Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk 1 og Dansk 2
L
Nogen der kan forklare mig forskellen på undervisning dansk 1 og dansk 2 og om disse giver forskellige rettigheder ?

Jeg forstår det som at Dansk 1 er nemmere og har 5 moduler og Dansk 2 noget sværere og med 6 moduler.

Min kone er lige startet op igen på Dansk 2 modul 2 efter overstået barsel.

Sværhedsgraden og grammatikken synes jeg er langt over hendes niveau og de vil have hende til test om kun 4 uger.

Det er sgu ikke sjovt at få en trist kone hjem fra undervisning.
Det burde jo være "sjovt" eller i det mindste motiverende at gå i sprog skolen.

Jeg overvejer om ikke hun burde flyttes til det lavere niveau på Dansk 1.

DKPete
Du kan ikke søge permanent ophold med dansk 1. Dansk 1 er mest baseret på tale - hvor 2 er både skrift og tale. Min kone er lige blevet rykket ned fra 2 til 1 efter eget valg - hold op det har hjulpet på hendes humør... og tale - måske er læreren bedre på 1 - hovedsagen for mig er at hun nu er glad for at gå i skole

L
DKPete skrev:
Du kan ikke søge permanent ophold med dansk 1. Dansk 1 er mest baseret på tale - hvor 2 er både skrift og tale. Min kone er lige blevet rykket ned fra 2 til 1 efter eget valg - hold op det har hjulpet på hendes humør... og tale - måske er læreren bedre på 1 - hovedsagen for mig er at hun nu er glad for at gå i skole

Det er præcis det jeg søger: EN GLAD KONE.
Jeg tror alligevel vi kan skyde en hvid pind efter permanent ophold med de regler.

Og for mig/os er det ikke vigtigt om kan skrive korrekt dansk, men blot at hun kan tale og forstå.

DKPete: Hvilket modul er din kone på og hvor går hun i skole ?

DKPete
he he - jeg har det på samme måde som dig - bare hun er glad så f... den permanente opholdstilladelse :-)
Hun gå på skole i Vejle Dansk 1 - tror det er niveau 2 eller 3 - kan ikke lige huske det (sidder på arbejde) Før ferien var hun på 2.2 og var meget ked af at hun ikke syntes at hun kunne følge med. Jeg prøvede længe at motivere hende - men hun fandt så selv ud af, sammen med læreren, at hun skulle prøve med 1 istedet. Til december har hun gået der 1 år

L
DKPete skrev:
he he - jeg har det på samme måde som dig - bare hun er glad så f... den permanente opholdstilladelse :-)
Hun gå på skole i Vejle Dansk 1 - tror det er niveau 2 eller 3 - kan ikke lige huske det (sidder på arbejde) Før ferien var hun på 2.2 og var meget ked af at hun ikke syntes at hun kunne følge med. Jeg prøvede længe at motivere hende - men hun fandt så selv ud af, sammen med læreren, at hun skulle prøve med 1 istedet. Til december har hun gået der 1 år

Lyder som "same story" og ca samme i niveau.
Min kone startede for et år siden og klarede dansk 2 modul 1, men gik så på barsel i december og er lige startet igen for et par uger siden.

Jeg/vi er sgu ligeglad med om hun kan skrive korrekt grammatisk dansk.
Hvis bare hun kan tale og forstå ville vi være glade.

Vil nødigt miste thai-smilet derhjemme.

L
Jeg glemte et enkelt spørgsmål:
Har det nogen betydning for tilbagebetalingen af den garanti på 60,000 kr man har stillet ?

keniko
Min kone har også gået i skole 1 år nu. Hun skal til prøve i dansk 2.4 her til december og er meget glad for det.

Det betyder også meget, at der bliver snakket dansk i hjemmet, og ikke engelsk eller thai. Vi har siden jul bestræbt os på kun at snakke dansk her i hjemmet. Desuden har vi mange danske venner som min kone taler med, og det er på dansk. Desuden gør vi meget ud af læsning og lektier. Det er for os alfa omega at hun lærer det danske sprog hurtigt. Det er selvfølgelig trist med en dårlig lærer! Men det er meget vigtigt at man sætter sig ned og hjælper sin kone med lektier HVER DAG, og man i hjemmet snakker dansk.

Efter Dansk 2.2 kan man få halveret sit depositum.

Mvh

K.
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.

L
keniko skrev:

Mvh

K.

Er du sikker på det ???
Jeg mente først at det var efter bestået dansk prøve...altså 2.6.

Jeg tror bestemt du er galt på den - læs her:

http://www.nyidan...kerhed.htm

Der står klart og tydeligt:
"Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle har bestået sin afsluttende danskprøve."

Men hvad med dansk1... og tilbagebetalingen ?
Redigeret af L d. 19/08-2011 12:54

basse50
Det er korrekt. Efter dansk 2 mondul 6, kan man få det halve tilbage. Har selv lige fået. God weekend

rinpoche
keniko skrev:

Det betyder også meget, at der bliver snakket dansk i hjemmet, og ikke engelsk eller thai.

K.

Det er så sandt som det er sagt, Keniko.
Og da ikke mindst her i 2011, hvor opholdstilladelsen kædes sammen med danskkundskaber.

Jeg kender flere der har gjort deres koner den bjørnetjeneste af misforstået venlighed - eller hvad man nu skal betegne det som - har talt thai med deres koner de første par år.
Det er ikke særligt konstruktivt på sigt for indlæringen af dansk.

Ud på det dybe vand med det samme, og svøm eller synk Wink

Mvh
rinpoche.

L
rinpoche skrev:
keniko skrev:

Det betyder også meget, at der bliver snakket dansk i hjemmet, og ikke engelsk eller thai.

K.

Og da ikke mindst her i 2011, hvor opholdstilladelsen kædes sammen med danskkundskaber.

Jeg kender flere der har gjort deres koner den bjørnetjeneste af misforstået venlighed - eller hvad man nu skal betegne det som - har talt thai med deres koner de første par år.
Det er ikke særligt konstruktivt på sigt for indlæringen af dansk.

Ud på det dybe vand med det samme, og svøm eller synk Wink

Mvh
rinpoche.

ja ja det lyder jo meget godt, men man skal også have hverdagen til at fungere og kunne tale sammen
og når man har talt engelsk sammen i 3-4 år, så slår man jo ikke bare lige over i dansk.

jeg vil tro at vi snakker 80-90 % engelsk men med en del danske navneord puttet ind i sætningerne.
og så må man jo putte flere og flere ord ind undervejs.

DKPete
Vi taler dansk omkring alle daglige ting - det er kun når der specielle ting der skal forklares at vi slår over i engelsk.
Når vi er bland danske venner tales der 99,8% dansk - men når der er thai besøg...ja så kører den derudaf på thai :-(

Lung Yao
L skrev:
rinpoche skrev:
keniko skrev:
Det betyder også meget, at der bliver snakket dansk i hjemmet, og ikke engelsk eller thai. K.

Jeg kender flere der har gjort deres koner den bjørnetjeneste af misforstået venlighed - eller hvad man nu skal betegne det som - har talt thai med deres koner de første par år. Det er ikke særligt konstruktivt på sigt for indlæringen af dansk.
Ud på det dybe vand med det samme, og svøm eller synk Wink Mvh rinpoche.

ja ja det lyder jo meget godt, men man skal også have hverdagen til at fungere og kunne tale sammen
og når man har talt engelsk sammen i 3-4 år, så slår man jo ikke bare lige over i dansk.
jeg vil tro at vi snakker 80-90 % engelsk men med en del danske navneord puttet ind i sætningerne.
og så må man jo putte flere og flere ord ind undervejs
.

Og det er netop det som Rinpoche advarede imod. Han nænvte "misforstået venlighed", men af egne erfaringer ved jeg at det ofte bunder i mandens "dovnskab" grundet manglende tålmodighed. Jeg kender flere Thai kvinder som efter 15-18 år i DK , stadigt i dag taler som du beskrev men bare i omvendt rækkefølge : 60-70% dansk med en del "engrish" ord puttet ind i sætningerne. Og de ville aldrig blive god til dansk, noget som kunne/ville give bagslag både i relation til fx. jobansøgninger og værst i forhold til evt. børnenes skolegang.
Prøv at gøre både dine kone og dig selv en store tjeneste ved at "skære ned" på jeres brug af engelsk, det er ikke nemt når man har kørt på den "rille" i mange år, MEN det kan lad sig gøre.

P.S. fodnote: Pas på men hvad du skriver ellers kommer der en "vis herre" med spanskrøret for han siger at :<< det er papagøjer som SNAKKER , mennesker TALER >>Tuttelu Tralla Rolll
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Wittaya
Grin
Med venlig hilsen Wittaya.

Lung Yao
basse50 skrev:
Det er korrekt. Efter dansk 2 mondul 6, kan man få det halve tilbage. Har selv lige fået. God weekend

NU, hvor I har bragt emnet "nedsættelsen af halvdelen af sikkerhedsstillelsen", HVORDAN ligger det m.h.t. kommunens betaling under skolegangen når/hvis en kursist forlænger sit studium ved at gå et år om?
Var det ikke noget om det skulle "overståes" på en given tidsperiode ellers smækker de kassen og man skal så derefter selv betale for undervisning ?.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

DKPete
Iflg Vejle Job Center - er det 3 år betalt - herefter egen betaling - kun i meget ekstreme tilfælde kan der forlænges (alvorlig sygdom o.lign) hvis man ikke har bestået - er det bare ærgerligt.......

Hilux
L skrev:
keniko skrev:

Mvh

K.

Er du sikker på det ???
Jeg mente først at det var efter bestået dansk prøve...altså 2.6.

Jeg tror bestemt du er galt på den - læs her:

http://www.nyidan...kerhed.htm

Der står klart og tydeligt:
"Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle har bestået sin afsluttende danskprøve."

Men hvad med dansk1... og tilbagebetalingen ?

Hvis din kone går på Dansk 1, så er den afsluttende danskprøve det sidste modul på Dansk 1. Det samme gælder for Dansk 3.
Jeg kender et eksempel på at der er blevet skiftet fra Dansk 2 til 1 efter 2 år - hvorefter Dansk 1 prøven blev bestået og halvdelen af garantistillelsen returneret. Efterfølger har parret selv betalt de tre sidste modulgebyrer (3 x kr. 500) for at bestå Dansk 2 så der kunne ansøges om permanent opholdstilladelse.

Hilux

L
DKPete skrev:
Iflg Vejle Job Center - er det 3 år betalt - herefter egen betaling - kun i meget ekstreme tilfælde kan der forlænges (alvorlig sygdom o.lign) hvis man ikke har bestået - er det bare ærgerligt.......

Yep, det er 3 år betalt/gratis undervisning.
Min kone har dog fået forlænget perioden med den tid hun har været på barsel.

phom
Som andre skriver, så vil det virkelig værre en bjørnetjeneste af dimissioner, hvis man kun går efter dansk 1, dansk 3 må altid værre målet, som minimum bør man tage dansk 2, da den giver halvdelen af garantien tilbage, ligesom den også åbner op for at man kan komme ind på kortere uddannelser som fx sosu, sidst jeg hørte noget om danskkrav var kravet dog lige strammet op til dansk 3 for den uddannelse. Hvor man på grunduddannelsen kan få SU. Og sidenhen løn.

Dansk 1 er generelt for analfabeter, som måske godt kan deres eget alfabet og kan læse og skrive deres eget sprog, men som aldrig har lært abc, og dermed ikke kan læse simpelt engelsk.

En ide vil værre satse 2-3 år på dansk 2, komme ud og arbejde lidt, og dansk 3 vil derefter værre nemt at fuldføre. Ved dansk 1 vil jobmulighederne værre meget ringe.

styx32
Jeg vil ikke give dig ret i at jobmuligerne er ringe.

Min kone tjener vel omkring 350.000 kr ved at gøre rent og jeg synes det er ret pænt nu hvor man tænker på at hun kom til Danmark for 2 år siden.

hun går på Dansk 1 og er rigtig glad for det hun havde rigtig svært ved at huske de danske ord så det er nok det bedste jeg har gjort for hende.

Med de nye opholdsregler er det næsten umuligt at opnå perm opholdstilladelse så de 1700 kr hvert andet år er godt givet ud.

phom skrev:
Som andre skriver, så vil det virkelig værre en bjørnetjeneste af dimissioner, hvis man kun går efter dansk 1, dansk 3 må altid værre målet, som minimum bør man tage dansk 2, da den giver halvdelen af garantien tilbage, ligesom den også åbner op for at man kan komme ind på kortere uddannelser som fx sosu, sidst jeg hørte noget om danskkrav var kravet dog lige strammet op til dansk 3 for den uddannelse. Hvor man på grunduddannelsen kan få SU. Og sidenhen løn.

Dansk 1 er generelt for analfabeter, som måske godt kan deres eget alfabet og kan læse og skrive deres eget sprog, men som aldrig har lært abc, og dermed ikke kan læse simpelt engelsk.

En ide vil værre satse 2-3 år på dansk 2, komme ud og arbejde lidt, og dansk 3 vil derefter værre nemt at fuldføre. Ved dansk 1 vil jobmulighederne værre meget ringe.

Spring til debat: