Se indlæg
 Udskriv debat
Flyt til Pattaya? Fremgangsmåde? seriøs.
Fuppelup43
Hej.

Mit navn er Peter Kristensen - og Jeg er 26 år gammel. Jeg laver dette indlæg, fordi Jeg har 4 konkrete spørgsmål, som Jeg ønsker besvaret - og at Jeg har fået fortalt andetsteds fra, at dette er det bedste forum for Thailandskinteresserede danskere. Smile Jeg har rejst i landet 8 gange siden 08 - Jeg kender klimaet, maden, de fleste byer omkring Jomtien og Pattaya - OG Jeg ER afklaret med, at Jeg gerne vil bo derude i nogle år. Det får mig derfor til at spørge Jer herinde :

1: Jeg får førtidspension herhjemme i Danmark pga. en grim mave-tarm operation samt en dårlig ryg. Vil Jeg kunne tage pensionen med til Thailand - og i givet fald, HVORDAN søger man herom?

2: Er der nogen herinde, der har kontakt til nogle danskere / thailændere, som har et netværk i byerne, og eventuelt kan hjælpe med at leje en lejlighed med videre? Jeg har en kontant sum, på ca. 50.000 DKK.

3: Vil Jeg få problemer med VISA osv, og hvordan er reglerne herom - kan man finde det på nettet nogle steder?

4: Jeg mener ikke, at det kan betale sig at bekoste transporten af ens danske bohave derud - er det helt forkert?

Jeg ved godt, at mange mener det er overilet osv - men det er min beslutning gerne at ville flytte derud - og min danske familie ER afklaret med mine ønsker med videre - så Jeg ville blive glad for nogle seriøse svar / og inputs fra allerede bosiddende danskere i Thailand. Smile

Mvh Peter! Smile

Kim Ludvigsen
Det er normalt ikke et problem at få pensionen med dig, men du er desværre lidt sent på den. De ændrede reglerne fra d. 1. januar i år, så hvor man før kunne få hele førtidspensionen med sig, så er det nu kun en del af den, man kan få med. Du skal søge hos Udbetaling Danmark, læs mere på Borger.dk:
https://www.borge...andet.aspx

Bemærk, at hvis du får hjælpemidler som følge af din maveoperation, så får du ikke hjælp til dem, når du flytter til Thailand. Hvis maveproblemerne er noget, der risikerer at vende tilbage, så er det vigtigt at have en strategi for behandling. Under alle omstændigheder bør du sørge for at købe en helbredsforsikring.

Andre kan bedre svare på det med visa, men ja, du vil få problemer, og du skal foretage jævnlige visa-runs.

Med hensyn til bohave, så er det jo op til dig, hvor uundværligt de enkelte ting er. Møbler har de også i Thailand, men der kan jo være andre dele af dit bohave, som du simpelthen ikke kan undvære.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Det er normalt ikke et problem at få pensionen med dig, men du er desværre lidt sent på den. De ændrede reglerne fra d. 1. januar i år, så hvor man før kunne få hele førtidspensionen med sig, så er det nu kun en del af den, man kan få med. Du skal søge hos Udbetaling Danmark, læs mere på Borger.dk:
https://www.borge...andet.aspx

Bemærk, at hvis du får hjælpemidler som følge af din maveoperation, så får du ikke hjælp til dem, når du flytter til Thailand. Hvis maveproblemerne er noget, der risikerer at vende tilbage, så er det vigtigt at have en strategi for behandling. Under alle omstændigheder bør du sørge for at købe en helbredsforsikring.

Andre kan bedre svare på det med visa, men ja, du vil få problemer, og du skal foretage jævnlige visa-runs.

Med hensyn til bohave, så er det jo op til dig, hvor uundværligt de enkelte ting er. Møbler har de også i Thailand, men der kan jo være andre dele af dit bohave, som du simpelthen ikke kan undvære.

1. Hvis han beholder adressen i Danmark vil han stadigvaek faa hele sin pension.
2. Ophold i Thailand - 90 dages visa - dvs visa runs.
3. Fravaer fra Danmark - 180 dage ?
4. Lejlighed i Pattaya - der er et hav af websites
5. Bohave, der skal betales told af bohave. Alt afhaengigt af ens bohave saa er der vel noget som man gerne vil have med.

Tal med kommunen evt Pensionsstyrelsen.
Find ud af det med visa via Thai ambassaden.
Opgiv ikke bopaelen i Danmark.
Tag herud og find en lejlighed/service apartment til rimelige penge.

Startkapitalen paa DKK 50,000.- kan hurtigt faa ben at gaa paa.

Bedste bud.

Fuppelup43
Tak for Jeres indlæg Smile

Er det den Dansk-Thailandske Ambassade i Bankok Jeg skal skrive til, mener I? Og er det rigtigt forstået, at det givet set, vil forholde sig sådan, at Jeg skal ud af Thailand hvert 3. måned for at få fornyet Visa?

Og de 50.000kr - ja - men det er da altid bedre, end hvis man ingenting har. Men KAN det række, til at etablere sig mv derude? Har I kontakt til nogle danskere, som ejer guesthouses derude, hvor man kan leje sig ind, for evt. 2 måneder, indtil man finder lejlighed mv?
Jeg er en ung gut på 26 år, som elsker Thailand og Asien - og som har rejst i landet 8 gange siden 08. Smile

Longway
Omkring 260.000 baht skulle vaere rigeligt til at komme igang.

Lad os sige at condo eller hus koster 15.000 pr. md. med indskud saa er det 35.000. de fleste boliger er mere eller mindre moebleret

Kan man stadig benytter sig af det ene visa run efter det andet, det tvivler jeg nu paa, ellers er der jo mulighed for et education visa, og dermed laere sprog ogsaa.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
hugoboerge
Fuppelup43 skrev:

Tak for Jeres indlæg Smile

Er det den Dansk-Thailandske Ambassade i Bankok Jeg skal skrive til, mener I? Og er det rigtigt forstået, at det givet set, vil forholde sig sådan, at Jeg skal ud af Thailand hvert 3. måned for at få fornyet Visa?

Og de 50.000kr - ja - men det er da altid bedre, end hvis man ingenting har. Men KAN det række, til at etablere sig mv derude? Har I kontakt til nogle danskere, som ejer guesthouses derude, hvor man kan leje sig ind, for evt. 2 måneder, indtil man finder lejlighed mv?

Det er den Thailandske ambassade i Danmark du skal henvende dig til. Ud af Thailand hver 3. maaned ja. Undersoeg hvor mange dage du kan vaere udenfor Danmark indenfor et aar. Kontakt din kommune. Mener det er 180 dage, men kender ikke reglerne noejagtigt. Der maa vaere masser af billige guesthouses i Pattaya, behoever vel ikke noedvendigvis at vaere danskejet ?

Held og lykke med foretagendet. Mit raad ville vaere at bibeholde boligen/adressen i Danmark og saa tage herud indenfor de graenser som kommunen har fastsat samt indenfor de visa betingelser som findes her i Thailand. Saa kan det vist ikke gaa helt galt. Good luck med foretagendet. Mvh

Kim Ludvigsen
Fuppelup43, det som hugoboerge foreslår svarer ikke til dit ønske om at flytte til Thailand, men overvej det alligevel. Om ikke andet, så til en start. Dels vil det betyde, at du beholder hele din pension, og dels vil det betyde, at du kan nøjes med en udvidet rejseforsikring, som er noget billigere end en rigtig helbredsforsikring i Thailand. Og endelig vil du opleve opholdet noget anderledes med et halvt års ophold end ved de ferieophold, du har været på.

Ulempen er selvfølgelig, at du vil være nødt til at opholde dig en del af året i Danmark. Hvis du benytter denne fremgangsmåde fremover, vil du skulle opholde dig i Danmark halvdelen af året.

Er du helt ovre dit mave/tarm-problem? Ellers bør du absolut indtænke dette i dine fremtidsplaner. Jeg spørger, fordi jeg selv kender lidt til den slags, og med tanke på din alder, kunne jeg forestille mig, at det drejer sig om Chrohn eller Colitis Ulcerosa. Send mig evt. en personlig besked her i forummet.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

phom
Til at starte med, burde du finde ud at om du ikke via din kommune kan rejse på ferie i Thailand i et år, det skulle værre en god start, din pension nedsættes markant hvis du flytter fast til Thailand, flytter du derimod til philipinerne eller indien får du hele pensionen med.

Ellers er det jo bare at bo nogle dage eller en uge på et hotel og bruge tiden på at tage rundt til de forskellige condoer eller udlejere og finde der hvor du vil bo.

Visum i Thailand kunne evt opnås ved at tage på en sprogskole og lære lidt thai, de kan hjælpe dig med visum reglerne, så du ikke behøver at udrejse.

Der findes mange skoler, fx
http://www.thaiwa...prices.php
Her kan 180 timer thai undervisning til 24960 baht give dig et års ophold.

Robert Kronberg
Det er ikke lige ud ad landevejen at tegne en sundhedsforsikring i Thailand, hvis man har en sygdom; og hvis man alligevel kan tegne den, så vil der ofte komme en klausul, at den ikke dække pågældende sygdom eller eventuelle følgesygdomme.

Det thailandske konsulat i Hvide Sande er nemmere at danse med end den thailandske ambassade i Hellerup.

50.000 kr er rigeligt til at komme i gang i Thailand, hvis man har en fast indtægt.

Man burde kunne få en ganske fin møbleret beboelse i Pattaya for max 15.000 baht per måned. Der betales forud, og så skal der lægges et depositum, der kan svinge fra to til seks måneder. Ofte er det tre måneder i Bangkok, så der skal altså ca. 60.000 baht upfront.

Dropper du din lejlighed i Danmark, hvis det er en lejelejlighed, så skal du derimod ikke betale husleje, da den sikkert også er forudbetalt. Dermed kan du trække din sidste husleje i Danmark fra de måske 60.000 baht i dit budget. Men det er naturligvis uvist, om du får depositum tilbage i Danmark eller en efterregning for istandsættelse.

Personligt ville jeg finde det forvirrende at bo et halvt år i Thailand og et halvt år i Danmark, men sådan er vi så forskellige. Dertil kommer, hvis du har/får en kæreste i Thailand.

Jeg kender intet til pensioner, og reglerne ændrer sig hele tiden, men det væsentlige er, om du får nok til fx at kunne dække leveomkostninger, forsikringer og rejser til Danmark. Din alder kvalificerer ikke til forlængelse af visum, så du skal også sætte et budget af til visum-ting.

Dertil kommer igen den usynlige faktor, hvis du har/får en kæreste, at det også vil medføre nogle omkostninger.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Longway
Nu er der jo stadig en del thai kvinder som orker at arbejde, ogsaa selv om de moeder en farang.

Hvis der baade kraeves forskud og dep. saa ville jeg nok finde en anden udlejer, jeg har nu kun vaeret ude for at de forlanger 2 mdr. dep. og den kan mange gange snakkes ned til 1 md.

His man oensker at flytte til thailand, saa ser jeg nu ingen grund til at beholde sin bolig i danmark, jeg mener, hvorfor goere det saa svaert for sig selv.2 x husleje og flybiletter i tide og utider.

Hvis man har taenkt sig at flytte, saa har man vel gjort sig sine oevervejelse.

At flytte til thailand er saamaend ikke saa farligt som mange gerne vil goere det til, jeg har overlevet de sidste 12 aar her.....Smile

Dog kan jeg godt se problemet med hensyn til dit helbred, i saafald at det er noget som kan bryde ud igen. Oprerationer paa et privathospital koster jo en del penge, mon ikke de starter ved omkring 3/400.000 baht. Som andre har skreve saa vil der helt sikker blive indfoert en klausul ifb. en forsikring.
Redigeret af Longway d. 25/05-2013 16:37
Mvh. Chiliposen.

Robert Kronberg
Hej Longway,

Traditionen tro kan en debat om penge til Thai-kærester/koner blive ret voldsom her på DTW.

Men det handler jo ikke om, hvorvidt hun gider arbejde. Uagtet de arbejder eller ej, så kender jeg ikke til mange tilfælde, hvor manden ikke skal have penge op ad lommen direkte eller indirekte. Direkte eller indirekte er jo sådan set same-same.

Mange som hævder, at de intet betaler, betaler ofte indirekte til andre ting, og jeg kan nævne masser af eksempler på indirekte penge op ad lommen.

Et lille diskret eksempel kan være at besøge hendes familie. Hvem betaler billetter og måske hotel.
Hvis man er på indkøb, og hun smider make-up og lignende ned i kurven, så beder man vel ikke hende om at bidrage.

Ved en tidligere kæreste førte jeg faktisk regnskab med de indirekte penge, og det løb op i 15.000 baht per måned. Her taler vi kun om den usynlige betaling, altså den som hverken manden eller kvinden reelt opfatter som omkostninger pga. hende, men det er pga. hende, så der skal afsættes penge til det i sit budget.

Jeg kender ikke til dig og din situation, men jeg synes, at det er flot, hvis du har kunnet være 12 år i Thailand uden at have haft omkostninger til kæreste/kone.

Jeg tænker ikke på de ekstreme tilfælde, hvor konen får hus, ligner en omvandrende juletræ af thai-guld, sponsorat af hele hendes familie, men jeg tænker på de små penge, der samlet kan løbe op, især hvis man har et begrænset budget.

Men nu handler denne tråd ikke om dig og mig, men om noget generalt, altså et råd til en person, der vil bo i Thailand; og vi kan næppe love ham, at han ikke får omkostninger på kvinde-siden, især hvis han er ny i Thailand.

Vi kan heller ikke love ham, at han kun skal betale to måneder forud (en husleje og et depositum for en måned), men vi kan sige, at det kan lade sig gøre, men vi kan ikke love ham det.

Når man giver et råd, så handler det ikke om, hvor nemt man selv har kunnet håndtere det, men om, hvad der kan ske, om end ens egen erfaring jo også er væsentlig at fortælle om.

Hvis een vil købe en brugt BMW, så har man måske selv fået et godt tilbud, men det er ikke sikkert, at modparten kan få samme tilbud.

Hilsen, Robert

Longway
Uden at komme ind paa min egen oekonomi, saa vil jeg dog mene at 2 x indtaegt er bedre end 1, dermed kan det i langden ogsaa skade et forhold hvis ingen af parterne laver noget og man blot sidder og sidder laarene af hinanden.

Man skal jo vide at det sociale liv her i landet ikke er det samme som i danmark, her taenker jeg paa foreninger osv. hvis man intet job har saa maa det vaere et must at have en hobby.....Som jeg plejer at sige, her i thailand bliver det jo ogsaa hverdag, man kan ikke turiste det ene aar efter det andet.

Og med hensyn til visa er det jo fabeltagtigt at man kan studere thai og dermed faa lov til at vaere her, uden sprog er man ofte haegtet af i mange situationer.

Ingen kan love nogen noget, vi kan blot komme med lidt af den viden vi selv har skrabet sammen.
Mvh. Chiliposen.

Fuppelup43
Hej Robert Kronberg og andre som læser med, naturligvis Smile.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke dig mange gange for dine indlæg på min tråd herinde, samt den megen nyttige information man kan finde om dig, her på nettet.

Jeg søger, som du kan se - folk der VED hvad de taler om, og råder folk til, i henhold til immigration i Thailand, og Jeg har indtryk af at du er et af de mennesker, der kan placeres i en sådan kategori. Ret mig, hvis det er forkert?

Jeg er lidt små-optaget i aften, jeg får en gæst nu her kl 19. og er ved at lave de sidste grill forberedelser klar - så jeg sender dig en fyldestgørende mail i morgen (dansk morgen - søndag) - ligesom jeg også vil kontakte konsulatet i Hvide Sande.

Er det rigtigt forstået, at du - naturligvis mod betaling - kan og vil hjælpe folk med udfærdigelsen af ansøgninger omkring visum mv?

Jeg håber at du vil have ulejlighed med at besvare denne mail.

Ret grundlæggende, kan Jeg sige -at Jeg er 26 år gammel, har Morbus Chron (kronisk betændelsestilstand i tyndtarmen) og har fået lavet en stomi - Min danske familie er sporadisk - pånær min mor, som påtænker at ville flytte med til THailand, såfremt det bliver en realitet - og at Jeg ikke har nogen dansk kæreste / kone / børn mv. Så på den måde, er mit bagland "frit" Smile

Og økonomi mv - herunder andres - det blander Jeg mig helst ikke i. Ligenu er Jeg ved at undersøge, om Jeg har mulighed for, rent juridisk og helbredsmæssigt set, at flytte til Thailand. Jeg har ikke nogen kone som tjener nogen penge, og det er ikke ét af de issues jeg diskuterer med mig selv, ligenu. Men det er dejligt at læse, at folk har forskellige meninger Smile

Mvh Peter Krogh Kristensen. Smile
Jeg er en ung gut på 26 år, som elsker Thailand og Asien - og som har rejst i landet 8 gange siden 08. Smile

Kim Ludvigsen
Personligt ville jeg ikke turde flytte væk fra det danske sundhedsvæsen med en behandlingskrævende Chron - ikke engang med en Chron i ro (har sådan en).
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Robert Kronberg
Hej Peter,

Vi hjælper ikke med visum til Thailand, da vores hjælp normalt ikke er nødvendig (især fordi det ofte ikke kan ordnes i selve Thailand), bortset fra fx et forretningsvisum, så du kan stille dine spørgsmål her i tråden eller i en anden tråd, og så vil jeg svare efter bedste evne.

Dit primære problem er, at du ikke har nogen tilknytning til Thailand - og er under 50 år. Jeg har ingen viden om regulære visa-runs for folk, der ikke har tilknytning til Thailand. ED-visa kan dog blive en enkel løsning.

Og til Longway,

Jo, naturligvis aflaster det en økonomi, hvis konen/kæresten selv kan tjene til sine lommepenge og daglige omkostninger; og jo et ED-visa, hvor man seriøst deltager i Thai-undervisning, er skam også en ganske fin løsning.

Desuden er det rigtigt fornuftigt med noget at foretage sig, da man mister de danske rytmer, som fx at se TV Avisen og drikke kaffe efter aftensmaden.

Og så en hobby. Nogle spiller golf hver formiddag, andre tager billeder og atter andre laver en hjemmeside. Der er også nogle, der går ture, mens andre går på opdagelse (altså rejser lidt rundt). Så er der også dem, der går til Thai og bruger fritiden til at forsøge at snakke med naboerne. Det kan også ske, at folk kaster sig over madlavning, dansk, thai og/eller fusion.

Da jeg kom til Thailand havde jeg ingen indtægt i de første 6 måneder, men jeg brugte tiden på at læse faglitterere bøger og skrive artikler, især om Thailand, hvorved jeg lærte en masse, synes jeg selv. Den gang var internettet ikke så udviklet.

Hilsen, Robert

handy
Ja du kan en gang tage et ophold på op til et års varighed uden det påvirker pensionen også stadig
beholde adressen i Danmark og få en billig forsikring mener man for ungdomarabet flere steder op til 35 år
du kan iøvrigt være forsikret hos europæiske de første 18 md hvis du vælger at flytte her ud.....Smile god søndag

hugoboerge
https://www.borge...rejse.aspx

Her er en link som maaske daekker det hele ?

jh
Hej her er et link til at søge lejlighed værelse, men prøv at Google appartment Pattaya der finder du masser af svar.

http://pattaya.th.../index.php

Bussaba
Hej Longway,

Du skriver at du har overlevet 12 år her i Thailand, så du må da virkelig kunne give lidt råd til Peter og andre i samme situation.

Du er åbenbart gift med en thailænder. Blev i gift her i Thailand eller i Danmark? Har dit ægteskab givet dig permanent opholdstilladelse?

Kan man bare arbejde, når man er der permanent, som dig? Eller hvordan har du klaret dig økonomisk gennem 12 år?

Med venlige hilsener
Buss Abar

Longway
Traaden gaar paa om Peter ville kunne klare sig i Thailand med de oekonomiske midler han har, og det mener jeg godt at han kan.

Traaden handler ikke om mit privatliv !

Smile
Mvh. Chiliposen.

Spring til debat: