Se indlæg
 Udskriv debat
Arbejde
Hep
jpo skrev:
1 gang til.
når man har fået opholdstilladelse, kan man få et personnummer,
når man har dette, kan man få et skattekort, og det for man vel lavet hurtigt ikke, så hvorfor snakke om tilbage virken kraft ved jeg ikke.
eller va, sådanne gjorde jeg med konen, så det er op til en selv hvor hurtig det skal gå.
slut finale.

Måske slut finale for dig, men så kan du have snydt dig selv for et ubenyttet fradrag.

Det er nu rimeligt simpelt det her:

Forudsætning:
Din kone kommer til Danmark på et turistvisum og opholder sig i Danmark indtil at hun får opholdstilladelse. Det sker jo ganske tit at man tager sin kone herop på et visum, mens man venter på at US bliver færdig med at behandle ansøgningen om FS.

Såfremt at din kone først er kommet til Danmark når opholdstilladelse er gået igennem og altså ikke har opholdt sig på visum i DK inden er dette ikke relevant for dig.

Skattepligt:
Hvis man opholder sig lovligt i Danmark (altså f.eks på et turistvisum) er man skattepligtigt efter kildeskattelovens §8 efter reglen om ophold og/eller efter kildeskatlovens §7 efter reglen om bopæl.

Hvis man er skattepligtig i Danmark har man ret til et fradrag..

I henhold til skattelovgivningen har ægtefællen ret til sin kones (eller mands) ubenyttede fradrag, såfremt at konen ikke har gjort brug af det. (ref. Personskatteloven §10)

Konklusion:
Såfremt at din kone har opholdt sig på et visum i Danmark mens i har ventet på at opholdstilladelsen er gået igennem er man altså berettiget til hendes ubenyttede skattefradrag fra den dag den lovlige indrejse blev foretaget i Danmark.

Det er rigtigt at en udlænding først kan oprettes i Skat's systemer den dag han/hun får et personnummer, men det ændrer ikke på retten til at man kan få fradraget fra indrejsedagen.

Hvad gør man så for at få fradraget
Det nemmeste er at skrive et brev og vedlægge relevant dokumentation og sende det ind til Skat. Jeg tog selv personligt derud og det viste sig at ingen af de 3 medarbejdere i udlandsbeskatningen kendte til reglerne og kunne derfor ikke træffe en afgørelse – jeg sendte derfor et brev og dokumentation og 14 dage efter fik jeg et nyt skattekort med det ændrede fradrag.

Her nedenfor har jeg kopieret det brev som jeg skrev til Skat ind – det fremgår også hvilken dokumentation jeg har vedlagt.

Vedr. overførsel af min kones ubenyttede bundfradrag.

Personer: Hep - xxxxxx-xxxx
Hep's kone - xxxxxx-xxxx

Jeg har den 13/11-06 været ude hos SKAT på Sluseholmen for at få overflyttet min kones bundfradrag til mig, men det kunne de ikke klare, da de ikke var bekendt med de gældende regler herfor.

De bad mig derfor om at sende dokumentationen ind på denne måde så det blev behandlet af en sagsbehandler. Jeg blev samtidigt lovet at det ikke var noget problem at få dette ordnet, så min kones fradrag bliver overført til mig gældende fra december måned 2006, så jeg kan få det udbetalt med min december løn.

Jeg blev gift med min nuværende kone den 02-06-2006 på Tårnby rådhus. Efterfølgende rejste min kone tilbage til Thailand i 1 måneds tid for at planlægge vores bryllupsfest i Thailand, samt for at afvikle sine ting der så hun kunne flytte til Danmark.

Den 27. August 2006 kommer min kone til Danmark på et turistvisum. Den 26. September 2006 får hun meddelt opholdstilladelse i Danmark.

Eftersom at min kone går til danskundervisning nu, vil hun ikke få noget arbejde i 2006, og derfor ønsker jeg at få overført hendes ubenyttede fradrag.

Jeg har læst lidt på lovgivningen og er kommet frem til at min kone bliver skattepligtigt den 27. August 2006 efter reglen om ophold i kildeskattelovens §8, eller efter reglen om bopæl i kildeskattelovens §7. Dette var også hvad jeg fik at vide, da jeg var i telefonisk kontakt med SKAT for ca. 1 måned siden. Der blev jeg fortalt at jeg bare skulle tage min kones pas og opholdstilladelse med ud til SKAT på Sluseholmen og så kunne man ordne det med det samme.

Vedlagt her er følgende dokumentation:

Kopi af brevet fra udlændingestyrelsen, der viser at min kone har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9. Dermed er hun ikke omfattet af undtagelsen i Kildeskattelovens §7. stk2 og §8. stk3, der udelukkende omhandler opholdstilladelser giver til flygtninge og nødstedte fra Kosovo.

Kopi af min kones pas, der viser udrejse dato fra Bangkok (26AUG06) samt indrejsedato i Danmark (27AUG06). Der er også kopi af opholdstilladelsen.

Kopi af vores vielsesattest fra Tårnby Rådhus den 02-06-2006

Kopi af brev fra familieadvokaten.dk der omhandler personfradrag og personer der har fået meddelt opholdstilladelse.

Som allerede skrevet ønsker jeg at få min kones fradrag fra den 27. august 2006 til 31. december 2006 overført til mig, til mig gældende fra 01. december 2006 så jeg kan få det udbetalt med min december måned løn.

Såfremt i har nogle spørgsmål er i velkomne til at kontakte mig.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,

Hep

Brevet fra familieadvokaten jeg henviser til kan findes her:
http://www.famili...0-521.html

Det er såmænd det eneste man bør gøre. Så snart man har gjort dette vil det være nok i langt de fleste sager og man vil få overført sin kones ubenyttede fradrag. I nogle sager vil Skat nok ikke acceptere ovenstående, men dette bunder i at deres medarbejder ikke har de fornødne kompetencer til at håndtere sagen. Der er dog ingen tvivl om at ovenstående er 100% korrekt og man skal så bare holde på sin ret og håbe på at næste gang sagen bliver behandlet rammer man en medarbejder i Skat der rent faktisk ved noget om sagen.

Som Jesper skriver i sit svar kan det absolut godt betale sig at gøre dette og hvorfor i alverden skulle man ikke benytte sig af at få en skattelettelse når nu man er berettiget til det.

I mit tilfælde betød det at jeg i December 2006 fik skatteundtagelse (frikort) samt at jeg fik over 13.000 kroner tilbage her for indkomståret 2006. Min kone havde dog været her på visum i 2006 af 2 omgange, men dem fandt Skat altså selv ud af at lægge sammen. Husk på at det ikke kun er fradraget der spiller ind, men der er også en lang række andre ting som f.eks sammenlægning af ægtefællers kapitalindkomst i forbindelse med topskat eller overførsel af ægtefællens uudnyttede grundbeløb på 45.500 kr. ved beskatning af aktieindkomst. Læs evt mere her:
http://www.famili...r/512.html

HUSK at man har ret til at gå 5 år tilbage i sin skatteligninger så hvis man ikke har fået dette fradrag fra starten af, har man altså mulighed for at få lavet dette om på sin nye selvangivelse.

Webmaster
Ja spørgsmålet omkring fradraget har vi haft oppe før i blandt andet følgende tråd:
http://www.dansk-...rowstart=0

Og som Hep siger, hvorfor i alverden snyde sig selv.
I øvrigt et meget flot og fyldstgørende svar fra Hep, som ikke efterlader meget tvivl omkring fremgangsmetoden fremover.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
phitsanulok
lige en ting, hvad er gyldigt turistvism? er det ok når man har fået visum on arrival? 3 måneder og derefter blevet gift og søgt ophold?

www.shirtfreak.dk
jesperfrb
Ja, et visum er jo et visum, har man visum har man lovligt ophold i DK. Der skelnes ikke mellem om det er udstedt af ambassade eller lignende, eller af politiet ved ankomst til DK.Wink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

jpo
fordi man har fået et 3 måneders visum få man da ikke et skattekort,
man får et skattekort når man har fået opholdstilladelse,
hvis dette ikke er rigtigt så er det vel bare mig der ikke forstår det, man skal jo også lige op på folkeregister kontoret.
ja det er bare min mening.

http://www.nonsunghomestay.webs.com
jesperfrb
jpo, nej det får man ikke et skattekort af, men hvis man får opholdstillaelse sammen år, så har man ret til skattefradrag for de måneder man opholder sig i DK!! Så hvis man får skatte kort, så har man også de 3 mdr man var i DK på visumCoolCool

phitsanulok
ok så er jeg med igen :-D TAKCool

www.shirtfreak.dk
jpo
nå ja, men så simpel er det ikke, så ville der vel ikke blivet skrevet så meget om dette emne.

http://www.nonsunghomestay.webs.com
jesperfrb
Jo, så simpelt er det, det er bare de ansatte i "skat" der ikke kender reglerneShockShockShock

EPErnstDK
Jeg har lige et tillægsspørgsmål til dette.

Min kone kom første gang til DK i oktober 2006 og var her indtil december 2006. Efter Songkran i april 2007 kom hun så tilbage til DK og d. 20. juni blev vi gift og søgte om FS nogle få dage efter. Denne venter vi stadigvæk (da jeg har "særbørn" hvilket giver ekstra lang behandlingstid).

Hvornår vil vi så kunne overføre skattefradraget for? Datoen i april hvor hun kom til DK, eller datoen hvor vi søgte om FS?

Og hvad nu når min kone har været nød til at rejse hjem til Thailand, da hendes bedstefar er død? Hun har naturligvis fået en tilbagerejsetilladelse og kommer tilbage efter 5 uger i Thailand. Betyder det at hendes fradrag først starter fra hun kommer tilbage igen?
Hilsen
Erik

EPErnstDK
Jeg fandt faktisk svaret selv på
http://www.aegtes...c.php?t=15
:

Hvis du ser på den allerførste paragraf i afsnit 1 ikildeskatteloven, så står der:

§ 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler

1. personer, der har bopæl her i landet,

2. personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende

Altså, kortvarige udlandsophold er medregnet de 6 måneder, det står klart og tydeligt! Det må selv rappenskralden give dig medhold i! Jeg synes især man kan argumentere for, at 5 uger ud af 16 måneder, det er et særdeles kortvarigt opold!

Så det ser ud til at vi ikke burde få nogle problemer og at vi får skattefradraget fra den dato i April hvor hun kom til DK.
Hilsen
Erik

Spring til debat: