Se indlæg
 Udskriv debat
Familiesammenføring
DeeJ
Hej DTW,

En af mine venner har planer om at få sin kone herop på turistvisum og i løbet af disse 3 måneder indgive ansøgning om familiesammenføring (alt med point etc. skulle være ok).

Begrundelsen for at gøre det på den måde er, at de kan være sammen mens behandlingen af familiesammenføringen står på samt forberede sig sammen til den nye dansk prøve.

Er det overhovedet muligt at indgive familiesammenførings ansøgningen i Danmark ?
Skal dette ikke stadig ske i oprindelseslandet ?

I "gamle" dage mistede man vist sin turistvisum sikkerhedsstillelse, hvis man lavede det nummer.

Er der økonomiske konsekvenser af denne 2 trins raket ?

vh Dan
Redigeret af DeeJ d. 18/01-2011 12:54

savarden
Hej.

Jeg har været igennem nøjagtigt samme setup.

Vi tog til udlændingeservice dagen efter vi var gift.

Fordelen ved dette er at man automatisk får procesuelt opholdstilladelse mens sagen behandles og konen kan derfor blive i Danmark til sagen er færdigbehandlet.

Vi fik et stempel i passet 2 sek efter ansøgningen var modtaget :-)

I "gamle" dage kunne man miste sin sikkerhedsstillelse, dette er IKKE tilfældet mere :

Fra Danmark

Man kan søge om familiesammenføring, mens ægtefællen er på besøg i DK på LOVLIGT ophold, dvs. har et gyldigt visum eller en opholdstilladelse til f.eks. at studere eller arbejde i Danmark eller er på visumfrit turistophold. Husk dog at søge inden visumet, opholdstilladelsen eller det visumfrie turistophold udløber! Selv få dages overskridelse vil betyde, at Udlændingeservice nægter at tage imod jeres ansøgning og henviser din ægtefælle til at rejse hjem og aflevere sin ansøgning der.

Man udfylder alle skemaerne, og afleverer ansøgningen på Udlændingeservice hvis man bor i Hovedstadsområdet, eller på den lokale politistation, hvis man bor i provinsen. Husk at få en kvittering for ,at ansøgningen er afleveret. Hvis man søger om FS fra DK, får ægtefællen det som kaldes 'processuelt' ophold, hvilket betyder at han/hun får lov til at blive i DK mens sagen behandles.

Der er to ting I skal være opmærksom på:

* I skal BEGGE være til stede når I afleverer ansøgningen.
* Din ægtefælle må IKKE arbejde mens han/hun er på "processuelt ophold", og har heller ikke ret til gratis danskundervisning. Hvis han/hun ønsker at deltage i gratis danskundervisning, er der flere steder som tilbyder dette eller I kan betale for sprogkurser på de fleste lokale sprogcentre.

Hvis din ægtefælle i forvejen har en opholdstilladelse i Danmark, bortfalder denne dog ikke, bare fordi han/hun søger om en ny opholdstilladelse på basis af jeres ægteskab. Så i den situation kan din ægtefælle fortsætte sit hidtidige liv i Danmark, så længe den oprindelige opholdstilladelse stadig er gyldig.

mvh

Savarden

DKPete
Jeg blev familiesammenført i sommer. Min kone kom ind på schengen visa i juni - vi blev gift i juli og indsendte FS dokumenter pr post 03.08. Hun skulle IKKE have stempel i passet medmindre vi skulle ud at rejse mens FS stod på. 03.11 fik vi FS - først der fik hun stempel i passet ved politiet.

keniko
DeeJ skrev:
Hej DTW,

En af mine venner har planer om at få sin kone herop på turistvisum og i løbet af disse 3 måneder indgive ansøgning om familiesammenføring (alt med point etc. skulle være ok).

Begrundelsen for at gøre det på den måde er, at de kan være sammen mens behandlingen af familiesammenføringen står på samt forberede sig sammen til den nye dansk prøve.

Er det overhovedet muligt at indgive familiesammenførings ansøgningen i Danmark ?
Skal dette ikke stadig ske i oprindelseslandet ?

I "gamle" dage mistede man vist sin turistvisum sikkerhedsstillelse, hvis man lavede det nummer.

Er der økonomiske konsekvenser af denne 2 trins raket ?

vh Dan

Jeg valgte at gøre det modsat sidste år(under de gamle regler). At blive gift i Thailand og søge familiesammenføringen fra Danmark. Der gik knap 3 mdr efter vi var gift til vi var familiesammenført her i DK.

Fordelen ved denne løsning var: Hun fik cpr-nummer, gul sygesikringsbevis samt kunne starte i skole omgående. For skolens vedkommende skal din ven selv betale de knap kr. 6000 i mdr, hvis hun starter i skole før de er FS. Jeg gør opmærksom på at 3 mdr turistvisum evt. yderligere 3-5 mdr ventetid på FS er meget lang tid for en Thai pige...

Desuden får han omg. hendes fradrag når hun har fået sit cpr-nummer.

For mig at se er der størst økonomisk gevinst ved denne model. Men der skal laves et godt forarbejde hvor alt skal klappe når man gifter sig i Thailand, og bagefter søger FS. Men det er der flere tråde omkring.

K.
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.

GAMBIT
Nå, jeg kan jo lige puste list liv i tråden med et spørgsmål både min kone og jeg venter på skal ske nemlig CPR nummer/Gult sygesikringsbevis

Vi har fået godkendt FS og kommunen har sendt besked til US om at vi har stillet garanti i banken.

Der er nu gået 3 uger og stadig intet CPR nummer/Gult sygesikringsbevis ??

Jeg har skrevet til US for mere end en uge siden om hvor lang tid de forventer der vil gå, uden held.

Hvor lang tid gik der for nogle af jer fra bankgaranti var stillet til der var en gave i posten ?
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver

click
Hvor lang tid gik der for nogle af jer fra bankgaranti var stillet til der var en gave i posten ?

Dengang vi modtog hendes midlertidige opholdstilladelse med posten tog vi direkte op på borgerservice med brevet hvor vi valgte læge til dem da min læge ikke modtog flere ,det var en tirsdag og om lørdagen kom min kones og mine børns gule sygesikringsbeviser men det er jo nogen tid siden og måske forskellig fra kommune til kommune
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

GAMBIT
Lyder jo ligetil (dengang) - det kan være vi skal smøre ærmerne op og gå en tur ind på borgerservice og se hvad de siger til det.
- Eldridge Cleaver

click
Lyder jo ligetil (dengang) - det kan være vi skal smøre ærmerne op og gå en tur ind på borgerservice og se hvad de siger til det.

Det er jo ligesom dem (borgerservice) der skal lave sygesikringkortet og udstede cpr nummeret så det er jo nok en god ide
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

buick
når opholdstilladelsen er kommet kan du tage på kommunen og få et cpr nummer, det gule sygesikringskort er først 5 uger senere man har 5 ugeres karentæne før man får kortet

HUSK hvis konen kommer herop på turist visum og i søger FS så har hun/du ret til hendes fradrag fra den første dag hun kom her på turist visum, mange kommuner forsøger desværre at snyde sig udenom og giver fradrag fra første dag hun får opholdstilladelse

GAMBIT
buick skrev:

når opholdstilladelsen er kommet kan du tage på kommunen og få et cpr nummer, det gule sygesikringskort er først 5 uger senere man har 5 ugeres karentæne før man får kortet

HUSK hvis konen kommer herop på turist visum og i søger FS så har hun/du ret til hendes fradrag fra den første dag hun kom her på turist visum, mange kommuner forsøger desværre at snyde sig udenom og giver fradrag fra første dag hun får opholdstilladelse

Tak - det lyder lidt som om vi har ventet lidt forgæves da vi troede at hun automatisk ville modtage sygesikringskort med posten, men så passer det jo fint mht de 5 ugers karantæne der så snart er overstået.

Jeg er klar over fradraget - men gælder det ikke som tidligst fra Januar ? Hun var her på ferie sidste sommer på turist visum, derefter ankom hun igen i November 2015 og vi blev gift i DK Januar 2016.
- Eldridge Cleaver

sudsakhon
Jeg tror såmænd ikke at de direkte snyder i SKAT, men der er mange menige medarbejdere, som ikke kender reglerne i detaljer.
Det burde afklares ret nemt ved at spørge juristen i afdelingen..

Alle jurister har skatteret som obligatorisk fag og dette spørgsmål er egentligt ikke så vanskeligt at besvare..

Jeg søgte lige på emnet inden jeg kom med en forklaring.

På ægteskab uden grænser var der afgivet et svar, som er så fyldestgørende, at jeg ikke behøver at skrive noget selv.

Vær opmærksom på årstallet, (der er sket meget siden da) men de relevante regler i forhold til adspurgte er ikke ændret.

Dette kan man undersøge således.....

SKAT (hedder det nu) udsender såkaldte styresignaler.

Fra 1. januar 2009 var definitionen på et styresignal:

•Nye områder, hvor der ikke tidligere har været fastlagt en praksis.
•Praksisændringer eller -præciseringer.
•En konkret eller generel forespørgsel fra fx et ministerium eller internt i SKAT, som kræver udmelding af en generel lovfortolkning.
•Når retsgrundlaget er uklart.
•Når SKAT ved eller fornemmer, at praksis ikke er ensartet.
•Når den offentlige debat viser, at der er et behov.

Her er svaret jeg har copy/pastet

Udnyt din ægtefælles fradrag!

Citat

Indlægaf ABJ78 » 13.06.2007 14:20:59

Dette indlæg stammer fra det gamle Forum, hvor det blev startet af Ronni.

En kort guide til at få sin ægtefælles personfradrag fra indrejsen

Punkt 1. Den udenlandske ægtefælle er skattepligtig fra indrejsetidspunktet og skal således have fradrag fra
indrejsedatoen (jf. Kildeskattelovens § 8. stk. 1).
Følgende dokumenter bør medbringes på skattekontoret:

i. Den udenlandske ægtefælles pas.

ii. Breve fra Familieadvokaten (link allernederst)

iii. Kildeskatteloven 1 § 1, 7 og 8 (link allernederst)

iv. Udlændinge loven § 7 og 9 (link allernederst)

v. Afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse fra Udlændingestyrelsen.

Punkt 2. Hvis I er blevet gift inden et kalenderårs afslutning (og er samlevende), kan hele fradraget overføres til den herboende ægtefælle med tilbagevirkende kraft (Jf. Personskatteloven § 10. stk. 3).

Punkt 3. Eksempel: A indrejser i Danmark 1/5/2004, bliver gift med sin herboende kæreste B 1/10/2004 og får opholdtilladelsen 1/2/2005. I dette eksempel kan B få overført A’s personfradrag for perioden 1/5 – 31/12 2004 …
Og så naturligvis fra 1/1/2005 og frem.

Jeg vil gerne uddybe Punkt 1, som er det centrale punkt i hele dette hurlumhej, og knytte nogle kommentarer til, hvorfor de enkelte dokumenter er vigtige.
Det første dokument, I hiver frem er naturligvis den udenlandske ægtefælles pas, så ToldSkat kan se hvornår han/hun er indrejst i Danmark. (Det burde være nok, hvis medarbejderen kender reglerne).
Det næste stykke dokumentation, I skal hive frem, er brevet fra familieadvokaten.dk, som meget pædagogisk forklarer problemsituationen og giver det korrekte svar (skattepligtig fra indrejsen).
Hvis den lokale ToldSkat medarbejder ikke vil acceptere dette brev som gyldig dokumentation, skal I tage Kildeskatteloven § 1, 7 og 8 frem.
Kildeskattelovens § 1 omhandler skattepligten, om hvem det påhviler at svare indkomstskat (og altså få fradrag). Det gælder blandt andre: personer, der har bopæl i Danmark og personer, der uden at have bopæl opholder sig i landet i mindst 6 måneder.
I § 8 står der så, at skattepligten indtræder fra begyndelsen af det ophold, som begrunder skattepligten.

Kildeskatteloven er altså klokkeklar. Der står intet om nationalitet, dato for opholdstilladelse eller andet. En familiesammenført udenlandsk ægtefælle er skattepligtig fra indrejsen i Danmark, og er altså berettiget til personfradrag.
Der hvor jeg så personligt tror, at mindre kompetente skattemedarbejdere går forkert i byen er fordi, at der i Kildeskatteloven § 7.stk. 2 og § 8. stk. 3, er der en undtagelse til den generelle regel. Der står således at udlændinge, som søger / har fået opholdstilladelse efter Udlændingelovens § 7, er skattepligtig på tidspunktet for meddelelsen af opholdstilladelsen. Her er det vigtigt, at dette er en UNDTAGELSE fra den generelle regel, hvor den generelle regel = skattepligt fra indrejsen.
Her er følgende to dokumenter vigtige:
Udlændingeloven §7 og §9, samt afgørelsen fra Udlændingestyrelsen.
Man kan således læse af Udlændingeloven§ 7, at den er gældende, hvis der gives opholdstilladelse til flygtninge og nødstedte fra Kosovo. § 9 derimod er for personer, der får opholdstilladelse efter reglerne for familiesammenføring.

Så er det at I skal fremvise afgørelsen fra Udlædningestyrelsen, hvor der står noget i retning af, at "Fornavn Efternavnsen" har fået opholds- og arbejdstilladelse i Danmark efter Udlændingelovens § 9.
Det vil altså sige, at den familiesammenførte ægtefælle IKKE falder ind under udtagelsen (skattepligtig fra tidspunkt for opholdstilladelse), men derimod under den generelle regel (skattepligtig fra indrejsen).

Det er min oplevelse, at når først ToldSkat har accepteret indrejsedatoen, som det korrekte tidspunkt for den udenlandske ægtefælle bliver skattepligtig, så forløber som det uden problemer mht. til at overføre personfradrag og uudnyttet bundfradrag.

Det er rigtig, at en udlænding der flytter til Danmark først kan oprettes i ToldSkats systemer, når vedkommende har fået CPR-nr./ opholdstilladelse, og først derefter kan dette fradrag overdrages til den danske/herboende ægtefælle. MEN jf. Kildeskattelovens §8.stk 1, er en person skattepligtig (og har således ret til fradrag) fra begyndelsen af opholdet i landet såfremt opholdet har været på mindst 6 mdr. (her står ikke noget om opholdstilladelse).

Held & lykke på skattekontoret!

Link til familieadvokaten:
http://www.famili...0-521.html

Link til Kildeskatteloven:
http://147.29.40....08629-REGL

Link til Udlændingeloven:
http://www.retsin...0050082629

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
buick
Fradraget gælder så fra november

GAMBIT skrev:

buick skrev:

Tak - det lyder lidt som om vi har ventet lidt forgæves da vi troede at hun automatisk ville modtage sygesikringskort med posten, men så passer det jo fint mht de 5 ugers karantæne der så snart er overstået.

Jeg er klar over fradraget - men gælder det ikke som tidligst fra Januar ? Hun var her på ferie sidste sommer på turist visum, derefter ankom hun igen i November 2015 og vi blev gift i DK Januar 2016.

GAMBIT
Det var da dejligt Smile Var ikke klar over at man kunne få hendes personfradrag fra indrejsedatoen.

Tak for svar Sudsakhon og Buick, det sætter jeg stor pris på.
- Eldridge Cleaver

lincoln1242
Hun får ikke fradraget fra november 2015, da de først er blevet gift i januar 2016. Se pkt. 2 i det afsnit sudsakhon citerede:

”Punkt 2. Hvis I er blevet gift inden et kalenderårs afslutning (og er samlevende), kan hele fradraget overføres til den herboende ægtefælle med tilbagevirkende kraft (Jf. Personskatteloven § 10. stk. 3).”

Så det er fradraget for hele 2016, som hun/de får.

I øvrigt er det lige meget om hun har været i DK på turistvisum i tidligere perioder eller ej:

Situation A: Kæresten kommer til Danmark på visum i perioden marts-maj, og igen oktober-december. De bliver gift i oktober = fradrag for hele året.
Situation B: Kæresten kommer til Danmark på visum i perioden oktober-december. De bliver gift i oktober = stadig fradrag for hele året.

For at få fradraget for et givent indkomstår, f.eks. 2016, så kræver det at:
- kæresten indrejser i 2016, og
- at parret bliver gift senest 31/12 2016

Retten til fradraget er den samme, uanset om opholdstilladelsen bliver givet i 2016 eller i 2017.

Smile

GAMBIT
lincoln1242 skrev:

Hun får ikke fradraget fra november 2015, da de først er blevet gift i januar 2016. Se pkt. 2 i det afsnit sudsakhon citerede:

”Punkt 2. Hvis I er blevet gift inden et kalenderårs afslutning (og er samlevende), kan hele fradraget overføres til den herboende ægtefælle med tilbagevirkende kraft (Jf. Personskatteloven § 10. stk. 3).”

Så det er fradraget for hele 2016, som hun/de får.

I øvrigt er det lige meget om hun har været i DK på turistvisum i tidligere perioder eller ej:

Situation A: Kæresten kommer til Danmark på visum i perioden marts-maj, og igen oktober-december. De bliver gift i oktober = fradrag for hele året.
Situation B: Kæresten kommer til Danmark på visum i perioden oktober-december. De bliver gift i oktober = stadig fradrag for hele året.

For at få fradraget for et givent indkomstår, f.eks. 2016, så kræver det at:
- kæresten indrejser i 2016, og
- at parret bliver gift senest 31/12 2016

Retten til fradraget er den samme, uanset om opholdstilladelsen bliver givet i 2016 eller i 2017.

Smile

Okay, det giver selvf god mening Smile Tak lincoln for dine gode eksempler.

Jeg tager nok forbi borgerservice på fredag og prøver at få svar på hvornår vi kan få hendes sygesikringskort.
- Eldridge Cleaver

cali111
Kan man også udnytte ægtefællens fradrag, hvis ægteskabet er godkendt i Danmark, og man står registreret i CPR registret med civilstand gift. Men uden ægtefællen har dansk personnummer, og man bor sammen i Thailand.
NØD BRYDER ALLE REGLER

http://www.aseanmctour.dk
Conrad
cali111 skrev:

Kan man også udnytte ægtefællens fradrag, hvis ægteskabet er godkendt i Danmark, og man står registreret i CPR registret med civilstand gift. Men uden ægtefællen har dansk personnummer, og man bor sammen i Thailand.

Ja.

Hvis du er bosat i Thailand og opfylder kravene for at blive registreret som grænsegænger hos SKAT

Boes
Ægteskabsforening: Stramning rammer udlandsdanskere
Udlændingestyrelsen kommer til at administrere i strid med loven, vurderer Ægteskab Uden Grænser.

http://politiken....sdanskere/

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

GAMBIT
Godt råd

Hvis man efter 3 uger efter sikkerhedsstillelse stadig afventer brev fra US omkring opholdstilladelsen og dansk CPR kan det betale sig at ringe til US.

Vi ringede og spurgte til hvor længe der ville gå før de sendte CPR nummer, og fik at vide han (telefonpasser i US) ville skrive mail til rette afdeling om at vi stadig ikke havde modtaget noget brev. Ugen efter lå brevet med opholdstilladelse og dansk CPR nummer i postkassen.
- Eldridge Cleaver

Spring til debat: