Se indlæg
 Udskriv debat
Førtidspensionist biver økonomisk beskåret hvis han giftes?
amano
Kære alle

Ved i dette?

Kan det virkeig være rigtigt, at min kones venindes mand som er førtidspensionist, bliver beskåret med 3000kr, hvis han gifter sig med sin thai kæreste.

Han har derfor ikke råd til at blive gift, når han skal forsørge dem begge med sin pension.

Hun har nu været i dk 3 gange på turist visa, og de vil gerne giftes, så hun kan blive her, men han er meget betænkelig pga de økonomiske forhold.

Ved i hvad hans muligheder er?

Bjarke85
Hej Amano,

Som jeg lige forstår reglerne, så bliver den kun nedsat, hvis hans samlever/kone arbejder. Altså hvis hun kommer her til DK, og så får sig et arbejde når hun har fået opholdstilladelse. Så kan den blive nedsat.

Det er ihvertfald hvad der står på borger.dk. Jeg kan ikke lige se noget om, at den bare automatisk bliver nedsat, hvis man er gift.

Men her er et link til at beregne sin førtidspension

https://www.borge...egler.aspx

PeterS
Ja men han kan så få konens fradrag.

sudsakhon
Man er som alle andre borgere forpligtet til at selvangive sine indtægter til SKAT, og i øvrigt selv meddele ændringer i personlige forhold, hvis man modtager sociale overførselsindkomst.

DVS. at uanset at mange udbetalinger er beregnet automatisk, og får man et forkert beløb udbetalt, er det ens egen pligt at rette henvendelse til udbetalingsmyndigheden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
PeterS
Ser ud til det er svært.

Jeg ved ikke om de nye pensions regler har nogen indflydelse, ellers er det.

2013 takster

For reelt enlige, 208.176 kr = 17.348 kr pr.mdr.

Og er de gift så, 176.952 kr = 14.746 kr pr.mdr

Så jo der er et nedslag på 2.602 kr. pr. mdr.

Men da de nu er gift har han krav på konens uudnyttede personfradrag. på 42.900 kr.

Så det er ikke den store forskel på det udbetalte beløb.

Håber det her kan bruges.

Bjarke85
PeterS, det har da noget at sige, hvis hun vil arbejde når hun kommer til DK. Smile så mister han jo de 2600, og de mister endnu mere hvis han bruger hendes fradag mens hun arbejder.

Men uanset om hun bliver trukket eller ej, så bliver det da en hård tilværelse i Danmark, med danske priser, på EN førtidspension. Og hvis det ikke bliver hårdt, så er pensionen sku for høj Wink

handy
Jeg blev gift i Danmark og vi boede stadig hver for sig jeg i Dk og hun i Thailand ringede på kommunen og de sagde det ikke havde indflydelse det var hvad jeg fik oplyst , flere har sagt at dette var forkert det ville jeg ikke ligefrem diskutere med dem Smile og et halvt år senere flyttede jeg så til Thailand og fik nedsat min pension til andet en enlig så status af grænsegænger hos skat og har fået fruens ubenyttede bundfradrag fordi hun ingen indtægt har er faldet netto lidt over en plovmand....God weekend Smile

sudsakhon
Måske er det bare mig, der er "gammeldags" Smile

Men jeg har da svært ved at se, hvordan man som familie, hvor den ene ægtefælle er på førtidspension og den anden ægtefælle arbejder, kan miste noget.

Familien vil da alt andet lige have flere penge mellem hænderne.

Der er da intet mistet. Tværtimod!

Men er førtidspensionen det eneste indtægtsgrundlag, er det rigtigt, som skrevet, lidt snævert.

Man kan være lidt hård at sige, at det er så ens eget valg. At man vælger at leve for denne ene indkomst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
PeterS
Bjarke85 skrev:

PeterS, det har da noget at sige, hvis hun vil arbejde når hun kommer til DK. Smile så mister han jo de 2600, og de mister endnu mere hvis han bruger hendes fradag mens hun arbejder.

Men uanset om hun bliver trukket eller ej, så bliver det da en hård tilværelse i Danmark, med danske priser, på EN førtidspension. Og hvis det ikke bliver hårdt, så er pensionen sku for høj Wink

Nu er det lidt svært, at forstå dit indlæg.

Hvis hun arbejder har de 2 indtægter han pension og hun løn indtægt, så hvad er det han mister?

Om det er hårdt er vel sagen underordnet, jeg svarede på det spørgsmål der blev stillet, hvad de 2 mennesker vil er jo deres problem.

Men jeg kender mange thaier der gør rent i danmark og de tjener omkring 20.000 minus skat, så med en lønindtægt og en pension som gift burde de godt kunne klare sig i DK.

natty
Problematikken er vel identisk med reglerne for folkepension?

Her er reglerne også at man får mere udbetalt hvis man er reelt enlig, og mindre hvis man er gift.

Beløbet for udbetalt folkepension, reguleres heller ikke ifølge mine oplysninger, efter hvor meget ægtefællen kan smide i fælleskassen? Måske reguleres diverse tillæg så til gengæld?

Så ja det kan blive hårdt, hvis de regner med at det alene er ham som skal forsørge dem begge.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Bjarke85
PeterS skrev:

Bjarke85 skrev:

Nu er det lidt svært, at forstå dit indlæg.

Hvis hun arbejder har de 2 indtægter han pension og hun løn indtægt, så hvad er det han mister?

Om det er hårdt er vel sagen underordnet, jeg svarede på det spørgsmål der blev stillet, hvad de 2 mennesker vil er jo deres problem.

Men jeg kender mange thaier der gør rent i danmark og de tjener omkring 20.000 minus skat, så med en lønindtægt og en pension som gift burde de godt kunne klare sig i DK.

Det jeg mente var, at han mister de 2600 hvis hun arbejder. Jeg ved godt at de samlet set får flere penge, hvis hun arbejder og han bliver skåret. Og så mente jeg at det ikke kan betale sig at bruge hendes fradrag på en pension, da selvom han så betalte 0 i skat, vil en pension nok være liiidt for lidt til 2 personer. Så det kan nok bedst betale sig at hun finder et job, og han bliver skåret i sin pension.

hugoboerge
natty skrev:

Her er reglerne også at man får mere udbetalt hvis man er reelt enlig, og mindre hvis man er gift.

Beløbet for udbetalt folkepension, reguleres heller ikke ifølge mine oplysninger, efter hvor meget ægtefællen kan smide i fælleskassen? Måske reguleres diverse tillæg så til gengæld?

Så ja det kan blive hårdt, hvis de regner med at det alene er ham som skal forsørge dem begge.

Undskyld, men reglerne for folkepension afhaenger af hvor man er bosat. Hvis man er folkepensionist og bosat udenfor DK, EU, EOES modtager man KUN folkepensionens grundbeloeb uanset om man er gift eller ej. Diverse tillaeg samt sygesikring falder ligeledes bort. Man kan dog afhaengig af ens indtaegter soege om at blive "graensegaenger" herved kan man saa opnaa at faa hustrus fradrag og kun hvis hun ikke er i arbejde.

Retfaerdigt eller ej ? Jeg synes det ikke.

PeterS
hugoboerge skrev:

natty skrev:

Undskyld, men reglerne for folkepension afhaenger af hvor man er bosat. Hvis man er folkepensionist og bosat udenfor DK, EU, EOES modtager man KUN folkepensionens grundbeloeb uanset om man er gift eller ej. Diverse tillaeg samt sygesikring falder ligeledes bort. Man kan dog afhaengig af ens indtaegter soege om at blive "graensegaenger" herved kan man saa opnaa at faa hustrus fradrag og kun hvis hun ikke er i arbejde.

Nej regler er ens, man får grundbeløb uanset hvor man bor, det er kun tillæg der er forskelligt.

Hvad der kan fås af tilskud er så individuelt, at det ikke kan debatteres,
hvis ikke vi snakker om enkelt personer.

Og efter hvad jeg har fået oplyst kan alle blive grænsegænger, dog ikke hvis de har aktiver i DK,
og skal vi ikke glemme den debat om det retfærdige, for det giver kun problemer.

Conrad
PeterS,

Selvgoelgelig kan man blive graensegaenger selv om man har aktiver i Danmark. Mener du virkeligt, at man ikke maa eje noget af vaerdi i Danmark, hvis man bliver beskattet som graensegaenger med bopael i udlandet?

Hvad forstaar du ved aktiver?

Conrad

PS. iovrigt kan man ikke faa nogen som helst tillaeg til folkepensionen, naar man bor i Thailand, ligemeget om man er enlig eller ej eller hvad forholdene ioevrigt er. Her faes kun folkepensionens grundbeloeb.

natty
hugoboerge skrev:

natty skrev:

Mit udgangspunk i svaret, er at man er bosat i Danmark, da det var udgangspunktet hos trådstarteren.

Med tillæg mente jeg ting som fritagelse/nedsættelse af DR licens, medicinkort, tandbehandling mv og ikke det automatiske tillæg for reelt enlige,

Lad os nu ikke få den gamle diskussion indover, om hvor uretfærdigt det er hvis man bosætter sig på Antarktisk, i Rio eller Pattaya og kun modtager grundbeløbet, det er nemlig ikke det tråden handler om.
Men det kan jo engang imellem være lidt svært, at se udover sin egen næsetip.
Redigeret af natty d. 16/06-2013 08:24
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

PeterS
Conrad

Jeg vil slet ikke gøre mig klog på om man kan være grænsegænger og eje en million villa i Danmark.

Men som jeg forstod skat var det noget i den retning.

Og jeg skrev ikke man kunne få/søge tilskud hvis man bor i Thailand, men tråd starters spørgsmål går vel på bopæl i DK.

Conrad
PeterS,

Aktiver kan vaere andet end en million villa.

Jeg bliver da beskattet som graensegaenger, selv om jeg har aktiver i DK, dog ikke villa.

Conrad

PeterS
Beklager det forkerte ordvalg.

Hvad jeg så skulle have skrevet? måske ikke noget.

kanut
Hvorfor gifte sig Read the rules? i mit næste liv vi jeg ikke gifte migCheers
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

hugoboerge
PeterS skrev:

Beklager det forkerte ordvalg.

Hvad jeg så skulle have skrevet? måske ikke noget.

Helt rigtigt og reglerne for folkepensionister er IKKE ens. Grundbeloeb, ja det er korrekt.

Spring til debat: