Se indlæg
 Udskriv debat
Netto rationerer salg af ris
Af JENS ERIK RASMUSSEN

Offentliggjort 02.06.08 kl. 22:19

http://epn.dk/ind...358772.ece

Voldsom efterspørgsel efter ris får den danske discountkæde Netto til at indføre restriktioner i Storbritannien. Kun én stor pose pr. kunde.

Mangel på ris og en hamstringsbølge blandt nye kunder har fået Netto til at rationere salget af ris i discountkædens britiske butikker.

Netto har indført restriktioner i samtlige kædens 186 butikker i Storbritannien. Begrænsningen gælder de store poser med 10 kg, som især sælges til indvandrere, for hvem ris er basis i familiens måltider.

Rationeringen sker, fordi andre britiske dagligvarekæder har indført et loft over, hvor meget ris kunderne må købe. Det har sendt nye kundegrupper til Netto, som nu svarer igen med restriktioner.

»Vi har rationeret salget af 10 kg poser, fordi vi gerne vil give vore trofaste kunder mulighed for at købe de sædvanlige mængder ris i Netto,« siger Claus Juul Jensen, der er adm. direktør i Netto. Han oplyser, at der ikke er aktuelle planer om at rationere udbudet af ris hverken i Danmark eller andre af de lande, hvor Netto er repræsenteret.

Det er først og fremmest ejere og bestyrere af restauranter, som i sidste uge begyndte at hente store mængder ris i Nettos britiske butikker. Konkurrerende kæder som Tesco, Asda og Lidl har allerede indført begrænsninger, og derfor har mange kunder søgt til Netto for at købe ris i store mængder.

»Restauratører har hentet så meget ris i vore butikker, at vi kunne forudse problemer med at skaffe tilstrækkeligt til vore eksisterende kunder,« siger Claus Juul Jensen.

Ris er blevet en mangelvare i en lang række lande over det meste af verden. Mange nationer har indført rationeringer, og i Storbritannien er flere af de store supermarkedskæder fulgt med.

Værn mod grossister
Den tyske discountgigant Lidl, der har 380 butikker i Storbritannien, har indført restriktioner for salget af ris i større poser. Det er sket for at hindre grossister i at hamstre ris i kædens forretninger.

De to store kæder Tesco og Asda har indført restriktioner i nogle perioder i udvalgte områder. Først og fremmest i regioner med et stort asiatisk befolkningstal.

Markedet for ris har været overophedet i de seneste måneder, da de risproducerende lande har haft svært ved at følge efterspørgslen. Samtidig har mellemhandlere købt stort op i forventning om endnu større prisstigninger. Det mangelfulde udbud har presset priserne i vejret over hele verden.

Hos Netto i Storbritannien er priserne i løbet af de seneste tre måneder steget med omkring 60 pct., så en pose med 10 kg nu koster 11,99 pund, som svarer til 113 kr. For tre måneder siden kostede en stor pose blot 7,49 pund.

bamsen

quickmouse
ja,ja, bamsen tro mine ord det kommer også til at ske i dk, og det hurtigere end du regner med Wink , men hvor om alting er så kan man takke de store ris gangster for at prisen er så høj, og der er mangel på fødevare over hele den globale verden, hvis man ellers så kontant fra i onsdags så var der et godt eksempel på hvorfor ris er så dyr og en mangelfuld vare.
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Davs

Ja så jeg har hamstret i tide.Grin
20 kg ris til familie bamsen

quickmouse
bamsen skrev:
Davs

Ja så jeg har hamstret i tide.Grin
20 kg ris til familie bamsen

jamen, bamsen dog 20 kg holder da ikke lang tid for en kaliber som dig Wink næ du køb du dig et helt vognlæs Wink så er der da chancer for at du ikke sulter foreløbig Wink nå men fortsat god dag.

idag står menuen på grill stegt kylling a la noi i webber grillen samt ris med karry sauce a la quickmouse.

velbekomme

[img]http://www.altfordamerne.dk/mediafiles/38/images/slank_09.jpg[/img] is not a valid Image.

Redigeret af quickmouse d. 03/06-2008 18:14
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

bastian
fis og ballade ris er ikke en mangel vare i danmark og bliver det heller ikke jo højre de sætter prisen jo mindre folk køber det og så falder priserne igen
det er lige som den it boble der var i halvfemserne og jeg håber virkelig at alle spekulanterne brænder røven og går konkurs
Udelukket ud fra siden, da det kneb med omgangstonen og at overholde reglementet.

Volando
Tror skam godt at det kan komme til Danmark, men vor herre bevars, tror jeg næppe, og nu er ris heller ikke lige det vi indtager mest af i Danmark, så tror det ville gå, hvis det skulle gå hen og blive en mangel vare. vikingerne levede mange år og hele liv uden. Shock

Det er sgu ligesom dengang folk købt gær i kilos vis, selv folk som aldrig brugte gær, købte til 5 år, i frygt for mangel.

VI SKAL BARE HAVE DET, VI IKKE KAN FÅ.
Redigeret af Volando d. 03/06-2008 23:15
Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.

filihankat
Næ, her i DK er det ikke ris der er mangel på.

Det er derimod kammerjunker Shock

http://ekstrablad...015457.ece

mvh. filihankat

Spring til debat: