Se indlæg|
Træt af fordomme?
|
|
| aaugruppe |
Lagt på d. 13/03-2008 14:02
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 6 |
Der er mange meninger om ægteskabet mellem en dansk mand og en thailandsk kvinde – nogle er gode og andre er mindre gode. Vi er en gruppe sociologistuderende fra Aalborg Universitet, der gerne vil interviewe dig for at høre din mening og oplevelse af at være gift med en thailandsk kvinde. Interviewet vil selvfølgelig være fortroligt, og du vil være anonym. Hvis du vil fortælle os om din oplevelse af dit ægteskab med en thailandsk kvinde, så henvend dig på mailadresse: . Du kan også skrive til mailadressen for at få mere information før du beslutter om du vil deltage i et interview. |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/03-2008 03:12
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Kan se at ingen har reageret på denne opfordring. Jeg selv har været i kontakt med studie gruppen og de har fået mine indput. De virker umådelig positive og oprigtige. Efter min helt klare overbevisning er der intet der så meget antyder tidligere tiders negative oplevelser forummet har haft med diverse journalister og sociologer. Giv disse unge mennesker en chance for at komme videre. Send dem det behøver og vi kan så håbe på at de kan være en af døråbnerne til at give danskerne en mere positiv opfattelse af thaiægteskaber og livet med en thaifamilier. Jeg mener, vi kommer sku aldrig videre hvis vi ikke selv hjælper til. Med de mest uskeptiske hilsener fra Skeptikeren i Pattaya |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 17/03-2008 06:03
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Skeptikeren, du kan da ikke se om nogen har reageret. Jeg har reageret (positivt) uden tidligere at fortælle det her på siden. Personligt mener jeg, overskriften: "Er du træt af fordomme?" er uheldig. - Med de ord har gruppen vel allerede taget stilling til noget, de har sat sig for at undersøge? Det kunne være interessant, at høre fra aaugruppe hvor mange tilbagemeldinger de har fået? Kalasi |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/03-2008 08:50
|
|
Kalasin det har du ret i, det kan jeg ikke se, men da der normalt bliver kommenteret på de fleste tråde så syntes jeg det var underligt at denne her stod gabende stille. Jeg selv læste overskriften posivt, idet jeg syntes der er alt for mange fordomme forbundet med livet med en thai. Specielt set i lyset af at der - i hvert på det sidste - har været ret så mange der omtaler thaikvinder som ludere - generelt. Hvilket for det første er usselt, da de ikke kan forsvare sig, dernæst umådeligt uforskammet for enhver farang, dansk som andre nationaliteter der er thaigift. Og for mig at se fuldstændig irrelevant i de fleste sammenhænge og dermed unødvendige. Det er med til at sætte os alle i et uheldigt lys hjemme i de respektive lande, og værst af alt puster til ilden omkring nægtelse af indrejsetilladelser for dem der er seriøse. Ja, det kunne være interessant at vide responsantal, men måske kan disse to indlæg medvirke til at aaugruppen svarer og at andre "kommer ud af busken". Med positive hilsener, Skeptikeren fra Pattaya |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 17/03-2008 10:33
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Skeptikeren skrev: (1 ) så syntes jeg det var underligt at denne her stod gabende stille. (2) Jeg selv læste overskriften posivt, idet jeg syntes der er alt for mange fordomme forbundet med livet med en thai. Specielt set i lyset af at der - i hvert på det sidste - har været ret så mange der omtaler thaikvinder som ludere - generelt. ( 3 ) Hvilket for det første er usselt, da de ikke kan forsvare sig, dernæst umådeligt uforskammet for enhver farang, dansk som andre nationaliteter der er thaigift. Og for mig at se fuldstændig irrelevant i de fleste sammenhænge og dermed unødvendige. (4 ) Det er med til at sætte os alle i et uheldigt lys hjemme i de respektive lande, og værst af alt puster til ilden omkring nægtelse af indrejsetilladelser for dem der er seriøse. (5 ) Ja, det kunne være interessant at vide responsantal, men måske kan disse to indlæg medvirke til at aaugruppen svarer og at andre "kommer ud af busken". Med positive hilsener, Skeptikeren fra Pattaya (1) Næh skeptiker det er slet ikke så underlig, hvis du vil være lidt realist. (2 ) Ja jeg forbandt heller ikke noget usædvanlig ved overskriften.. Om Thai kvinder omtales som ludere generelt.. Altså vågn nu op. hvor er det farang finder hans kone.. Hvordan er det Thai kvinder lever i Thailand med Thaier... Mia noi - prostitution etc etc.. (3 ) Ja det er vel denne slags udtalelser der er med til du ikke har nosser til at stå frem men vælger annonymitet.. For faen da mand.. vågn op og se Thailand som det er.. ikke som du ønsker det er.. (4 ) Yes det er det og derfor kan jeg kun sige.. go vind for Sasi og leifkr og hvem der nu gider tage slæbet for at skabe et bedre Dansk/thai miljø, du bidrager i hvert fald ikke ved at sidde her og være anonym.. ( 5 ) hvorfor dog. du vil jo ikke bidrage med noget seriøst.. vel.. Det kan du af gode grunde ikke da du har valgt at være annonym.. Vi kan være annonyme her på dtw, det kan der være mange grunde til at være.. jeg har i hvert fald hørt adskillige.. Men vil man være med til at ændre noget, så skal man sgu have nosser til at stå ved hvem man er.. Og tage de øretæv det giver. Hmmm ja så har vi et lille problem.. hva skal kvinder så have ?? for vi har jo heldigvis også et par kvinder med her.. I har det jo engang imellem går jeg ud fra.. men sådan sproglig.. heheDet må Ebeth lige svare på.. Tilbage til overskriften. Hvor mange kan aflive fordommene. ?? 2 - 3 - 5 % Jae nok i den størelses orden.. Sorry nu var jeg negativ igen igen. Ikke fordi jeg kan lide det for jeg har virkelig om nogen kæmpet for at gøre Dansk/thai stuerent.. Problemet er bare meget få er med på vognen.. Jeg er skide ligeglad med hvad i andres koner har lavet.. Er fortid fortid og man vælger at leve et normalt liv. så er det det som tæller. Men starter et bekendt skab med at sidde og fylde hianden med løgn om hvad min kone og hendes familie er.. Så skråt op... Kan man ikke lide historien om fortiden, så hold dog kæft, i stedet for at lyve.. Der er jo ingen der tvinger nogen til at fortælle om hvad konen har lavet før... det skal hun sandelig nok selv klare.. og så sidder manden der som jordens største fjols/løgnhals.. Ja det er en af ulemperne ved at lære THai... Jeg er en af dem som har mange års erfaring her, men det betyder sandelig ikke at jeg ikke bliver taget i røven. bare lidt mindre nu.. Når jeg så skriver om det, bliver det vendt og drejet som om jeg udstiller mine nederlag.. Ja det er da nederlag, men dagens Thailand... både for os farang og ikke mindst for thaier.. Vi kan kun lave om på det ved at være ærlige / åbne og stå sammen... |
|
|
|
| xxxxxx |
Lagt på d. 17/03-2008 13:27
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 281 |
hvad ens kone pige har lavet før i tiden glem det det er fremtiden det drejer sig om (Vi kan kun lave om på det ved at være ærlige / åbne og stå sammen...) det har du barer ret i len-si |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/03-2008 14:24
|
|
yindee skrev: hvad ens kone pige har lavet før i tiden glem det det er fremtiden det drejer sig om (Vi kan kun lave om på det ved at være ærlige / åbne og stå sammen...) det har du barer ret i len-si Det er nemlig rigtigt,man starter fra 0 og så er det fremtiden ikke alt andet. et er helt sikkert det kommer ikke , min kone ved havd jeg har rendt og lavet i fortiden. bamsen |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 17/03-2008 15:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
Fuldstændigt rigtigt "Yindee" og "Bamsen"... |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 17/03-2008 19:21
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
For lige at få denne tråd helt tilbage på sporet, vil jeg gerne bidrage med at få aflivet et par myter og fordomme omkring Thai-Danske ægteskaber. Og der er nok at tage fat på! En fordom som jeg tit har stødt på er denne - når man først har giftet sig med en Thaier, har man også fået sig en underdanig og føjelig hustru. Intet er mere forkert. Igennem de 8 år jeg har været gift, har vi mødt mange blandet Thai-Danske ægteskaber, både her i Skandinavien og i Thailand. I absolut ingen af disse ægteskaber er Thaikvinden på nogen måde underdanig eller specielt føjelige. Derimod syntes jeg kvinderne udviser en stærk personlighed og viljestyrke – mit eget ægteskab indbefattet. En anden fordom som jeg også tit har stødt på, er den at Thaikvinderne kun gifter sig for pengene skyld. Det er det rene vrøvl. Skulle dette forholde sig således at de kun gifter sig for pengenes skyld, kender jeg vel nok 25 – 30 Thaipiger som har taget grueligt fejl i deres valg af partner. Kender kun til et ægteskab hvor manden er særdeles velhavende, men det fandt pigen først ud af langt inde i forholdet. En tredje fordom som tid til anden dukker op, er den at Thaipiger af natur er spillegale. Dette er også helt forkert. Vel! der er et fåtal som har lidt svært ved at holde sig fra spil. Men disse kvinders ægteskaber når meget hurtigt en udløbsdato. Resten har et ganske fornuftigt forhold til spil, og det gælder langt hovedparten af dem. Personligt kender jeg ingen Thaiægteskaber hvor pigen er forfalden til spil. Det var et par fordomme som lå lige til venstre ben ![]() Hilsen Rasmus |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 17/03-2008 22:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 143 |
Dejligt at læse dit indlæg, Rasmus! Jeg var ellers begyndt at tro, at mit eget ægteskab, og de andre vi kommer sammen med, var "anderledes..."? ![]() Skrvet med al respekt for dem, der har "en anden version"! ![]() vh Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| taleofdk |
Lagt på d. 17/03-2008 23:32
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 348 |
Godt indlæg Rasmus, jeg kan kun nikke genkenende til det du skriver.
Redigeret af taleofdk d. 17/03-2008 23:34 |
|
|
|
|
Lagt på d. 18/03-2008 02:32
|
|
Ja 2 ting kom der da ud af mit indlæg: 1: Le-si blev frygtelig vred. 2: Der kom flere, endda meget positive tilbagemeldinger. Bla.a rasmus, et af de bedste indlæg i lang tid. Og vel egentlig den slags de unge mennesker søger til deres studie. Le-si prøv nu lige at læse før du farer til tangenterne. Jeg er da ikke mere anonym end alle andre på dette site. Skriver DU nogen sinde under med oprigtig navn og med adresse og telefon? Nej vel! Og hvorfor skulle vi. I alle de debatfora der i dag findes på nettet kan du ikke finde een eneste der står frem med navns nævnelse - hvorfor i al verden skulle så lige jeg? Jeg mener ikke jeg er naiv, tværtom. Det jeg harcelerer over er, tidligere debattørers evindelige snak om netop prostitution. Ja gu fanden er her prostitution, og i mere end rigelig mængder, men hvorfor i alverden blive ved med at fremhæve den, det er det jeg mener. Det gavner ikke noget eller nogen som helst. Jeg har aldrig lagt skjul på hvor jeg mødte min hustru. Ingen i min familie eller danske omgangskreds er i tvivl. Men det er sku da ikke noget vi taler om i tide og utide. Dem der ikke kunne acceptere min kones tidligere liv og mit valg. De er ude af vores liv, så enkelt er det. Så der tager du endog meget fejl. Jeg kender hende nu på 8. år og har ikke på et eneste tidspunkt kunne bebrejde hende hendes tidligere liv. Hvordan skulle jeg dog kunne tillade mig det. det var før min tid og hun valgte det liv af ren nød. Som Bamsen skriver: Det rager ikke mig og mit tidligere liv rager ikke hende. Men alle menesker har en historie, god eller dårlig og hvis du ikke betror dig engang imellem, så har man da ikke noget at tale om. Man kan da ikke leve i et kærlighedsforhold uden at have en del af modpartens tidligere liv med i bagagen. Ellers er hele livet da indholdsløst og een stor løgn. Kan ikke begribe at du falder over mig med et personangreb, det fremmer da ikke det sammenhold du efterlyser. Jeg efterlyser eksakt det samme, bare på en anden måde og med et andet ordvalg. Men du har vel haft en dårlig dag ![]() Vi er vi altså ikke enige men ej heller uenige. Men som du skriver, så ved du at du bliver opfattet negativ og bitter, ja I mine øjne gør du, når du fremturer således. Prøv at se lidt lysere på livet. Læs rasmus indlæg, er du heller ikke enig i det? Med venlige, positive forhåbninger om fortsat gode debatter fra Skeptikeren i Pattaya |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 18/03-2008 05:53
|
Ja skeptiker, nu var det tilfældigt det lige var dig der kom til at stå for skud, men fordi det var dig der tog tråden op.. Og hvordan pokker vil du have nogen skal rokke ved fordomme omkring lige Thaier i dette tilfælde, sålænge der er så mange der aksepterer at konen fortsætter erhvervet i dk. Det kan vi ikke ændre på før vi står sammen og siger vi aksepterer sgu ikke det sker.. Det fjerner det ikke, det ved jeg godt, det deler dansk/thai op i 2 lejre højst.. Men så kan vi tage afstand fra bylden... Og måske afholde et par nye i at forsøge sig som luderkarl. Om jeg er annonym. Det kan vist ikke være for ret mange andre end dig . ![]() Le-si står såmænd for le-if Si-ripot Jeg har link på alle mine indlæg med pic - adresse og tlf nr.. Som jeg skrev alle har da ret til at vælge at være annonym, men som jeg ser det giver det bare en distance til det man ellers gerne ville ud med.. Nogen få stykker er heldige og kender ikke problemet. det er kun godt. Jeg kom bare ind i Thai/dansk fra ja man kan vel sige vrangen, dengang jeg lavede Thai dansk forening og troede jeg kunne lave seriøs kontakt formidling via nettet.. Og kender lortet fra rattet i en hyrevogn... Jeg havde kontakt med mange ( rigtig mange ) mænd som desværre stod i lort til halsen af den ene eller anden art ud i det Thailandske. Nogen selvfølgelig mere eller mindre selvforskyldt, det ved jeg godt. Men også mange af dem som så det som en fed forretning... Hvis vi bare lader som om det hele er dejlig og godt, så bliver det aldrig anderledes, tvært i mod vil det måske vokse, for der er jo fred og ro til alle de mindre heldige aktiviteter. Så vil der komme flere Thai sex annoncer i aviserne / på nettet / nye udsendelser i TV vi ikke bryder os om. Det er ikke de nye piger som kommer til DK som er skurkene.. det er dem som er der og deres mænd, som tjener til næste ferie / nyt hus etc etc i thailand. Så hvordan skulle andre menneskers fordomme blive mindre, hvis vi selv lader stå til. Det giver selvfølgelig dårlig omtale, når vi tager problemet op.. yes men hvad er alternativet. Så næh jeg blev såmænd ikke vred, men er selv så evindelig træt af alle fordommene / løgnene / intrigerne ud i det Thailandske. Og jeg tror altså ikke på vi kan tie problemet ihjel. Kunne vi det var denne tråd jo aldrig startet.. |
|
|
|
|
Lagt på d. 18/03-2008 09:33
|
|
le-si, jeg takker dig for et umådeligt informativt svar. Du virker hudløs ærlig. Jeg vil prøve at besvare så godt som jeg kan udfra min viden. Om folk er anonyme eller ej går jeg ikke så meget op i, mere det de skriver. Faktisk har jeg slet ikke lyst til at sætte mig ind i personnavne/avartar og hvad det nu hedder. Men jeg er da helt på det rene med at hvis jeg havde skrevet hvor jeg boede så var der da helt sikkert visse her i byen der ville komme efter mig, på grund af min negative omtale af visse af "turisterne". De føler sig jo højt hævet over alle og enhver. Jeg er enig i alt du beskriver her i dette indlæg, men læser det samtidig som en indrømmelse af at det ikke er i det rette forum spørgsmålene rejses. De typer du beskriver er dem jeg holder mig langt fra. De skinner jo som glødelamper på enhver dansk bar du passerer, selv i dagslys. Det er dem jeg harcelererer over når de sidder der og er umådelig nedladende over for ders piger og thaier i det hele taget. Og dem kan du ikke nå ind til, de er så åndsformørkede at de intet forstår. Så derfor er alt diskussion med og om dem nyttesløs. Det jeg kan forstå af dit skriv er at det er alle de hjemme i DK der skal rammes, det tror jeg ikke du kan opnå i dette forum. Måske er der nogen få der følger med her på sitet, men jeg tror ikke at nogen af dem har evnerne til at formulere sig i en tråd. Jeg kender ikke miljøet hjemme, da de få thai/danske forhold vi kendte og omgik, var søde fornuftige mennesker. Selvfølgelig så jeg de typer du beskriver på de arrangementer der blev afholdt i f.eks. Nørrebrohallen, men når de blev alt for højrøstede fortrak vi til andre hyggeligere steder. Jeg har da også, før jeg mødte min hustru og kom ind i thaimiljøet set disse typer med deres thaipiger rundt om i København på barer og restauranter. Du ved godt hvilken grupper jeg hentyder til. Jeg har selv i de første 2 år hvor jeg rejste frem og tilbage 3-6 x om året mødt dem i lufthavnen her og hjemme, og ingen tvivl i mit sind hvor deres piger var udset til at havne. Og alt i alt uhyggeligt negative oplevelser men også disse (jeg havde nær skrevet mennesker) grupper er vel urørlige. Det er så langt ude at det vel kun er politi og myndigheder der kan komme det til livs. Men da ordensmagtens recourser bliver beskåret gang på gang har det vel lange udsigter. Pressen er for stupidt til at se vinklerne, så derfor bliver det bare noget la-la værk som nu den sidste store fra Phuket med hende gimpen fra EB. Det bliver ensidigt altsammen. Kun indeholdende omtale af visse negative individer. Så hvad gør man? Hvad gør vi? Jeg mener stadig at alt skriveriet her på sitet om at pigerne er ludere o.s.v fører ingen steder hen, det løser ikke det du beskriver. Det er andre vinkler der skal skæres. Men hvordan? Jeg mener når der endelig rejses en fonuftig debat så kommer der et hundehoved ind fra højre og begynder at tale om lugten i hans bageri. Det kan jo ikke bruges til noget som helst fornuftigt er bare medvirkende til at al ævlet og kævlet fortsat blomstrer og debatterne dør ud eller låses af Web-Master. Derfor tror jeg på at når sådan en gruppe studerende prøver at beskue problemerne set med deres øjne så når vi måske lidt videre. Vi må jo alle være med til at fortælle f.eks. Plambeck (er det ikke det hun hedder) at hendes interviews bør rumme andre og større bredder end nogle få oppe i Thy og en enkelt landsby oppe i Isaan. Så tro endelig ikke at jeg ikke også er træt af løgne/fordomme/intriger. det er så umådeligt plagsomt for os alle. Men igen, hvordan kommer vi videre, du har været herude så længe at du kender flere og bedre vinkler. Så i stedet for at kalde mig Skeptikeren burde jeg måske tage navneforandring til Novicen. Kan du have det rigtigt godt og passe på dig selv. Og det samme til alle jer andre. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 18/03-2008 11:25
|
Nå det var godt.. så snakkede vi bare forbi hinanden lidt... Jeg har ikke de vise sten, for så havde jeg for længst gjort brug af dem... Men hvis sasi + andre kan få held af at samle dem som ikke er lidt uldne i kanten. så er starten gået for et bedre Thai miljø i danmark.. som jeg skrev fjerner det ikke problemet, men deler det så op i 2 lejre og tro mig det rygtes som en prærie brand i Thailand at Danmark ikke ser så vellidt på de forkerte elementer. de snakker allerede om Sverige nu som en nemmere løsning... Om nogen skal rammes i DK eller her ude.. næh lad os sige det på en anden måde. Vi gider ikke de thaier og deres mænd som ødelægger det for normale mennesker.. Nu kommer jeg fra Vejle.. som har været en af højborgene for luder import.. Hvad er der i Vejle og opland 5 - 6 Thai bordeller. Grenene spreder sig så ud til fredericia - kolding - Esbjerg - århus - randers - ålborg, etc for at holde os i Jylland. Ja jeg er nød til at skrive ( har været ) for jeg ved ikke hvad der rører sig efter de 4½ år her ude. Om sine plambeck kan fise rundt her ude og lave en seriøs udsendelse.. Ja det kan hun hvis hun får en uvildig Thai talende til at hjælpe.. Ellers bliver det bare endnu en plat udsendelse.. Hun og dem der medmirkede i første udgave kan i hvert fald ikke alene produsere noget seriøst. njae Skeptiker.. du har vist også været her så længe du ikke rigtig kan kalde dig novice.. ![]() ik ?? |
|
|
|
| aaugruppe |
Lagt på d. 19/03-2008 21:40
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 6 |
Vi er glade for at se, der er kommet noget liv i debatten herinde! Vi følger interesseret med i den. Vi har fået nogle henvendelser på mail, men håber stadig på flere input. Hvis der er nogle, der har spørgsmål, kan I enten stille dem her eller sende os en mail på
Redigeret af aaugruppe d. 19/03-2008 21:41 |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 20/03-2008 01:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Os der bor hernede i thailand,møder jo osse en del fordomme ,det er dog mest den anden vej...her er vi jo "perkere"...ja der er mange der er racister hernede osse... Claus |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/03-2008 02:54
|
|
Med fare for endnu engang at blive betragtet som naiv, så vil jeg da gerne fortælle at jeg i mine 8 år hernede ikke en eneste gang har oplevet noget nedladende fra nogen thai. Tværtimod! Måske er det et spørgsmål om hvordan man selv til- og omtaler sine med-thaier. Derimod har jeg utallige gange hørt nedladende bemærkninger om specielt araberne og russerne. Men englændere, de har i hvert fald ingen høj stjerne hos de thaier jeg omgås i dagligdagen. Mauhutter, taxidrivers, forretningsfolk. De omtaler generelt englændere som evige trublemakers. Oppe i landsbyen har jeg det som Bamsen skriver, som blommen i et æg. Mange godbidder fra de lokale køkkener når man går rundt i byen, mange gode samtaler og så smilene - og de er så ægte som noget smil kan være. Men jeg er jo også født "blåøjet"! Med Skeptiker hilsener fra et snefattigt Pattaya. |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 20/03-2008 06:38
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Min kone bor nu i Danmark på 4. år, og vi har intet mærket til fordomme. Tværtimod har familie, kolleger og bekendte været ganske fordomsfri. En gemytlig, kollegial bemærkning som: ”Nå, skal du hjem til den skævøjede og ha’ ris”? – Synes jeg er helt O.K. Men når jeg så kommer hjem og åbner computeren og læser indlæggene på DTW – Så skal jeg fand’me love for, at fordommene kommer frem. Intet andet sted er jeg stødt på så mange negative påstande om Thaier, som her på siden. Selvfølgelig skal man ikke være blind over for facts, men hvem er det egentlig der skaber – og holder liv i fordommene? Kalasi |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/03-2008 08:10
|
|
Et helt fantastisk godt indspark Kalasi. samme oplevelser havde vi da vi boede i DK. Nu spørger jeg til dem der bliver ved med disse påstande om intolerance/fordomme/racisme, måtte vi venligst bede om eksempler, måske nogle historier (sandfærdige tak). Det ville lette umådeligt på forståelsen hvorfor der er denne uenighed her på sitet. Ja jeg er altså den stadig skeptiske Skeptiker fra Pattaya |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.