Se indlæg
 Udskriv debat
Tilbageholdt?
texe
Hey,

Jeg er lige kommet hjem fra en måned i Thailand. Inden jeg drog hjem sendte jeg en pakke. Jeg er klar over at det er ulovligt at indføre kopivarer, men regnede ikke med at småtterier ville betyde noget. Der ligger en masse af mine egne toilet artikler i pakken, samt 2 bælter(Gucci), et halstørklæde(Burberry) og en taske(Louis V) som jeg købte dernede. Alle 4 kopivarer.

Fik et brev om at den er på "Postcenterets Toldlager" og at de skal bruge kvittering på at der er betalt for afsendelsen, samt tilladelse til at åbne den. Er pænt bange for at få en bøde eller lign. når de ser hvad der er i.

Hvad er jeres bud på hvad der sker? Er jeg på den?

Det var gaver til min mor og lidt til eget brug, så er lidt ked af at miste pakken Smile

sig du ikke kender noget til den eller lad være med at hente den,

texe
Min underskrift står på pakken? Pfft Henter jeg den ikke mister jeg dels mine varer (hvilket er ligemeget) - men også mine shaver og en masse helvedes dyre toiletartikler.

birkedhoj
Er du sikker på der ikke er andet end du selv har lagt i pakken, er der ikke så meget at komme efter for tolden. det hører ind under souveniers paragraffen. 1350,00 dk.

Zombie
Hej Texe

Jeg modtager sommetider vare fra Bangkok, de bliver altid toldoplagt det er 100% sikkert hver gang. Jeg er aldrig blevet afkrævet en kvitering på at forsendelsen er betalt? Hvis den ikke var det ville den vel ikke blive sendt, fortæl dem det. Jeg skal hvergang faxe eller sende en kvitering på varens værdi hvor efter jeg betaler 25 % dansk moms. Pakken åbnes også og kontrolleres for farlig narko eller måske bare for at snage i mine private indkøb, nogen gange kan man virkelig få fornemelsen af at man bor i et tilbagestående Østland med stasi maner og snagen i ens private indkøbte vare. Om du skal betale moms eller ej ved jeg ikke når det er noget som du har sendt til dig selv, men du kommer næppe i spjældet for et Gucci bælte, måske for du et rap med det Grin

texe
Jeg har fået refereret brevet og havde misforstået det. Det var self. indholdet jeg skulle fremvise kvittering for. (hvilket jeg self. ikke kan på kopivarene). Går ikke udfra jeg kan udgå at de åbner den?

Jeg er lidt ligeglad med "dansk moms" - men mega bange for at få en bøde på et eller andet absurd tusindkroners beløb SadSadSadSad

De beslaglægger det vel også?

tuktuk
Hej Texe

Jeg har en lille ting at tilføje her..

For et par måneder tilbage sendte jeg en lignende taske til min mor sammen med et kort, denne pakke kom ikke frem kun kortet og et brev alla det du har fået !
Min far ringede derefter til det kontor somder står man kan ringe til og forklarede situationen som den var at det var en taske som var købt på et marked i Thailand, for knap 1000 baht men der ikke forefandtes nogen kvitering, efter lidt tovtrækkeri internt i Told og skat, blev tasken fremsendt til min mor sammen med et brev der sgad eat de ikke var i tvivl om at det var en kopi, men de havde for mange sager til at bruge til på den slags småsager så eftersom de ikke ville forfølge sagen yderligere fik min mor tasken......

Jeg vil anbefale en ligende feemgangsmåde for dig, der er naturligtvis en risiko for at hammeren falder, men det vil den gøre i alle tilfælde hvis de synes, så for at kunne få dine toilet sager (og taskerne/beltet) tilbage var det måske en mulighed.

den med de 1350 kr. holder ikke i de danske toldregler ! så kunne man jo også indføre elfenben for 1300 kr. hver gang man var i Thailand, og tage det med hjem, det er jo et eller andet sted det samme ??

www.tuktours.dk
texe
Meget fornemt. Det er formentlig også min eneste valgmulighed. Skriver et høfligt brev og forklarer det som det er. Vil meget gerne vide hvad det indebærer at "hammeren falder"? Hvilke perverse bødestraffe har de for indførelse af kopivarer nu om dage? Vi snakker 4 ting til en værdi af 2000-2200 baht alt i alt. Lige nu er min største frygt nemlig at få en kæmpe bøde med posten.
Redigeret af texe d. 08/04-2006 09:29

tuktuk
Hejsa

Jeg giver dig ret i at det er den enste mulighed.....Held og lykke !!

Jeg krydser fingre for dig

www.tuktours.dk
lindegaard
det er sådan med kopivarer ...

Artikel 3
1. Denne forordning finder ikke anvendelse på varer, hvorpå
der er anbragt et varemærke med varemærkeindehaverens
samtykke, eller hvorpå der er anført en beskyttet oprindelsesbetegnelse
eller en beskyttet geografisk betegnelse eller som er
beskyttet af et patent eller et supplerende beskyttelsescertifikat,
eller af en ophavsret eller dermed beslægtet rettighed eller af en
rettighed til et design eller af en plantesortsrettighed, og som er
fremstillet med rettighedsindehaverens samtykke, men uden
dennes samtykke befinder sig i en af de i artikel 1, stk. 1,
omhandlede situationer.
Forordningen finder heller ikke anvendelse på de i første afsnit
omhandlede varer, og som er fremstillet under eller beskyttet af
en anden intellektuel ejendomsrettighed som omhandlet i
artikel 2, stk. 1, på andre betingelser end dem, der er aftalt
med den pågældende rettighedsindehaver.
2. Hvis varer uden erhvervsmæssig karakter, som ligger
inden for de grænser, der er fastsat for indrømmelse af en toldfritagelse,
er indeholdt i rejsendes personlige bagage, og hvis
der ikke er nogen materielle omstændigheder, der lader
formode, at varerne er genstand for erhvervsmæssig handel,
anser medlemsstaterne disse varer for at ligge uden for anvendelsesområdet
for denne forordning.
hvilket er 1350Dkr. men eftersom en pakke sendt til dig ikke er personlig bagage.... ja så kan de konfiskere indholdet....

Har grundet mit job, flere gange været ude for at de ville konfiskere varer købt til eget forbrug, men ved visning af dette dokument, det ovenfor er kun et udpluk, har jeg fået lov at gå... dog kræver de altid kvittering, og de ved hvad kopivarer koster i udlandet så lad være med at få lavet en regning på det kvarte af prisen...

Dokumentet fik jeg af en Mette Krog, Master of Law, som sidder i departementet for varemærkeforfalskning, som vist nok hører under SKAT..

undskyld det lange indlægPfft

lindegaard
som jeg også skrev kvittering, er en vigtig ting, og nej tuktuk elfenben er ikke det samme i deres terminologi... det fåes ved at nedlægge et dyr, uden anden grund en stødtanden, hvis den blev slagtet og skåret op i bøffer var det en anden sag, så var det bare et bi produkt af en process... og så er det også på en eller anden liste over truede dyrearter og forbuds varer o.s.v. det er gucci tasken i plastic fra weekend markedet vist nok ikkePfft

tuktuk
ok jeg gir mig, det var nu også mest for at illustrere en pointe

www.tuktours.dk
lindegaard
jeg spurgte forøvrigt Mette Krog, som omtalt tidligere, hvad man skulle gøre når nu man stod i den fjerneste del af verden, og bad sælgeren om kvittering, og det eneste han havde var bagsiden af et stykke lokumspapir... og som hun sagde: det er jo ikke alle steder i verden at dokumentation foregår på specielle nummerede blokke som vi hertil lands gør det, så derfor, hvis det var normalen så var det så op til den enkelte tolder at vurdere rigtigheden. En anden sjov ting er at nogen toldere accepterer op til 20 dvd film, hvis de da er forskellige, andre kun 5. Det er nemlig op til den enkelte tolder at vurdere om det er til privat forbrug. enten accepterer man ifølge deres egen lov, eller også gør man ikke, det må da aldrig være op til den enkelte at vurdere..... det er sgu' nemmere i TH. lidt Baht klarer den altid

lindegaard
Det ved jeg godt tuktuk... håber ikke du tog det ilde op...Cool

texe
Lindegaard:

Kunne jeg evt. få en kopi af dette dokument? Så kan jeg vedhæfte det et brev hvis de skulle beslutte sig at nappe mine ting Smile Bare jeg får resten af pakkens indhold. Købte nemlig en masse lækre ting i "BOOTS" - hvilket self. ikke har noget med kopivarer at gøre Grin

Når jeg sender noget af pakkens indhold som "gave" - hvad falder det så ind under? Min mor skulle jo have 2 af bælterne. Det var derfor pakken var adresseret til hende.

Og bare lige for at se om jeg har forstået det korrekt - jeg risikerer at de tager mine kopivarer, men slipper formentlig for bødeklask da det falder under 1350.kr?

lindegaard
ja selvfølgelig texe, hvor skal jeg maile det til??... Jeg er ude for toldere hver uge når jeg arbejder... hvis det er i din personlige bagage og beløbet ikke overstiger 1350 Dkr, og der ikke foreksembel er 6 bælter, kom fra kina med et bælte engang, det ville tolderen tage, jeg viste papiret, det var han ligeglad med og konfiskerede alle mine ting af kopi, jeg ringede dagen efter og talte med toldchefen i CPH, og det var selvfølgelig en fejl og jeg kunne hente mine ting igen... det samme skete for en kolega med en Louis Vuitton taske og pung, de kunne efterfølgende også hentes...

texe
Det beroliger mig lidt at det hænger sådan sammen Smile Dog bliver det interessant at se hvad hjemsendte pakker kategoriseres under. Sendte den som sagt til min kære mor da jeg var i Phuket, og pakkepost er vel næppe personligbagage, til trods for der også ligger personlige (privatejede) ejendele i pakken. Vedhæfter dokumentet og så håber vi på at det tjener min sag.

Spring til debat: