Se indlæg
 Udskriv debat
JA DENGANG. EN DEJLIG TID
click
Der var engang helt nøjagtigt i 60 erne det var skønt at rejse med fly man fik ordentlig betjening og pladsen var ikke trang. En dejlig tid som desværre ikke vender tilbage Cool

Se billederne: SAS var ren luksus i 1960'erne

http://ekstrablad...ne/6075905

Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

The_Horror
bemærk hvor elegante og forventningsfulde passagererne ser ud sammenlignet med nutidens. Det var det første der slog mig.

...og så brokker folk sig over at standarden er faldet i Thailand? You get what you give....
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

Fotofreak
click skrev:
Der var engang helt nøjagtigt i 60 erne det var skønt at rejse med fly man fik ordentlig betjening og pladsen var ikke trang. En dejlig tid som desværre ikke vender tilbage

Forhåbenlig vender disse tider ikke tilbage - En flybillet kostede dengang en formue og var forbeholdt de absolut velhavende, og dem som rejste 'på firmaets regning'

The_Horror skrev:

bemærk hvor elegante og forventningsfulde passagererne ser ud sammenlignet med nutidens. Det var det første der slog mig.

Passagerne ? - Jeg tror det er modeller, der er betalt for at se elegante og forventningsfulde ud, uden at flyet har lettet sig så meget som 1 cm. fra jordoverfladen.

M.v.h. Fotofreak

The_Horror
Vi kan hurtigt blive enige om at priserne er mere gunstige idag, dels har vi vel bedre købekraft i dag og dels har flyselskaberne lavet en række effektiviseringer som gør at prisen er til at betale for pøblen og proletariatet. Konkurrencen spiller også ind.

Men det med passagererne er jeg ikke enig i. Det kan da godt være at de smiler lidt rigeligt pga. kameraet, men den elegante påklædning og håret tror jeg var meget normalt dengang. Det var også dengang det var 'fint' at være ansat hos SAS.

Jeg har ikke selv oplevet det af gode grunde, men de billeder/film jeg har set fra dengang bekræfter det. Her er samme foto 'remembrance' fra British Airways (First Class):

http://www.telegr...d-now.html

Så næste gang nogle brokker sig over mentaliteten i Thailand, så prøv at kigge rundt i Suvarnabhumi lufthavnen og se alt det skrammel der vælter ind i landet fra hele verden. Jeg kan kun gentage: You get what you give...
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

click
Forhåbenlig vender disse tider ikke tilbage - En flybillet kostede dengang en formue og var forbeholdt de absolut velhavende, og dem som rejste 'på firmaets regning'

Så næste gang nogle brokker sig over mentaliteten i Thailand, så prøv at kigge rundt i Suvarnabhumi lufthavnen og se alt det skrammel der vælter ind i landet fra hele verden. Jeg kan kun gentage: You get what you give...

Jeg tror hurtigt vi kan blive enige om at hvis prisen på billetterne røg op kunne man blive fri for nogle af udskuds turisterne der kommer til Thailand næsten uden penge på lommen og tror de kan nasse sig frem her i landet. Sidste tilfælde jeg oplevede var et tysk par på ca. 21-25 år på Phuket der alvorligt troede på at de kunne leve her i Thailand for 100 euro hver i 4 uger, de mente at det var da ikke noget problem nu når de havde betalt returbilletten det første problem de fik var et sted at bo det var da der ikke engang råd til maden havde tænk sig at spise på markedet hver dag sammen med lidt selv nedpillet frugt ja jeg tog mig til hovedet det endte da også efter 4 dage at pigen måtte ringe hjem til farmand i Berlin. Vorherrebevares hvor dum kan man være ? Sad
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

hugoboerge
click skrev:

Der var engang helt nøjagtigt i 60 erne det var skønt at rejse med fly man fik ordentlig betjening og pladsen var ikke trang. En dejlig tid som desværre ikke vender tilbage Cool

Se billederne: SAS var ren luksus i 1960'erne

http://ekstrablad...ne/6075905

Jeg tillader mig at saette spoergsmaals tegn omkring den artikel. Maaske alle goderne som der beskrives og vises billeder af kun var tiltaenkt 1. klasse passagerer for jeg har aldrig nogen sinde vaeret udsat for saadan et overfloedighedshorn paa oekonomi klasse og gratis sprut var der heller ikke noget af paa langdistancen Cph/Tashkent/Bangkok og omvendt.

Anonym Bruger
Man skal ikke tro på alle de billeder man finder, en del af dem er reklame billeder taget på 1. klasse. Andre billeder er ikke af det faktisk fly men af mockups til demonstration af hvordan flyet kan indrettes. Et eksempel på dette kan ses her http://factually....1675552007

Derudover er der lige det med prisen. Jeg fandt denne artikel med fly priser http://paleofutur...-951705216 New york til Paris 310$ i 1955 Jeg ved ikke hvad kursen var dengang men lad os lege den var 5 så kostede en enkelt billet 1550 kr og det skal sammenlignes med at at timelønnen for en faglært var 4,93 kr (http://www.industrimuseet.dk/app/doc/materiale_2708071.pdf) så skal der arbejdes ret mange timer for at få en familie afsted. Vi taler om noget der ligner en årsløn for en faglært for en familie på 4. Idag er det nærmere en månedsløn. Så når man tager det med i betragtning synes jeg faktisk ikke pladsen og maden ser så god ud.

Jo forøvrigt turen fra New york til Paris tog dengang 14 timer idag kan det gøres på 7.

vandango
Sjovt at se de gamle billeder i Ekstrabladet, men de ligner nok mere billeder man kan finde i et gammelt nummer af "Reader's Digest".

birkedhoj
Fine billeder. Prøv at se den flotte fyr med bakkenbarter som har skiftet side.. Måske det var en retur rejse..
Flyver PE med THAI altid

JohnBKK
Man kunne måske finde en passende "kompromis-fortid" som ikke var forbeholdt de rigeste 5% af befolkningen?

Jeg husker med glæde SAS da Jan Carlzon styrede foretagendet, der var service, smil og benplads i mængder.. men billigt var det nok ikke.

hugoboerge
JohnBKK skrev:

Man kunne måske finde en passende "kompromis-fortid" som ikke var forbeholdt de rigeste 5% af befolkningen?

Jeg husker med glæde SAS da Jan Carlzon styrede foretagendet, der var service, smil og benplads i mængder.. men billigt var det nok ikke.

Vi oplevede engang servicen med kok eller chef ombord. Jan Carlzon var vist lige kommet til og havde introduceret den saakaldte business class. Saa det var en fin oplevelse fra New York til Cph.

Vi var paa en jordomrejse og havde faaet nogle sindssyge billige billetter med SAS/Thai og et af benene var New York/Cph. Paa trods af at billetterne var billige saa var man dengang noedsaget til at indfoere den fulde pris paa billetterne (jeg ved ikke om man stadigvaek goer det).

Vi rejste paa economy men ved check-in i New York var der en utrolig flink mand (skandinav) som bemaerkede priserne og naevnte "der er vist sket en fejl her" og saa kom hele familien (4 personer) op paa den fine business class.

Efter Cph skulle vi saa videre til Bangkok og dengang skulle man ringe til SAS for at bekraefte 72 timer i forvejen. Damen i den anden ende af roeret sagde "Naa det er Dem med de billige billetter" saa der er garanteret nogen som har klaget over at de roeg ned paa economy paa turen NY/CPH.

click
Nu er overskriften jo også DEN GANG. EN DEJLIG TID så må jeg jo også lige påpege det var før terroristerne kom på banen med hensyn til at flyve jeg husker som var det i går man kunne gå lige ud i flyveren uden nogen form for security uden nogen form for hvad du måtte have med i håndbaggagen. Se det var tiderRead the rules inden muslimerne ødelagde alt med hensyntil flyafgange og sikkerhed i diverse lufthavne Sad

vandango
click skrev:

Nu er overskriften jo også DEN GANG. EN DEJLIG TID så må jeg jo også lige påpege det var før terroristerne kom på banen med hensyn til at flyve jeg husker som var det i går man kunne gå lige ud i flyveren uden nogen form for security uden nogen form for hvad du måtte have med i håndbaggagen. Se det var tiderRead the rules inden muslimerne ødelagde alt med hensyntil flyafgange og sikkerhed i diverse lufthavne Sad

Ja husker at man kunne gå ud oven på de forskellige gates i CPH og kigge på flyene.

En dag stod der en politibetjent med en maskinpistol foran udgangen, så var den fest forbi.
Senere måtte vi børn heller ikke komme ud i cockpittet under flyvningen.

Fotofreak
birkedhoj skrev:
Fine billeder. Prøv at se den flotte fyr med bakkenbarter som har skiftet side.. Måske det var en retur rejse..

Og hvem har nappet en ordentlig luns af skinken ?

Klik på fotos for større billeder
[img]http://www.sasmuseet.net/wp-content/uploads/2014/02/Untitled-6.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/SAS_DC-8-33._Interior_of_cabin._Service_on_board%2C_air_hostess_and_steward_serving_Scandinavian_Country_Style_Buffet.jpg[/img] is not a valid Image.

M.v.h. Fotofreak

Anonym Bruger
Fotofreak skrev:

Og nu vi er ved det så har de også skåret af franskbrødet og flyttet rundt på pølserne uden at de stakkels passagerer på billedet har fået noget mad :-)

Fotofreak
birkedhoj skrev:

Prøv at se den flotte fyr med bakkenbarter som har skiftet side.. Måske det var en retur rejse..

Nej birkedhoj,- det var ikke en returrejse

Forklaringen på at den flotte fyr med bakkenbarterne har skiftet side er, at han blev kasseret. Kvinden han sad ved siden af foretrak at melde sig ind i 'mile-high club' med en anden herre og bad ham om at fise af.

Klik på fotos for større billeder
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/SAS_DC-8-33._Interior_of_cabin._Service_on_board%2C_air_hostess_serving_Scandinavian_Country_Style_Buffet.jpg/590px-SAS_DC-8-33._Interior_of_cabin._Service_on_board%2C_air_hostess_serving_Scandinavian_Country_Style_Buffet.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.sasmuseet.net/wp-content/uploads/2014/02/113.jpg[/img] is not a valid Image.

M.v.h. Fotofreak

Anonym Bruger
Fotofreak skrev:

birkedhoj skrev:

Prøv at se den flotte fyr med bakkenbarter som har skiftet side.. Måske det var en retur rejse..

Nej birkedhoj,- det var ikke en returrejse

Forklaringen på at den flotte fyr med bakkenbarterne har skiftet side er, at han blev kasseret. Kvinden han sad ved siden af foretrak at melde sig ind i 'mile-high club' med en anden herre og bad ham om at fise af.

Ham hun valgte ser ikke super tilfreds ud men ok han sad også med en anden kvinde lige før så han skal nok skilles nu :-)

Gunter
TomDK skrev:

Fotofreak skrev:

Og nu vi er ved det så har de også skåret af franskbrødet og flyttet rundt på pølserne uden at de stakkels passagerer på billedet har fået noget mad :-)

Ahh.. noget har de sgu fået, så vidt jeg kan se, har de hver en underkop med 4 fiskeboller på. Wink

Spring til debat: