Se indlæg|
Hvor og hvornår skal man gifte sig?
|
|
| madsjx |
Lagt på d. 24/11-2004 08:12
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 72 |
Hej, hej Nu har tygget mig igennem indlæggene her i debatforum, men jeg blankt indrømme at jeg er lidt forvirret. Ved et eller andet svineheld er jeg blevet udstationeret i Thailand af mit arbejde og i den forbindelse har jeg fået et forhold til en vidunderlig thailandsk pige. Iflg. planen skal jeg i løbet af foråret 2005 hjem igen og vi er derfor begyndt at snakke om mulighederne for familiesammenføring. Hvad er jeres anbefaling: Skal vi søge om familiesammenføring fra Thailand eller er det bedre at vente til vi kommer til Danmark (med min kæreste på turistvisum)? Vi er ikke gift, men bor sammen her i Thailand. Vil det være et krav fra udlændigestyrelsen at vi bliver gift eller er det nok at have holdt hinanden ud i en et-værelses i ca. seks måneder? Jeg er 29 og min kæreste 27, så jeg satser på at vi er ude over problemer med tilknytningskravet? Samtidigt snakker vi lidt om hvad der skal ske i Danmark såfremt vi får familiesammenføring: Er det muligt for ens kæreste at arbejde samtidigt med at hun lærer dansk? Og hvad kan hun i så fald lave – er det fx. muligt at finde arbejde som fx. turistguide eller i en børnehave? Glæder mig til at høre jeres erfaringer. Mvh. Mads |
|
|
|
| chang |
Lagt på d. 24/11-2004 15:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
hej Mads ja det var godt nok svine heldigt at være udstationeret i Thailand. ![]() ![]() jeg er ikke sikker men jeg tror at i har størst tilholds forhold til thailand da i har boet sammen i thailand mere ind i har i danmark. ![]() ![]() det med arbejde der tror jeg nok at man må tag hvad der er i vores venne kres er der ikke mange der har arbejde altså på fuldtid, men det kan godt lade sig gøre hvis man har lidt forbindelser.... vi har været svine heldig da min kone fik næsten arbejde med det samme efter hun fik arbejdstilladelse.... og jo det kan godt lade sig gøre at gå i skole sammentide med at man arbejder. men det er nok en god ide hvis hun har en bedre uddannelse at hun så bruger alt sin tid i skolen de føste ca 3 år.. m.v.h chang |
|
|
|
| madsjx |
Lagt på d. 25/11-2004 03:41
|
Bum, bum, men er der ikke noget med at tilknytningsreglen ikke gælder når jeg er over 28 og min kæreste over 24? (Vi er hhv. 29 og 27). Har du mon nogen annelse om hvad for noget arbejde man kan finde? Min kæreste har en bachelor i business administration; hun siger ofte at hun ikke vil have det godt med at det kun er mig som tjener penge, så derfor vil det være bedst om vi kunne finde et job til hende mens hun lærer dansk. |
|
|
|
|
Lagt på d. 25/11-2004 11:10
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davser Ja hvis hun er heldig kan hun finde et rengøringsjob i begyndelsen og nej tilhørskravet er ikke noget med alder at gøre, Men du skal holde bøtte med at du har boet i thailand og så gifte dig med hende i thailand og få et visum til hende og så flytte herop og søge opholdstilladeælse bamsen |
|
|
|
| madsjx |
Lagt på d. 25/11-2004 12:53
|
Jeg har lige gravet lidt, det ser ud til at tilknytningskravet er lempet lidt: http://danmark.dk...ema=PORTAL |
|
|
|
| madsjx |
Lagt på d. 25/11-2004 12:55
|
Dav igen, jeg glemte lige en ting: Visum til hende... jeg er lidt tungnem betyder det følgende procedure?:1) Vi gifter os i Thailand 2) Vi tager til DK, med fruen på turistvisum 3) Vi søger om opholdstilladelse i DK, mens hun er der som turist Tak for hjælpen. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 25/11-2004 16:30
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hej Madsjx Jeg ville personligt få hende til Danmark på et turistvisum, blive gift i Danmark, med evt. særeje hvis du har noget af værdi. og derefter søge familiesammenføring. Men jeg vil give Bamsen ret hold en lav profil med at du har boet i Thailand, hvis ikke de nye regler med tilknytningskravet helt klart siger at det bortfalder for dig, du kan ringe anonymt og spørge hos udlændingestyrelsen. Held og lykke John
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| oleskyum |
Lagt på d. 25/11-2004 18:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 716 |
Familiesammenføring Personer, der bor fast i Danmark, kan få deres ægtefæller/faste samlevere og mindreårige børn her til landet. Disse personer har krav på opholdstilladelse, når visse betingelser*) er opfyldt. Det samme gælder for forældre over 60 år til danske/nordiske statsborgere og flygtninge. Herudover kan der efter skøn gives opholdstilladelse til udlændinge, som har nær familiemæssig eller lignende tilknytning til en person, der bor fast i Danmark Her er noget fra udl.st. hjemmeside. Så efter min opfattelse, vil jeg mene i skal gifte jer i Thailand, og så søge der. |
|
|
|
| chang |
Lagt på d. 26/11-2004 17:44
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
hej mads det er rigtig hvad bamse skriver om arbejde det er nok ikke let om ikke umuligt at hun kan bruge sin uddannelse her i danmark, min kone har også en høj uddannelse. men kan ikke bruge den her hjemme med mindre hun om skoles, det vil sige hun skal næsten starte helt forfra med føst sprogskole og der efter skal der en 9klasses afgangs eksamen og og og og!!!!!!!!!! det er sku ikke til at overskue.![]() ![]() ![]() men vi var så heldig at hun har fået et fuldtids arbejde som rengøringsassistend på en skole og det er hun glad for men det er selvfølgelig ikke lige det man har taget en business uddannelse for men sådan forholder det sig.... m.v.h chang |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 26/11-2004 19:49
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
En høj Thailandsk uddannelse som Cand. mag Beerbar, kan da efter min opfattelse brugen over hele verden, også i Danmark. Rasmus |
|
|
|
| madsjx |
Lagt på d. 29/11-2004 08:15
|
Hej igen Tja, intetnettet på mit arbejde virkede ikke lige, så derfor stiller jeg først mit bonus spørgsmål i dag ![]() Såfremt vi gifter os i Thailand og derefter søger opholdstilladelse, er det så korrekt at min kæreste ikke kan komme ind i Danmark før hun får opholdstilladelse? Tak igen, Mads |
|
|
|
| madsjx |
Lagt på d. 30/11-2004 04:44
|
Så er der bare lige den der skræmmende note (S14) i ansøgningen om turistvisum: "Moreover if you are expelled from Denmark; if you submit an application for asylum in Denmark or another Schengen country; or - as a main rule - if you submit an application for a residence permit in Denmark, you will not be able to obtain a visa from the Danish authorities for a period of five years" Skal vi bare springe op og falde ned mht. den note? Vi vil jo nødig risikere fem års karantæne. |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 30/11-2004 10:27
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Det der staar er at derson du er udvist af Danmark " Expelled " og alligevel soger om visa vil du ikke kunne soge i 5 aar. Det er vel ikke sagen for din veninde. I ovrigt kan jeg fortelle dig at hojere Thailandske uddannelser er anerkendte i Danmark og de fleste andre westlige lande. Det er dog ofte vanskeligt at finde relevant arbejde pga sprog og arbejds traditioner. Good luck. |
|
|
|
| MikeTansinee |
Lagt på d. 09/12-2004 14:12
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 4 |
Hejsa Mads. Vi vil lige bidrage og dele vores erfaringer samt oplevelser med dig og andre interesserede. Flg. handlinger blev udført i forbindelse med min kones flytten til DK: 1) Vi tog til den danske ambassade i BKK (-og lad dig ikke distrahere af at de kigger "ned" på jer) Her inviterer laver du en invitation på det sprog , der nu passer jer bedst (engelsk?). Du skal overfor ambassaden påvise at du kan forsørge hende og tager det fulde ansvar for hende tid som turist i DK. Ligeledes stilles der også en del personlige spørgsmål, nogle af en karakter der er på grænsen af mistænksomhed (spring op og fald ned på det). Det fortæller ambassaden dig nærmere om. Men regn med at de vil se lønseddler og årsopgørelse. 