Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Helbred, sundhed, velvære og sygdom » Vaccinationer og medicin
 Udskriv debat
Dengue feber
rinpoche
Mange rejsende er ikke bekendt hermed, og det gjaldt også min kollega, der kom hjem fra Koh Chang i Trat for 3 dage siden.

Han har besøgt Koh Chang mange gange før uden problemer, men denne gang gik det altså galt.

Efter blot to dages ophold fik han feber og hovedpine. Det fortsatte i de følgende 3 dage, hvorefter han gik til den lokale læge. Han blev hurtigt diagnosticeret med Dengue Feber og tilbudt indlæggelse.
Det afslog han, specielt da han hørte at man rent faktisk ikke kan gøre ret meget udover at overvåge patienten.

Han kom så meget til hægterne, at han kunne tage hjem efter yderligere et par dage. 2 uger før planlagt.
Efter hjemkomsten fandt han ud af hvorfor sygdommen på engelsk også bliver kaldt break bone feber.
Han fik særdeles ondt i leddene og tabte sig fælt pga appetitløshed og generelt utilpashed.

Dengue myggen eller tigermyggen som den også kaldes pga striber på benene er lumsk fordi den modsat malariamyggen også stikker om dagen og gerne opholder sig i storbyer eller tæt befolkede områder, hvor rejsende tror sig sikre.

Så pas på jer selv og tag forholdsregler til i videst muligt omfang at undgå at blive stukket. En gang dengue feber er lige med en ødelagt ferie.
Der findes ingen profylakser ej heller behandling.

paulsenp
klippet fra [url]www.rejsedoktor.dk[/url]

....
I sjældne tilfælde kan dengue feber medføre at blodet ikke kan størkne (koagulere), og man får en såkaldt "hæmorrhagisk dengue", hvor man kan se dødsfald af fx. nyresvigt.
....

Hvis det sker, kan man kun håbe på, at der er villige bloddonorer i nærheden.
Jeg kender personligt to, der har haft brug for det, og én mere, der har været meget tæt på.
Peter

rinpoche
Ja, den kroniske tilstand er kendt af alle thailændere som Khai Luat Ork ไข้เลือดออก "feber bløder", som netop med ord beskriver tilstanden.

Var det lokale eller turister, du kender til der pådrog sig denne tilstand?

Mhv
rinpoche

Webmaster
rinpoche skrev:
Ja, den kroniske tilstand er kendt af alle thailændere som Khai Luat Ork ไข้เลือดออก "feber bløder", som netop med ord beskriver tilstanden.

Var det lokale eller turister, du kender til der pådrog sig denne tilstand?

Mhv
rinpoche

Sorry thailandsk var lige slået fra i forumet efter en mindre opdatering. Er slået til igen nu.

- Admin -
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
rinpoche
Tak Webmaster.

paulsenp
hej rinpoche,

Det var lokale folk, én i Bangkok, de andre to i Filippinerne.
Peter

rinpoche
Hej Peter,

Tak for svar.
Mit spørgsmål gik også på at få konstateret - hvor småt det statistiske materiale end måtte være - risikoen for turister i Thailand.

mvh
rinpoche

Thongthai
Og i aften kl 20.00 Dansk tid på TV3 får Tv værten på Robinson også
Denque feber.

chaingmai
kan man forebygge?

paulsenp
Det eneste, man kan gøre, er at undgå at blive stukket
Peter

rinpoche
Hej Chiangmai

Nej, desværre, kun ved at undgå at blive stukket.
Når dette så er sagt, så skal man godt nok som turist være uheldig for at ende med denne sygdom. Men som jeg har beskrevet så sker det.

mvh
rinpoche

sank
Frown Det er en rigtig alvorlig sygdom ? min kone fik det siste år og var meget syg ? heldigvis var vi i Pattaya med et godt Hospital som hurtigt fandt ud af at det var Denqut feber og hun blev stabiliseret. Men var nød til at rejse hjem 1 md. før beregnet med den besked at hun ikke må få det igen ? da det så kan give indre blødning Og der gik flere md. før hun var på dupperne igen. Vi have været i Bangkok og Krabi + Pattaya ? så man skal huske myggemiddel. Shock

ingolf
Hvordan opdager man om man har den farlige "blödende version" eller om man "kun er normal syg"---blod i afföring/urin, eller noget andet??

Vil jo helst ikke gå hjem og lägge sig i sengen, og måske aldrig vågne igen!!
.
Mvh Ingolf

Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme!

Payanak
Har du blod i afføringen, så søg læge før du lægger dig til at sove!

natty
Jeg ville også lade mig indlægge, og ikke som Rinpoches kollega der afslog det. Man kan få så høj feber, så man ikke selv aner hvilken vej det går, så er det bedre at være under overvågning.
En lille historie som ikke har med duengefever at gøre,
Jeg var for en del år siden i New York. Jeg gik og skræntede et par dage, men tog på udflugter. På den 3 dag tiltede jeg bare og sov hele tiden uden at vide hvor galt det stod til.
I dag er jeg lykkelig for at jeg var med en kammerat som blev bekymret og sagde at du må tage din temperatur.
Det viste sig jeg havde over 41-42 i feber. Afsted på skadestue, blev med det samme indlagt med en slem lungebetændelse, slanger med antibiotika og væske. Efter et par dage under opsyn var jeg stabiliseret så meget at jeg kunne udskrives.
Moralen er for mig, at sådan en omgang høj feber skal man ikke tro at man altid selv har styr på, specielt ikke hvis man rejser alene.
Har iøvrigt selv indlagt en thai ven i Bangkok, som bare blev dårligere og dårligere, da han tilsidst ikke kunne stå på benene, hans feber var 40 og øjnene fuldstændigt udtryksløse, var mit ansvar udløbet. Hans feber blev slået ned med medicin på en klinik, og kunne med medicin komme hjem efter 24 timer, stabiliseret men med efterfølgende besøg for kontrol på klinikken .

Webmaster
Så sent som i sidste måned blev den første franskmand smittet i Frankrig. Så forestillingen om at det kun er noget man risikere at pådrage sig i sydøstasien er ikke længere helt sand.

Lidt læsestof:
- Tropemyggene kommer
- Genmodificerede myg kan udrydde dengue feber
- Om Dengue feber på SSI
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Spiceroads
Godt nok uhyggeligt læsning lige her før man står og skal
til Thailand.
Hvilken form for mygge spray/balsam skal man bruge derude??
Har hørt disse produkter man kan købe i DK har begrænset
virkning i østen?
m.v.h
Spiceroads

TigerZ
rinpoche skrev:
man godt nok som turist være uheldig for at ende med denne sygdom. Men som jeg har beskrevet så sker det.

De Gamle byggede for tre år siden deres drømmehus på Koh Phangan. Hele familien, min storebror, hans kone og børn, min lillebror og min kone var der nede for at fejre det. Os børn var der kun i 2 uger, men på de to uger blev først min lillebror indlagt med dengue, så den englænder som havde solgt os jorden. Begge med den milde form. På de sidste 2 dage af deres rejse begyndte min storebror og hans kone at få det dårligt, på vej hjem i flyveren blev de så dårlige at der var ambulance med politi eskorte der hentede dem i lufthavnen og de blev kørt til rigshospitalets særlige afdeling for tropesygdomme. De var der i 2 uger tabte sig næsten 20 kilo havde blod i spyt, urin og ud af næsen.
Jeg selv havde den milde form ca 6 måneder før.
Har man haft det engang er chancen for at få den slemme udgave dobbelt så stor næste gang, og chancen vokser eksponielt for hver gang du har haft det.

I sandhed en lorte sygdom.

Frank
spiceroads skrev:
Godt nok uhyggeligt læsning lige her før man står og skal
til Thailand.
Hvilken form for mygge spray/balsam skal man bruge derude??
Har hørt disse produkter man kan købe i DK har begrænset
virkning i østen?
m.v.h
Spiceroads

Overalt i 7-eleven, kiosker og supermarkeder fås flere varianter - både i form af balsam og spray. Alle som jeg har prøvet virker fino.

Jeg har også hørt, at produkter, der virker fx. på myg i Sverige, ikke nødvendigvis virker på myg i Thailand. Omvendt har den myggebalsam, jeg havde med fra Thailand til Danmark, virket strålende i Danmark. Smile

natty
Jeg bruger produkter med DEET i indholdet, Man kunne få det i Danmark tidligere, men ikke mere. Det er også fint at man ikke kan købe det i Danmark, når vi ikke har de problemer. Køb det i Boots eller hvad det hedder, det fungerer.

Spring til debat: