Se indlæg
 Udskriv debat
tilsyneladende går det godt i thailand
waree
Den thailandske økonomi har været modstandsdygtigt overfor gentagende chok, hvilket inkluderer en voldsom oversvømmelse i slutningen af 2011, og udviklingen i landet har været understøttet af en fleksibel penge- og valutakurspolitik, lyder det fra Fitch, der sent fredag valgte at hæve Thailands kreditvurdering til BBB+ fra BBB. Kreditvurderingsbureauet anser desuden udsigterne for landets kreditvurdering som stabile.

Thailands gennemsnitlige vækstrate på 2,9 pct. i årene fra 2008 til 2012 overgår medianen for BBB-intervallerne og A-intervallerne, som ligger på hhv. 2,4 pct. og 2,5 pct., skriver Fitch, som også hæfter sig ved at landets centralbank Bank of Thailand har formået at holde inflationen i et-cifret-territorium i over et årti, hvilket er en udvikling, som er på linje med andre BBB-lande.

Boes
Giver dig helt ret Waree, Det minder en hel del om 60'erne I Danmark og Vesten Iøvrigt. Der var mangel på arbejdskraft, skattefrihed når man kunne lokke husmødrene ud på arbejdmarkedet. Priserne steg, ligesom lønningerne, der blev bygget som aldrig før. Økonomitilvaksten er flyttet østerud, for en tid til en ny balance opstår.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Anonym Bruger
Det går rigtig godt for Thailand i disse år...modsat Europa har de vækst og investeringer i landet og samtidig bruger folk en masse penge, modsat Europa...de blev ikke videre ramt af krisen, dels fordi de efter krisen i 1997 har lavet STORE forbedringer i deres økonomiske system og dels fordi de ikke er så afhængige af situationen i USA og Europa, men mere situationen i (Øst)Asien.

Thailand er netop blevet opgraderet til BBB+ (kreditværdighed), dette er på linie med Italien og Irland og er altså OVER lande som Sydafrika, Rusland, Brasilien, Spanien, Turkiet, Portugal, Ungarn, Indien, Island samt en række europæiske lande. De er i Sydøstasien kun overgået af Malaysia og Singapore.

Man kan lægge i det hvad man vil....men prisstigningerne og realiteterne er ikke til at tage fejl af...

Hvordan ser Thailands fremtid ud?? ligenu flygter de britiske pensionister dels tilbage til hjemlandet og dels til nabolande. Den britiske valuta er simpelthen for svag i forhold til THB og med prisstigninger osv. har de derfor efterhånden svært ved at hænge på i Thailand...med mindre de ændre markant livsstil..

CHINGCHOK
Jo, men der er et men, se denne artikel som en af mine thailandske venner sendte mig den anden dag. Korruption, er et stort problem.

http://www.voanew...06427.html

Vh chingchok
จิ้งจก

Anonym Bruger
Korruption er ikke bare et problem i Thailand, det er efter min mening det klart største problem for landet.

og selvom der er vækst og investeringer i Thailand, så er der også mange 'issues' der skal ordnes...

inflation/prisstigninger er mit store spørgsmål....hvordan vil den fattigere halvdel af Thailand reagere på højere priser og hvor længe vil de finde sig i at blive holdt udenom festen....og kan Thailand overhovedet overleve hvis alle skal have en bid af kagen...lønstigninger rykker vel bare investeringerne ud af landet?

Man er aldrig stærkere end det svageste led, og dem har Thailand mange af..desuden har de naboer som Myanmar, Laos, Cambodia....

Det er ihvertfald spændende at følge, men til tider ikke helt smukt at se på...

hugoboerge
JS skrev:

Korruption er ikke bare et problem i Thailand, det er efter min mening det klart største problem for landet.

og selvom der er vækst og investeringer i Thailand, så er der også mange 'issues' der skal ordnes...

inflation/prisstigninger er mit store spørgsmål....hvordan vil den fattigere halvdel af Thailand reagere på højere priser og hvor længe vil de finde sig i at blive holdt udenom festen....og kan Thailand overhovedet overleve hvis alle skal have en bid af kagen...lønstigninger rykker vel bare investeringerne ud af landet?

Man er aldrig stærkere end det svageste led, og dem har Thailand mange af..desuden har de naboer som Myanmar, Laos, Cambodia....

Det er ihvertfald spændende at følge, men til tider ikke helt smukt at se på...

Det bliver spaendende isaer naar risen "koger" over i de bugnende varehuse.

Boes
The rice pledging scheme har indtil videre kostet 0ver 500Billioner THB iflg. Bangkok Post eller var det The Nation igår....
Meningen var at pengene skulle gå til de fattige risbønder I Esaan. Men der er nok absorberet en del "afgifter" pa vejen, ligesom en del ris fra Vietnam og Cambodia også er blevet subventioneret, men kun til gode for grossisterne og deres bagmand. Så ja, købekraften er nok ikke blevet vasentligt forbedret for dem det var tiltankt
Albert Einstein

CHINGCHOK
Ja der er selfølgelig flere problemer ud over korruptionen, det var blot for at nævne et. Pensionisterne må flytte ja, men så kommer der nye folk til

http://www.youtub...ata_player

Det går stærkt herude. Som en amerikaner sagde til mig "forget the carrbiean go to andamann sea" undskyld hvis det er lidt off tropic.
Vh chingchok
จิ้งจก

Girobank
Under vores tur i Thailand har vi været på i det sydlige og det nordøstlige Thailand.

Jeg er chokeret over så mange nye biler og motobike,der kører rundt alle steder.

Priserne på brændstof er jo egentlige ret høje her.

Mange stder er vejene i meget dårlig stand, og spurgte derfor flere thailændere,hvorfor reparer man ikke vejene, svar det har det offentlige ikke råd til!

Korruptionen høer man rystende historier om, bare ved at køre rundt i området og få at vide at i det store flotte hus bor borgmesterne eller en politimand, og der holder jo også et par nye biler i garagen!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

hugoboerge
Girobank skrev:

Under vores tur i Thailand har vi været på i det sydlige og det nordøstlige Thailand.

Jeg er chokeret over så mange nye biler og motobike,der kører rundt alle steder.

Priserne på brændstof er jo egentlige ret høje her.

Mange stder er vejene i meget dårlig stand, og spurgte derfor flere thailændere,hvorfor reparer man ikke vejene, svar det har det offentlige ikke råd til!

Korruptionen høer man rystende historier om, bare ved at køre rundt i området og få at vide at i det store flotte hus bor borgmesterne eller en politimand, og der holder jo også et par nye biler i garagen!

Og alle de nye biler er et resultat af den elendige regerings popularitets politik hvor man giver en THB 100,000.- afgiftslettelse for nye bilejere. Det medfoerer at trafikken i Bangkok er blevet betydeligt vaerre og at en masse nybegyndere er kommet ud i trafikken saa ulykkesprocenten er gaaet op.

Det bliver spaendende at se naar de nye bilejere finder ud af at der skal betales af paa laanene men hovsa her har regeringen ogsaa en popularitets politik hvor man vil hjaelpe fallitte bilejere. Saa jo det gaar godt og hvem betaler gildet ? Jeg er een af dem.

O

Anonym Bruger
Ja, jeg bliver også stadigvæk overrasket over hvor store biler og huse de efterhånden bor i, priserne samt hvor hurtigt det går lige nu...

..selv ude i landsbyerne bygger almindelige thai familier huse af typer der før hen kun var forbeholdt damer med udenlandske ægtefæller...desuden er der flere og flere der har spritnye pick-up trucks..

Desuden nævner "Stickman" gang på gang den mangel på "kvalificeret" arbejdskraft der hersker i barmiljøet....det er ikke længere en nødvendighed for pigerne at prostituere sig selv..

svaret findes bl.a. i bankerne...der bliver nemlig lånt historisk mange penge i Thailand..bankerne tager pant i bygninger, marker osv..derudover er leveomkostningerne fortsat lave, som betyder at det meste af folks indkomst derfor går til at betale af på banklån..

og mht. biler, så lavede Yingluck og Co. en ordning (kan ikke huske udløbsdatoen) som betød at førstegangskøbere der købte nye biler fik kæmpe rabat (100.000 THB?), dette for at sætte gang i bilsalget efter oversvømmelserne..og selvom der bliver solgt over 1000 nye biler i Bangkok HVER DAG, så er der i mange år ikke bygget nye/flere veje...derfor den stigende traffik kaos..

men der bliver også købt kontant...Thailands middelklasse er virkelig på vej frem...veluddannet mennesker med job der giver pæne lønninger og lav skat...en del af denne store middelklasse har nettolønninger der ligner vores i Danmark...

Det private erhvervsliv er også virkelig noget der blomstre i dagens Thailand...små og mellemstore virksomheder samt små familiedrevet forretninger giver gode penge efterhånden..en stor del af disse virksomheder giver beløber der klatr overgår danske lønninger..

....
Redigeret af Anonym Bruger d. 12/03-2013 14:40

Anonym Bruger
Ang biler er jeg meget enige med de 2 andre, at det er pga den lov at der blev givet OP til 100.000 baht i rabat..

Og planen var at det KUN var til Førstegangskøbere, MEN nu er det jo Thailand det her, så det fandt de åbenbart en vej udenom, kender flere i min vennekreds der skifte den gammel bil ud med en ny, og de fik fra 85.000 til 100.000 baht i rabat...Thailand er vel mulighederne land ??

Korruptionen kan vil ikke undgås her nede, kan det ?

Jeg synes nu det mere man (jeg) lære om hvordan flere tinge hænge sammen i Thailand, jo bedre forstå jeg hvorfor det ske, og i hvor stor en grad....

Anonym Bruger
Der er fordi den regel er nem at omgås....fx. er der mange der sælger deres brugte bil, hvorefter de køber en spritny i fx. søsterens navn og inkassere derfor de 100.000 baht...

chaingmai
ifølge en af mine venner, så er kæmperabatten fordelt med 20.000 tbt. om året i 5 år..................LOL LOL

Anonym Bruger
chaingmai skrev:

ifølge en af mine venner, så er kæmperabatten fordelt med 20.000 tbt. om året i 5 år..................LOL LOL

min regnemaskine får det stadig til 100.000 thb Hmmmmmm

Boes
Brugtbilsforhandlerne her I Krabi bugner af spritnye biler, mange stadig på røde plader. Jeg undrer hvordan det fungerer, når Somchai ude fra bushen pludselig indser at han har sgu ikke til det naste afdrag og de så kommer og tager bilen fra ham. Jeg har på et tidspunkt last at subventionen op til 100,000 THB først udbetales i slutenden, dvs når Somchai har betalt sin procentdel.
Det er maximalt bondefangeri af den siddende regering, hvis de ikke også går ind og dakker hans restgald med hjalp af skatte betalernes penge ( skat betaler kun 9 % af os der lever og arbejder I Thailand)
Somchai fik ogsa et kreditkort af den røde regering, som han stolt prasenterer oppe i Esaan - man har bare ikke fortalt ham at pengene skal betales tilbage ( dog med en subventioneret rente)
Alt I alt satter regeringens tiltag et kortvarigt snurr pa hjulene , men bankerne er de store vindere og de som valgte den siddende regering er de store tabere . Den kloge har altid narret den mindre kloge, I dette tilfalde exil Thoxin. Jeg kender adskillige risbonder I Esaan, som har mattet overlade deres jord gennem generationer til bankerne pgr af disse markvardige valgl'fter, og pga at de hverken kunne lase eller skrive, men blindt stolede på de der fine mennesker med jakke, hvid skjorte og slips i bankerne , Landoffice, OrBorTor og ikke mindst Phu Yai Baan

Fortsat god aften derude, Det var stille i baren i aften så jeg kunne deltage lidt på forummet.
Albert Einstein

Anonym Bruger
jeps, ang. forhandlere, så læg i øvrigt mærke til hvor mange luksus biler der er begyndt at køre i Thailand og hvor mange forhandlere af disse der også popper op...

Anyway, der er mange der kommer i klemme, men så længe de har deres marker/grunde, så har de også en årlig indkomst til at betale af på gælden (modsat krisen i USA/EU hvor folk ikke har penge til at betale den gæld de har bygget op)...og stor bil det skal ALLE have nu om dage...først og fremmest er det praktisk, men det er også 'fagre nye verden' for mange af dem..bil er det ultimative statussymbol i dagens Thailand..og mange med thaikærester/koner vil måske have hørt som noget af det første om "vi" ikke skulle købes en bil?

Personligt synes jeg også at regeringen har lavet en fejl her, Thailand og befolkningen har ikke brug for så mange biler..byfolket kunne let komme rundt før og landbefolkningen bor tæt på deres arbejdsplads....det lugter langt væk af lobbyisme og penge under bordet....man lokker befolkningen til at sætte sig i gæld og købe biler for penge de ikke rigtig har, til ting de ikke har brug for...kun for at hjælpe udenlandske producenter således at de ikke flytter produktionen og arbejdspladser til andre lande..samtidig sikre man at de thailandske arbejdere har noget at lave på fabrikkerne..

Omvendt kan man sige at lige præcis disse regler måske har begrænset betydning...selv uden dem går Thailand amok i bil salg...af samme grunde bliver Thailand kaldt Sydøstasien's Detroit.

Og det er ikke kun i biler at Thailand går amok i disse tider....condo's, huse, business osv...alt er der knald på for tiden..og det er netop pga. denne lyst til at købe og investere at tingene går godt for Thailand...det er faktisk fuldstændig modsat Europa..

og ja, bankerne er vinderne...
Redigeret af Anonym Bruger d. 12/03-2013 20:23

Conrad
Til Girobank i #9

Mener du virkelig at braendstof priserne er ret hoeje her i Thailand?

ca. DKK 5,90 for diesel og ca. DKK 8,20 for bensin er da vist noget billigere end i Danmark. Sidst jeg var der kostede braendstoffet, da noget mere.

Iflg. FDM koster 92 bensin pt. ca kr. 12,- og diesel kr. 10,50

Conrad

Kim Ludvigsen
Pris er ikke bare pris. De knap 13 kroner en dansker betaler for en liter benzin er meget mindre end de godt 6 kroner en thai betaler.

Det tager en gennemsnitsdansker godt 5½ minut at tjene til en liter benzin (når skatten er betalt). En thai, der tjener 300 baht om dagen, skal arbejde i en times tid for at få råd til en liter benzin.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Girobank
Hej Conrad

ja det mener jeg virkelig set i forhold til deres dagsløn, se også Kims svar.

(husk iøvrigt også fdrag og forsikring på bilen,samt vedligeholdelse)

Da jeg fortalte, at jeg betaler omkring 10000 B for en optankning på min varevogn, blev de ganske forskrækket. Ja den er med en stor 200 liters tank.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

Spring til debat: