Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Ufleksible skrankepaver på visumkontoret i den Thailandske Ambassade.
|
|
| kisser |
Lagt på d. 10/09-2014 13:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 170 |
Strammere regler for visum. I dag har vi været på ambassaden for at få visum O, som vi plejer hvert år. Vi er i Thailand ca 4-5 måneder i egen lejlighed. Vi har en køretid på 1- 1½ time til ambassaden i København og havde alle de papirer med der normalt forlanges, men nu forlanger visumkontoret yderligere, at man har en udbetaling hver måned efter skat på min. kr. 11.000. Min mand når ikke lige derop som pensionist, så nu skal vi derind igen med vielsespapirer, så de kan se, at vi er gift og vi tilsammen kan nå op på det beløb. Vi havde årsindkomst fra skat med, men det var de ligeglade med. Derudover havde vi også kopi af vores pas. Dem havde vi klippet pænt til, så de hver især kun fyldte ½ A4 side, men det ville de heller ikke godtage. Ambassaden har ingen kopiservice. Så nu må vi ind til København igen med vielsespapirer og kopi af pas på et A4 ark, samt de øvrige papirer som ansøgning og originalt pas og udbetalingssedler fra Udbetaling Danmark. Personalet var mopset og skrankepaveagtig , ikke til at hugge og stikke i og slet ikke som i gamle dage, hvor den hyggelige fyr i kælderen var. Nu bliver vores køretur frem og tilbage til 4 gange, da det i vores tilfælde skal afleveres personligt. En rigtig dårlig oplevelse i dag. ![]() |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 10/09-2014 13:19
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1057 |
De har alle dage været pænt arrogante der ude i Hellerup har selv været på kanten på at flippe ud (og nogle gange pænt over) , bliver nok aldrig anerledes kommer der heldigvis ikke længere da jeg nu har 1 års visa her i Thailand.... God dag Handy
Redigeret af handy d. 10/09-2014 13:44 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/09-2014 13:39
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
kisser skrev: Strammere regler for visum. I dag har vi været på ambassaden for at få visum O, som vi plejer hvert år. Vi er i Thailand ca 4-5 måneder i egen lejlighed. Vi har en køretid på 1- 1½ time til ambassaden i København og havde alle de papirer med der normalt forlanges, men nu forlanger visumkontoret yderligere, at man har en udbetaling hver måned efter skat på min. kr. 11.000. Min mand når ikke lige derop som pensionist, så nu skal vi derind igen med vielsespapirer, så de kan se, at vi er gift og vi tilsammen kan nå op på det beløb. Vi havde årsindkomst fra skat med, men det var de ligeglade med. Derudover havde vi også kopi af vores pas. Dem havde vi klippet pænt til, så de hver især kun fyldte ½ A4 side, men det ville de heller ikke godtage. Ambassaden har ingen kopiservice. Så nu må vi ind til København igen med vielsespapirer og kopi af pas på et A4 ark, samt de øvrige papirer som ansøgning og originalt pas og udbetalingssedler fra Udbetaling Danmark. Personalet var mopset og skrankepaveagtig , ikke til at hugge og stikke i og slet ikke som i gamle dage, hvor den hyggelige fyr i kælderen var. Nu bliver vores køretur frem og tilbage til 4 gange, da det i vores tilfælde skal afleveres personligt. En rigtig dårlig oplevelse i dag. ![]() Fremgaar det fra ambassadens web-site hvad der kraeves ? |
|
|
|
| kisser |
Lagt på d. 10/09-2014 13:50
|
|
Websitet er svær at finde rundt i, men når man finder det sted, hvor der står hvilke dokumenter man skal have med, står der heller ikke, at kopien af passet skal være på et A4 ark størrelse. Og så må man jo gå derfra og finde en forretning i nærheden, der har en kopimaskine. Og så kan man måske ikke nå at komme tilbage før kontoret lukker kl. 11.45. Der står heller ikke noget om, hvor meget indkomst man skal have efter skat. Vi skal jo bare have 1 års visum som pensionister (O)og ikke (OA). Websitet trænger til at blive redigeret fuldstændig om på dansk, så man konkret ved hvad man skal have med.![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/09-2014 14:48
|
Fra 4. december 2012. Ikke saa svaert endda. Hvis De søger et Non-immigrant visum O, skal en udfyldt ansøgning samt følgende dokumenter medbringes: Gyldigt (originalt) pas – gyldigt minimum 6 måneder fra indrejsedatoen og i god stand Kopi af pas Kopi af flybillet eller reservation Kopi af opholdstilladelse, hvis De ikke er Dansk statsborger Et pasfoto (farve) Kopi af pensionsbevis, hvis De er pensioneret og ældre end 50 år. Dokumentation herfor kan være årsopgørelse, brev fra pensionsselskab eller Kommunen. Kopi af vielsesattest, hvis Deres ægtefælle er Thailænder, samt en underskrevet kopi af dennes pas eller Thai ID. Kopi af fødselsattest / dåbsattest og en underskrevet kopi af forældres pas eller Thai ID, dersom Deres far eller mor er Thai og De er under 18 år. Kopi af invitation fra den organisation, i hvilken De skal i praktik eller for hvilken De skal udføre frivilligt arbejde, samt organisationens registreringsdokumenter. Korrekt betaling enten i kontanter eller check. ..”De kan søge om et enkelt indrejse visum, som tillader Dem at opholde Dem i Kongeriget i 3 måneder. Prisen herfor er pt. kr. 400,- eller De kan ansøge om et 12 måneders visum med mulighed for indrejse flere gange, hvilket pt. koster kr. 1,050,-. Opmærksomheden henledes på at De ved sidstnævnte visum skal forlade Thailand hver 90. dag eller kontakte immigrationsmyndighederne..” ..”Bemærk venligst at det kun er muligt at søge om enkelt indrejse visum 0, dersom De skal i praktik eller udføre frivilligt arbejde. De skal kontakte immigrationsmyndighederne for forlængelse, dersom Deres ophold varer længere end 90 dage..” |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 10/09-2014 14:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Det står klart og tydeligt i reglerne at du skal have en indkomst-pension efter skat på 65000 bath om måneden, eller skal du disponere 800000 bath i en thailandsk bank, de regler har været der længe og hvis i begger er danske statsborgere, skal beløbene vel dobles op hvis i er 2 der skal til Thailand på pensionist visum. Har ellers lige lavet et et års visa non immigrant O multi, jeg er kun 49 år så jeg kan ikke få pensionist visa endnu, jeg lavede det i Hvidesande, og det tog 10 minutter, meget flink mand ham den danske konsul i Hvidesande, mit papirarbejde var iorden. Jeg har også lavet visa i på ambassaden i København mange gange, der har aldrig været problemer. Jeg vil forsvare folkene på ambassaden lidt, for de har som regel ret, når de fortæller ansøgerne noget, fordi det de laver, det er deres arbejde, så det er som regel dem der har fat i den lange ende, at så de ikke vil udstede et visum fordi ansøgeren ikke opfylder betingelserne, det kan man ikke skælde dem ud for. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 10/09-2014 14:56
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Hvis du skal have et 1 års visa, så skal passet være gyldigt i mindst 15 måneder efter visum er udstedet. Det ser ud som de har lavet reglerne om. I praksis kan et 1 års visum vare i 15 måneder, hvis du rejse in i landet dagen før dit visa udløber, ja så får du 3 måneder ekstra ophold udover det ene år, sådan er reglerne. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/09-2014 15:24
|
Det er nok ikke "strammere" regler, men at nu begynder man at foelge reglerne. |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 10/09-2014 15:43
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Det er ihvertfald nyt for mig, at indkomst pr. måned skal svare til 65.000 baht NETTO. Har altid troet det var ens brutto-indkomst der skulle være ovennævnte beløb. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 10/09-2014 16:18
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Har netop hentet mit pas med visum på ambassaden idag. For mig var det en positiv oplevelse, både da jeg søgte og afhentede. Høflig og venlig betjening. Har ellers altid hørt det var nogle mokker, så tidligere har jeg brugt Ib i Hvide Sande, men der skal man møde op personligt nu, så derfor blev det ambassaden denne gang og det vil det også blive fremover. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 10/09-2014 17:26
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Det bannok skriver i #6 er ikke rigtigt. De 65.000 baht eller 800.000 baht i banken er for extension af Non-O visum, udstedt i Thailand hos Immigration og ikke for Non-o visum udstedet uden for Thailand og saa er de 65.000 baht foer skat. Desuden saa kan man kombinere beloeb i banken og pensionsindkomst, saa det maanedlige beloeb bliver min. 65.000 baht Desuden saa er det ikke dobbelt op hvis man er et aegtepar der soeger. Hilsen Conrad |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 10/09-2014 18:32
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
John, forstår ikke rigtig dit indlæg. Er det ikke korrekt , at ansøgningen skal afleveres personligt, uanset om det er på ambassaden eller på konsulatet? Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 10/09-2014 18:58
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
@Girobank nej det er ikke korrekt. Jeg havde også fået den opfattelse, men det er kun i Hvide Sande man skal aflevere personligt. De oplyste mig om at man kan godt sende ansøgningen til ambassaden. Fandt lige dette i deres FAQ: http://thaiembass...questions/ Q: I live outside Copenhagen; do I have to apply for a visa in person?
A: If it is inconvenient to apply in person, you can mail your application to the Embassy. Please ensure that you include the followings in your application package; a completed visa application form, passport, one passport-type photo (4 x 5 cm.), a MONEY ORDER (in Danish it is called post-anvisning) issued by the post office or CHEQUE, payable to “The Royal Thai Embassy, Copenhagen”, in the correct amount, and a self-addressed stamped envelope with sufficient postage stamps (Registered Mail ONLY) for the return of passport. Postage should NOT be included in the visa fee. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 11/09-2014 00:35
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Ja, det er vigtige at forstå at "kravene" for Extension og Visa ikke er de samme. Ved godt rigtige mange personer TRO de 2 ting er det samme, MEN det er det altså ikke. Bare se hvor mange selv efter 5-10-15 år i Thailand på Extension der tro de har et gyldig Visa. Jeg selv har ikke haft et Visa siden min 90 dage i 2011. Det er korrekt hvad Conrad skriver omkring det er ens løn før skat for Extension. Altså den indkomst erklæring som den Danske Ambassade laver her i Thailand. Hvad der vælges at bruger for et Visa er 100% op til den Ambassade / Konsulat, Da de alle kan lave deres egen krav (Bare se London) Nå man så ved det, kan man jo ikke læse på en Ambassade / Konsulat hjemmeside og udtale at "kravene" ser korrekt / Rigtige ud, Da der ingen fast krav af for dem. Men man kan der imod læse dem, ringe og kontroller om det er kravene de bruger nu, da rigtige mange Ambassade / Konsulat ikke er for gode til at update deres hjemmesider. Det med ægtepar der søge, er jo lidt mere "special" idet den ene ægtefælde SKAL være på en Extension før den anden ægtefælde kan ansøge om at blive "Dependent" Det de kalde "piggy back" på mange English side Google evt. Police Order 777/2551 og læs op på det. Til Kisser. Der er vel også muligheden for Tourist Visa Multi Entry / Double Entry ?? Kravene plejer ikke at være de store for det. Men ved ikke hvad de har af dem der hjemme i Danmark. Da en double Entry giver 180 dage total, med et Boarder run, og 2 30 dages forlængelse på Immigration. Håber du/i får det i ønsker. |
|
|
|
| kisser |
Lagt på d. 11/09-2014 14:56
|
|
Det er IKKE Extension vi søger om. Men blot det sædvanlige O for pensionist på ferie i 4½ måned i vores lejlighed som vi har haft i ca. 8 år. Præcis som vi plejer. Med flere udrejser. Det er det der nu går galt på ambassaden. Og der sidder nu et par hejrer der er total uflexible og som ikke kender deres egne regler. Der står IKKE i reglerne i dette tilfælde, at vi skal have en indkomst før skat på 65.000 bath. Det er kun for Extension. Vi fik også at vide, at vi skal møde med vielsesattest og/eller ejendomspapirer PERSONLIGT.![]() ![]() |
|
|
|
| milton |
Lagt på d. 11/09-2014 19:59
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 27 |
Uden at have sat mig ind i hvilke regler, der måtte være i forbindelse med visa O eller andre visaer, tør jeg godt ligge hovedet på blokken og sige at fejlen ligge hos dig. Tror at de damer, der sidder og udsteder visa på daglig basis har styr på reglerne fremfor vesterlændinge, som har rejst til Thailand i 4 til 5 måneder de sidste 5-10-20 år. Kunne din oplevelse måske hænge sammen med, at 'kuppet' tidligere på året har gjort, at thailandske ambassader verden over har fået besked på at stramme op på tingene? |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 12/09-2014 04:17
|
Igen, regler er op til Ambassaden / Konsulat. Så hvis de siger det er deres regler, ja så er det deres regler. Så har det intet at gøre med, om de er (U)fleksible eller ej, nå de følger deres regelsæt. Det er deres regler som de kan lave som de vil, så jo de kender nok deres egen regler en hel del bedre end personer der kommer for at ansøge. Glem hvad i plejer at kan osv, tidene skifter, andre folk kommer til og lave om osv. Sådan er livet nu engang, og vi må på tilpasse os. Så opfylder du/i de regler, Kan i få jeres Visa, Ellers må i finde en anden mulighed. Der er Tourist Visa. I kan kontakte Konsulat i Danmark og forhøre jer, Kravene på deres hjemmeside, ser lidt "nememere" ud for NoN O. Og før i tiden var Ib til at snakke med (Hvis det er ham der er der endnu) Det kan jo også havde ændret sig. MEN igen hjemmeside skal man ALDRIG går ud fra er 100% korrekt. Derfor ring altid og tjek først. Hvis du/i nu prøver at være mere fleksible skal i jo nok finde en mulighed, der er nok at vælge imellem. Forsat god dag. |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 12/09-2014 08:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
milton skrev: Uden at have sat mig ind i hvilke regler, der måtte være i forbindelse med visa O eller andre visaer, tør jeg godt ligge hovedet på blokken og sige at fejlen ligge hos dig. Tror at de damer, der sidder og udsteder visa på daglig basis har styr på reglerne fremfor vesterlændinge, som har rejst til Thailand i 4 til 5 måneder de sidste 5-10-20 år. Kunne din oplevelse måske hænge sammen med, at 'kuppet' tidligere på året har gjort, at thailandske ambassader verden over har fået besked på at stramme op på tingene? Milton mener du er fejl på den, for hvis man bare har lidt kendskab til thailænderne, bør man også vide, at uanset regelsæt, så kan de mange gange få deres helt egen forståelse af reglerne, specielt hvis man kommer i klinch med en sådan person, for så vil reglerne blive som de mener regler er, og ikke som de officielle regler er.. Kisser giver dig ret... Det er surt med de skrankepaver, som tror de kan bøje ethvert ord til egen fordel... Jeg har lige været ude for at selv den danske ambassade oplyser, at f.eks. en verifikation af årsindtægten for retirement visa kan bøjes til, at det skal være inden for samme måned som ansøgningen, også dette selvom de officielle myndigheder siger med loven som reference, at man bare skal bruge papirerne inden for 6. måneder efter verifikation fra ambassade.. Kan så forstå at nogle bøjer reglerne efter eget hovedede, og hvis personen så er lidt svag, så kan det blive en meget lang processsssss inden sagen afsluttets.. Mit råd... Hvis disse urimeligheder skal stoppes, klag og det igennem hele systemet.. Min erfaring, det hjælper, for det har virkelig været sådan, at den enkelte ansatte lavede sine egne regler, efter om vedkommende kunne lide en eller ej... Mit råd til alle jer, der skal igennem slige sager... Find jer ikke i at den ansatte laver sine egne regler, også det selvom der er mange der acceptere og betaler.. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 12/09-2014 10:00
|
@Mukke. Nu er det jo engang lidt nemmere at at gå videre med det på et Immigration kontor, Da regler / loven for Extension er som udgangspunkt de samme. Det er det IKKE for Ambassader / Konsulater i andre landet. Derud over har man muligheden for at gå til personen supervisor på Immigration, evt Immigration boss, og hvis det ikke er nok, så indlede en klage. Mit Immigration kontor vil også havde indkomst erklæring ikke er ældre end 30 dage, og hvad så ? De vil også se bevis for at man faktiske overføre 40.000 baht eller mere pr måned før de give en Married-Extension, kopi af den bankbog man overføre til. Og igen, og hvad så ? Det er en lille ting, og nemt at opfylde. Lad os siger man gik videre med det, så person der sige det bliver irettesat og taber ansigt. Hvad tro du så personen ville / kan gøre ? Jeg tro personlige personen vil gøre brug af Immigration ret til at udbede sig ydelig bevis for ens indkomst. Det vil sige at vi skal havde oversæt pension papir, eller årsopgørelsen til English / Thai og måske endda godkendes, og stemples af vores Ambassade. Tænk på tiden for det, penge for det. Det er Immigration i deres gode ret til at bede om, da det står i Immigration loven at de kan udbede sig ydelig oplysning, yderlige dokumention der beviser at man har den indkomst som står i erklæring. |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 12/09-2014 10:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
Bade-Dyr var faktisk bange for respons som dit... Ganske rigtigt det betyder ikke noget, men det er ikke loven, så hvis du acceptere, så godt med det.. Det er jo nok mange gange det der er det største problem, for mange acceptere selvbestaltede regler... Giver dig da ret i at hvad betyder det, men det er ikke reglerne, og jeg hader folk, som inden for det offentlige laver deres egne regler. Det samme gjorde jeg i Danmark.. Nu forstår jeg ikke rigtig det med, at de så kan forlange fra ambassaden..det med årsopgørelsen... Det er jo det man gør.. De bliver oversat af ambassaden og sendt til den der ønsker det, for en erkendelighed af 1080.- baht. Jeg gør dette hvert år, så forstår ikke rigtig din påstand. Vil bare lige sige at dette oversættelse af årsopgørelsen foregår på EDB i dag BADE-DYR, så man skal ikke bruge tid ud over at trykke på knappen for videresendelse af årsopgørelsen... |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.