Se indlæg|
Registere og eje din egen bil eller mc i Thailand
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 04/03-2007 03:38
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Sådan kommer du til at have dit eget navn på registreringsattesten på en bil eller mc i Thailand... Der er ganske få men enkle ting der skal gøres Du skal mindst have et Nonimmigrant Visa type"O",for at få det visa skal du være gift med en thai.Kontakt en Thai ambassade eller Konsulat de kan fortælle dig præcist hvad kravene til de forskellige slags visa er.... DU KAN IKKE EJE/REGISTRERE ET KØRETØJ PÅ TURISTVISA Når du har visaet..... Skal du have bevis på hvor du bor i Thailand... Den nemmeste måede er at smutte i ind til et immigrations kontor og få lavet en "lablong"(adresseattest)...med den i hånden kan du få lavet kørekort .eje bil/mc ... Kan du få dit lokale "kommunekontor(amphoe) til at lave en gul husbog er det selvfølgelig en tak bedre,det er dog ikke alle kommuner der vil lave den på 3 mdr's NON "O" visa,de vil have du forlænger den til et 1 års visa først.... For at få lavet adresse attesten på immigrationskontoret skal du bruge følgende.... 2 kopier af de pas , 2 kopier af dit visa m/indrejse stempel,2 kopier af husbogen(husk det skal være husejeren der garanterer for dig),2 kopier af husejerens ID kort....samt 2 pasfotos af dig selv....alt dette tager du med på et immigrations kontor(jeg tog til Kap Choeng).....og fik min adresseattest "lablong" ...husk alle papirer skal være underskrevet det papir er osse det du skal bruge til en gul husbog,hvis de vil give dig det på 3 mdrs visa......nu skulle papir arbejdet være overstået..... Nu er du klar til at smutte ned til den lokale bil/mc forhandler eller på motorkontoret hvis du allerede har en bil..... Lad bilforhandleren hjælpe dig med at registrere/omregistrere din bil,de har som regel gode kontakter på motorkontoret,så man er fri for at sidde i kø og rende og springe efter nogle papirer som måske er forkert udfyldt men regn med at du selv skal med...så er det lidt nemmere hvis de gerne vil se original pas m.m. Selve registreringen sker ved at man tager bilen med på motorkontoret, Kopi af dit pas,visa med indrejse stempel,kopi af din adresse attest...jeg brugte kun 1 kopi,men tag 2 kopier af det hele.....I skal selvfølgelig osse have bilens registrerings attest med(tabien lot)...og kopier af den tidligere ejers ID samt husbog....Jeg havde selvfølgelig osse alle de originale dokumenter med..... pas på,nogle kontorer vil gerne snuppe din originale adresse attest,der skal du bare sige nixen,den går ikke....adresse attesten er det der svarer til en blå husbog(tabien barn) for thaier.....og der tager i jo heller ikke originalen men kun en kopi.....(det kunne de jo godt se det fornuftige i utroligt nok).....ellers skal man bare på immigrations kontoret igen....og der kan jo godt være mange km alt efter hvor man bor...... Så sværere er det faktisk ikke at komme til at eje bil/mc i Thailand...... Dette er mine egne erfaringer.......med et nonimmigrant visa type"O"..med andre typer nonimmigrant visaer kender jeg ikke fremgangsmåden Claus
|
|
|
|
|
Lagt på d. 04/03-2007 06:43
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
claus31000 skrev: Sådan kommer du til at have dit eget navn på registreringsattesten på en bil eller mc i Thailand... Der er ganske få men enkle ting der skal gøres Du skal mindst have et Nonimmigrant Visa type"O",for at få det visa skal du være gift med en thai.Kontakt en Thai ambassade eller Konsulat de kan fortælle dig præcist hvad kravene til de forskellige slags visa er.... DU KAN IKKE EJE/REGISTRERE ET KØRETØJ PÅ TURISTVISA Claus ![]() Det med turistvisa er ikke korrekt, se dette link: http://www.expatm...rwork.html hn |
|
|
|
| bertram |
Lagt på d. 04/03-2007 13:00
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 17 |
det er ikke rigtigt.. saa er der kommet nye regler inden for det sidste aar. har et aars visa ugift har lejet et hus i pattaya.. jeg fik tilladelsen til at kobe bil i lobet af ganske faa minutter.. bette bertram
|
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 04/03-2007 15:18
|
|
Du skal have en adresse attest (lablong) for at kunne registere din bil....det var ihvertfald hvad jeg fik at vide.....og en sådan kan man ikke få på turist visa.......har spurgt..... Om det er lavet om inden for det sidste år aner jeg ikke...... Jeg fik omregistreret min bil her i sidste uge.... Bertram hvis du har et års visa er det vel osse et nonimmigrant af en eller anden slags ?eller måske retirement Læste på expatmotors hjemmeside....det kan være de kender et smuthul..med nogen penge under bordet til motorkontoret.aner det ikke.har spurgt i et par år mange forskellige steder,jeg har ikke kunnet få det på turistvisa....og jeg tror nu mere på hvad de forskellige myndigheder siger end en eller anden bilforhandlers hjemmeside...... Claus Redigeret af claus31130 d. 04/03-2007 15:22 |
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 07/03-2007 10:23
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 438 |
Claus - man kan faa attest fra sin ambassade og de er ikke specielt strikse med hvilket visa man er paa da de blot attesterer at det er den addresse man selv har opgivet til ambassaden. Koster dog mere end Amphur. Nogle Amphur er mere strikse end andre kunne jeg ogsaa forestille mig. Din historie minder meget om min egen da jeg indregistrede min bil saa resten af historien kan jeg kun bekraefte. Pigen ved info skranken bad dog om ambassade brev SELV OM jeg havde den gule husbog - men det havde jeg aldrig hoert om foer, og det var ej heller et problem senere. Skaal! |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 07/03-2007 17:06
|
|
.......Her på motorkontoret i Buriram,kigger de som det første på dit visa,hvis visaet ikke mindst hedde "nonimmigrant O" får du besked på at det ikke kan lade sig gøre.....ved ikke om ambassaden kan udstede en adresse attest....Immigrations myndighederne i thailand gør det i hvertfald gladeligt hvis du har non O visa..... Mange herinde er thaigift,så er det ikke noget problem at få et non O visa feks i Hvide Sande....og så hvis konen ellers har en kopier af hendes thai papirer , skulle det vel ikke være noget problem med at få en adresse attest hos immigrations myndighederne i lufthavnen....hvis man nu ved inden man skal hjemmefra at man vil købe bil(kan jo altid sige til konen at det er for at få et thai kørekort man vil lave visaet...) ...det var som sagt osse kun mine egne oplevelser angående at få bilen registrerey jeg henviste til,og jeg synes selv det var rimeligt gnidningsfrit,da jeg først lige havde fundet ud af hvad de forlangte herude..... Claus
|
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 09/03-2007 07:13
|
|
Lige lidt link ...... http://www.proper...26.html#bo http://www.asiatr...tnews3.htm http://www.thaivi...and.0.html http://www.proper...94935.html http://www.yourkr...-krabi.php http://www.pattay...ailand.htm Stadigvæk......det kan godt være man kan gøre det på turistvisa på visse motorkontorer med penge under bordet....jeg tvivler dog på det.. Mange ting herude kan gøres lovligt og rimeligt simpelt, hvofor så bøvle med at gøre det ulovligt og med en masse penge under bordet.... Claus ![]() |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 11/03-2007 14:37
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Der er hulens mange ting vi kan her ude, men skal vi følge de love som nu engang findes har Claues ret. En adresse attest eller Tabianbahn 13 udstedes kun lovlivt hvis man har non O visa.... Og det er altså påkrævet for at kunne registrere bil købe hus / oprette tlf, få el osv osv. Men rigtigt mange ting kan lade sig gøre af den enkle grund meget få af de ansatte rundt omkring kender reglerne. Så den som er mest fræk får hva han vil have.------- Men det er små tings afdelingen at have det hele på den rigtige side af loven. Le-si |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.