Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Grundbog i thai
|
|
| Thai-Dansk Sprogakademi |
Lagt på d. 24/10-2014 15:48
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 13 |
Grundbog i thai er en lærebog på dansk om det thailandske nationalsprog, thai. Gennem bogens 11 lektioner introduceres en lang række dialoger som er praktisk anvendelige i de fleste hverdags-situationer. Dialogerne tager udgangspunkt i det mest anvendte ordforråd, og dækker de mest brugte spørge- og svarformer. Bogen er derfor velegnet til alle, der har interesse eller behov for at lære thai til brug i hverdagen - både i Thailand og Danmark. Bogens introduktion giver en god præsentation til sproget thai, herunder sprogets opbygning, konsonant- og vokallyde, grammatikken og lydskriften, der er et vigtigt redskab i sprogtilegnelsen. Bogen er desuden suppleret af et omfattende lydmateriale, der træner udtalen af ordforråd, dialoger samt en lang række lytte- og udtaleøvelser, som systematisk træner udtalen af sproget 5 toner. Herudover indeholder bogen 4 læsetekster (på lydskrift) som repeterer de forskellige spørge- og svarformer, introduceret i de 11 lektioner. Bogen kræver intet forhåndskendskab til sproget, og er udarbejdet til undervisningsbrug og med henblik på at kunne tilegne sig sproget på egen hånd. Læs mere om Grundbog i thai på www.thai-dansk-sprog.dk |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 25/10-2014 11:36
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hvem/hvad gemmer sig bag det fornemt lydende navn "Thai-Dansk Sprogakademi"?
Peter
|
|
|
|
| zapper |
Lagt på d. 25/10-2014 12:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Bag Thai | Dansk Sprogakademi står X, der har beskæftiget sig med sproget thai og Thailand gennem mere end 12 år. X er uddannet cand.mag. i Thai/Sydøstasienstudier fra Københavns Universitet og har undervist i sproget thai på aftenskolerne AOF og FOF i København. Herudover har X undervist nye medborgere fra Thailand i dansk, og afholdt kurser om det danske samfund for samme målgruppe på thai på Center for Beskæftigelse, Sprog og Integration (CBSI) i Københavns Kommune. Foruden undervisning er X også rejseleder på rundrejser i Thailand arrangeret i samarbejde med Akademisk Rejsebureau. X er forfatter til Grundbog i thai udgivet i oktober 2013. ------ Navnet på personen bag X er redigeret væk efter ønske fra X. - Admin - Redigeret af Webmaster d. 28/10-2014 18:59 |
|
|
|
| Hero |
Lagt på d. 28/10-2014 19:10
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 34 |
Bestilt og betalt. Venter på modtagelse fra Thailand |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 29/10-2014 00:53
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
zapper skrev: Bag Thai | Dansk Sprogakademi står X, der har beskæftiget sig med sproget thai og Thailand gennem mere end 12 år. X er uddannet cand.mag. i Thai/Sydøstasienstudier fra Københavns Universitet og har undervist i sproget thai på aftenskolerne AOF og FOF i København. Herudover har X undervist nye medborgere fra Thailand i dansk, og afholdt kurser om det danske samfund for samme målgruppe på thai på Center for Beskæftigelse, Sprog og Integration (CBSI) i Københavns Kommune. Foruden undervisning er X også rejseleder på rundrejser i Thailand arrangeret i samarbejde med Akademisk Rejsebureau. X er forfatter til Grundbog i thai udgivet i oktober 2013. ------ Navnet på personen bag X er redigeret væk efter ønske fra X. - Admin - Oensker maa respekteres. Zapper oplyste saamaend bare hvad der staar paa deres website: http://thai-dansk...page_id=14 og som der ogsaa er link til her opgivet af traadstarter selv. |
|
|
|
| L |
Lagt på d. 03/11-2014 15:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 511 |
jeg er spændt på at høre en anmeldelse af bogen. Den kunne bestemt være interessant for mig, hvis ellers den er god. håber ikke bogen er ligeså talentløs som hjemmesiden....! |
|
|
|
Lagt på d. 03/11-2014 15:20
|
|
Der ligger to anmeldelser af bogen inde på hjemmesiden. Man skal scrolle ned på siden før menuerne og indholdet kommer frem. |
|
|
|
| Hero |
Lagt på d. 08/11-2014 15:32
|
Bogen er i dag modtaget. Det ser lovende ud ![]() |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 08/11-2014 16:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
Jeg håber, du senere vil skrive lidt om, hvad du synes om bogen, og om den er pengene værd. |
|
|
|
| Hero |
Lagt på d. 08/11-2014 17:03
|
Ole. Det gør jeg gerne på et senere tidspunkt. |
|
|
|
Lagt på d. 11/11-2014 16:13
|
|
Der er lagt en preview-udgave af Grundbog i thai (2. udgave) på hjemmesiden, som kan hentes på følgende link: http://thai-dansk...i-preview/ Preview-udgaven giver et godt indtryk af opbygningen af bogens lektioner. Go' læselyst! |
|
|
|
| THansen |
Lagt på d. 11/11-2014 17:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 393 |
Thai-Dansk Sprogakademi skrev: Der er lagt en preview-udgave af Grundbog i thai (2. udgave) på hjemmesiden, som kan hentes på følgende link: http://thai-dansk...i-preview/ Preview-udgaven giver et godt indtryk af opbygningen af bogens lektioner. Go' læselyst! Jeg er ikke imponeret over udtalen af ordet 'maak' i lydfil #1.2.2 (lidt for tydelig k-lyd), og håber at der er tale om enkelt svipser og ikke noget gennemgående træk for alle ord/stavelser som ender på k (og måske t/p) |
|
|
|
Lagt på d. 12/11-2014 01:26
|
|
Tak til THansen for et godt indlæg med en god pointe. Udtalen er bevidst 'overdrevet' lidt her af hensyn til at de fleste begyndere, har svært ved at høre udlyden -k i fx ordet /mâak/ (som ofte høres udtalt /mâa/). Men det der måske mangler, er en kort beskrivelse af hvorfor, den her er bevidst overdrevet. |
|
|
|
| THansen |
Lagt på d. 03/12-2014 15:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 393 |
Jeg har lige hentet et eksemplar (1. udgave) på biblioteket og håber, at der er brugt lidt mere tid på korrekturlæsning i den nye udgave. |
|
|
|
Lagt på d. 05/12-2014 06:31
|
|
Tak til THansen for at tage sig tid til at låne 1. udgave af Grundbog i thai på biblioteket. Første udgave indeholder ganske rigtigt en del fejl, der gik under radaren i korrekturlæsningen. Herudover har jeg også fået tilbagemeldinger fra lånere om en lang række trykfejl efter bogen blev leveret fra trykkeriet og sendt til bibliotekerne. Jeg anbefaler derfor enten at købe 2. udgave af Grundbog i thai eller vente til den evt. kommer på bibliotekerne. Ikke desto mindre har jeg fået meget positive tilbagemeldinger på selve indholdet af bogen/materialet fra mine tidligere kursister, der havde udkastet til 1. udgave som lærebog i undervisningen (materialet til 1. udgave blev udviklet sideløbende med at jeg selv underviste, mens bogen blev udgivet med henblik på brug i undervisningen til den lærer, der overtog min undervisning). Overbærenheden mht. trykfejl mm. skyldtes nok, at kursisterne var taknemmelige for bare at have noget materiale på dansk (nogle forlangte det endda), og at selve indholdet af ordforrådet og dialogerne var relevant og praktisk anvendeligt. 2. udgave af Grundbog i thai fremstår i et langt bedre resultat, både i form og indhold, og jeg er meget tilfreds med denne udgave. Jeg ser frem til at læse anmeldelser af den herinde på forummet, og er overbevist om at den ikke vil skuffe læserne. Jeg forstår godt den skepsis, der kan være omkring en bog som denne. Der findes efterhånden en masse lærebøger (primært på engelsk) til dem, der vil lære thai. Men jeg har endnu ikke fundet en, jeg som underviser ville benytte og beskrive som fyldestgørende til formålet. Min ambition med Grundbog i thai (udover at tilbyde en lærebog på dansk) har primært været at forsøge at fylde dette hul ud. |
|
|
|
Lagt på d. 24/03-2015 13:08
|
|
Thai | Dansk Sprogakademi udgiver et månedligt nyhedsbrev, som man kan tilmelde sig via hjemmesiden: http://www.thai-d... Nyhedsbrevet indeholder bl.a. seneste nyt fra Thai | Dansk Sprogakademi, herunder udgivelsen Grundbog i thai (2. udgave), og de supplerende lærings-ressourcer, som løbende udvikles til bogen. Ordforrådet til Grundbog i thai (2. udgave) findes nu som flashcards, og har man købt et eksemplar (trykt udgave og/eller ebog) kan man downloade app'en Quizlet, og få adgang til kortene. På denne måde kan man med sin smartphone eller tablet dagligt øve sig på ordforrådet, og på denne måde hurtigere lære dialog-eksemplerne i bogen udenad. På hjemmesiden kan man ligeledes læse relevante blog-indlæg omhandlende sproget thai, og få gode råd til læringen heraf. Seneste indlæg omhandler app'en Quizlet og fordelene ved brugen af flashcards i læringen af sprog. Thai | Dansk Sprogakademi er også at finde på Facebook, hvor det ligeledes er muligt at læse seneste nyt: https://www.faceb...0301315273 |
|
|
|
Lagt på d. 13/05-2015 16:46
|
|
Grundbog i thai (2. udgave) forhandles af Academic Books. Her er lidt penge at spare på forsendelsen. http://www.academ...20i%20thai Grundbog i thai (2. udgave) er nu også at finde på en lang række folkebiblioteker. |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 14/05-2015 00:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Har lige meldt mig til sprog kursus i thai på YMCA-3000THB. for 20 timer. Bliver spændende. |
|
|
|
Lagt på d. 14/05-2015 09:57
|
|
@Yonok Spændende. Hvor i landet tager du kurset? Jeg kender folk, der har taget kurser hos YMCA og er blevet ret dygtige til at tale thai. Men de har gået der væsentligt mere end 20 timer. Til sammenligning koster Grundbog i thai (2. udgave) ca. 1.500 THB. Her er du beskæftiget de næste +50 timer Og med de tilhørende lydfiler behøver du ikke sidde i selve klasselokalet for at lære/øve dig på udtalen.Desuden tror jeg du vil finde introduktions-afsnittet i bogen særdeles anvendeligt. Det giver en introduktion til tonerne og udtalen, som jeg endnu ikke har set tilsvarende i nogen anden lærebog. Du er i øvrigt velkommen til at skrive på Thai | Dansk Sprogakademis Facebook-side, hvis du har nogle opklarende spørgsmål i forhold til læringen af sproget. Med venlig hilsen Christian |
|
|
|
Lagt på d. 26/05-2015 11:30
|
|
Ebogsudgaven af Grundbog i thai (2. udgave) kan nu købes online via linket herunder: http://payhip.com... På hjemmesiden findes en preview-udgave af Lektion 1, som kan downloades (med eller uden lyd) på linket herunder: http://thai-dansk...i-preview/ Download også indholdsfortegnelsen fra Grundbog i thai (2. udgave) og få det fulde overblik over hvad bogen indeholder: http://thai-dansk...og-i-thai/ |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.