Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Gravid i DK under processuel ophold
|
|
| Djengis |
Lagt på d. 25/02-2009 06:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
Hejsa, Rent juridisk er barnet ikke noget som helst før EFTER barnet er født. Og moderen er Thai statsborger og derfor er det hende der skal have eventuel behandling. Derfor gælder reglerne for hende. Efter barnet er født er det 100% korekt at barnet - da barnet har en dansk fader er dansk statsborger (se mit tidligere indlæg) og nyder alle de rettigheder en dansk statsborger har. Moderen derimod er faktisk stadigt udenlandsk statsborger og kommer under reglerne for behandling af udenlandske statsborgere. Kommer man op på besøg/turist visum beregnet således at barnet bliver født i Danmark vil man sansynligvis få en regning for behandling som jeg tolker loven. I dette tilfælde er barnet jo så undfanget i Danmark og moderen er her lovligt i længere tid pga ventetid på ægtefælle sammenføringen og det kan man jo ikke planlægge så der burde opholdskommunen betale for fødslen - igen som jeg fortolker loven. Men der er jo trods alt lang tid til selve fødslen og jeg vil formode at moderen til den tid har haft bopæl i DK i over 6 uger og dermed helt af sig selv har ret dansk sygesikring på ligefod med danske statsborgerer. (Se §8) Det jeg vil håbe på i dette tilfælde er at opholdskommunen vil se §10 - lovligt ophold på over 3 måneder - og dermed vælge at betale for alle eventuelle behandlinger i forbindelse læge besøg mv. Men som det er har moderen intet krav på noget fra sygesikringen ud over akut behandling. Og KUN AKUT! Moderen har ingen krav eller ret til noget andet - ikke uden at skulle betale for det. At moderen er gift med en dansk statsborger er i den forbindelse underordnet. Det er som loven er en vuderings sag for opholdskommunen hvergang om de vil betale eller ej. Det gælder om at nyde livet mens man har det
![]() |
|
|
|
| Ahrendt |
Lagt på d. 25/02-2009 07:14
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 60 |
Men der er jo trods alt lang tid til selve fødslen og jeg vil formode at moderen til den tid har haft bopæl i DK i over 6 uger og dermed helt af sig selv har ret dansk sygesikring på ligefod med danske statsborgerer. (Se §8) Denne paragraf er ændret pr. 01.01.09, således at man ikke har en karensperiode på 6 uger - derfor er man dækket fra dag 1 //Michael |
|
|
|
| Djengis |
Lagt på d. 04/04-2009 06:53
|
Hejsa. Jeg fik lige svar fra en forbindelse jeg har i Regionerne. Fx. Region midt har et INTERNT notat hvor en udenlandsk statsborger er gravid og opholder sig i danmark ses der ud fra barnets synspunkt og derfor betaler regionen (dvs staten) for alle forundersøgelser iforbindelse med graviditeten. Alle regionerne har en vejleder man som borger kan ringe til. Denne vejleder kender reglerne og vil kunne rådgive dig til hvordan det hele bliver helt lovligt og gratis for jer. Jeg blev ligeledes oplyst at der faktisk findes en vejledning, men at de ikke ligger på retsinfo af ukendte årsager, fra ministeriet der siger at en kvinde der er gravid med lovligt ophold i Danmark, men uden dansk sygesikring, skal behandles ud fra barnets vilkår og dermed at regionerne (igen faktisk staten) betaler for alle undersøgelser samt fødsel. Dette er IKKE en rent juridisk ret, men en vejledning der tager udgangspunkt i det menneskelige i dette. Rent juridisk er der ingen lov der siger Regionerne skal betale selv om barnet er dansk. Hvis der er problemer med din læge eller hospitalet så kontakt den region du bor i. Du skal have fat i Social og Sundheds afdelingen. De kender reglerne og de har notaterne og det er der vejlederen sidder du skal have fat i. Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
![]() |
|
|
|
| Ahrendt |
Lagt på d. 04/04-2009 08:48
|
|
Hej Djengis, Tak for dit svar som kom i rette tid. Vi skal på sygehuset på mandag! Imellemtiden har US tildelt opholdstilladelse, bedt mig om at stille den økonomiske garanti, som nu skal stilles til kommunen. Dette er gjort og kommunen har så 3 uger til at give US besked på at de har godkendt garantianfordringen, hvilket kommunen har bekræftet for mig at de også har gjort. Så sagen er tilbage ved US, som nu blot mangler at bekræfte overfor os og kommunen at alt er OK, så vi kan få det (skide) cpr nummer som åbner for behandling uden diskusioner. Men jeg vil helt sikkert bruge ovenstående indtil da. Tak og god weekend |
|
|
|
| Ahrendt |
Lagt på d. 06/04-2009 17:32
|
|
Hej Djengis, Så nåede vi på sygehuset for at blive skannet og blev så afvist fordi vi ikke havde betalt forud. Da vi havde booket tiden, pr. telefon, havde vi ikke modtaget noget på skrift omkring betaling, men havde fået at vide at de ville sende regning såfremt de ikke havde modtaget besked om at min kone havde modtaget cpr-nummer. Denne aftale kendte de ikke til på sygehuset og da det var aftenkonsultation, var der ingen der kunne hjælpe med at be- eller afkræfte. Jeg tilbød at betale på stedet, men det kunne man ikke - man skulle betale i den normale åbningstid. Så kom jeg med spørgsmålet om hvad jeg skulle betale, men her blev hun også svar skyldig. Så vi kørte igen med uforrettet sag. Jeg går udfra at det vejleder du omtaler i regionerne er det de kalder patientvejledere, men kan man være sikker på at de handler i patientens interesse de er jo trods alt ansat af modparten. Ellers vil jeg prøve at ringe til regionen imorgen og få svar. For fanden hvor kan man føle sig til grin i eget land! //Michael |
|
|
|
| Djengis |
Lagt på d. 06/04-2009 18:45
|
Hejsa, Kontakt regionen - patientvejlederen - han/hun har eksperticen. Det har hospitalet ikke! Det er ikkë deres bord - det er jo yderst sjældent de faktisk skal fakturerer nogen for noget som helst... Patient vejlederen vejleder efter reglerne - og de vejledninger de har. Og da det nu er udsendt at ved gravide der opholder sig lovligt i DK skal der handles efter barenets tarv - så ![]() Du får sikkert et stykke papir med informationer til hospitalet på. Og så løser det hele sig jo. Husk at rent efter loven har du (eller rettere barnets moder) ikke ret til noget jo. Det er blot en administrativb beslutnig jo. Og så mange kommer der sikkert ikke på hospitalet i netopå jeres situation! Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
![]() |
|
|
|
| Ahrendt |
Lagt på d. 15/04-2009 17:48
|
|
Så kom svaret vi længe havde ventet på og konen er tildelt opholdstilladelse. Dette med tilbagevirkende kraft fra 16.12.08, så der løser vi også mit spørgsmål omkring depositum betalt for læge- og hospitalsundersøgelse. Som en lille hævn for systemets håndtering af situationen har jeg nu et nyt spørgsmål: Når nu min kone er tildelt lovligt ophold i DK pr. 16.12.08 må hun vel have et ubrugt skattefradrag for 2008 eller? |
|
|
|
| bimmelim |
Lagt på d. 15/04-2009 20:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 571 |
Så vil jeg mene i kan få hendes fradrag for hele 2008. Syntes nu ikke dette er en hævn det er jo sådan systemet virker. Hvor lang tid har det taget at få opholdstilladelse til din kone ?? |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 15/04-2009 21:11
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Ahrendt skrev: Hej Djengis, Så nåede vi på sygehuset for at blive skannet og blev så afvist fordi vi ikke havde betalt forud. Da vi havde booket tiden, pr. telefon, havde vi ikke modtaget noget på skrift omkring betaling, men havde fået at vide at de ville sende regning såfremt de ikke havde modtaget besked om at min kone havde modtaget cpr-nummer. Denne aftale kendte de ikke til på sygehuset og da det var aftenkonsultation, var der ingen der kunne hjælpe med at be- eller afkræfte. Jeg tilbød at betale på stedet, men det kunne man ikke - man skulle betale i den normale åbningstid. Så kom jeg med spørgsmålet om hvad jeg skulle betale, men her blev hun også svar skyldig. Så vi kørte igen med uforrettet sag. Jeg går udfra at det vejleder du omtaler i regionerne er det de kalder patientvejledere, men kan man være sikker på at de handler i patientens interesse de er jo trods alt ansat af modparten. Ellers vil jeg prøve at ringe til regionen imorgen og få svar. For fanden hvor kan man føle sig til grin i eget land! //Michael Ja mine tæer krummer helt rundt. Du er tilsyneladende en ganske normal dansker med en gravid kone, som bliver afvist. I et af Verdens rigeste lande. Øv. Det er bare ikke i orden efter min mening. |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/04-2009 21:38
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Når nu min kone er tildelt lovligt ophold i DK pr. 16.12.08 må hun vel have et ubrugt skattefradrag for 2008 eller? fradraget gælder for den dag hun ankom til Danmark, og ikke fra den dag i begyndte at søge om fs, hvilke jeg går ud fra i først gjorde senere. Når cpr nummeret er fremme, kan du kontakte skat medbringe hendes pas, med stempel hvor det viser at hun rejste ind i shengen, og du vil få penge fra den dag. min kone havde været i over 2 måneder i dk før vi søgte fs, og jeg fik fradrag fra dag hun var landet i shengen/dk Jeg må ligesom Frank sige at det er en væmmelige forskelsbehandling, der udvises mod den nye danske statsborger, som din kone render rundt med inde i maven. En forskelsbehandling man ikke byder danske kvinder, som får børn med udenlandske mænd. |
|
|
|
| Ahrendt |
Lagt på d. 16/04-2009 20:43
|
|
Det tog alt i alt 4 mdr, hvor jeg startede med at presse på efter 2½ måned. Efter 3 mdr. fik jeg at vide at sagen var kompliceret og kunne tage op 7 mdr. at behandle, da jeg ikke ville accepterer dette uden videre fortalte sagsbehandleren at det var fordi jeg var tidligere straffet. Da jeg bad om uddybning om hvad jeg var straffet for kunne de ikke fortælle det, men ville undersøge og give besked hvis det var korrekt. Men jeg meddelte hende at hun indenfor en ½ time ville have en kopi af min straffe attest på mail, hvori jeg skrev at jeg nu anså emnet som uddebateret og såfremt US ikke var enig kunne nærværende mail betragtes som ansøgning om aktindsigt. 5 dage efter kom brevet hvor jeg blot skulle stille en sikkerhed for opholdet og herefter vil tilladelsen blive givet. Så hold dem til ilden, så sker der lidt mere. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.