Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Gift og arv
|
|
| sony |
Lagt på d. 11/02-2012 11:05
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Hejsa Har lige et spørgsmål. Hvis nu man bor i dk og damen bor i thailand, hvordan ligger det så med at arve hvis nu man dør? Arver hun så automatisk alt det man ejer eller hvad? Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/02-2012 11:29
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Hvad med at faa lavet et testamente der er gyldigt baade i Danmark og i Thailand ? |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 11/02-2012 11:44
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
sony skrev: Hejsa Har lige et spørgsmål. Hvis nu man bor i dk og damen bor i thailand, hvordan ligger det så med at arve hvis nu man dør? Arver hun så automatisk alt det man ejer eller hvad? Har du børn? Er I gift - juridisk set - og er det registreret i Danmark? NB: Jeg tror godt du kan stryge hvis og erstatte det med når. ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/02-2012 12:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Dit spørgsmål kan nemt svares på, idet det følger arveloven. Men det svære er, at man skal kende dine personlige forhold, herunder børn, evt. særeje (og specielt hvilken særejeform I har tinglyst), samt testamente. For de tinglyste dokumenters vedkomne skal dødsboet vurdere, om de er juridisk bindende i alle punkter. En tinglysning er kun en sikringsakt, dvs. den sikrede ret kan godt være helt eller delvis ugyldig Og for det ikke skal være løgn, skal man også vide noget om du f.eks. er umyndiggjort, er under konkurs og mange andrepersonlige forhold. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 11/02-2012 12:40
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Jeg går ud fra at du mener i Thailand, når du skriver : Arver hun så automatisk alt det man ejer eller hvad? Og i mellemtiden kan du læse lidt her: http://www.bangko...iland.html http://www.tillek...igners.pdf http://www.isaanl...anning.pdf INTESTATE. http://www.isaanl...e-law.html Og meget mere hvis du søger under: inheritance under thai law . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 12/02-2012 01:11
|
|
Interessante links.. De har bare intet med spørgsmålet at gøre ![]() Sony oplyste jo, at han bor i DK. En evt. arvs fordeling sker således i henhold til dansk lovgivning, såfremt han har domicil i DK på tidspunktet for dødsfaldet. Sker dødsfaldet i Thailand, skal der foretages en vurdering om "tilknytning". Jf. globalprincippet vil alle formuegoder, også de som befinder sig i udlandet skulle behandles i dødsboet. Det er her der kan opstå stridigheder hvis det pågældne land ikke respekterer dette globalprincip. Udover det jeg har skrevet her, vil de forhold jeg kort, men ikke udtømmende, beskrev i i #4 også skulle inddrages. |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 12/02-2012 07:40
|
Jeg takker mange gange for svarene. Men det var sådan set bare for at være nysgerrig jeg spurgte. Men jeg kan regne ud, det vil ikke hjælpe at jeg gifter mig, så må jeg hellere lade være med det. Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 12/02-2012 09:39
|
|
sony skrev: Jeg takker mange gange for svarene. Men det var sådan set bare for at være nysgerrig jeg spurgte. Men jeg kan regne ud, det vil ikke hjælpe at jeg gifter mig, så må jeg hellere lade være med det. Gift?! Er det ikke noget man tager? Spøg til side. Hvis der er noget at arve, og du ønsker at tilgodese en i Thailand, så kan du i hvert fald som tidligere nævnt få oprettet et testamente, hvor du tilgodeser personen. Jeg mener det er 25% eller 33% af den samlede arv, som man kan disponene over i testamentet. Hvis du har lidt i form af mursten eller €-£-$, så kan det være et betydeligt tilskud for mange i Thailand. Som at få brev fra advokaten til den afdøde onkel i Amerika.... NB: Man skal bare huske at oprette det inden man står og banker på hos Peter. ![]() |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 12/02-2012 09:44
|
Hæ hæ ja men lige nu står jeg heldigvis ikke at skulle hilse på Peter, men har desværre nogle der gerne vil have penge af mig. Kunne forestille mig de får dem, hvis jeg ikke selv gør noget til den tid hvor jeg skal hilse på Peter.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 12/02-2012 09:52
|
|
sony skrev: Hæ hæ ja men lige nu står jeg heldigvis ikke at skulle hilse på Peter, men har desværre nogle der gerne vil have penge af mig. Kunne forestille mig de får dem, hvis jeg ikke selv gør noget til den tid hvor jeg skal hilse på Peter. Hvad med årskortet til Frems kampe? ![]() |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 12/02-2012 09:55
|
Nope du de går bare konkurs igen igen så det går ikke
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
|
|
|
| SteenJ |
Lagt på d. 12/02-2012 12:32
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 743 |
hugoboerge skrev: Hvad med at faa lavet et testamente der er gyldigt baade i Danmark og i Thailand ? Det var ikke det, der blev spurgt om. ![]() |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 13/02-2012 08:51
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
sony skrev: Hæ hæ ja men lige nu står jeg heldigvis ikke at skulle hilse på Peter, men har desværre nogle der gerne vil have penge af mig. Kunne forestille mig de får dem, hvis jeg ikke selv gør noget til den tid hvor jeg skal hilse på Peter. Er man gift og eventuelt har forskellige forsikringer eller pensions udbetalinger, som falder når man en gang dør kan man i Danmark registrere en kone/børn som begunstig (arving). Dette betyder at eventulle arv går uden om dødsboet. En del forsikringer med mere har dette som en automatik for en kone/børn. Jeg tror man også kan registrere andre som man ønsker at begunstige, men er ikke helt sikker, da jeg ikke har haft brug for denne viden. At noget går uden om dødsboet betyder at andre ikke kan komme efter arven. Eventuel skat af arven komme man jo nok ikke udenom at betale. Jeg har selv fået min kone og børn registret med både deres danske CPR nr. og deres Thailandske ID og adresse. Så bør de altid kunne findes, skulle der ske noget i utide. (jeg vil gerne bruge den sidste Bath den sidste dag) . Med venlig hilsen Karsten |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 13/02-2012 09:23
|
SteenJ skrev: hugoboerge skrev: Hvad med at faa lavet et testamente der er gyldigt baade i Danmark og i Thailand ? Det var ikke det, der blev spurgt om. ![]() Jeg svarer paa spoergsmaalet saa hvis vedkommende faar lavet sit testamente saa ved han da hvad der sker for det har han selv bestemt. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 13/02-2012 09:51
|
|
karstenf og Hugo Jeg tror I har fået reglerne lidt galt i halsen der.. Der er ikke noget, der går "udenom" dødsboet, men arvelader (den der dør) har forskellige muligheder indenfor sin friarvs ramme. Og med testamente, kan man indskrænke arven, så arvingerne, kun får en fjerdedel Man kan begrænse tvangsarven til børn, børnebørn osv., så de højest får 1 mio. kr. pr. barn. Ægtefællens tvangsarv kan ikke båndlægges. Tvangsarvsdelen blev ændret med den nye arvelov, så ægtefæller arver en større del end før. Man skal også være opmærksom på, at har man særeje kan det påvirke muligheden for at længstlevendes mulighed for at sidde i uskiftet bo. Redigeret af sudsakhon d. 13/02-2012 09:59 |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 14/02-2012 09:30
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
@sudsakhon har du ret, så har PFA ikke forstået reglerne, men man skal lære så længe man lever. Der er mange regler på disse områder, så det er altid en god ide at være sikker på hvad spørgsmålet er, og være sikke på at den der modtager svaret er enig i spørgsmålet og forstår svaret. Er man i tvivl, så spørg ens forsikrings eller pension selskab. Er man ikke gift eller har andre økonomiske grunde er jeg enig i at der skal oprettes er testamente. Problemet kommer naturlig vis når bo skal fordeles og der er flere lande involveret. Hvem har myndigheden, hvordan fortolkes det skrevet ord osv. Man kan sige at det er ikke en problem, man der er jo en grund til at man gerne vil have alt dette på plads. Det gå jo også to veje, så... Med venlig hilsen Karsten Med venlig hilsen Karsten |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 14/02-2012 09:56
|
karstenf skrev: [quote]sudsakhon skrev: karstenf og Hugo Jeg tror I har fået reglerne lidt galt i halsen der.. @sudsakhon har du ret, så har PFA ikke forstået reglerne, men man skal lære så længe man lever. Der er mange regler på disse områder, så det er altid en god ide at være sikker på hvad spørgsmålet er, og være sikke på at den der modtager svaret er enig i spørgsmålet og forstår svaret. Er man i tvivl, så spørg ens forsikrings eller pension selskab. Er man ikke gift eller har andre økonomiske grunde er jeg enig i at der skal oprettes er testamente. Problemet kommer naturlig vis når bo skal fordeles og der er flere lande involveret. Hvem har myndigheden, hvordan fortolkes det skrevet ord osv. Man kan sige at det er ikke en problem, man der er jo en grund til at man gerne vil have alt dette på plads. Det gå jo også to veje, så... Med venlig hilsen Karsten /quote] Selvfoelgelig kender PFA reglerne. Der er noget der hedder begunstigelseserklaering og der er en vejledning paa 4 sider fra PFA. Man skal dog vaere lidt af en jurist for at forstaa vejledningen, saa maaske har Sudsakhon ret. |
|
|
|
|
Lagt på d. 14/02-2012 10:33
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror ikke, at sony er gift eller har børn. Og hvis det er tilfældet, så kan han jo i et testamente bestemme uden begrænsninger, hvem der skal arve, da han i så fald ikke har nogle tvangsarvinger. Hvis han ikke skriver testamente (og ikke er gift med damen i Thailand), så får hun intet. Sådan forstår jeg reglerne. |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 14/02-2012 10:49
|
hn skrev: Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror ikke, at sony er gift eller har børn. Og hvis det er tilfældet, så kan han jo i et testamente bestemme uden begrænsninger, hvem der skal arve, da han i så fald ikke har nogle tvangsarvinger. Hvis han ikke skriver testamente (og ikke er gift med damen i Thailand), så får hun intet. Sådan forstår jeg reglerne. Jeps hn det var det jeg mente, men hvis man giftede sig, ville hun så ikke være arving, men igen det kun for nysgerrighedens skyld jeg spurgte. Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 14/02-2012 12:35
|
|
Jeg finder skam heller ikke nogen anledning til at antage at PFA ikke videregiver korrekte regler. ![]() Uden at gå nærmere ind i det hele, kan mit svar læses som at ("man" ) nok har forstået de regler forkert. Man kan naturligvis begunstige en efterladt (med hensyn til forsikring og pensioner, men ikke formue, det kræver testamente), men der er ikke noget arvelader kan lade "gå udenom" dødsbosbehandlingen. Det er så underordnet om man er gift eller ej. Er man i tvivl, så spørg ens forsikrings eller pension selskab. Er meget enig. Er man det mindste i tvivl om noget, så søg professionel hjælp. jeg kender ikke Sony's personlige forhold, derfor skrev jeg, at det skal man vide for en detaljeret gennemgang af de regler, der knytter sig til hans livssituation. Det var jo et ret åbent spørgsmål, og jeg mener at lige netop arv er et meget vigtigt emne for os alle her.. HN: Du har forstået det rigtigt. Og jeg kan kun opfordre til at skrive testamente, da man så i alle tilfælde har mere kontrol over hvor ens kæmpe formue ender. Iøvrigt, har man (ugift og barnløs) ikke oprettet testamente, vil arven fordeles efter arvelovens almindelige regler til slægtninge. Startende med forældre og videre ned til søskende osv. Fætre og kusiner arver ikke, men onkler/tanter kan i visse tilfælde Lige en vigtig slutbemærkning, hvis man ""bare" er i forhold og man i sin begunstigelse skriver (gøres ved påtegning) at udbetalingen skal tilfalde den "nærmeste pårørende", så får partneren intet.. Hun skal indskrives med navns nævnelse, ellers går summen videre til en anden arveklasse. PS: men hvis man giftede sig, ville hun så ikke være arving Jo, og fordelingen følger så det jeg beskrev tidligere. Redigeret af sudsakhon d. 14/02-2012 12:43 |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.