Se indlæg|
Frihjulsnav med bremse
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 01/01-2008 12:21
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
I Danmark har vi cykler med frihjulsnav på baghjulet, som bremser, når man træder baglæns. Det er vist nok noget, som i sin tid blev opfundet af tyskeren Sachs. Jeg har aldrig set dette aarrangement på thailandske cykler. De har godt nok frihjulsnav på baghjulet, men den kan ikke bremse. I stedet har de to håndbremser. I reglen nogle billige nogen lavet af plaastik. Er der nogen her, der nognsinde har set en cykel i Thailand med frihjulsnav med bremse? Mit indtryk er, at Thailand er teknolpgisk bagefter på dette området, lige som de er det på swå mange andre områder, f.eks. på området med ergonomisk riogtig udformning af spiseredskaber. Et kuriosum i denne forbindelse. Jeg erindrer, at en efterkommer til opfinderen Sachs har aflagt besøg i Bangkok mrd sin lystkrydser og inviteret til fest på krydseren med Oriental Hotel som caterer. Bent |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 01/01-2008 13:15
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
Hej Bent! - du har ret - der er få thailandske cykelfabrikker der udstyrer cyklerne med bremsenav, men de kan købes. Jeg selv, som gammel cykelrytter, foretrækker dog hånd- og bagbremse, akkurart som på racercykler... |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 01/01-2008 13:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Nu er cykler jo ikke særligt populære i thailand, da det kræver fysisk udfoldelse til fremdriften Og mht bremser så er mit gæt, at håndbremser er fuldt ud tilstrækkelige til den beskedne fart som de få thailændere der rent faktisk cykler bevæger sig med. ![]() mvh rinpoche |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 01/01-2008 13:37
|
Populære eller ikke - det kommer vel an på hvor man bor. - I min lille, stille village i udkanten af Bangkok, er cyklen næsten blevet et statussymbol. - Vi er nu oppe på tolv personer der cykel-motioner mindst 4 dage om ugen. Herligt - i starten, for fem år siden måtte jeg køre alene... |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 01/01-2008 13:46
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Ja min kone kan ikke vænne sig til thai cykler uden nav bremse. Så vi købte 2 cykler i bilka og tog dem med til thailand. og jeg har prøvet at køre ned gennem hårnålesving på thaien uh uh det begyndte at ryge fældt så der kom fart på og den virkede ikke godt bagefter. Mvh |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 01/01-2008 13:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Du har ret Nielsen, tingene ændrer sig selvfølgelig gradvist. MEN umiddelbart betragtet er det stadig påfaldende hvor utroligt få der cykler i Thailand sammenlignet med fx nabolandene og også med dk. |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 01/01-2008 19:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Til Knass111: Ja min kone kan ikke vænne sig til thai cykler uden nav bremse. Interessant! Ja, man har de forkerte reflekser, hvis man er vant til navbremse og skal køre p[ cykel med håndbremse. Det er virkeligt farligt. Kunne i ikke bare have købt et baghjulsnav med bremse og så have taget det med til Thailand. Eller det havde måske været lige så dyrt som at købe en hel cykel? Jeg kom lige til at tænke på en sag, jeg havde læst om, hvor en ung cyklist, som boede på en institution for svækkede (husker ike nøjagtigt hvilken) kørte ind i en parkeret bil, fordi han ikke kunne bremse, og beskadigede bilen. Der opstod så det problem, om intitutionen var erstatningsansvarlig over for bilisten. Men hvad der slog mig, det var, at cyklisten måtte have kørt på en cykel importeret fra Thailand, som havde håndbremser, hvor han var vant til navbremse. Til rinpoche: MEN umiddelbart betragtet er det stadig påfaldende hvor utroligt få der cykler i Thailand sammenlignet med fx nabolandene og også med dk. Rigtigt. Thailænderne vil hellere køre på motorcykler.. De er ikke meget for at træde i pedalerne. 'Jeg spekulerer på, hvad dette kommer til at betyde for Thailand helbredsmæssigt. I Danmasrrk er der tradition for at cykle. Det er der ikke i Thailand. Børn af velhavende forældre bliver kørt til skole i bil. Jeg synes, man ser flere og flere overfede børn. Måske får de en diabetes-eksplosion i Thailand. |
|
|
|
| bimmelim |
Lagt på d. 01/01-2008 20:04
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 571 |
Ja det er lidt underligt at der ikke er flere cykler i Thailand. Se evt. Kina der er der rigtig mange cykler mens Taiwan er lidt som Thailand hvor der ikke er mange som benytter sig af cyklen. Jeg tror også det hænger sammen med antallet af biler især hvis vi ser på de store byer som Bangkok. Hvis der er rigtig mange biler så er der meget få cykler måske fordi folk er bange for at cykle mellem alle bilerne. |
|
|
|
| bigfoot |
Lagt på d. 02/01-2008 02:28
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 73 |
er der nogle der ved prisen på at tage en cykel med til thailand med thai air?
To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problem
|
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 02/01-2008 07:38
|
Hvis kæden hopper af eller sprænger på en cykel, kun udstyret med frihjulsbremsenav - ja så er man virkeligt på den - det tror jeg mange "overlevende" cyklister vil give mig ret i! De thailandske cykler er udmærkede og så koster de jo kun en brøkdel af danske priser, hvor man forøvrigt også, i stort antal, sælger europæiske cykler kun udstyrede med håndbremsere... |
|
|
|
| Spiceroads |
Lagt på d. 02/01-2008 09:24
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 59 |
Til Bigfoot: Hvis cyklen ikke er en jernhest kan du tage den med som håndbagage. Har selv gjort det flere gange. bangkoknielsen skriver: Hvis kæden hopper af eller sprænger på en cykel, kun udstyret med frihjulsbremsenav - ja så er man virkeligt på den. Derfor er det i Danmark lovpligtig at cyklen skal have to uafhængige bremser monterer. Nav eller fodbremse med eller uden indvindig gear findes for det meste kun i norden pga. det minimale vedligehold og det barske vinter vejr. M.h.t bremser er det meget vigtigt at de er af en god kvalitet som man ikke just kan sige cykler forhandles i Thailand. Cyketmærket FORZA får deres børnecykler produceret i Thailand men med strenge kvalitetskrav så de opfylder betingelser for salg i cykelforretninger. |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 04/01-2008 08:55
|
|
Ja de cykler vi have med i Thai air kostede ikke noget da vi holdt os til de 30 kg. ialt. mener de vejede 16 kg pr stk. Pakket i papkasserne som de blev købt i. Og med en god snor omkring. Husk at lukke luften ud af dem. Det kostede lidt ekstra da vi mådte bestille en Van. I. B K. Har da overvejet ekstra Bremse på bag hjul. Mvh |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/01-2008 11:54
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
det med at ikke mange thaier kører på cykel er jo lidt af et statuspunkt , at køre på cykel i thailand viser meget lav status , men der er flerer der efterhånden cykler , om det er fordi vi godt kan lide at få rørt os lidt gør måske en lille virkning, cykler selv hver eneste dag herude og ser at der er flere og flere der er begyndt på det samme og en ting er sikkert og vis man kommer sgu hurtigere frem på en cykel |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 04/01-2008 11:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Man tror det er loegn, men jeg koeber altsaa ogsaa en cykel en af dagene.... netop af den grund du er inde paa Jeppe : at faa roert sig lidt...
Redigeret af Suk Rak Ning d. 04/01-2008 12:01 ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| on og kent |
Lagt på d. 04/01-2008 18:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
Suk skrev: Man tror det er loegn, men jeg koeber altsaa ogsaa en cykel en af dagene.... netop af den grund du er inde paa Jeppe : at faa roert sig lidt...![]() ![]() nu må du ikke skræmme livet af dine gode naboer![]() ![]() .nå men spøg til side en meget god ide, helbredet taget i betragtning. Jeg burde gøre det samme. Held og lykke med det herfra. kent |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 04/01-2008 19:13
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Suk . Det er vel ikke en kondi cykel ?...... Hvor du har en "ramme " inden for rækkevide ? ![]()
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 07/01-2008 13:53
|
|
Ja i Pattaya og omegn kommer der da flere Cykler både thaier og falanger. Men vi er glade for den daglige erfaring fra Cykelture i Kbh. For der er ikke meget respekt for et par gamle nisser på Cykel. Men vi kommer vidt omkring og lære mange smutveje. Mvh sank |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

uh uh det begyndte at ryge fældt så der kom fart på
og den virkede ikke godt bagefter. Mvh