Se indlæg
 Udskriv debat
Jeg vil lære thai!! :-)
Katja
Hej Allesammen.
Jeg er en ung pige på 20 år, som så gerne vil lære thai... Men hvilke steder vil i anbefale?
Jeg snakker flydende Isan/Lao, da min mor er fra udon thani, kan snakke lidt thai, men vil gerne lære det 100 %.
Jeg bor i storkøbenhavn.
Hvor kan jeg finde et sted, til ikke alt for dyre priser?

Mvh Katja :-)

John
Hej Katja
Kontakt Morten Due her fra siden.
Han underviser hver søndag i Nørregade, København.

Du kan sende ham en PB. eller finde hans email adresse her:
http://dansk-thai...ookup=1282
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Katja
Tusind tak! Smile

rinpoche
Jeg har aldrig mødt nogle på din alder, der er i stand til at tale Lao/Isan uden at kunne thai samtidig hermed. Smile

Min kone er snart 40 år, født og opvokset i Isan.
Ingen kan høre hvor hun kommer fra, når hun taler central thai.

Robert Kronberg
Respekt for det, men der er forskel på Lao og Isaan, som du sætter en skråstreg imellem.

Min kone kan tale alle tre sprog/dialekter, og selv en sprogklovn som mig kan tydeligt høre forskel mellem Thai, Isaan og Lao.

Min kone er laot, og derved ikke fra Isaan.

Muligvis kalder folk i Isaan det for Lao, men det er ikke Lao.

Men jo, jeg har før hørt om Thaiere eller danskere, der kun kan tale Isaan og ikke Thai, så det tror jeg på.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Wittaya
Min kone er fra Bkk. og taler central Thai, men taler ogsaa Isaan, jeg undres over at det skulle vaere saa svaert at hvis man taler Isaan og saa slaa over i central Thai.....Det burde vaere ganske simpelt og ikke kraeve en skolegang, men okay, nu ved jeg selvfoelgelig ikke hvor " tung " du er sprogmaessigt, lyder bare lidt underligt.

Haaber da at du laere det, good luck !
Med venlig hilsen Wittaya.

carstenj
undervisningen i thailandske skoler foregår kun på thai, så det er da lidt mærkeligt at hun ikke kan tale thai, måske hun glemte gå i skole selvom der er undervisnings pligt i thailand.

paulsenp
Hvorfor disse negative kommentarer?

Katja fortæller, at hendes mor er fra Udon Thani, men mon ikke hun selv er født i Danmark, og at moderen hjemme stort set kun har talt Isaan?

Men uanset årsagen, taler Katja åbenbart kun lidt Central Thai, og det er da prisværdigt, at hun gerne vil lære det.
Peter

buster40
Jeg bor i issan området og de gamle her oppe som ikke ser tv eller har levet
uden for issan som freks. Bangkok kan heller ikke tale central thai eller også kun meget lidt som min svigermor så det syntes jeg ikke der er noget mærkeligt i nu
når pigen her nu bor i Danmark og heller ikke er vand til at høre central thai.

jeg tager sku hatten af for at hun vil gøre arbejdet for mestre begge dele,
tommel op her fra, og bare klø på.
Venlig hilsen
Boonta

Kan læse på nogle af indlæggene at der er nogen der ikke kender så forfærdelig meget til undervisnigssystemet i Thailand.

Katja's mor kan vel være omkring de 40, måske yngre, måske ældre, den gang gik man i skole måske 4 år, højst 7, og man talte i Isaan kun den lokale dialekt. Det kender jeg jo fra min egen familie, så jeg har da måttet "lære" både thai/lao/isaan dialekt.

Den dag i dag, selv med "undervisningspligt" er der landbyskoler hvor børnene stadig dropper ud allerede efter 4. år. Ja det er sku ikke bedre her i Pattaya, hvor forældrene lader deres børn komme med ud og tjene penge i stedet for lærdom. Jeg tror ufatteligt mange i den såkaldt civiliserede verden har svært ved at forstå hvad virkelig fattigdom er! Og de fattige forstår omvendt ikke det nødvendige for lærdom for at komme ud af trædemøllen. Det er og bliver penge der styrer verden.

Så godt gået Katja, den største respekt herfra

Skeptikeren

rinpoche skrev:
Jeg har aldrig mødt nogle på din alder, der er i stand til at tale Lao/Isan uden at kunne thai samtidig hermed. Smile

Min kone er snart 40 år, født og opvokset i Isan.
Ingen kan høre hvor hun kommer fra, når hun taler central thai.

Og ?
Jeg føler trang til at bruge en kliché, som et kendt medlem af DTW bruger:

Du har sikkert hørt det før: You talk too much !

paulsenp skrev:
Hvorfor disse negative kommentarer?

Katja fortæller, at hendes mor er fra Udon Thani, men mon ikke hun selv er født i Danmark, og at moderen hjemme stort set kun har talt Isaan?

Men uanset årsagen, taler Katja åbenbart kun lidt Central Thai, og det er da prisværdigt, at hun gerne vil lære det.

Jeg er helt enig med dig, paulsenp.

til Katja,
Det er flot, at du vil lære thai.
John har som den eneste indtil nu givet dig et relevant svar.Held og lykke med det.

Mvh. hn

styx32
Hej

Hvorfor ikke gå den professionelle vej i stedet for.

Jeg har selv prøvet Thaikurser i Aalborg hvor du lærer sproget en gang om ugen det er ikke nok til at man får det ind på kroppen.

se her i stedet for

http://studier.ku..._A-z/thai/

Det kræver selvfølgelig at du kan blive optaget og har de nødvendige karaktere.

Wittaya
Jeg tror da at vi alle synes at der godt Katja vil laere Bkk. Thai. men jeg mener stadi at det maa da vaere nemt at laere naar pigen taler Isaan, saa absolut intet negativt fra min side, og jo jeg kender udmaerket det Thailandske skole system, men skal vi ikke blive enige om at det trods alt er blevet bedre end da Katja's mor gik i skole eller for den sags skyld mine svigerforaeldre...56 / 62 aar.
Med venlig hilsen Wittaya.

sony
Synes da også det er flot at skulle lære thai. men dem der synes det er let, så det også let at forstå en rigtig jyde dialekt for der må en ægte københavner som mig stå afPfft
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

Anonym Bruger
Som jeg forstår det Thailandske skole system så kan man gå gratis i skole til og med 7. klasse og så er det ud og arbejde hvis man ikke har råd til at betale for skoler. Har man penge så benytter man ikke de gratis skoler da de ikke er alt for gode.

Min Kone's niece gik ud af den gratis tempel skole efter 7. klasse og så har vi betalt hendes efterfølgene uddannelse og her til næste år vil jeg mene at hun når bachelor niveau og om 3 år en master degree. Så jeg håber hun kan blive ved i skolen de 3 år endnu og så få sig et rimeligt godt job bagefter.

Men jeg forstod også tråd opretter som at hun som minimum er vokset op i Danmark og derfor kun har sin Mor's sprog som grundlag for sine Thai / Isan kundskaber. Jeg tror heller ikke at hun nødvendigvis får meget nemt ved Thai. Min kone som er fra bangkok forstår så absolut ikke hvad de taler om når folk taler isan

Kan desværre ikke hjælpe med et sted hvor du kan lære sproget. Ville faktisk gerne selv lære lidt Thai så jeg kunne følge lidt med i Thailand.

FCKdk
sony skrev:
Synes da også det er flot at skulle lære thai. men dem der synes det er let, så det også let at forstå en rigtig jyde dialekt for der må en ægte københavner som mig stå afPfft

Øhhhh...... Ægte københavner???? Hvornår bliver du det???? Valby er en forstad!!!!PfftTil hest

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

chacha
sony skrev:

Ja...når du ik engang kan forstå jysk ( rigsdansk), så kan du med garanti heller ikke engang tælle til 10 på thai hva......Eating Fast.....jeg kan fx. godt forstå kbh dialekt.....når jeg gider høre det...det er jo ikke ofte der er noget fornuftigt imellem de mange mange ord......det er mest tom bulder.....Til hest

sony
Jov da jeg kan da sagtens tælle til 999 på thai så kom ikke herPfft

Ja du har nok ret i det med kbh dialekt, bare se det indlæg fckdk kom medPfft
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

chacha
sony skrev:
Jov da jeg kan da sagtens tælle til 999 på thai så kom ikke herPfft

Ja du har nok ret i det med kbh dialekt, bare se det indlæg fckdk kom medPfft

ok, flot.....jeg har jo totalt undervurderet dig...he....ak ja, hvem der bare var så skrap som dig........Cheers

rinpoche
Robert Kronberg skrev:
Respekt for det, men der er forskel på Lao og Isaan, som du sætter en skråstreg imellem.

Min kone kan tale alle tre sprog/dialekter, og selv en sprogklovn som mig kan tydeligt høre forskel mellem Thai, Isaan og Lao.

Min kone er laot, og derved ikke fra Isaan.

Muligvis kalder folk i Isaan det for Lao, men det er ikke Lao.

Men jo, jeg har før hørt om Thaiere eller danskere, der kun kan tale Isaan og ikke Thai, så det tror jeg på.

Hilsen, Robert

kan tydeligt høre forskel mellem Thai, Isaan og Lao.

Høre forskel mellem Lao og Isaan? Du er en bedre mand end mig, Robert. Hvilket også burde mane din indledningsvise påstand om at du en sprogklovn i jorden Smile

I Isaan og for den sags skyld resten af Thaliand bliver Isaan sprogene også betegnet som Phaasaa Isaan, men som oftest Lao.

Spring til debat: