Se indlæg|
Derfor lod jeg min kæreste dø!
|
|
| ideaman |
Lagt på d. 05/08-2007 11:31
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 82 |
Hey there! Dette er en artikel som jeg har kopieret fra Ekstrabladet.dk Måske er det ikke det rette forum at diskutere dette? Men jeg kunne godt lide at vide hvordan Thaier og Danskere i Thailand forholder sig til dette emne. Jeg kan selv tilslutte mig dele af denne artikel. Jeg kender mange i Thailand som har besluttet at ende deres dage for egen hånd, enten fordi de var så syge at de ikke kunne helbredes, eller fordi de var så fattige, at de ikke ville lade deres Thai familier lide økonomisk for at holde dem i live. Jeg har sågar oplevet en Thai mand der var så syg af HIV at han bad sin familie slå ham ihjel, og derfor spare både ham selv og familien for yderligere smerte....økonomisk smerte fra familiens side! Hvis jeg selv blev så syg, at jeg ikke kunne klare mig selv og min familie led lige så meget som jeg selv, så ville jeg også selv bestemme om jeg ville leve videre eller ej. Det er der ingen lov som skal forbyde, synes jeg. Men jeg er da sikker på, at min mening kommer i modvind ![]() Her er Ekstrabladets artikel: " Ingen lov kan forpligte mig til at overtræde et fornuftspræget menneskes rettigheder. Absolut ingen. Johnnie N. uddyber nu for første gang over for Ekstra Bladet forklaringen på, hvorfor han undlod at lægge sig imellem, da hans psykisk syge kæreste efter lange og modne overvejelser besluttede at gøre en ende på sine lidelser. I går frifandt en domsmandsret den 49-årige mand for al skyld i forbindelse med den 57-årige Ingelise W.'s selvmord i juli sidste år. Tiltalen mod ham lød, på, at han havde undladt at hjælpe et menneske i ’øjensynlig livsfare’, som det hedder i straffelovens paragraf 253. Anklageren havde krævet 30 dages fængsel, fordi Johnnie var helt klar over Ingelises selvmordsplan. Johnnie har aldrig bestridt, at han vidste, at Ingelise planlagde selvmord. Men domsmandsretten lod ham altså forlade retten i Vordingborg som en fri mand. Endnu mere sikker Johnnie understreger over for Ekstra Bladet, at han ikke accepterer selvmord i flæng. Men til allersidst vejer ens samvittighed tungere end loven, mener han. – Min vej gennem livet har givet mig basis for meget dybe overvejelser over, hvad det vil sige at være menneske og tage ansvaret for sig selv. Heller ikke loven behøver jeg som rettesnor for min etik. Sagen mod mig har sat mit etiske grundsyn på en alvorlig prøve. Resultatet er dog blot, at jeg er blevet endnu mere sikker på, hvilke værdier jeg står for. Uetisk lov – Når erfaringerne viser, at verden kan repareres igen og livet gå videre, vil jeg normalt gøre meget for at afholde nogen fra at forlade verden med det ultimative smæk med døren. – Men når et menneske, som er ved sine fulde fem, har vejet for og imod og ikke kan se nogen rimelig løsning, er jeg også forpligtet til at hjælpe efter bedste evne (med døds-beslutningen, red.). Mennesket har brug for støtte og blive accepteret og værdsat – ikke for et overgreb, som sender det fra asken i ilden. – Det er en menneskeret at disponere fornuftigt med sit liv – også dets afslutning. Det er uetisk, at loven efterlader de nærmeste i en situation, hvor de tvinges til et overgreb for at forhindre et selvmord. Eller at lade selvmordet ske og så bagefter skulle spille overraskede, understreger den 49-årige mand. Ønsker aktiv dødshjælp Ifølge Johnnie N. var hans kæreste opsat på, at han ikke bagefter kunne siges at have begået noget strafbart i forbindelse med hendes død. Det var en af grundene til, at hun døde alene i sin seng med en plastpose over hovedet. Johnnie N. mener, at aktiv dødshjælp burde være en lovlig mulighed. – I hvert fald skal aktiv dødshjælp ikke altid være strafbart. Hvis et husdyr lider, er der pligt til at hjælpe. Det er rimeligt. Men hvis et menneske kun har lidelse tilbage, er det strafbart at opfylde dets ønske om at dø. Det er urimeligt. I forhold til aktiv dødshjælp er passiv dødshjælp kun en nødløsning, der trækker døden og pinen ud. Både hos den syge og de pårørende, siger Johnnie N." |
|
|
|
| neonthai |
Lagt på d. 05/08-2007 12:15
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 48 |
Tja det er jo en meget meget lang diskussion.... Da der er så ufatteligt mange forskellige lidelser sygdomme smerter som det vil være svært at sætte regler op for... Jeg ville nødigt være den person som skulle afgøre om hvem der var syg nok til at måtte få aktiv dødshjælp... Med hensyn til at vende hovedet den anden vej og ikke hjælpe eller stoppe et selvmord , syntes jeg det er ok man ikke straffer folk for det da det i sidste ende vil være selvmords personen selv der tager ansvaret for sit liv.. Det var lige min hutige mening orker ikke at komme med et langt indlæg da dette emne er et enten eller emne hvor hvert menneske ofte har en klar mening om dette emne. Forresten mener jeg du hellere sku smide et link op til artiklen da det er ulovligt at kopiere text og paste det ind her ![]() |
|
|
|
| ideaman |
Lagt på d. 05/08-2007 12:20
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 82 |
Ja, helt enig! Også mht. at kopiere! Så her er linket, så kan webmaster evt. rette mit indlæg? Men jeg har set flere som har kopieret....så måske det går an? http://ekstrablad...324337.ece |
|
|
|
| ubon lynge |
Lagt på d. 05/08-2007 12:47
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 858 |
Jeg tror Johnnie N har og vil få et bedre liv nu, og jeg mener der var det bedste for dem begge to, Han var en god mand for hende til det sidste. Men hvornår må man bruge aktiv dødshjælp som neonthai skriver vil jeg da også nødigt være den person der skal afgøre dette. Forsat god sommer til jer alle ![]() ![]() Ubon.
![]() |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 05/08-2007 13:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Jeg har det ligenu meget taet paa, da 2 af mine bedste venner i Skive er eadt op af kraeft og laegerne har givet op. Arne, 50 aar, ringede jeg til i fredags og kunne ikke forstaa et ord af hvad han sagde. Den ande, Henny 58 aar, som lagerne ogsaa har opgivet, jeg talte med hendes mand idag og han sagde "kan det da ikke bare slutte" I saadanne situationer mener jeg at aktiv doedshjaelp ville vaere nyttig. Det er rigtigt, hvad som bliver skrevet at det er et stort emne. Jeg tror befolkningen paa hele jorden er splittet i denne debat Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| Earthrush |
Lagt på d. 05/08-2007 13:31
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
Da min far er dialyse patient og har været det i mange år , og jeg ser hvordan han forandre sig langtsom i alt havd der har med ham at gøre Har jeg været ærlig til min familie og sagt til dem hvis jeg blive dialyse patient laved jeg selvmord , da jeg ikke synes familien skal igennem det vi er pt på grund af min far jajajaja jeg ved man kan reddes ect... men ikke hvis man ikke har heldred til en ny nyrer og det har han ikke ARRIVE
RAISE HELL LEAVE |
|
|
|
|
Lagt på d. 06/08-2007 01:24
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davs Ja jeg har også sagt farvel til en god ven Som kom til mig og sagde farvel,fordi han ville begå selvmord Jeg lærte ham at kende i thailand,og han blev meget psykisk syg Så en dag fik jeg at vide ude fra thailand, at han havde sprunget ud fra et hus i vejle. Ja jeg savner ham,men jeg ved at han kun ønskede at dø. ![]() bamsen |
|
|
|
| tosommerfugle |
Lagt på d. 13/08-2007 16:16
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 1 |
Hej! Jeg er den omtalte "Johnnie N." - og har en masse at sige om emnet. Det gør jeg i en blog og hjemmeside. Velkommen på [url]tosommerfugle.blogspot.com[/url] Da jeg blev nødt til at forsvare mig i retten, valgte jeg at offentliggøre nogle af mine tanker, med fokus på det etiske. For jeg har gjort det rigtige. Samfundet fortjener debat om berøringsangsten omkring at døden er en del af livet. Og at det i nogle få situationer kan være rigtigt at lade et menneske sige livet værdigt farvel. Davser Jeg har lige lavet din henvisning aktiv bamsen Redigeret af d. 13/08-2007 22:57 Blog: En sommerfugle selvmord
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 26/08-2007 23:54
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Sad og læste i en af dagens aviser at Schweitz nu gerne vil slippe for alle de selvmordsturister som kommer til landet for at besøge selvmords-firmaet Dignitas. Kan ikke lige huske hvilken af dagens aviser det var. Men Etisk Råd omtaler firmaet her: http://www.etiskr...sw3031.asp Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 27/08-2007 02:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
jeg går ind for aktiv dødhjælpe at den grund at det må være op til person selv og han vil død det skal andre ikke bestemme. Jeg er bare ikke klar ovre hvordan holdning til det emne er her i Thailand for aktiv dødhjælpe er jo et emne thai jo ikke tale om. Er der nogen der ved noget om det |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.