Se indlæg|
Træt af fordomme?
|
|
| sdcb |
Lagt på d. 07/04-2008 10:51
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 1 |
hmm... agian it seem lots of people r interrested in the relastionship between thai girl and danish man hah,,, how many tv's program or newspaper,, university's student want to know about thai . i can see people are focus on us ,, i don't think it is a bad thing but i got enough of story about thai girl on Danish tv. can u tell me what is the point ,, what can u do , and what do you want to do after?,,, even they r good or bad relationship .. or you just want to do your reserch. i know some people r think this is a good idia, but im just sick of it ...but do you feel likes i feel when ever i walk out from the house , maybe go the town with my husband ,, i feel like people r look at me (maye not) but it's a feeling like we r not normal,, and when i walk with thai friend i even feel more terrible.. i hope nothing just want to feel like home here ![]() |
|
|
|
| Heine |
Lagt på d. 09/04-2008 16:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 100 |
Tja det kunne måske være mere interesant med et projekt der skulle beskrive de positive ting den thailanske kultur kan berige Danmark. Det kører jo iden samme skure altid med fokus på skjulte motiver for at komme her og manglende integration ( forstået som at "blive dansk" ) Der er 5 mill her i landet som er fødte eksperter i at "være dansk", folk fra Thailand mm bliver aldrig ligeså gode til at være "danske" - måske er det mere interessant at gøre brug af det de er gode til og det positive de bringer med. Redigeret af Heine d. 09/04-2008 16:12 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 09/04-2008 17:25
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
sdcb, sorry, i am not quite sure of what you are trying to say here. Just want to tell you this: Don`t give a second thought about the media, the media lives on bringing bad news, only thing that sells I am sorry to say. I hope that I speak for most danish people here, when I say that we are smart enough to prefer to draw our own conclusions based on personal observations and not on biased media publications. You are very much welcome in Denmark and I feel confident that I speak for the entire board here when I say that I hope your stay here will be a happy one ![]() Best of luck to you and your loved ones. Heine, hvis man sammenligner thailændere med andre befolkningsgrupper af ikke nærmere angivet herkomst, så synes jeg de integrerer sig overordentligt godt. Det er ovenud muligt, at de fremdeles foretrækker at spise thaimad, og at færdes overvejende i thai-talende miljøer. Fred være med det Selvfølgelig bibeholder de deres religion og kulturelle særpræg, andet ville være ejendommeligt. De har en høj beskæftigelsesprocent og figurerer ikke som andre befolkningsgrupper konstant i kriminalstatistikken. Og deres børn bliver i langt højere grad velintegrerede dansker end andre etniske gruppers. Så længe man overholder gældende love og regler og lever op til de forventninger der kræves af samfundet for at kunne fungere heri, så skal der sørme også være plads til at bevare sin etnicitet, hvilket selvfølgelig gælder for alle samfundsgrupper. mvh rinpoche |
|
|
|
|
Lagt på d. 09/04-2008 17:36
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Well done Rinpoche. That was very nice and coming from your hearth and I fully agree. Cheer up Sbcd!!! Always welcome - you should contact Sasi if you are in Sealand or me if you are in Jutland/Fuen, if you would like to be part of a new union where we plan to work for better integration and help to promote the thai people in Denmark in a positive way to the "less" educated people who prefer to read the "sensation press" to get their own opinion |
|
|
|
| aaugruppe |
Lagt på d. 09/04-2008 17:44
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 6 |
Vi er glade for at se, at der er så mange der deltager i debatten ![]() Vi mangler stadig mænd til at deltage i vores projekt - specielt fra Midt- og Nordjylland. Så skriv, hvis du kommer fra Midt- eller Nordjylland til . Interviewene vil foregå i periden: 16/4-30/4 og vil tage ca. 1½-2 timer. Vi håber på at høre fra Jer! |
|
|
|
| Hr Hansen |
Lagt på d. 09/04-2008 22:27
|
LAD VÆRE MED AT DELTAGE Du vil blive fremstillet som enten 1. patriarkalsk 2. chauvinistisk 3. sexistisk Take your pick. aaugruppen ved hvad jeg taler om. Du vil blive interviewet i 2 timer og hvis du i løbet af de 2 timer kommer med blot 1 eller 2 udtalelser der er en lille smule kantet eller kontroversielle, så vil en sociolog bruge de udtalelser til at tegne din personlighed. Sociologer og diverse har ingen interesse i at skildre normale parforhold. Du har alt at tabe Hvis du alligevel ønsker at trodse det som nogle kalder for janteloven, men som jeg vil kalde for tyngdeloven, så glæd dig til at blive fremstillet som punkt 1, 2 eller 3 |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 10/04-2008 00:04
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Jeg har netop spillet positivt ud over for aaugruppen - men bliver naturligvis en smule betænkelig. Hvad siger aaugruppen til indlægget fra Hr Hansen? |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 10/04-2008 00:05
|
Og en tilføjelse: Hr Hansen - giv lige en uddybning. |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/04-2008 03:16
|
|
Bjarne du har helt ret. En uddybende forklaring fra Hr. Hansen ville være på sin plads. Ellers må man gå ud fra at han taler mod bedre vidende. Skeptikeren |
|
|
|
| Hr Hansen |
Lagt på d. 11/04-2008 18:28
|
Jeg kender branchen indefra. Men jeg er ikke sociolog eller antropolog. Jeg har arbejdet med administration. aaugruppen bliver en del af en industri hvor sandheden har mindre betydning. Det drejer sig om at hente penge til deres sag og det gør ikke noget hvis det går ud over nogle personers eller et lands ry og rygte. Det gælder NGO'er såvel som FN's organisationer og forskellige offentlige institutioner. Jeg har aldrig hørt en organisation sige. Det går bedre så vi har brug for færre penge. Hvad skete der med de op til 150 millioner mennesker som WHO frygtede ville dø af fugleinfluenza. På et tidspunkt sagde WHO at der var 2 millioner HIV smittede i Thailand. Og på et tidspunkt talte de om en ny type HIV der smitter igennem kondom. Men den faldt vist hurtigt til jorden igen. Sine Plambech indrømmede også i et interview med DTW at organisationerne lyver for at få funding til deres projekter. jeg tror ikke på at aaugruppen er gået til deres vejleder og har sagt at de vil fjerne nogle fordomme. Vejlederen vil sikkert sige at det er der ikke nogen der er interesseret i. Jeg hæfter mig også ved at Leifkr som har et helt normalt forhold, har fået den tilbagemelding at han måske ikke passer ind i målgruppen. Det kunne være interessant et se aaugruppens synopsis. Du kan se et en skabelon til en synopsis her. http://www.djh.dk...nopsis.htm DR's 'Og Det Var Danmark', handlede om nogle dankere i Patong. Har det fjernet nogle fordomme? Sine Plambech lavede et film noir TV program om nogle iøvrigt meget sympatiske mennesker i nordjylland. Tror i det program har fjernet nogle fordomme? Hun har tidligere udtalt. Jeg har ikke mødt nøgle Thailandske kvinder der har giftet sig af kærkighed. Fjerne det nogle fordomme? Hun beklager at når hendes rapport bliver gengivet i pressen, så er det en 150 siders rapport der bliver kogt ned til få linjer. Og det kan jeg godt se er ærgeligt. Men det er værre end det. Dit interview på 2 timer bliver reduceret til 500 ord i rapporten og 20 ord i avisen. Det der vil stå tilbage i avisen er de ting har sagt der er en lille smule kontroversielle. |
|
|
|
| Hr Hansen |
Lagt på d. 11/04-2008 19:00
|
nedenfor har jeg kopieret en gammel tråd http://www.dansk-...#post_4224 Jeg har fremhævet nogle sætninger med fed skrift. Johansen skrev: Kære medlemmer og brugere af dansk-thai hjemmesiden Vi er to forskere, Steen og Thomas, som skal lave den første danske undersøgelse, hvor vi kan få noget at vide om hvordan ægteskab eller parforhold fungerer mellem en dansk mand og en udenlandsk kvinde fra fx Thailand, Phillipinerne, Rusland eller andre lande i Øst-europa. Det er vores indtryk, at der er mange fordomme om sådanne parforhold, både i forhold til danske mænd og de udenlandske kvinde. Målet med vores projekt er derfor, at opnå et mere nuanceret indblik i forholdene. Vi er i første omgang særligt interesserede i mandens oplevelse af parforholdet, og hvilke tanker, forestillinger og erfaringer han havde gjort sig før kontakten med kvinden. Derfor søger vi kontakt til et antal personer, der lever eller har levet i sådan et forhold/ægteskab. Vi vil gerne i kontakt med dig, hvis du har lyst til at fortælle om dine erfaringer – gode som dårlige - og beskrive for os hvad du tænkte forud – og hvordan det fungerer i dag. Vi er interesserede i at få indsigt i, hvilke grunde og motiver de mange danske mænd, der hvert år gifter sig på denne måde, har for at søge kontakt til kvinder fra lande, der ofte opfattes som eksotiske og langt borte. Hvis tidligere erfaringer med danske kvinder fx er en grund, hvilke erfaringer handler det så om? Vi er desuden meget interesserede i at få mere at vide om, hvordan det opleves at mødes på denne måde, og hvilke glæder og ufordringer, der er forbundet med jeres ægteskab. Hvordan fordeler I opgaverne? Er der ting I altid bliver uenige om? – og er der fx er andre måder at løse konflikter på? Endelig er vi også interesserede i erfaringer fra opløste forhold/ægteskaber – og forhold, hvor det er gået galt: Hvad handlede jeres forventninger om – og hvordan er/var virkeligheden anderledes? Kan du se en ide i at bruge lidt tid på at fortælle - så vil det være til stor hjælp! For vi har brug for at få kastet lys over dette emne, som udenforstående jo ved ret lidt om i dag. Din beskrivelse vil selvfølgelig blive behandlet helt anonymt. Udover hvad vi allerede kan læse os til af diskussionerne på hjemmesiden og hvad I måtte skrive til os, så vil vi meget gerne have lov til at interviewe de af jer, som vil tillade det. Mange hilsner Steen Baagøe Nielsen og Thomas Gitz-Johansen Vi er begge fra Roskilde Universitetscenter, Institut for Uddannelsesforskning, og du er meget velkommen til at kontakte os her fx på tlf. 46742000 eller skrive til os enten her på forumet eller direkte på eller . Webmaster skrev: Hejsa allesammen, Er der virkelig ikke én herinde som har lyst eller tid til at deltage i ovennævnte projekt ??? binbar skrev: jo det har jeg jeg prøver at ringe til dem i morgen jeg har en del erfaring med thai piger har to forliste forhold som hver holdt ca 5 år jeg har fået en ny kæreste hvor vi har været sammen nu i 3 år så jeg har prøvet en del så vi har en del at snarkke om det er helt sikkert..... ![]() ![]() ![]() surin skrev: jo jeg har kontakt med dem men vil lige være sikker at udfaldet ikke skal bruges til sentations jounalistik ![]() Johansen skrev: Kære medlemmer af dansk-thai hjemmesiden Der er IKKE tale om sentationsjournalistik men om et seriøst forskningsprojekt fra Roskilde Universitetscenter. Vi er to forskere der i løbet af 2005 vil interviewe et antal danske mænd, og et mindre antal udenlandske kvinder om det at leve i to-kulturelle parforhold: Vanskeligheder, glæder samt hvorfor og hvordan man finder sammen. Vi mener, at der i offentligheden er meget lidt viden om den slags forhold, og da mangel på viden kan skabe fordomme, så tror jeg, at vi har en fælles interesse i seriøs og fordomsfri forskning. Til det formål er (anonyme) interviews den mest effektive og reelle måde at få denne viden frem. Jeg håber, at mange af jer har lyst til at være med. Udover at bruge noget tid på interviewet, er der ikke noget besvær i det for jer. Send privat besked her på siden, eller ring til mig på 29804742. (Thomas Gitz-) Johansen De var hyret af Ligestillingsministeriet og skulle lave en rapport om vold mod udenlandske kvinder der er gift med danske mænd Nederst side 19 http://www.lige.d...5_2006.pdf Rapporten kan læses her. http://www.lige.d.../steen.pdf Jeg har hundredevis af indvendinger mod rapporten. Men det er 1 år siden jeg læst den og jeg gider ikke læse den igen. Men vil dog sige det virker på mig som om de er meget tro mod deres kunde og deres publikum. Der er nogle modargumenter her på side 7, 8 og 9 http://www.aegtes...rev_38.pdf De har ikke fjernet nogle fordomme |
|
|
|
| mugge |
Lagt på d. 11/04-2008 19:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 389 |
hr hansen, det var faktisk ret flot at du kom med dette, jeg har netop læst omtalte rapport og er selv i den overbevisning at aaugruppen ligeledes vil forvrænge ens historie til netop deres behov. Godt info og godt det kom frem..takker |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 11/04-2008 19:42
|
Hej Hr Hansen. Tak for indsatsen. Jeg vil ikke påstå, at jeg er en klog mand - men nu føler jeg mig i hvert fald lidt klogere. vh / Bjarne |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/04-2008 21:14
|
|
jeg vil støtte webmaster, meld jer til projektet, hvad er I bange for? Har selv meld tmig til projektet, så må jeg se hvad vil. |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 11/04-2008 21:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Hvorfor er man interessant, bare fordi man har en en Thai som kaereste eller kone ? Jeg foeler mig bestemt ikke mere saerlig bare fordi jeg har boet med en kvinde fra TH i godt 3 aar, at jeg foeler mig mere lykkelig, ja det er jo en anden sag.......Men at visse folk syntes at det er interessant, det forsataar jeg ikke, de eneste det kan vaere interessant for, det maa da vaere min viv og jeg........ ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/04-2008 02:54
|
|
Hr. Hansen. Jeg bukker og takker for yderst redelig og informativ oplysning. Har selv meldt mig - må så "høre" mig frem til hvad det er de vil med deres spørgsmål. Lyder det manipulerende kan man jo bare afbryde interviewet. Når man så læser den rapport du medsender kan man så undre sig over at et "bestillingsarbejde" som dette fra en minister ikke bliver bragt til offentlighedens kundskab men kun bruges en lukket akademisk kreds. Og er vel i bund og grund bare en form for terapi for de indspiste kloge hoveder i elfenbensslottene, og alle har "tjent" deres gode løn i den periode. Om det så er med god samvittighed er en helt anden historie. Den endnu mere skeptiske Skeptiker |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 12/04-2008 14:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 143 |
Hej Nu bliver jeg da i tvivl? Som udgangspunkt vælger jeg at være positiv over for deltagelsen, og har også accepteret den... Som Suk skriver, synes jeg heller ikke, at det er "sensationelt", at være gift med en thai. Jeg er en af de heldige, som oven i købet er LYKKELIGT gift med én! ![]() Og netop af den grund mener jeg, at det er vigtigt, at prøve at påvirke debatten og fordommene i al almindelighed. Der er for mange "Sine'r", set med mine øjne. Skal de have lov til, at være "toneangivende"? Ikke i mine øjne! Selvom jeg er en sand novice, mener jeg ikke selv, at jeg er direkte naiv? Med det mener jeg, at man ikke kan komme uden om, at der er masser af dårlige eksempler. For det er der jo!Men - Der er altså også alle de positive! Og det er dem, man skal fokusere på! Ellers holder det aldrig op? At dét så er, som "at slå i en dyne", er en anden sag, desværre... Man kan kun blive ved med, at argumentere for "sagen". Jeg tror også, at "skidtet bliver holdt i live", fordi mange turister vender hjem fra en drukferie, hvor de måske, i store træk, ikke har været uden for "stambaren..."? Og undskyld!: Men der skal vel ikke den store sætteskippereksamen til, at betale en luder??? Hvis det er alt, hvad de kender til Thailand, ser det sort ud? Jeg kender slet ikke Thailand endnu, men jeg har dog set meget andet end ladybarer og andre ludermiljøer...Derfor vil vi gerne deltage. Men Hr. Hansens indlæg har jeg også "taget til mig". Vi må se, hvad der sker? Hvis jeg fornemmer, at det kun handler om, at farve holdningerne efter eget valg, kan man jo altid sige: "Tak for kampen"! Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| aaugruppe |
Lagt på d. 14/04-2008 12:57
|
Vi er rigtig kede af den drejning, som debatten har taget, da det slet ikke er formålet med vores projekt. Vi har selv læst den rapport af Nielsen og Gitz-Johansen, der er omtalt af Hr. Hansen, og vi har på ingen måde samme fokus. Vi ønsker ikke, at stemple Jer eller undersøge vold i forholdet. Vi forstår godt, at I lige pludselig kommer i tvivl om vores hensigter, men vi vil gerne understrege, at vores fokus er Jeres oplevelse af ægteskabet med en thailandsk kvinde. Vi vil gerne indfange sandheden om Jeres syn på ægteskabet, og vi leder ikke efter noget bestemt resultat. Vi vil gerne påpege, at vi er studerende på 4. semester, og derfor er vi ikke bestilt af nogen til at lave dette projekt. Der er altså ingen bagvedliggende interesser – heller ikke fra vores vejleders side. Vores vejleder skal hjælpe os med at lave metodisk godt projekt, der skal opfylde de etiske krav i forhold til behandling af interviewpersoner. Vores projektrapport bliver ikke offentliggjort. Vi håber, I kan genfinde tilliden og den positive ånd overfor vores projekt
Redigeret af aaugruppe d. 14/04-2008 13:07 |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/04-2008 11:15
|
|
SITUATIONSRAPPORT Blev interviewet i går i godt 2 timer. Jeg er stadig i live. Ingen brækkede lemmer. Og slet ingen sår på hverken sjæl eller legeme. 4 søde, venlige unge mennesker, der har besluttet sig for at deres eksamensopgave skal være med til at belyse Thai/danske forhold fra en mere positiv vinkel end den der normalt gives udtryk for i de danske medier. Jeg blev udspurgt om mit liv, fra opvæskst til i dag, udelukkende for at belyse hvad for en type jeg er, rent menneskeligt og dermed hvorfor mit valg af en Thai. (eller var det i virkeligheden hende der valgte mig?) Dette gav mig selv en øjenåbner - selv om jeg er i gang med at skrive mine memoierer så gav det at tale om det, mig en ny vinkel til at se hvorfor jeg har reageret sådan eller sådan i en given situation. Efter samtalen fandt jeg ud af det i grunden kunne være en god måde til at fortælle, ikke blot de unge mennesker men også dem der måtte læse rapporten senere, hvordan mit liv har formet sig på godt og ondt, og måske være med til at give nogle råd, gode eller dårlige, videre, som så kan bruges efter forgodtbefindende. Alt dette førte ind til selve spørgsmålet om fordomme/ulemper/glæder/sorger/kærlighed/omsorg, (find selv på mere), som et thaiforhold kan medføre. Og de unge mennensker har efter min mening opstillet nogle helt relevante spørgsmål som helt sikkert vil kunne føre til at mere nuanceret billede af vores hverdag med en thai. Jeg håber da at rapporten bliver så god at Webmaster til sin tid vil tage sig tid til en gennemlæsning og så forhåbentlig beslutte sig for at lægge den på sitet til videre diskussion. Når det er sagt så kan man jo, til stor sorg, læse at selv "gamle" satte forhold kan gå galt. Det gik det også for mig efter 41 år med en dansk kvinde, så det behøver jo ikke være på grund af nationalitet problemerne opstår. Der er desværre ingen tvivl om at for de fleste thaier der kommer til et fremmed land er hjemlængsel vel det største problem. Måske oven i købet større end for mange andre nationer. Grib i egen barm. Hvor mange danskere opsøger ikke danske miljøer når de er væk i bare 14 dage fra hjemlandet. Længslen efter leverpostej kan blive så slem at man er parat til at ofre hvad det skal være for at få et stykke med dansk. Jeg har ingen råd til jer berørte andet end at jeg føler dybt med jeres situation. Jeg har mit på det tørre, jeg bor herude, min elskede hustru kan opsøge sin familie og venner så tit hun vil. Hun er ikke til spil, fest og farver men en stille og rolig og velintegreret i thai/dansk levemåde. Og når hun er glad og tilfreds kan jeg jo også kun være det. Jeg håber det bedste for at I vil få løst jeres problemer på en rolig og fornuftig måde som jeres indlæg også tyder på. Jeg læser jo trådene her hver dag, prøver at følge med så godt som jeg nu kan, og prøver da pø om pø at give et (forhåbentlig) godt råd når det behøves. Et ord som går igen og igen i mange tråde er GOLDDIGGER - i virkeligheden et grimt amerikansk slangord. Men hvem er golddiggere?. Som suk skrev for kort tid siden, noget i retning af: Og når så selvsamme person sidder på værtshuset i sin 14-dages brandert og fører sig frem med løfter om guld og grønne skove, er der så noget at sige til at ladyen tager r.... på vedkommende? (undskyld suk jeg ved godt det ikke er korrekt citeret men det var det du mente) og jeg mener nøjagtig det samme og har aldrig lagt skjul på min væmmelse over disse farangtyper. Og så er det jeg siger - nej påstår - og læg nu mærke til hvad det er jeg skriver inden I ryger i harnisk for jeg kender ingen af jer, men jeg har mødt disse typer til hudløshed i levende live. Jeg er en gammel knark med et langt og spændende liv bag mig. Mødt, utallige menesker overalt i verden og af mange nationaliteter. De fleste udmærkede mennesker, mange af dem har jeg endda kontakt med den dag i dag, Jeg har også mødt mange platugler, storskrydere og løgnhalse i mit liv - MEN - aldrig i hele min omtumlede tilværelse har jeg mødt så mange som herude de sidste 5 år hvor jeg har været fastboende. Jeg ved godt selv jeg er naiv og godtroende om det bedste i ethvert menneske, indtil andet er bevist. Men her har mennekser jeg har udført arbejde for, givet venskab og hjælp, ikke bare af mig men af min hustru og familie. Snydt og bedraget og løjet over for os når regningen skulle betales (ialt noget der samlet ligner 500.000). Og så bagefter ser og hører dem rundt i byen hvor de fører sig frem. Som nu ham nordmanden, en af de sidste der snød mig for 42.000 Baht. Måneden efter så købte han en ny moped, donerede den til Skandinavisk Expat Club her i Pattaya til udlodning. Stor omtale i blade og aviser, radio og TV. Stor mand. Dygtig mand. Glemte bare at fortælle hvor pengene skulle have været betalt. Og historier som disse har jeg en del af. Så hvem er GOLDIGGERE? Er vi faranger i virkeligheden meget bedre? Ikke efter min mening. Måske skulle vi have en tråd om andres oplevelser af samme som mine, så vi kunne få sat tingene lidt i relief. Og se dette skriv er så udledt af en samtale med 4 unge danske studerende, som førte til at jeg påny reviderede min opfattelse af ordet fordomme. For er der noget jeg har fordomme imod, så er det løgnhalse og platugler. Jeg har det i hvert fald ikke overfor en thaipige der prøver at tage røven på en dum farang. Så min opfordring til jer. Endnu engang: Kom ud af busken, giv de unge menesker en chance for et godt eksamensresultat, måske kan vi oven i købet komme til at nyde godt af det. Med overordentlig varme Thaihilsener (41.4) fra Skeptikeren i Pattaya |
|
|
|
| Hr Hansen |
Lagt på d. 17/04-2008 11:42
|
Jeg vil hellere gribe i Fru Hansens barm ![]() Jeg håber du er ligeså positiv når du har læst opgaven. Kald mig bare skeptikeren ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.