Se indlæg
 Udskriv debat
Den Thailandske version.
vandango
I vesten er det blevet populært at udfordre hinanden, ved at hælde isvand over sig.

Nu har den bredt sig til egne, hvor man ikke altid har isterninger ved hånden, men må ty til andet for at hæve udfordringen.

zapper
Føj for den lede.

Så må man håbe det går bedre for opfinderen af denne events, end det gik med opfinderen af isvand eventen, for han døde tidligere på ugen kun 27 år gammel.

vandango

Anonym Bruger

Ham kender jeg...

Han er kok på et meget fint hotel i Bkk. Grin

zapper

Ham kender jeg...

Stable Lodge ? Grin

hugoboerge
zapper skrev:

Ham kender jeg...

Stable Lodge ? Grin

Heldigvis ikke Stable Lodge.

Var tilfaeldigvis paa Stable Lodge i gaar til buffet og den var som saedvanlig god.

Min datter er paa besoeg og foer hun rejser tilbage i nat ville hun lige have noget god dansk mad. Det er no joke. Jeg forstaar helt aerligt ikke den hetz der finder sted mod Stable Lodge.

I gamle dage var der en ret ved navn "vaeltet lokum" jeg kan ikke huske om det var et andet navn for forloren skildpadde. Jeg kan bare huske at det smagte udmaerket, men navnet ser man ikke paa noget menu kort.

vandango
Søg og du skal finde......

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

zapper skrev:

Ham kender jeg...

Stable Lodge ? Grin

Var tilfaeldigvis paa Stable Lodge i gaar til buffet og den var som saedvanlig god.

Min datter er paa besoeg og foer hun rejser tilbage i nat ville hun lige have noget god dansk mad. Det er no joke. Jeg forstaar helt aerligt ikke den hetz der finder sted mod Stable Lodge.

I gamle dage var der en ret ved navn "vaeltet lokum" jeg kan ikke huske om det var et andet navn for forloren skildpadde. Jeg kan bare huske at det smagte udmaerket, men navnet ser man ikke paa noget menu kort.

Der er ikke nogen HETZ' mod Stable Lodge....

Blot det forhold, at det ikke er fair over for kunderne, at prisen på deres menu kort er falsk.

Der bliver lagt adskillige tillæg oven på disse priser.
Det gælder så vidt jeg ved også Hotel prisen.

hugoboerge
DK skrev:

hugoboerge skrev:

zapper skrev:

Ham kender jeg...

Stable Lodge ? Grin

Blot det forhold, at det ikke er fair over for kunderne, at prisen på deres menu kort er falsk.

@DK - der har vaeret mange traade hvor der har vaeret en hetz mod Stable Lodge. Prisen paa deres menu kort er ikke falsk paa nogen maade, det er noejagtig det samme som bl.a. JW Marriot, hvor der staar en pris og saa kommer der saa ++ paa toppen. Der er intet falsk i det. Det samme gaelder stort set for de fleste hoteller i Thailand.

Desvaerre er der mange (maaske danskere bosat i Danmark) som har svaert ved at forstaa systemet omkring ++.

I Singapore er det +++.

I Danmark er priserne mig bekendt et total beloeb som inkluderer moms og service charge paa 15%.

Herude fungerer det anderledes.

Nogle Pubs i Bangkok opgiver deres NET priser paa menukortet, men saa goer de ogsaa opmaerksom paa at service charge er IKKE inkluderet, det vil sige en opfordring til kunden om at give drikkepenge.

Jeg vil blot slaa fast at priserne paa Stable Lodge's menu kort er IKKE falsk.

Paa menukortet staar der klart og tydeligt "Plus 10% service charge plus VAT"

I ugens loeb var vi ogsaa paa den tyske restaurant "Ratsstube" paa Soi Goethe. Her staar der ogsaa klart og tydeligt i bunden af menukortet ++.

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

DK skrev:

hugoboerge skrev:

zapper skrev:

Ham kender jeg...

Stable Lodge ? Grin

@DK - der har vaeret mange traade hvor der har vaeret en hetz mod Stable Lodge. Prisen paa deres menu kort er ikke falsk paa nogen maade, det er noejagtig det samme som bl.a. JW Marriot, hvor der staar en pris og saa kommer der saa ++ paa toppen. Der er intet falsk i det. Det samme gaelder stort set for de fleste hoteller i Thailand.

Desvaerre er der mange (maaske danskere bosat i Danmark) som har svaert ved at forstaa systemet omkring ++.

I Singapore er det +++.

I Danmark er priserne mig bekendt et total beloeb som inkluderer moms og service charge paa 15%.

Nogle Pubs i Bangkok opgiver deres NET priser paa menukortet, men saa goer de ogsaa opmaerksom paa at service charge er IKKE inkluderet, det vil sige en opfordring til kunden om at give drikkepenge.

I ugens loeb var vi ogsaa paa den tyske restaurant "Ratsstube" paa Soi Goethe. Her staar der ogsaa klart og tydeligt i bunden af menukortet ++.

Nu er det jo ikke sådan at priserne på Stable Lodge, ligger i den lave ende.
Og jeg ved ikke hvordan andre har det...

Men hvis der på menukortet f.eks.står Hakkebøf Bht. 350,- og på regningen står Bht. 465,- er det i min verden falsk. Uanset alt det som et eller andet sted står med småt. Og ++ osv.

Hvorfor ikke skrive den rigtige pris på menu kortet.? Jeg har et gæt på hvorfor. Men smart - det er det.!
Redigeret af Anonym Bruger d. 24/08-2014 16:52

vandango
Hvis du f.eks kigger på priserne for simpel dansk varm mad, ligger niveauet i priserne 375-395 plus service charge og vat som ejeren også putter i lommen.

Dvs. så skulle det have set sådanne her ud. Pris for simpel dansk varm mad - 438,75 baht - 462,15 baht.

Omregnet til dansk mønt. 77,08 kr. - 81,29 kr.

Og det er ikke engang ad libitum, spis hvad du kan? - som man ellers kan gøre i det meget meget dyrere Danmark.

De første priser er skræmmende, incl. priserne er et rent mareridt i betragtning af at Thailand ellers er et billigt land.

cdn.business2community.com/wp-content/uploads/2012/08/shutterstock_95370364-300x198.jpg
Redigeret af vandango d. 24/08-2014 17:49

hugoboerge
DK skrev:

hugoboerge skrev:

DK skrev:

hugoboerge skrev:

zapper skrev:

Ham kender jeg...

Stable Lodge ? Grin

I Singapore er det +++.

Nu er det jo ikke sådan at priserne på Stable Lodge, ligger i den lave ende.
Og jeg ved ikke hvordan andre har det...

Men hvis der på menukortet f.eks.står Hakkebøf Bht. 350,- og på regningen står Bht. 465,- er det i min verden falsk. Uanset alt det som et eller andet sted står med småt. Og ++ osv.

Hvorfor ikke skrive den rigtige pris på menu kortet.? Jeg har et gæt på hvorfor. Men smart - det er det.!

@DK - det er NORMAL praksis at der staar en pris paa menukortet og saa kommer der saa ++ oven i hatten. Saadan er verden nu engang her. Er for oevrigt lige kommet tilbage fra lufthavnen og vi fik lidt sen middag/snacks i "Chinatown" - praksis helt normal dvs pris paa menu kortet og saa kommer ++ oven i hatten.

Beklager, men saadan er det nu engang.

pethan
At denne ++ praksis forekommer mange steder betyder ikke, at det er i orden. Eneste formål maa vøre at få kunden til at tro, at priserne er billigere, end de er. Efter min mening er det et svineri - især det med at vise priserne uden moms. Jeg går konsekvent aldrig tilbage til et sted, der bruger denne praksis, og jeg kender andre, der gør lige som jeg. Der er masser af steder, der angiver de rigtige priser på spisekortet.

John
hugoboerge skrev:

@DK - det er NORMAL praksis at der staar en pris paa menukortet og saa kommer der saa ++ oven i hatten. Saadan er verden nu engang her. Er for oevrigt lige kommet tilbage fra lufthavnen og vi fik lidt sen middag/snacks i "Chinatown" - praksis helt normal dvs pris paa menu kortet og saa kommer ++ oven i hatten.

Hmmm så kommer vi ikke de samme steder hugoboerge.
Jeg har aldrig boet på et hotel hvor der kommer ++ oven i prisen. Har altid fået den "rigtige" pris de steder jeg har boet, det være sig i europa og asien.

I DK har vi nogle priser der hedder +moms, men som privat person får man som hovedregel prisen incl. moms.

Jeg vil give pethan 100% ret, det er uanstændigt at lave en ++ pris på et menukort (med hvilket formål, gør man det?)
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Anonym Bruger
John skrev:

hugoboerge skrev:

Jeg har aldrig boet på et hotel hvor der kommer ++ oven i prisen. Har altid fået den "rigtige" pris de steder jeg har boet, det være sig i europa og asien.

I DK har vi nogle priser der hedder +moms, men som privat person får man som hovedregel prisen incl. moms.

Jeg vil give pethan 100% ret, det er uanstændigt at lave en ++ pris på et menukort

(med hvilket formål, gør man det?)

Formålet.?

Det er meget let at svare på.

Det er enten for at skjule at man har høje priser, eller at man vil ha' kunderne skal tro at priserne er billigere
end de er.

Begge dele er efter min mening usympatisk kunde politik.

J Juster
Jeg er helt på linje med DK her, Skriv så man kan forstå det. Så turister/nyankommne ikke føler de bliver snydt af et system som er helt lovligt. Og derefter giver dårlig omtale om stedet...

Og virker utroligt lusket et eller andet sted...

J Juster

hugoboerge
John skrev:

hugoboerge skrev:

Jeg vil give pethan 100% ret, det er uanstændigt at lave en ++ pris på et menukort (med hvilket formål, gør man det?)

@John - mht hotelpriser nogle steder betaler man den pris der er angivet og nogle steder bliver der oplyst at priserne er ekskl. service charge, skatter og afgifter. Saa f.eks. i Singapore faar man opgivet en vaerelsespris paa lad os sige SGD 300.- hertil kommer saa 10% service charge = SGD 30.- sum = SGD 330.- hertil kommer saa GST 7% paa SGD 330.- = SGD 23.10 saa vaerelsesprisen er nu oppe paa SGD 353.10 i alt eller SGD 53.10 over den vaerelsespris som er angivet. Paa menukortet tilkommer der endnu en afgift ved navn CESS (entertainment afgift) som ligger paa 1%.

I Bangkok foelges samme model, medmindre man har faaet et netto tilbud fra hotellet. Dog har de taget hoejde for at ++ er bygget ind i nettoprisen.

I Thailand udenfor Bangkok betaler jeg den pris jeg faar opgivet naar vi ringer til hotellet. Dog er der en lille kroelle for i Roi Et har man en lokal skat paa nogle faa procent som ryger oven i vaerelsesprisen.

De up-country hoteller vi har boet paa har alle haft en 10% service charge paa menukortet. Forbrug fra mini bar tillaegges ligeledes 10% service charge.

Saa er der restauranter, gade koekkener osv hvor man betaler den pris der staar paa menukortet.

Om det er anstaendigt eller uanstaendigt mht +++ skal jeg ikke udtale mig om, jeg mener bare at man bliver gjort opmaerksom paa at der kommer ekstra paa regningen og hvis man ikke kan affinde sig med det kan man bare lade vaere med at besoege stedet igen. Saa hvis man er imod ++ skal man ikke spise paa hotel restauranterne.

hugoboerge
vandango skrev:

Hvis du f.eks kigger på priserne for simpel dansk varm mad, ligger niveauet i priserne 375-395 plus service charge og vat som ejeren også putter i lommen.

Dvs. så skulle det have set sådanne her ud. Pris for simpel dansk varm mad - 438,75 baht - 462,15 baht.

Omregnet til dansk mønt. 77,08 kr. - 81,29 kr.

Og det er ikke engang ad libitum, spis hvad du kan? - som man ellers kan gøre i det meget meget dyrere Danmark.

De første priser er skræmmende, incl. priserne er et rent mareridt i betragtning af at Thailand ellers er et billigt land.

cdn.business2community.com/wp-content/uploads/2012/08/shutterstock_95370364-300x198.jpg

Nu er der noget i Thailand som hedder VAT regnskab/afregning dvs der skal holdes regnskab med udgaaende VAT dvs den VAT man betaler til sine leverandoerer samt indgaaende VAT dvs den VAT der modtages fra ens kunder. Indgaaende VAT skal afregnes med revenue department periodisk. Under den forventning at indgaaende VAT er stoerre end udgaaende VAT kan udgaaende VAT modregnes imod indgaende og der indbetales forskellen til revenue department. Saa Vandango, den formodning omkring ejeren putter i lommen holder ikke stik.

Jeg har siddet og regnet lidt paa det med priser. Efter at have taget gennemsnittet af priserne paa 24 retter ligger gennemsnittet (inkl. de dyre retter saa som steaks) paa DKK 83.- omregnet til kursen som angivet her paa Thailand portalen.

Nu har jeg studeret spisekortene fra Det Lille Apotek samt Skindbuksen og gennemsnittet for simple danske retter er DKK 164-DKK 166, dvs prisen paa Stable Lodge er halv pris. Det er da udmaerket for et "simpelt" dansk maaltid. Saa priserne er ikke "skraemmende".

Flaeskesteg med roedkaal paa SL er DKK 80.- mod DKK 159 og DKK 169 henholdsvis paa Apoteket og Skindbuksen.

Hakkeboef er DKK 82.- paa SL mod DKK 159 paa Skindbuksen.

Saa jeg vil ikke mene at Stable Lodge er dyrt, tvaertimod.

Men OK som turist i Thailand gaar man formodentlig ikke paa dansk restaurant med mindre man ikke kan undvaere rugbroed og frikadeller osv.

Som fastboende opstaar der engang imellem et behov for nogle gode danske retter og saa er det rart at koere de 20km ind til Bangkok og besoege Stalden.

Men vi er kommet noget uden for emne og det beklager jeg meget.

vandango
Ok ok Hugobørge, jeg kan sagtens finde steder der er meget billigere end dine eksempler.

Var f.eks lige forbi Husum Torv og handle ind, på restauranten lige op til busholdepladsen er der stegt flæsk med persillesovs, æd hvad du kan for 100 kr.
Der er masser af spisesteder med rimelige priser i København, de betaler både moms og højere lønninger til medarbejderne, og alle omkostninger er meget højere end i Thailand.

Ja Vat til staten skal selvfølgelig afregnes med det Stable Lodge indrapporterer.

Men du skal ikke fortælle mig, at ejeren giver de 10 proc. service charge til medarbejderne - du kan vælge at tro på det selv, men mig kan du ikke overbevise.

Du skal ikke undskylde noget Hugobørge, tråden hedder den Thailandske version. Wink

Hugobørge - du skal også være OBS. på, at når man har rejst en hel del i landet, bliver man også mere kritisk, før i tiden kastede jeg bare penge rundt om mig.
Når jeg vil have dansk mad, vil jeg selv lave det, idet jeg endnu ikke har spist dansk mad i Thailand, jeg ikke kan lave 100 gange bedre selv.
Kigger i tilbudsaviserne når de bliver runddelt, og springer op på motorcyklen og handler ind, hvis der er noget jeg har lyst til eller savner.
Redigeret af vandango d. 25/08-2014 13:06

Anonym Bruger
At sammenligne priserne på Danske og Thailandske restauranter er da helt ude i hampen.

Vi bor i Thailand, og taler om Thailandske restauranter med Thailandsk personale, skatte og moms satser for Thailand (moms f.eks. 7%). Det berettiger sgu da ikke omtalte restaurant, til at skrue priserne op, med alle mulige tillæg. Men som jeg fra andre har hørt det, udtaler forpagteren det på denne måde...

Så længe folk vil betale prisen så...
Men rigtigt, man kan blive væk. Det er der så også mange der gør.
Redigeret af Anonym Bruger d. 25/08-2014 13:48

Spring til debat: