Se indlæg
 Udskriv debat
Flytning af firma fra DK til Thailand
Globetrotter
Hej,
Jeg går lidt med overvejelser omkring at flytte mit firma til Thailand. Derfor søger jeg gode råd vedr. skatteregler, opholdsregler, regler for firmaer i Thailand osv.

Mit arbejde kræver at der er daglig tlf. kontakt med kunder i Danmark, derfor kunne det være rart at høre hvilke muligheder der findes her. Her tænker jeg på f.eks. IP telefoni eller skype. Jeg vil jo gerne beholde mit danske 70 nummer som folk kender.

Håber at der er nogen der sidder inde med viden omkring dette.

Niels

ebeth
Skype virker. Du kan alt efter hvor du slår dig ned, måske ha' problemer med hastigheden af internet.
Faste tlf linier kan også tage lidt tid at få.
vh

Globetrotter
Tak for svar :-)

Robert Kronberg
Hej Niels,

Du kan forwarde dit 70-nummer til et Skype-nummer i DK, som forwarder til din Skype-profil, der atter forwarder til en mobiltelefon i TH.

Hilsen, Robert
Redigeret af Robert Kronberg d. 28/01-2009 17:53
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Djengis
Hej,

Du kan også invisterer i en TELIO boks - se www.telio.dk
Jeg har tidligere benyttet en IP Adapter fra Musimi - som Telio står bag i både Sverige og Thailand og dermed haft et direkte Dansk nummer - uden det har kostet mig noget som helst - med.
Det fungerer som en alm telefon - og jeg har ikke oplevet nogen videre problemer med kvaliteten.

Men kræver dog du har en anstændig internet forbindelse.

Mvh
Dennis
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

rinpoche
Det kan være at i har bedre erfaringer med Skype end jeg har.
Selvom jeg har 20/2 MB download/upload og taler med en kammerat i Rayong der har bredbånd 1MB/256KB er kvaliteten ikke noget jeg ville byde en kundekreds. Den er simpelthen for dårlig.

Djengis
Hey,

Bruger SKYPE stort set dagligt til at tale med kæresten i BKK.
Det fungerer meget godt og ikke haft nogle problemer med det.
Jeg har 20/2 Mbit.
Han har 2048/512.

Men skal jeg bruge det kommercielt er en IP Adapter den bedste løsning.

Mvh
Dennis

Globetrotter
Tak for input vedr. telefoni. Mine egne erfaringer med Skype siger mig også at der af og til er udfald i lyden, selv med en høj dataforbindelse. Så måske er IP adapteren den bedste løsning.

John
Har en kammerat der driver sin forretning fra Thailand.

Han har sit danske nr. via en IP adapter. Ingen problemer med kvaliteten.

Men der er stor forskel på udbyderene af IP telefoni, ved han har haft et par dårlige før han fandt den nuværende gode udbyder. (kan desværre ikke huske navnet)
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Globetrotter
Jeg tager lige tråden op igen. De forrige svar kom meget til at omhandle telefoni og det er også fint nok :-) Men der er mange andre overvejelser. Bl.a. kunne det være rart at vide hvor meget kapital der kræves for at oprette firma i Thailand? Og hvor lang tid skal man regne med at der går med papir arbejde, inden man kan komme igang.

Problemet er at jeg har eksisterende kunder som jeg skal servicere. Så der må helst ikke gå for meget tid, efter jeg har lukket mit firma i Danmark, til jeg har startet firmaet i Thailand....

Er der nogen der kan beskrive en fremgangsmåde til at komme videre?
F.eks.;
1. søge om arbejdstilladelse
2. afslutte firma i DK

osv.

Niels

Djengis
Hejsa,

Jeg ved ikke så meget om det at starte firma i Thailand ud over det er noget med at ansætte en masse thaiér.

Men du behøver jo ikke lukke det danske - faktisk vil jeg mene at for dine kunder vil det være klart nemmest hvis du beholder dit danske CVR nummer.

Du kan kontakte SKAT - mener det er i Sønderborg - der kan forklare hvordan du kan have et dansk firma - selv om du bor og opererer fra udlandet.

Desuden hvis du omsætter for en del kræves det af dansk lov (som du jo skal overholde overfor danske kunder) at du skal have et dansk CVR nummer.

Vil tro der vil være mange mindre firmaer som absolut ikek ville have lyst til at skulel kæmpe med hvad er tjeneste ydelse - hvad er vare ydelse - hvad skal der betales salgs moms af - hvad skal der ikke - hvor er forbrugsstedet osv.
Dette er UTROLIGT klompliceret - så for dine kunder nu - behold dit danske firma. Ligeledes skal dine kunder jo hvis du lukker det danske - sende ind til INTRASTAT med hvad de importerer af vare/tjeneste ydelser. Temmeligt administrativt..

Jeg har selv købt uden for EU - og solgt både til EU, EFTA og resten af verden - og selv SKAT kommer i tvivl mange gange om hvad der skal eller ikke skal gøres.

Du kan jo bare lave det til et datterselskab - ejet af dit selskab i Thailand.

Så mit råd er - tal med Ambasaden i Thailand - evt den thailanske her - om hvordan du kommer til Thailand osv.
Men ABSOLUT behold dit danske firma!!

Mvh
Dennis

Locturian
Jeg er ganske uenig i det Djengis skriver - Hvorfor dog beholde det danske, og være tvunget til at betale skat og moms til Danmark, hvis man bor i Thailand? Han skriver at han kan servicere sine kunder fra en telefon i Thailand, så hvis det er tilfældet, tvivler jeg på at de køber et produkt fysisk af ham. Jeg ville lukke mit firma i Danmark og åbne det i Thailand. (og dog, se nedenfor). Et firma i Thailand behøver jo ikke lægge 25% dansk moms oven på prisen, så billigere for kunden i Danmark.

Hvis det kun er dig, og du ikke har planer om at lave andet end at servicere andre end dine kunder i Danmark, vil jeg ikke anbefale dig at oprette et firma i Thailand - Hvad skulle pointen i det være? For det første er der en masse administrativt i det, for det andet skal du betale skat af indkomst, for det tredie skal du have en arbejdstilladelse, have min. 4 ansatte, have et kontor mv. Det koster alt sammen, og hvis det kun er dig, så lav arbejdet hjemmefra!

Vedr. telefon kan jeg kun anbefale hvad jeg selv tidligere har brugt - En IP telefon hvor mit danske nummer var koblet på. Jeg benyttede selskabet Everlove (www.everlove.dk) som fungerer ganske udemærket, rigtig høj kvalitet, dog skal man have noget fornuftigt internet, men det er jo selvsagt. Jeg har en professionel SNOM 320 IP telefon. Den koster 1600kr, men alle pengene værd...

Nå, det var lige mit inpute Wink
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Djengis
Hejsa,

Grunden til jeg ville beholde det danske firma - er for kundernes skyld!
Og mht skat - dels er firmaskatten i DK meget lav - dels driver du det som et datterselskab - så sørger du jo bare for der ikke er noget overskud ved at fra hovedselskabet at lave en regning på fx "konsulent bistand" eller noget der svarer til overskudet før skat. Det er der jo så mange andre selskaber der også gør.

Dine kunder - går jeg ud fra - skal stadigt have en regning fra dig - og der skal der dine kunder - hvis du ikke har et dansk CVR nummer - jo til at angive moms af varekøb uden for EU.
(Og ja uanset hvor du køber dine varer bliver der blandet moms ind i det) ligeledes skal dine kunder finde ud af om dine ydelser har brugssted i DK eller i Thailand.
Forudsat dine kunder selv har et CVR nummer naturligvis.
Kunne godt forestille mig mange kunder ville fravælge dette pga den ekstra administration.

Men nu ved jeg jo ikke om det kun er private du har som kunder eller firmaer.

Desuden kræves det jo at du har et dansk CVR nummer hvis du omsætter over et hvis beløb. (Dette er grunden til en del internet firmaer UDEN for EU ikke vil sælge til kunder i DK)

Men det er kun hvad jeg ville gøre.

Globetrotter
Tak for svar. Ja der er mange forskellige meninger om hvad man kan gøre. Som jeg ser det nu, har jeg ikke tænkt mig at lukke firmaet i Danmark. Hvis det er muligt vil jeg derimod oprette et hovedfirma i Thailand og så have datterselskabet i Danmark. Jeg vil naturligvis gerne slippe for den danske skat og moms, da det er meningen jeg vil bosætte mig i Thailand og være der 95% af tiden. Men her går jeg ud fra at der enten skal en Dansk og/eller Thailandsk revisor ind over.

Kan fortælle at der pt. kun er mig i firmaet og jeg beskæftiger mig med IT løsninger.

Djengis
Hejsa,

Altså hvis du vil have hovedkontor i Thailand og datterselckab i DK skal du have en dansk revisor med ind over da det godt nok ikke er krav for et ApS mere - men ABSOLUT noget man gør for at undgå at SKAT kommer.

IT løsninger - lyder som B2B løsninger - og så kan du jo være ligeglad med momsen som sådan da det jo blot er en mellemregning..

Skat kan du ikke helt slippe for, men du kan flytte det meste af overskudet til Thailand jo og dermed slippe den "høje" danske selskabs skat på lidt over 20%.

Spring til debat: