013 07:28
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 71 |
hej jeg var nu også interesseret i at vide fremgangsmåden med at få en retirement visa og hvad det koster mvh poul |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 21/12-2013 09:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Her er krav osv. til et retirement visa. http://www.thaivi...-visa.html |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2013 09:10
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Hvis man er over 50 aar, saa kan man faa en "retirement extension" ogsaa fejlagtigt kaldt retirement visa: 1. faa et 2 eller 3 maaneders visa paa Thailands ambassade i Kbh. eller konsulatet i Hvide Sande inden ankomst til Thailand. 2. En maaned foer visa'et udloeber skal du have ambassaden i Bangkok eller en dansk konsul i Thailand til at udfaerdige et brev til Immigration i Thailand, hvoraf det fremgaar hvad din maanedlige pensionsindtaegt er, den skal min. vaere ฿ 65,000. Til brug for udfaerdigelse af brevet skal de bruge dit pas, oplysning om hvor du bor og dokumentation af dine pensionsindtaegter. Sidst kostede det ฿ 1,000 at faa brevet, det er paa engelsk. Paa ambassadens hjemmeside kan du se hvor konsulerne holder til. 3. 2-3 uger foer visa'et udloeber skal du paa Immigration kontoret hvor du opholder dig for at soege om retirement extension medbringende: dit pas, nyt billede af dig selv 4x6 cm, dokumentation for hvor du bor og thai ATM card (dog ikke alle kontorer) og brevet fra Ambassaden i Bangkok eller en dansk konsul og ฿ 1,900. Til ansoegningen skal du bruge formular TM 7 som udleveres paa Immigration kontoret eller kan downloades fra deres hjemmeside http://www.immigr...e=download Desuden skal du have fotokopier fra dit pas (billedsiden, indrejsestemplet, visa og departure card) og evt fotokopier af ATM card og dokumentation for bopael. Hvis du vil bruge retirement extension til igen at komme ind i Thailand efter at du er udrejst, skal du bagefter have en re-entry permit, her skal du bruge formular TM 8 og endnu et billede 4x6 cm, samt samme kopier fra passet som ovenfor + kopi af retirement extension. Dette koster ฿ 1000 for enkelt og ฿ 3,800 for multiple genindrejser. De udloeber samtidig med retirement extension'et. Retirement extension gaelder i 1 aar fra den dato du kommer ind i Thailand paa dit visa, saa foerste gang faar du ikke et helt aar ekstra. Retirement extension skal fornyes inden udloebet og det kan goeres op til 1 maaned inden udloeb og kun paa et Immigration kontor i Thailand, hvor du opholder dig. I stedet for pensionsbrev, kan du fremvise brev fra din thai bank paa at du har indestaaende paa min. ฿ 800,000, forste gang skal de have vaeret paa kontoen 2 md. og efterfoelgende 3 md. Brevet skal vaere fra samme dato du ansoeger og bankbogen skal vaere opdateret samme dag. Du kan ogsaa anvende en kombination af pensionsindtaegter og penge i en thai bank, saa det tilsammen giver det kraevede beloeb, her skal pengene ikke vaere paa bankkontoen i lang tid. En laengere smoere - haaber det er forstaaeligt - ellers spoerg. Andre har andre vejledninger til ovenstaaende og de kan vaere lige saa gode. God jul og godt nytaar til medlemmer her og der. Conrad |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2013 09:19
|
# 4 Det visa, Non Imm O-A, som omtales i linket er ikke den maade som de fleste bruger til at opholde sig laengere tid i Thailand paa. Det er et visa, som kan soeges udenfor Thailand og det er ikke saa let at faa, som en retirement extension soegt i Thailand. Desuden kraeves der baade laege- og politiattest ved ansoegning om Non Imm O-A visa. Conrad Redigeret af Conrad d. 21/12-2013 09:24 |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 21/12-2013 09:21
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Conrad skrev: Er det samme regler hvis man er Thaigift?Hvis man er over 50 aar, saa kan man faa en "retirement extension" ogsaa fejlagtigt kaldt retirement visa: 1. faa et 2 eller 3 maaneders visa paa Thailands ambassade i Kbh. eller konsulatet i Hvide Sande inden ankomst til Thailand. 2. En maaned foer visa'et udloeber skal du have ambassaden i Bangkok eller en dansk konsul i Thailand til at udfaerdige et brev til Immigration i Thailand, hvoraf det fremgaar hvad din maanedlige pensionsindtaegt er, den skal min. vaere ฿ 65,000. Til brug for udfaerdigelse af brevet skal de bruge dit pas, oplysning om hvor du bor og dokumentation af dine pensionsindtaegter. Sidst kostede det ฿ 1,000 at faa brevet, det er paa engelsk. Paa ambassadens hjemmeside kan du se hvor konsulerne holder til. 3. 2-3 uger foer visa'et udloeber skal du paa Immigration kontoret hvor du opholder dig for at soege om retirement extension medbringende: dit pas, nyt billede af dig selv 4x6 cm, dokumentation for hvor du bor og thai ATM card (dog ikke alle kontorer) og brevet fra Ambassaden i Bangkok eller en dansk konsul og ฿ 1,900. Til ansoegningen skal du bruge formular TM 7 som udleveres paa Immigration kontoret eller kan downloades fra deres hjemmeside http://www.immigr...e=download Desuden skal du have fotokopier fra dit pas (billedsiden, indrejsestemplet, visa og departure card) og evt fotokopier af ATM card og dokumentation for bopael. Hvis du vil bruge retirement extension til igen at komme ind i Thailand efter at du er udrejst, skal du bagefter have en re-entry permit, her skal du bruge formular TM 8 og endnu et billede 4x6 cm, samt samme kopier fra passet som ovenfor + kopi af retirement extension. Dette koster ฿ 1000 for enkelt og ฿ 3,800 for multiple genindrejser. De udloeber samtidig med retirement extension'et. Retirement extension gaelder i 1 aar fra den dato du kommer ind i Thailand paa dit visa, saa foerste gang faar du ikke et helt aar ekstra. Retirement extension skal fornyes inden udloebet og det kan goeres op til 1 maaned inden udloeb og kun paa et Immigration kontor i Thailand, hvor du opholder dig. I stedet for pensionsbrev, kan du fremvise brev fra din thai bank paa at du har indestaaende paa min. ฿ 800,000, forste gang skal de have vaeret paa kontoen 2 md. og efterfoelgende 3 md. Brevet skal vaere fra samme dato du ansoeger og bankbogen skal vaere opdateret samme dag. Du kan ogsaa anvende en kombination af pensionsindtaegter og penge i en thai bank, saa det tilsammen giver det kraevede beloeb, her skal pengene ikke vaere paa bankkontoen i lang tid. En laengere smoere - haaber det er forstaaeligt - ellers spoerg. Andre har andre vejledninger til ovenstaaende og de kan vaere lige saa gode. God jul og godt nytaar til medlemmer her og der. Conrad |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 21/12-2013 09:23
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Jeg nœrmer mig de 50, så jeg har set på et retirement visa, men har lige snakket med en der fortalte mig at de har sat alderen op til 55 år, jeg har ikke tjekket det selv. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2013 09:55
|
# 7 http://www.immigr...?page=stay Under "Extension of temporary stay" tryk paa 1 Criteria and osv. og se under pkt 2.18 Her vil du se at vilkaarerne ikke er de samme. # 8 Se paa samme link som ovenfor, men pkt 2.22 Det man faar er IKKE et visa men en forlaengelse af det foerste visa, som man kom ind i Thailand paa, derfor er det "extension of stay med begrundelse i retirement, altsaa "retirement extension" Jeg har ikke hoert at alderkravet er sat op til 55 aar for retirement extension, saa jeg tvivler meget paa det er rigtigt. Conrad |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 21/12-2013 10:03
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
Cali11, det afhænger hvor du er gift og hvordan, et thaibryllup i et tempel dur ikke til noget. Du skal have papirer fra Amphur. som koster vist nok 1000 Baht. Er du gift i DK skal du have din vielsesattest verificeret på Udenrigsministeriet i DK, mod en rimelig høj betaling, vist nok noget med 900 DKK. Derefter skal du på enten Ambassaden i BK eller til konsulen som verificerer dette dokument og din adresse her, derefter til lokale Amphur og have stemplet dine papirer som de så sender til udenrigsministeriet i Bangkok. Når det kommer retur skal du have 2 fotokopier af alle dokumenter (husk der er både for- og bagside) 2 fotos, kopier af alle fruens papirer, og hun skal med på Emigration. Et vidne der kender Jer skal med på Emigration og stå inde for hvem i er og at I bor der hvor i har opgivet, der skal bruges 2-4 fotos at bopælen, inde som ude, helst et med soveværelset, og et med vidnet sammen med jer. Så skal du lave en stregtegning omkring gaderne hvor i bor. Når du forhåbentlig har fået et stempel i dit pas lydende på Thai-Married, så beder de dig om at komme tilbage (måske 2 uger efter). Eet sæt af pipirerne sender Emigration så til Udenrigsministeriet i BK som så forhåbentlig godkender. Når godkendelse kommer får du det endelige stempel for eet år. Næste år skal du kun medbringe kopier af det du allerede har, alt dette koter 1900, Baht Reglerne som Conrad beskrev omkring indtægt skal også her følges men beløbet er kun 400.000. Men generelt, spørg på dit lokale Emigration, de har det jo med at have forskellige regler, mit forløb er fra Pattaya. Lige nu venter jeg på godkendelse fra BK på min nye ansøgning, har haft dette visa nu på 3.de år. Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 21/12-2013 10:16
|
|
Skeptikeren skrev: skal pengene stå på ens egen konto eller kan de stå på ægtefællens konto?Cali11, det afhænger hvor du er gift og hvordan, et thaibryllup i et tempel dur ikke til noget. Du skal have papirer fra Amphur. som koster vist nok 1000 Baht. Er du gift i DK skal du have din vielsesattest verificeret på Udenrigsministeriet i DK, mod en rimelig høj betaling, vist nok noget med 900 DKK. Derefter skal du på enten Ambassaden i BK eller til konsulen som verificerer dette dokument og din adresse her, derefter til lokale Amphur og have stemplet dine papirer som de så sender til udenrigsministeriet i Bangkok. Når det kommer retur skal du have 2 fotokopier af alle dokumenter (husk der er både for- og bagside) 2 fotos, kopier af alle fruens papirer, og hun skal med på Emigration. Et vidne der kender Jer skal med på Emigration og stå inde for hvem i er og at I bor der hvor i har opgivet, der skal bruges 2-4 fotos at bopælen, inde som ude, helst et med soveværelset, og et med vidnet sammen med jer. Så skal du lave en stregtegning omkring gaderne hvor i bor. Når du forhåbentlig har fået et stempel i dit pas lydende på Thai-Married, så beder de dig om at komme tilbage (måske 2 uger efter). Eet sæt af pipirerne sender Emigration så til Udenrigsministeriet i BK som så forhåbentlig godkender. Når godkendelse kommer får du det endelige stempel for eet år. Næste år skal du kun medbringe kopier af det du allerede har, alt dette koter 1900, Baht Reglerne som Conrad beskrev omkring indtægt skal også her følges men beløbet er kun 400.000. Men generelt, spørg på dit lokale Emigration, de har det jo med at have forskellige regler, mit forløb er fra Pattaya. Lige nu venter jeg på godkendelse fra BK på min nye ansøgning, har haft dette visa nu på 3.de år. Somrak |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2013 10:22
|
# 11 De SKAL staa paa din egen konto |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 21/12-2013 10:29
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Nu bliver der skrevet om "Married Visa" er det det samme som et Non-O Visa? Hvad er proceduren for at forlænge et Non-o visa, hvis man opholder sig i Thailand? john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2013 10:40
|
#13 Nej Non-O visa er ikke et "married visa". Det hedder ikke et "married visa", det en extension af et visa med baggrund i at vedkommende er married med en thai For at kunne svare paa dit sidste spoergsmaal, maa du oplyse om du vil soege pga du er gift med en thai eller pga du er pensionist. Se ioevrigt Skeptikerens og mit indlaeg laengere oppe, jeg synes de er uddybende. Conrad |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 21/12-2013 10:46
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Mine Non-o visa's har været udstedt på baggrund af at jeg er gift med en Thai - men er det muligt at forlænge det når man opholder sig i Thailand, eller skal det laves i DK.?
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 21/12-2013 11:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Conrad skrev: Det visa, Non Imm O-A, som omtales i linket er ikke den maade som de fleste bruger til at opholde sig laengere tid i Thailand paa. Desuden kraeves der baade laege- og politiattest ved ansoegning om Non Imm O-A visa. Kravet om lægeattest og straffeattest er frafaldet - i hvert fald i Danmark. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2013 11:19
|
John, Saa vidt jeg ved kan du kun forlaenge dit Non-O visa paa et immigration kontor i Thailand. Det er i hvert fald tilfaeldet naar man forlaenger med baggrund i at man er pensionist. Lidt laengere oppe tog jeg lidt fejl i hvad du skrev om Non-O visa og married visa. Non-O kan jo faaes med baggrund i flere andre forhold end at man er thai gift. Og naar man forlaenger et visa, saa hedder det ikke laengere et visa men en extension pga married, retirement o.a. Conrad |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 21/12-2013 13:09
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
F.Y.I. Er i dag kommet tilbage fra Penang hvor jeg fik lavet et Non-O-Multi Visa based on Married. De har stammet lidt op siden sidste år. Nu skal man selv møde op på konsulatet og også vise man har adgang til mindst 100.000 baht på en bankbog. Ved ikke om de også har strammet op i DK.
|
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 21/12-2013 13:17
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
John skrev: Mine Non-o visa's har været udstedt på baggrund af at jeg er gift med en Thai - men er det muligt at forlænge det når man opholder sig i Thailand, eller skal det laves i DK.? Skal laves uden for TH men kan forlænges 2 måneder men koster visum gebyr. Hvis du laver en visarun inden den dag det udløber får du 3 måneder igen. 15 måneder. Det plejer jeg at gøre. |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 21/12-2013 13:21
|
|
Gamba skrev: F.Y.I. Er i dag kommet tilbage fra Penang hvor jeg fik lavet et Non-O-Multi Visa based on Married. De har stammet lidt op siden sidste år. Nu skal man selv møde op på konsulatet og også vise man har adgang til mindst 100.000 baht på en bankbog. Ved ikke om de også har strammet op i DK. hvad er gebyret i penang? non-o multi koster i danmark 1050,00 Dkr. Ingen krav om indestående i bank. Immigr. Phibun exst. non-o multi, (married) 1900 Baht Indestående på bankbog 200.000 Baht |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.