Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Visum, indrejse og ophold i Thailand » Generelt omkring visum og indrejse
 Udskriv debat
Nybegynder
Nongluk
Jeg læser med interesse alt omkring Thailand på nettet og er i dag blevet medlem af dette gode site. Jeg er 50 år, dansker og har rejst til Thailand nogle gange de sidste par år. Den thailandske kultur, klimaet og de venlige mennesker betager meget.

Jeg er dog, sikkert unødigt, blevet noget forvirret af de mange forskellige tolkninger af reglerne vedrørende visa.

Jeg har, som mange andre, fundet en sød kvinde i Thailand. Hun vil gerne flytte til Danmark, og jeg er helt enig.
Men hvordan gør vi nu bedst dette?
Kan vi ansøge om visa, uden at fortælle at vores intentioner er at gifte os i Danmark? ( For så vil vi få afslag)
Er det ikke bare få hende her til landet, gifte os straks og få indsendt en ansøgning om FS?

Er der nogen faldgruber i dette? Kan vi undgå at hun skal hjem igen? Er dette MÅDEN, at gøre det på, nu vi har besluttet os for en fælles fremtid, sammen i Danmark?

Undskyld på forhånd, hvis jeg har misforstået reglerne, men jeg tror for meget læsning på nettet, har gjort mig en del forvirret.

farao54
Du kan finde ganske mange tråde i dette forum omkring dette emne, og du kan bestemt både blive klog og forvirret på samme tid.
De fleste gode råd lyder dog nogenlunde således...
1. Du skal have været sammen med hende i Thailand forud for hendes besøg i DK, og hun skal kunne dokumentere dette f.eks. ved billeder af jer sammen.
2. I skal søge om Visa til hende hvor i basalt set skriver at i ønsker at tilbringe tid sammen i DK, uden at skrive noget om at i ønsker at gifte jer... (dette skulle dog ikke betyde noget, men er ikke desto mindre mit indtryk af hvad de fleste gør)
3. I gifter jer i DK i god tid inden hendes visum udløber (godt råd vil være 1 måned før hun skal hjem. Se nedenfor hvorfor i måske ikke bør gifte jer med det samme).
4. I god tid inden hendes visa udløber (og efter i er blevet gift), skal i søge FS. I god tid for at i kan være sikker på at alt er på plads ifht myndighederne inden hendes visa udløber. Men et godt råd er at i lige prøver det af i DK inden i søger FS. Hun skal jo også have en chance for at finde ud af om hun kan lide at være her ligesom du måske kan blive overrasket over hvordan en hverdag tackles.

Så længe ansøgningen behandles kan hun blive i DK, men i kan ikke rejse ud af landet.. Ej heller til Sverige. Så snart hun har fået tilladelsen til at blive i landet, har hun 6 måneder til at klare en dansk sprog test. Iflg hvad jeg har erfaret klarer 95% af alle denne test, og de sidste 5% får yderligere 3 måneder til at klare den i.

Håber det hjalp dig lidt på vej... Smile

Nongluk
Tusind tak for venligt svar.

Det vil vi prøve.
Jeg glemte måske lige at nævne, at hun tager på sprogskole i Thailand, ligesom vi terper dansk hver eneste dag over Skype, tlf og lignende.
Atter engang tak for kommentaren. Jeg og vi glæder os naturligvis, men altid klogt at prøve en hverdag sammen, som du så rigtigt siger.
MvhWink
En ting er sjov, noget andet er skægt. Grin

farao54
Når hun engang kommer til Danmark på turistvisa, og mens i 'prøver af' om i kan få en hverdag til at køre, så kunne hun måske få noget af hverdagen (mens du er på arbejdet) til at gå med gratis dansk undervisning (
http://www.bethes...76&menu=12
)
Det er absolut ikke topkvalitets undervisning, men der er en stor del socialt samvær, og altid andre Thai kvinder. (Blot forbered hende på at der ofte forekommer Thaikvinder som forsøger at 'hverve' nye til deres massage klinikker).
På denne måde holder hun gang i den danske sproglæring indtil i får godkendt FS, og hun kan starte den egentlige sprogskole.

Atrox
farao54 skrev:

Du kan finde ganske mange tråde i dette forum omkring dette emne, og du kan bestemt både blive klog og forvirret på samme tid.
De fleste gode råd lyder dog nogenlunde således...
1. Du skal have været sammen med hende i Thailand forud for hendes besøg i DK, og hun skal kunne dokumentere dette f.eks. ved billeder af jer sammen.
2. I skal søge om Visa til hende hvor i basalt set skriver at i ønsker at tilbringe tid sammen i DK, uden at skrive noget om at i ønsker at gifte jer... (dette skulle dog ikke betyde noget, men er ikke desto mindre mit indtryk af hvad de fleste gør)
3. I gifter jer i DK i god tid inden hendes visum udløber (godt råd vil være 1 måned før hun skal hjem. Se nedenfor hvorfor i måske ikke bør gifte jer med det samme).
4. I god tid inden hendes visa udløber (og efter i er blevet gift), skal i søge FS. I god tid for at i kan være sikker på at alt er på plads ifht myndighederne inden hendes visa udløber. Men et godt råd er at i lige prøver det af i DK inden i søger FS. Hun skal jo også have en chance for at finde ud af om hun kan lide at være her ligesom du måske kan blive overrasket over hvordan en hverdag tackles.

Så længe ansøgningen behandles kan hun blive i DK, men i kan ikke rejse ud af landet.. Ej heller til Sverige. Så snart hun har fået tilladelsen til at blive i landet, har hun 6 måneder til at klare en dansk sprog test. Iflg hvad jeg har erfaret klarer 95% af alle denne test, og de sidste 5% får yderligere 3 måneder til at klare den i.

Håber det hjalp dig lidt på vej... Smile

Søg kæreste visum, det er meget vigtigt at du opgiver jer som kærester, og udfylder boyfriend/girlfriend blanketten.

Søger i et almindeligt turist visum, og du har anført jer som venner og ikke kærester, vil visum med garanti blive afvist.

Bare lige et lille input til Faraos ellers udmærket indlæg.

Nongluk
Okay, det påstår hun godt nok at have hørt. Men jeg troede at det konfliktede med at myndighederne endelig ikke må få det indtryk at man har til hensigt at gifte sig. .. okay. .
En ting er sjov, noget andet er skægt. Grin

mickE
Hvordan er muligheden for en thai at rejse til Danmark som turist uden nogen bekendte i Danmark?
Hun arbejder som sygeplejerske og har gjort det i over 20 aar. Har 2 boern 14 og 15 aar. 2 huse og 2 biler, saa hun har ingen forestilling om og blive i Danmark. Kun som turist i 14-20 dage.

mvh.

Mick

Atrox
Det er der stort set 0% chance for.. Medmindre man er fra eliten i Thailand.

turist og venner, bliver næsten altid afvist. Det er stort set kun kæreste visum der går igennem.

Anonym Bruger
Atrox skrev:

turist og venner, bliver næsten altid afvist. Det er stort set kun kæreste visum der går igennem.

hvis man så vælger at søge sit schengen turist visa via norge eller sverige så går det som smurt, og visa er jo gyldigt til alle schengen landene, kun danmark er besværlige at have med at gøre.

farao54
number1kk skrev:

Atrox skrev:

hvis man så vælger at søge sit schengen turist visa via norge eller sverige så går det som smurt, og visa er jo gyldigt til alle schengen landene, kun danmark er besværlige at have med at gøre.

Jeg er ikke sikker på at det går så smurt som du her lægger op til...
Min kæreste skulle for 2 år siden besøge sin veninde i Norge og blev afvist ved visa ansøgning...
Året efter forsøgte hun isg med visum til Sverige, som ganske almindelig turist, med penge på konto osv.. Og blev afvist...
Først da hun og jeg blev kærester og søgte om boyfriend/girlfriend visa kunne hun komme til Danmark... (på trods af tidligere afvisninger).
Jeg tror det er svært at sige noget om hvad der glider glat igennem... Eneste jeg synes at man kan vide sig nogenlunde sikker på, er netop et BF/GF visa...

Robert Kronberg
farao54 skrev:

number1kk skrev:

Atrox skrev:

Jeg er ikke sikker på at det går så smurt som du her lægger op til...
Min kæreste skulle for 2 år siden besøge sin veninde i Norge og blev afvist ved visa ansøgning...
Året efter forsøgte hun isg med visum til Sverige, som ganske almindelig turist, med penge på konto osv.. Og blev afvist...
Først da hun og jeg blev kærester og søgte om boyfriend/girlfriend visa kunne hun komme til Danmark... (på trods af tidligere afvisninger).
Jeg tror det er svært at sige noget om hvad der glider glat igennem... Eneste jeg synes at man kan vide sig nogenlunde sikker på, er netop et BF/GF visa...

Det er en almen fordom på fora som disse, at Danmark er specielt vanskeligt omkring visum for en kæreste fra Thailand. Det passer bare ikke. Norge og Sverige er langt mere bøvlede.

Hilsen, Robert
Redigeret af Robert Kronberg d. 12/05-2014 19:46
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Spring til debat: