Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Arv fra Thailand.
|
|
| Bandytten |
Lagt på d. 07/01-2014 19:26
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 13 |
Vi er i den ulykkelige situation at en nær slægtning til min kone er bortgået ved døden. Dette har givet en del penge som arv. Min kone og jeg vil gerne have en del af disse penge til DK. Vi er i tvivl hvor mange penge vi gerne vil have her til landet, da vi ikke kender konsekvenserne/reglerne (SKAT). Ligeledes er vi i tvivl om de Thailandske regler ved at føre penge ud af landet. Vi var idag nede og snakke med en advokat i dk, som på ingen måde kunne hjælpe eller give gode råd. Håber en kan hjælpe. Venligst... Bandytten |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/01-2014 20:59
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Beløb, der modtages efter en arvelader (den afdøde) i Danmark, er ikke skattepligtig indkomst. Der skal betales en boafgift. Afgiften beregnes af værdien af det samlede bo efter et bundfradrag på 264.100 kr. (2013). Udbetalinger fra en udenlandsk trust (feks. særeje efter afdøde) til beneficianter (arvinger) med bopæl i Danmark ved stifterens død skal behandles som arv fra et bo, der ikke behandles i Danmark, og er dermed afgiftsfri efter boafgiftslovens § 9, stk. 2. Det vil sige, at såfremt arvelader (den afdøde) ”intet” har med Danmark at gøre, såsom opholdstilladelse eller ejer af fast ejendom/ forretningsandele osv., vil ovenstående være gældende. Det kunne advokaten nok sagtens have fortalt Jer, da det er 1. års pensum på jurastudiet. Mit svar, er ud fra den forudsætning, at der er sket fuldt skifte i Thailand, og at pengene står ubåndlagt på en konto. Advokaten har (måske) troet, at der skulle assisteres med selve bobehandlingen.? Det rette sted er at forhøre sig hos SKAT. Problemet er bl.a. at hvis noget af arven anses for gave, er det skattepligtigt. Jeg kender heller ikke reglerne for udførsel af penge i Jeres tilfælde (der kan være særregler ved arv) fra Thailand, det er nok også en af de grunde advokaten havde for ikke at påtage sig opgaven. Thailand og Danmark har underskrevet en aftale om sambeskatning, så hvis pengene står ubåndlagt på en konto, vil SKAT kunne hjælpe. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 07/01-2014 21:05
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
Bandytten skrev: Vi er i den ulykkelige situation at en nær slægtning til min kone er bortgået ved døden. Dette har givet en del penge som arv. Min kone og jeg vil gerne have en del af disse penge til DK. Vi er i tvivl hvor mange penge vi gerne vil have her til landet, da vi ikke kender konsekvenserne/reglerne (SKAT). Ligeledes er vi i tvivl om de Thailandske regler ved at føre penge ud af landet. Vi var idag nede og snakke med en advokat i dk, som på ingen måde kunne hjælpe eller give gode råd. Håber en kan hjælpe. Venligst... Bandytten Teknisk set er jeg ret sikker på at din kone faktisk skal betale arveafgift af hele beløbet da jeg antaget at hun er bosiddende i Danmark. Men jeg ville da nok også være fristet til at lade være med at fortælle om det hvis ikke det var alverden og så indføre pengene til Danmark i Kontanter. Men skal man holde det lovligt så afhænger afgiften af hvem man arver fra du kan se her hvad man skal betale. http://www.minadv...-boafgift/ |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 07/01-2014 21:09
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Jf. boafgiftslovens §9 stk. 2 vil jeg mene, at der ikke skal afholdes nogen boafgifter i Danmark, idet jeg antager, at alle værdier er uden for Danmark. Se her: Link Efterfølgende skal man selvfølgelig selvangive formue i udlandet, hvis man bor i Danmark. Jeg ser ingen problem ved bare at overføre beløb via bank til Danmark. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/01-2014 21:21
|
|
Her må jeg altså give Frank ret. Han har henvist til den rette bestemmelse, som det også fremgår af mit svar. Tom, du overser, at arvelader næppe har hjemting i Danmark. (Det var de forhold, som kunne fordre hjemting som jeg beskrev) Det er nok heller ikke selve beløbets overførsel, de kan være problematisk. Det er den fæle regning, som kan komme efterfølgende |
|
|
|
| Bandytten |
Lagt på d. 07/01-2014 22:08
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 13 |
Tak for nogle gode konkrete svar. Vil det så sige at man uden videre bare kan overføre løs til dk, fra hendes egen konto i Thailand? Der er vel ingen der behøver at vide at pengene er arvet eller? Der er vel ingen der ved hvor længe hun har haft de penge stående, udover den thailandske bank. Mener bare at hvis de er afgiftfri her i landet, kan det vel være lige meget med at fortælle det. Men du snakker om en fæl regning efterfølgende, hvorfor skulle der komme sådan en? |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 07/01-2014 22:24
|
|
Bandytten skrev: Tak for nogle gode konkrete svar. Vil det så sige at man uden videre bare kan overføre løs til dk, fra hendes egen konto i Thailand? Der er vel ingen der behøver at vide at pengene er arvet eller? Der er vel ingen der ved hvor længe hun har haft de penge stående, udover den thailandske bank. Mener bare at hvis de er afgiftfri her i landet, kan det vel være lige meget med at fortælle det. Men du snakker om en fæl regning efterfølgende, hvorfor skulle der komme sådan en? Jeg kan ikke se nogen sammenhæng mellem arvesituationen (hvis den er som jeg har beskrevet) og så det at sende penge fra Thailand til Danmark. Nu har jeg aldrig prøvet eller hørt om andre som sendte penge den vej - kun modsat, så jeg ved ikke om Thailand har nogle restriktioner/beskatninger/begrænsninger for at sende penge til udlandet. Men jeg tror det ikke. Men hvis der er tale om en større sum, så kan man nok risikere nogle spørgsmål om hvor de kommer fra. Men når man som jer ikke har noget at skjule, så kan jeg ikke se det fjerneste problem ved det. Hvis der er tale om et par hundrede tusind, så tror jeg aldrig I vil høre noget. Er der multi mange millioner, så kan det måske være at I bliver kontaktet. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/01-2014 22:41
|
|
Problemet kan opstå f.eks. ved at det ikke er klarlagt om der er et gaveelement. Det kan jeg heller ikke svare på, idet jeg ikke kender bobehandlingen. Der skal ikke betales indkomstskat af selve arven, men du skal både selvangive og betale skat af renteindtægter, hvis pengene står i Danmark. Der skal også selvangives og betales dansk indkomstskat af de thailandske renteindtægter, hvis pengene bliver stående Danmark og Thailand har underskrevet en dobbeltbeskatningsaftale, så hvad den Thailandske bank ved kan være samme viden SKAT sidder inde med. I øjeblikket kører SKAT en kampagne, hvor formuer gemt i udlandet (specielt i skattely) spores ved hjælp af kreditkort transaktioner. (Udenlandske kreditkort, ikke danske) Det har så vidt jeg har kunne læse af rapporterne givet ret godt i Statskassen Redigeret af sudsakhon d. 07/01-2014 22:47 |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/01-2014 22:53
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Normalt kan man ikke blot banke penge ud af Thailand. Hvorledes det sker i forhold til et dødsbo, ved jeg ikke. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 07/01-2014 23:13
|
|
Hvis I benytter fx. Bangkok Bank, så ser det bestemt ikke ud til at være noget som helst problem at sende penge til Danmark - især ikke, når I kan dokumentere, at der ikke er tale om sorte penge. Se her: Link. |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 08/01-2014 06:32
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 206 |
Problemet er vel også , hvis man foreksempel over fører lad os sige 20000 kr og ikke har opgivet dem på sin selv- angivelse som formue i udlandet, så kan det vel godt være at skatte væsenet vil anse dem som en eller andet form som indtægt. Dette indlæg var specielt til Bandyttens sidste indlæg. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 08/01-2014 07:23
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
Som et af medlemmerne foreslår... Spørg dog skat i Danmark. Så er i sikre på konsekvenserne. Alt det andet, er gætteri. ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 08/01-2014 08:52
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
sudsakhon skrev: Her må jeg altså give Frank ret. Han har henvist til den rette bestemmelse, som det også fremgår af mit svar. Tom, du overser, at arvelader næppe har hjemting i Danmark. (Det var de forhold, som kunne fordre hjemting som jeg beskrev) Det er nok heller ikke selve beløbets overførsel, de kan være problematisk. Det er den fæle regning, som kan komme efterfølgende Godt at blive klogere, selvom det ikke just er en situation jeg nogensinde bliver stillet i. Jeg antog bare at reglen var ens for arv fra udlandet som arv fra Danmark, da vi på stortset alle andre områder er underlagt dansk skat med fradrag for evt skat betalt i oprindelseslandet. Men derudover er jeg meget imod formue baserede skatter, hvad ligner det at folk skal betale afgift af en arv der allerede var beskattet ved optjeningen af formuen. |
|
|
|
| thomasksmed |
Lagt på d. 08/01-2014 11:35
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 27 |
sudsakhon skrev: Problemet kan opstå f.eks. ved at det ikke er klarlagt om der er et gaveelement. Det kan jeg heller ikke svare på, idet jeg ikke kender bobehandlingen. Der skal ikke betales indkomstskat af selve arven, men du skal både selvangive og betale skat af renteindtægter, hvis pengene står i Danmark. Der skal også selvangives og betales dansk indkomstskat af de thailandske renteindtægter, hvis pengene bliver stående Danmark og Thailand har underskrevet en dobbeltbeskatningsaftale, så hvad den Thailandske bank ved kan være samme viden SKAT sidder inde med. Vil Det så sige at folk der bor og lever i Thailand først betaler skat af deres penge i dk og hvis de så sparer sammen i deres bank i Thailand de skal så betale skat i dk af de 1 eller 2 % de får i rente af deres opsparing ? ? mvh. I øjeblikket kører SKAT en kampagne, hvor formuer gemt i udlandet (specielt i skattely) spores ved hjælp af kreditkort transaktioner. (Udenlandske kreditkort, ikke danske) Det har så vidt jeg har kunne læse af rapporterne givet ret godt i Statskassen |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 08/01-2014 13:12
|
|
@thomasksmed Ja, selvfølgelig. Al indkomst skal selvangives og der skal betales skat af beløbet. Argumentet er ofte, at beløbet er så lille. Korrekt, man kommer næppe til at gå fallit, men reglen ændres jo ikke bare fordi beløbet er lille. Praktisk set, er den ekstra skat nok næppe høj nok til at kunne ses som andet et tal, langt efter kommaet. Med mindre der står en meget stor formue og trækker renter |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 08/01-2014 13:38
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Hej thomasksmed & sudsakhon, Thomasksmed skrev: "Vil Det så sige at folk der bor og lever i Thailand først betaler skat af deres penge i dk og hvis de så sparer sammen i deres bank i Thailand de skal så betale skat i dk af de 1 eller 2 % de får i rente af deres opsparing ? ? mvh." Hvis man bor i Thailand og har adresse her og er frameldt i Danmark, saa skal man ikke betale skat i DK af renteindtaegter i Thailand og man skal heller ikke betale skat i DK af renteindtaegter i Danmark. Det er saadan at jeg bliver beskattet, men pensionsindtaegter i DK, bliver beskattet i DK med 36 % og hvis man er thai gift og hustruen ikke har indtaegt, saa kan man faa dobbelt personfradrag, dejligt ![]() Conrad |
|
|
|
| THansen |
Lagt på d. 08/01-2014 13:48
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 393 |
sudsakhon skrev: @thomasksmed Ja, selvfølgelig. Al indkomst skal selvangives og der skal betales skat af beløbet. Argumentet er ofte, at beløbet er så lille. Korrekt, man kommer næppe til at gå fallit, men reglen ændres jo ikke bare fordi beløbet er lille. Praktisk set, er den ekstra skat nok næppe høj nok til at kunne ses som andet et tal, langt efter kommaet. Med mindre der står en meget stor formue og trækker renter Det er jeg så ikke enig i, og vil mene, at du svarer på andet end der bliver spurgt om af thomasksmed ![]() "Vil Det så sige at folk der bor og lever i Thailand først betaler skat af deres penge i dk og hvis de så sparer sammen i deres bank i Thailand de skal så betale skat i dk af de 1 eller 2 % de får i rente af deres opsparing ? ? mvh." Jeg vil nu mene, at såfremt man bor og lever i Thailand skal renteindtægter af indestående i en thailandsk bank (selvfølgelig) beskattes i Thailand og IKKE i Danmark. Edit: Så ikke at Conrad allerede havde svaret næsten det samme. Redigeret af THansen d. 08/01-2014 13:54 |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 08/01-2014 16:05
|
|
THansen Det er jeg så ikke enig i, og vil mene, at du svarer på andet end der bliver spurgt om af thomasksmed Wink Der er jeg så enig ;-) Mit svar omfatter naturligvis kun personer, som er skattepligtige til Danmark, ved f.eks. at stadig have en vis tilknytning hertil (Dansk pas er ikke tilknytning) |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 09/01-2014 02:58
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
sudsakhon skrev: Mit svar omfatter naturligvis kun personer, som er skattepligtige til Danmark, ved f.eks. at stadig have en vis tilknytning hertil (Dansk pas er ikke tilknytning)[/quote] Jeg synes ikke at svarene i #15 og #18 er tydelige. Man kan godt vaere bosat i Thailand og vaere skattepligtig til DK af f.eks. pensionsindtaegter, uden at skulle opgive alle indtaegter og udenlanske indtaegter skal ikke angives. Dette gaelder for os paa graensegaengerordningen og jeg gaar ud fra at de fleste der bor i Thailand bliver beskattet i DK efter den ordning, da den har flere fordele. Conrad |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 09/01-2014 19:01
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
TomDK skrev: ............................................................... Men derudover er jeg meget imod formue baserede skatter, hvad ligner det at folk skal betale afgift af en arv der allerede var beskattet ved optjeningen af formuen. Sådan har det desværre været i mange år, og derfor har mange "velhavende" udhulet formuen ved at bl.a. give deres børn pengegaver inden de skulle "sætte træskoene af" og SKAT kommer og kræver (igen) sin andel af kagen. ![]() Arveafgiften - som i dag hedder boafgiften - skal betales af alle andre end ægtefæller og visse organisationer. Livsarvinger slipper med 15 %, mens alle andre skal betale 36,25 % i boafgift Det kommer dog bag på mig at fx min kone ikke skal betale arveafgiften, hvorimod mine børn og andre skal. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.