Se indlæg
 Udskriv debat
Familiesammenføring på turistvisum
Khun Khru
Hej.

Jeg boet i Bangkok i snart tre år med min thailandske kæreste og nu vil vi gerne giftes og søge familiesammenføring i Dk.

Det betyder at jeg har gennemset og printet en mindre skov fra diverse sider: Ny i Dk, Ægteskab Uden Grænser og Ambassaden i Bangkok.

Vi er begge 29, så tilknytningskravet, 24-års reglen skulle frafalde og forhåbentlig også mistanke om proformaægteskab (da vi er jævnaldrende og jeg kan dokumentere i hvert fald 1 års fælles lejekontrakt).

Mine spørgsmål går på at søge FS i Dk på turistvisum. Udlændingeservice nævner to muligheder for FS. En hvor min fremtidige kone søger i Thailand og jeg i Dk, og en hvor vi begge søger i Dk.

På Ny i Dk skriver de: En opholdstilladelse skal som udgangspunkt være opnået inden indrejsen i Danmark....I visse tilfælde kan en udlænding, som befinder sig i Danmark, dog indgive ansøgningen her i landet. Det afhænger først og fremmest af på hvilket grundlag, han eller hun opholder sig i Danmark.

Bagefter skriver de: Hvis ansøgeren først indgiver sin ansøgning efter, at han eller hun er kommet til Danmark, kan Udlændingeservice derfor afvise ansøgningen.

Det lyder som om de kan afvise en ansøgning alene fordi den er indgivet i Dk!?!

Derfor vil jeg høre om der er nogen herinde der kan dele af deres erfaringer med FS-ansøgninger indgivet i Dk, med kone eller mand på turistvisum.

Sådan som jeg gerne ser vores sag gå, er at vi sammen rejser til Dk og indgiver ansøgning får ophold og lever lykkeligt til vores dages ende. Eller at jeg muligvis rejser hjem først (hvis en anden skal invitere og dermed stille bankgaranti), inviterer hende på turistvisum og derefter søger FS og lever lykkeligt og alt det der.

Bekymrer jeg mig for meget, eller er det bedre at hun ingiver ansøgning i Thailand og rejser til Danmark når/hvis hun får ophold?

På forhånd tak!

lilleper
da jeg søgte i dk sammen med min kone var der ingen problemer i at hun var der på turist visa men i skal være gift inden hun søger turist visa ellers forlanger de garanti for udstedelse af turistvisa og den mister i så hvis i så vis i bliver gift i dk og efterfølgende søger om fs så vis i gifter jer i th er der ingen problemer med at indgive ansøgning mens hun er på ferie men husk lige deres krav om fast arbejde og fast bolig de skal se ansættelses kontrakt og lønsedler + leje kontrakt og man må ikke fremleje
håber du kan bruge mit svar til noget

kylling
Khun Khru skrev:
Hej.

Jeg boet i Bangkok i snart tre år med min thailandske kæreste og nu vil vi gerne giftes og søge familiesammenføring i Dk.

Det betyder at jeg har gennemset og printet en mindre skov fra diverse sider: Ny i Dk, Ægteskab Uden Grænser og Ambassaden i Bangkok.

Vi er begge 29, så tilknytningskravet, 24-års reglen skulle frafalde og forhåbentlig også mistanke om proformaægteskab (da vi er jævnaldrende og jeg kan dokumentere i hvert fald 1 års fælles lejekontrakt).

Mine spørgsmål går på at søge FS i Dk på turistvisum. Udlændingeservice nævner to muligheder for FS. En hvor min fremtidige kone søger i Thailand og jeg i Dk, og en hvor vi begge søger i Dk.

På Ny i Dk skriver de: En opholdstilladelse skal som udgangspunkt være opnået inden indrejsen i Danmark....I visse tilfælde kan en udlænding, som befinder sig i Danmark, dog indgive ansøgningen her i landet. Det afhænger først og fremmest af på hvilket grundlag, han eller hun opholder sig i Danmark.

Bagefter skriver de: Hvis ansøgeren først indgiver sin ansøgning efter, at han eller hun er kommet til Danmark, kan Udlændingeservice derfor afvise ansøgningen.

Det lyder som om de kan afvise en ansøgning alene fordi den er indgivet i Dk!?!

Derfor vil jeg høre om der er nogen herinde der kan dele af deres erfaringer med FS-ansøgninger indgivet i Dk, med kone eller mand på turistvisum.

Sådan som jeg gerne ser vores sag gå, er at vi sammen rejser til Dk og indgiver ansøgning får ophold og lever lykkeligt til vores dages ende. Eller at jeg muligvis rejser hjem først (hvis en anden skal invitere og dermed stille bankgaranti), inviterer hende på turistvisum og derefter søger FS og lever lykkeligt og alt det der.

Bekymrer jeg mig for meget, eller er det bedre at hun ingiver ansøgning i Thailand og rejser til Danmark når/hvis hun får ophold?

På forhånd tak!

Nej tilknytningskravet og mistanke om proformaægteskab er ikke et problem i jeres tilfælde

Hvis du eller en hvilken som helst anden har stillet en anfordringsgaranti,vil pengene 100% blive krævet udbetalt, hvis i søger her fra DK,men kommer din kærste til DK uden garanti er der jo ikke noget at tilbageholde

US kan ikke afvise ansøgningen kun fordi den er indgivet i DK, hvis ellers alle krav er opfyldt

Men inden i søger skal du opfylde bl.a. boligkravet

Spørg endelig igen hvis du er i tvivel,held og lykke
MVH KYLLING

Thongthai
Boligkravet
Ved familiesammenføring skal ægtefællen/partneren i Danmark (referencen) normalt kunne dokumentere, at han eller hun råder over egen bolig af rimelig størrelse.

At råde over egen bolig betyder, at referencen skal have en bolig, som han eller hun er ejer, lejer, andelshaver, anpartshaver eller lignende af. Er der tale om en lejebolig, skal lejemålet være tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor ansøgningen bliver indgivet. Fremleje af en bolig opfylder ikke boligkravet.

Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:

må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person
Hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan det dog være svært med det samme at skaffe sig en bolig, der opfylder kravene. I disse tilfælde kan Udlændingeservice udskyde tidspunktet for, hvornår referencen skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle/partner har fået opholdstilladelse.

Hvis referencen ikke opfylder boligkravet inden for denne frist, kan Udlændingeservice inddrage den udenlandske ægtefælle/partners opholdstilladelse.

Khun Khru
lilleper skrev:
da jeg søgte i dk sammen med min kone var der ingen problemer i at hun var der på turist visa men i skal være gift inden hun søger turist visa ellers forlanger de garanti for udstedelse af turistvisa og den mister i så hvis i så vis i bliver gift i dk og efterfølgende søger om fs så vis i gifter jer i th er der ingen problemer med at indgive ansøgning mens hun er på ferie men husk lige deres krav om fast arbejde og fast bolig de skal se ansættelses kontrakt og lønsedler + leje kontrakt og man må ikke fremleje
håber du kan bruge mit svar til noget

Tak for svaret! Det var lige det jeg ledte efter.

Ja det kan godt være det bliver lidt svært at nå at få alt på plads mht. fast arbejde og lønsedler inden for 90 dage. Boligkravet kan heldigvis udskydes i et halvt år i mit tilfælde, vil jeg mene.

Hvad er kravet til fast arbejde og løn? Så vidt jeg har kunne læse om forsørgelseskravet skriver de kun at man ikke må have modtaget kontanthjælp i et år forinden. Men er der nogen krav for hvor stor en indkomst man skal have?

Khun Khru
noname skrev:
Boligkravet
Ved familiesammenføring skal ægtefællen/partneren i Danmark (referencen) normalt kunne dokumentere, at han eller hun råder over egen bolig af rimelig størrelse.

At råde over egen bolig betyder, at referencen skal have en bolig, som han eller hun er ejer, lejer, andelshaver, anpartshaver eller lignende af. Er der tale om en lejebolig, skal lejemålet være tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor ansøgningen bliver indgivet. Fremleje af en bolig opfylder ikke boligkravet.

Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:

må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person
Hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan det dog være svært med det samme at skaffe sig en bolig, der opfylder kravene. I disse tilfælde kan Udlændingeservice udskyde tidspunktet for, hvornår referencen skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle/partner har fået opholdstilladelse.

Hvis referencen ikke opfylder boligkravet inden for denne frist, kan Udlændingeservice inddrage den udenlandske ægtefælle/partners opholdstilladelse.

Ja det var det jeg mente.
Redigeret af Khun Khru d. 28/10-2008 02:01

Khun Khru
kylling skrev:

US kan ikke afvise ansøgningen kun fordi den er indgivet i DK, hvis ellers alle krav er opfyldt

Tak for det. Det lyder ogsaa maerkeligt hvis de kunne, men som de havde formuleret det, lyder det som om de kan.

Der skal nok komme flere spoergsmaal. Det er temmeligt forvirrende at finde rundt i alt det her.

Thongthai
Krav om selvforsørgelse
Reglerne i Udlændingeloven om, at tildeling og bevarelse af opholdstilladelse som familiesammenført
som udgangspunkt er betinget af, at den herboende ægtefælle i et år forud for
afgørelsen ikke har modtaget hjælp fra det offentlige, og at de begge i perioden op til meddelelse
af permanent opholdstilladelse ligeledes er i stand til at klare sig selv uden offentlig hjælp.

For et par år siden var der et minimumsbeløb du skulle tjene, men
ikke idag.

Khun Khru
Mange tak for svarene.

Jeg har lige snakket med den danske ambassade i Bkk i dag. Det kan lade sig gøre at vi begge rejser hjem til Dk sammen, hvis min mor inviterer. Højst sandsynligt uden krav om bankgaranti når vi er gift, i følge damen på ambassaden. Men jeg har mine betænkeligheder ved derefter at søge FS, hvis jeg kommer ud i at skulle lyve.

Er der nogen der kender noget til at søge FS hvor begge parter opholder sig i Thailand? Kan det overhovedet lade sig gøre?

jpo
hvis du lyver over for us kan du faa et problem,
og ligeledes hvis du sporger den danske ambassade i bangkok om regler us har, faar du ikke et 100 % rigtigt svar, enten vil de ikke svare eller ogsaa kender de ikke reglerne i us.

Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url]

http://www.nonsunghomestay.webs.com
Khun Khru
jpo skrev:
hvis du lyver over for us kan du faa et problem,
og ligeledes hvis du sporger den danske ambassade i bangkok om regler us har, faar du ikke et 100 % rigtigt svar, enten vil de ikke svare eller ogsaa kender de ikke reglerne i us.

Ja det er lige præcis det jeg er bange for. Hende jeg snakkede med på ambassaden var behjælpelig nok, men afbrød mig hurtigt fordi hun skulle til møde. Mærkeligt når man kun kan ringe til visum-afdelingen i mellem 13-15, at de så ikke har tid til at snakke i det tidsrum.

Det er frustrerende at stå med alle disse indviklede regler i forbindelse med visum og FS og ikke kunne få ordenlig rådgivning fra officiel side.

Spring til debat: