Se indlæg|
Laos?
|
|
| mattidk |
Lagt på d. 24/03-2008 17:36
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 256 |
hej, vi skal til sommer til thailand igen, og tænker på at tage til Laos i halvanden uge som en rundt tur fx. bkk-vientien-luang prabang-chaing mai så vil gerne høre fra nogen som har været der: - hvordan er nærmest/billge måde at tage der til fx. Bkk til Viengtien? har hørte at det er noget at spare hvis man flyver til Udon Thani og så tage bus derfra... - skal man altid har dollar penge med fx når man laver visum ved grænsen... osv, kan man lige så godt bruge thai bath i laos. - skal man book hotel før man ankomst i laos? - noget anbefaling hvor mange dage man burde bruge at se lidt af hvert i Vientien og Luang Prabang? - andre anbefaling? jeg har selvfølige en lonely planet guidebook, men alligevel vil gerne høre fra jer som har erfaring med... på forhånden, tak |
|
|
|
| Eigil |
Lagt på d. 24/03-2008 22:29
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 74 |
Hvis du ikke har længere end 1½ uge ville jeg nok flyve rundt, du bruger hurtigt en dag hver gang du skal med bussen (som er billigst) Du kan bruge bath og Dollaos men det er rart at have nogle "kip" ellers bliver de små ting dyre....Tror kun de kender en sætning på engelsk... one doller.. Du skal have doller med til visa, men de er jo også billige for tiden ;-) Der er , som i Thailand masser af hoteller , så det er bare at kikke i biblen (LP) Et dejligt land at rejse i, bare lidt langsomt ;-) God tur Eigil |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 25/03-2008 06:03
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
hvordan er nærmest/billge måde at tage der til fx. Bkk til Viengtien? har hørte at det er noget at spare hvis man flyver til Udon Thani og så tage bus derfra... Billigst. Flyv til Udon Thani og tag minibussen til 'Friendshipbridge' - 150 Baht. Bussen over broen 15 Baht. Bus til Vientiane ca. 5000 Kip(under 10 Baht)/TukTuk 150 Baht/Taxi 300 Baht. skal man altid har dollar penge med fx når man laver visum ved grænsen... osv, kan man lige så godt bruge thai bath i laos. Hav baade Baht og US Dollars med. Visum ved graensen koster 35$ / 1300 Bath...vaelg selv! I Laos bruges Kip som smaapenge/vekselpenge og Baht bruges ved stoerre koeb etc. $US bruges ofte ved betaling paa hoteller etc. Men alle tre valutaer kan bruges paa lige fod. Husk bare at udregne hvad der bedst kan betale sig - hver gang. skal man book hotel før man ankomst i laos? Det kommer jo an paa hvem man er. Men overnatning i den billige ende findes i overflod, og man finder nemt ledige vaerelser. noget anbefaling hvor mange dage man burde bruge at se lidt af hvert i Vientien og Luang Prabang? 2-3 dage hvert sted saa har du set det hele. andre anbefaling? Ja, hvis du tager bussen fra Vientiane til Luang Prabang, saa stop i Vang Vieng. Denne lille by ligger midt i et storslaaet bjerglandskab. Floden der snor sig gennem byen og mellem bjergene, med sit rolige vand, er vaerd at bade i. Floden krydses paa smaa broer hvoraf nogle er lavet af bambus. I naeromraadet findes et utal af klippehuler, der ogsaa er vaerd at kigge naermere paa. Jeg var der i december, og temperaturen var efter soldnedgang saa langt nede at jeg kunne se min aande. Jeg og min kaereste er begge saa begejstrede for Laos at vi skal tilbage dertil igen...og igen. N.B. Hvis man som undertegnede taler thai, saa er en del af oplevelsen ved Laos de sjove sprogforskelle. |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 25/03-2008 09:55
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
Hej mattidk for 3 år siden var jeg i Laos med min Kone og søn, han var 18 år , og var med på nogle nye oplevelser. Vi var i laos i 7 dage, og det var 7 dejlige dage , med mange mange smukke oplevelser. Vi brugte kun Bath i laos, det var ikke noget problem, derimod kan det være lidt at et regnestykke at beregne kursen på den lokale valuta, det koster ca. 100.000 Laos penge for 3 menneske at spise et måltid mad på resturang, det er ca 700 Bart. Da Laos ikke har nogen ambasade i Danmark kan man flere steder købe visum ved grænsen for et et par hundrede kr. ( husk ekstra pasbilleder ) At flyve fra Thailand til Laos eller omvendt er hundedyrt, da det jo er udenrigs. Vi havde ikke bestilt hotel hjemmefra, og det var ikke noget problem. Turforslag : 1, flyv til Chiang Rai, i Ching Rie er der et beskedent hotel som heder White hause, billigt og slidt, men hyggeligt og med nogle meget søde mennesker som gerne vil hjælpe jer med alt . 2. Kør med bus til grænseovergangen Houayxay, der sejler i over Mekong River ( det tager kun nogle minutter, her kan i købe jeres visum ( husk at have 3 ekstra pasbilleder med.) derefter køre i med grissebil ca. 3 km syd for byen, der er en lille bådhavn, herfra kan man tage med en slow boat, den er dejlig men langsom, vi valgte at tage en speed båd, det går dejligt stærkt og er sjovt,men larmer meget ( husk ørepropper hjemmefra,) og glem ikke at benytte sikkerhedsvest. Efter 4 timer kommer i til en lille by langt ude i skoven(Pak Ben) der er nogle ok overnatningssteder, så der overnattede vi så 1 nat. 4, Dagen efter forsatte vi så med speed båd til Louang Prabang,(det tager ca. 4 timer) turen blev mere og mere flot , med høje grønne bjerge på begge sider af Mekong. Da vi kom til Pak Ben var der en del hoteller at vælge imellem, der kan i gå på nette og se om der er noget for jer, vi blev der i 2 dage, dejlig by. 5, Fra Louang Prabang tog vi bussen til Vientiane, den tur er simpenhen bare dejlig, den tager Ca. 8 timer over høje bjerge og dybe dale, hvis man har tendens til køresyge, kan det betale sig at have nogle køresyge-tabbeleter med. vi blev så i vientiane resten af tiden, dejlig by med mange oplevelser, til sidst tog vi så en flyver til Bangkok, og det var bare hundedyrt, der skulle vi havde taget bussen, men det gør vi næste gang. I Laos er folk meget anderledes end i Thailand, i Thailand vil alle hjælpe, og er meget venlige, i Laos er de temmelig ligeglade med dig , de kan være noget strenge, og vil gerne snyde dig, sådan er det også i Thailand, men en Thai smiler tros alt mens han snyder dig, det gør en Laot ikke. så man skal være vågen. Når det så er sagt, så er det den bedste rejseoplevelse jeg har haft nogensinde. obs ! man skal have nogle gode piller mod malaria Håber at du kan bruge dette lille indlæg til noget, og hvis der noget jeg har glemt, må du endelig spørge. MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| goldwing |
Lagt på d. 25/03-2008 10:05
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
Hej kanut Tak for en dejlig beskrivelse af jeres tur til Laos Jeg har aldrig været der, men kunne tænke mig en tur derop for det lyder til de har en smuk natur. Hvordan er leveomkostningerne i forhold til Thailand,... dyrere eller billigere? |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 25/03-2008 11:35
|
|
Hej goldwing. Jeg er af den opfattelse at det er en del billigere end i Thailand, men hvis man i de storte byer vil bo lidt godt ,med pøl og det hele, koster det det samme som i Thailand. og så har de en vidunderlig øl der hedder beer lao ![]() At rejse i Laos er lige så nemt som i Thailand, MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 25/03-2008 11:55
|
|
[wikipedia][/wikipedia]
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 25/03-2008 12:00
|
|
[url][/url]
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 25/03-2008 12:01
|
|
jeg vil gerne lægge et par billeder ind fra Laos, men jeg kan ikke finde ud af det
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
|
|
|
| Susanne |
Lagt på d. 25/03-2008 15:28
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 19 |
Hej Vi skal også en tur til Laos. Vi skal på en 4 dages flodtur: http://www.cruise... 4-DAY MEKONG ROUND TRIP CRUISE: LUANG PRABANG - LUANG PRABANG YOUR ROUTE: LUANG PRABANG – PAK OU – KUANG SI – THA DEUA – LUANG PRABANG Vi vil flyve fra Bangkok til Luang Prabang. Hilsen Susanne |
|
|
|
| mattidk |
Lagt på d. 26/03-2008 00:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 256 |
Tusind tak alle sammen for svar, det er meget brugtbare...! Min plan er at flyve til udon thani og kører til Vientienne, og så som Ajarn anbefale at tage bus til Luang Prabang med et stop på Vang Vieng, det lyder jo ret spænde, også som beskrives i Lonely Planet guide. Jeg har ikke nået at læse så meget endnu. Fra Luang Prabang, synes jeg at vil flyve derfra til Chiangmai eller BKK, da jeg har hørte blandt mening om at sejle gennem mekong, og jeg selv er ikke helt vildt med at sejle i mange timer. Det bliver nok et super tur, kanut: for at lægge billeder du skal kunne klikke på "img" knap, og så kopi din url og insætte i mellem tag. f.x. [img ] kopi din url her [ /img] |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.