2) Din kæreste skal aflevere billeder og vise en flybillet tur/retur BKK-DK-BKK. 3) For at hun kan blive i DK skal i "desværre" være gift. Lidt råd omkring forberedelse til dette. Alle hendes papirer skal oversættes af en godkendt translatør til dansk. Spørg ambassaden ellers har vi et nummer på en der er godkendt her i DK. Det er vigtigt at du har alle papirer her spørger du den danske kommune du er tilknyttet. Papir som dokumentation på at hun har eller ikke har børn, hun er sikkert påført hos noget famlie bopæl. Det er et kort der fortæller/oplyser om hvilke personer der bor på den pågældende bopæl. Hun skal også dokumentere om hun har været gift før og hvid da fremvise skilsmissepapirer. Men igen spørg i din kommune hvilke dokumenter de vil se. Dokumenterne skal alle, i oversat stand, afleveres til kommunen. Der så vil undersøge hende/dig og komme tilbage med en dato hvor de kan vie jer. Timingen er vigtig - sørg for at få dette gjort før i rejser til DK. For det kan hurtigt tage min. 3 uger og hvis der så er tvilspørgsmål så ender hun med at skulle rejse tilbage igen. Helsingør kommune siger min. 3 uger eksp. tid. 4) Når i så er gift så dribler i til det lokale politi hvis i bor uden for StorKbh. og her udfylder din kone så en ansøgning om arbejdstilladelse og ophold. På politistationen eller styrelsen skal i også underskrive en sambo erklæring hvori i bekræfter at bo sammen! Senere vil du modtage et brev fra "Stranger department" min kones navn for udlændingestyrelsen. Her spørger de dig om du vil kendes ved din kones ansøgning. Du vil blive stillet en masse tåbelige, dels krænkende spørgsmål. 5) Ved tvivlspørgsmål kan du så glæde dig til en hyggelig dialog med "Strangerdepartment" Vores råd er: Hver præcis og omhyggelig, tag en kopi af din kones ansøgnings og en kopi af det spørgeskema du udfylder. 6) Vi kan fortælle dig at forstyrelsen er græske mht til hvorfor hun vil herop om det er pga. arbejde/karriere eller hvad i nu skriver så tages der ikke hensyn til dette. Min kone ville herop for at fortsætte sin jobkarriere men nixen de er hamrende ligeglade. Vi ventede præcis 1 år for at få et cpr. nr. og så kunne hun få et CVR nummer og starte sin virksomhed. Svar på ansøgninger er fra 3 måneder til ja et år eller mere. Alt efter hvilket land man kommer fra. 7) Mens i venter på svar så udsteder politiet eller styrelsen et blåt a5 ark som fungerer som imidlertidigt id/ophold i DK vel og mærket. Skal i rejse ud af DK skal i bede om lov og så huske at udfylde en tilbagerejse erklæring. Husk den blå seddel er tidsbegrænset og løbende skal fornys. 8) Godkender de ansøgningen skal du stille sikkerhed på små kr. 54000,- det gør du med en bankgaranti som koster et årligt gebyr. Den skal stilles i 7 år - dog er der verserede rygter, som fortæller at efter år 2 stryger man sikkerhedsstillelsen. 9) Når den imidlertidige opholdstilladelse foreligger og du har stillet sikkerhed vil ansvaret for din kones ophold og integration blive overdraget til den lokale kommunalbestyrelse (ja du læste rigtigt) De har så pligt til (inden for 1 måned) at lave en handlingsplan og henvise hende til sprogskole. Min kone er en ørn til engelsk og hun kunne da vælge Kris eller studieskolen i kbh. Hun valgte studieskolen, men måtte stoppe der da det at være selvtændig og så gå i skole hver eneste dag ikke kan forenes. Idag går hun på aftenskole i Helsingør 2 gange om ugen og er glad for det. Hun går i en klasse hvor alle har arbejde i dagtimerne. 10) Nu har vi så søgt for år 2, her skal man lige holde tungen lige i munden. For politiet ville indrage hendes pas - og med en sagsbehandlingstid på ca. 3 mdr. vil det betyde at hun ikke kan rejse ud af DK - så vi sagde "nul putte" I kan ringe eller skrive når I er klar. Man søger forlængelse 2 måneder før visa udløber. Har du spørgsmål besvarer jeg dem gerne. Skriv da til os på Mange hilsner Mikael ![]() |
|
|
|
| MikeTansinee |
Lagt på d. 09/12-2004 14:21
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 4 |
Mads glemte lige dette: 11) Når du står med konens cpr. så afsted til skattefar og fortæl dem du er gift sådan så du kan få udnyttet hendes personfradrag. Hvis hun altså ikke selv får brug for det ![]() Skattevæsenet får nemlig ikke denne oplysning. Og så vidt jeg husker har hun ret til fradrag så snart hun sætter sine pladder på dansk grund. Det hedder jo en arbejdstilladelse og dermed skal man jo så betale dansk skat. Men igen kontakt os hvis i har brug for hjælp. |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 09/12-2004 17:37
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 938 |
husk skilsmisse papirer skal verificeres af den danske ambasade i bangkok det kan tage 3 - 4 uger sørg for at få dette gjort inden hun rejser til dk vores første opholdstill. gælder i 2 år |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

betyder det følgende procedure?: