Se indlæg
 Udskriv debat
Optræk til det nittende militærkup i Thailand
Webmaster
Torsdag den 2. januar spørger seniornyhedsreporter med speciale i militære anliggender, Wassana Nanuam, i den engelsksprogede netavis Bangkok Post: »Vil krisen lede til endnu et kup?«

Anti-regeringsprotesternes fører, Suthep Thaugsuban fra den regeringskritiske samling omkring People's Democratic Reform Committee (PDRC) og såkaldt Gulskjorte, lovede onsdag den 1. januar at 'lukke Bangkok ned' mandag den 13. januar og ikke stoppe før deres krav er opfyldt.

Man kræver 'reformer-før-valg'. Dette ultimatum ligger i forlængelse af tidligere krav om fjernelse af et amnesti-lovforslag, premierministerens afgang, regeringens afgang, oprettelsen af et 'Folkeligt Råd', boykot af valget, udskydelse af valget …

Suthep lovede mindst fem dages nedlukning, måske 20 dage, døgnet rundt. Tyve protest-scener vil blive sat op ved strategiske vejkryds i hele Bangkok.

Suthep truede med at lukke for el og vand hos alle ministerier og regeringsbygninger.

Torsdag den 2. januar har fungerende premierminister Yingluck Shinawatra så bedt militæret om at hjælpe politiet med at opretholde lov og orden, hvis Suthep fører sine planer ud i livet om at 'lukke Bangkok ned'.

Militærkup søndag den 5. Januar?

Det kan ske søndag den 5. januar, før alle civile kombattanters tropper og barrikader er på plads, med en indførelse af undtagelsestilstand, udpegning af en overgangsregering og erklæring om et snarligt parlamentsvalg

Læs nærmere på: Optræk til det nittende militærkup i Thailand
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Thomas72
Er spændt på, hvad det udvikler sig til. Og Jeg er især spændt på hvordan situationen er den 28. jan. hvor Jeg ankommer til Bangkok og skal være der i de første fire dage.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

juj
Lander i Bangkok den 8 og videre til Phuket 3 timer senere, håber ikke der bliver problemer, med at rejse.

Boes
Jeg tror desvarre også at det kun kan ende med at militaret overtager magten. På lidt langere sigt kunne en deling af landet i 2 eller 3 administrativt og økonomisk selvstandige zoner vare en løsning - et rigsfallesskab som vi har i DK Hmmmmmm
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

lung
blev der ikke udstedt en arestordre på Suthep i starten af demonstrationerne ??? undrer mig over han stadig huserer...

lung

Lung Yao
Lung.
Hvem skulle så arrestere ham ?
Hele bundte er i lommen på ham. Han holdte også møde med de "høje spidser" indenfor militæret selv om der var udstedt et arrestordre mod ham.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Kim Ludvigsen
Lung Yao skrev:

Lung.
Hele bundte er i lommen på ham. Han holdte også møde med de "høje spidser" indenfor militæret selv om der var udstedt et arrestordre mod ham.

Det er ikke militærets opgave at arrestere ham. Det er straks mere betænkeligt, at politichefen udeblev fra mødet med kommentaren, at hvis han deltog, ville han være nødt til at anholde Suthep.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
jens
CoolDet jeg syntes er lidt spændende ifbm et militærkup er om FN også bare ser stiltiende på endnu engang.
I de fleste andre lande ville sådan et kup medføre sanktioner næsten med det samme, økonomiske såvel som handlesmæssige.

Og det nuværende tilfælde adskiller sig fra de andre gange ved at oppositionen klart melder ud at de vil af med et "velfungerende" demokratisk valgt parlament.

Men lad da os bare få endnu et militærkup i en fart, så er der forhåbentlig ro på til Juli når vi skal derned plus at bahten sikkert får et ordentligt dyk ifbm et kup

sony
Håber det vil gå fredeligt til, så vil jeg sgu skide på hvordan kursen den er.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

natty
lung skrev:

blev der ikke udstedt en arestordre på Suthep i starten af demonstrationerne ??? undrer mig over han stadig huserer...

lung

Jo det blev der, men som jeg husker det blev der også udstedt arrestordre mod en del ledere af demonstrationerne i 2010. De havde bare en anden farve og blev først arresteret/meldte sig selv efter at oprøret var slut.

Det er meget godt at huske historien og det er åbenbart blevet en Thai tradition, måske endda en ret pragmatisk en, for ikke at eskalere situationen.

Jeg tror nu heller ikke, at alle der er højt i militæret støtter Suthep, selvom de per tradition hælder til de "gule", jeg tror at han for mange af dem er et kæmpe problembarn, da de har brændt fingrene til en 3 grads forbrænding sidst de intervenerede.
Der foregår også en masse ting bag kulisserne, hvordan vil bl.a. USA stille sig til våbensalg ved et militærkup, mod en demokratisk valgt regering ?

Til gengæld, kan jeg godt se for mig, at de i deres egen selvforståelse, føler sig nødsaget til at gribe ind, og at de på den måde desværre bliver "nyttige idioter" i Sutheps plan.
Det er i øvrigt utroligt så mange "nyttige idioter" som lader sig forføre af begge sider, både før og nu.

Hvad der sker hvis militæret griber ind ved ingen, heller ikke dem selv. Det kan ende i et frygteligt blodbad, men det kan også være at flertallet trækker på skuldrene og siger til sig selv og hinanden: mai pen rai, så er det cirkus afgjort og kan vi så komme videre.
Redigeret af natty d. 04/01-2014 19:09
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

fckguld
sony skrev:

Håber det vil gå fredeligt til, så vil jeg sgu skide på hvordan kursen den er.
Ja du har ret , uanset hvem der sidder ved magten i Thailand , drejer det sig bare om at rive i lommerne , alle er deres egen lykke- smed solidariteten kan ligge på et meget lille sted , har også set at mange af munkene lider- har sågar set fattige munke der stadig kun har iphone 4s - de fleste har dog iphone 5, ja hvad skal det ende med i det dejlige land. Korruptionens Højborg nr 1.
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

John
Kim Ludvigsen skrev:

Det er ikke militærets opgave at arrestere ham. Det er straks mere betænkeligt, at politichefen udeblev fra mødet med kommentaren, at hvis han deltog, ville han være nødt til at anholde Suthep.

Og der skulle i den forbindelse også have været udstedt en arrestordre på politichefen, da han nægter at udføre det arbejde han er ansat til. Shock
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Kim Ludvigsen
John skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Og der skulle i den forbindelse også have været udstedt en arrestordre på politichefen, da han nægter at udføre det arbejde han er ansat til. Shock

Enig! Det kan være, de tror, de forhindrer eskalation ved at lade stå til, men det er lige modsat. Det bliver værre og værre, jo længere, det får lov at fortsætte, og det er efterhånden svært at se en fredelig løsning på anden måde end med et militærkup. Og det er absolut ikke den løsning, som Thailand har brug for.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
jens
Det kan godt være jeg fik udtrykt mig lidt forkert, jeg er da absolut ikke tilhænger af et militærkup.
Jeg syntes at de skulle tage og respektere den regering et flertal af Thailands befolkning har valgt.
Det som absolut ikke fungerer i Thailand er jo magtens tredeling som er grundstenen i ethvert demokrati, og så længe der ikke er en vilje til at få det til at fungere så ser det skidt ud for Thailands fremtid.

Hvis det kommer til et militærkup så kan det få enorme konsekvenser for Thailands i forvejen skrantende økonomi, især hvis det resulterer i internationale sanktioner.

Der står jo allerede idag i bangkokpost at der er især et stort fald i kinesiske og koreanske turister efter den seneste tids uroligheder.

Lung Yao
Kim Ludvigsen skrev:

Lung Yao skrev:

Lung.

Det ved jeg godt. Oplysningen var kun i relationen til den "bevægelses frihed" han har.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Robert Kronberg
jens skrev:

Det kan godt være jeg fik udtrykt mig lidt forkert, jeg er da absolut ikke tilhænger af et militærkup.
Jeg syntes at de skulle tage og respektere den regering et flertal af Thailands befolkning har valgt.
Det som absolut ikke fungerer i Thailand er jo magtens tredeling som er grundstenen i ethvert demokrati, og så længe der ikke er en vilje til at få det til at fungere så ser det skidt ud for Thailands fremtid.

Hvis det kommer til et militærkup så kan det få enorme konsekvenser for Thailands i forvejen skrantende økonomi, især hvis det resulterer i internationale sanktioner.

Der står jo allerede idag i bangkokpost at der er især et stort fald i kinesiske og koreanske turister efter den seneste tids uroligheder.

Mig bekendt var den eneste konsekvens under sidste militærkup, at prisgemalen måtte aflyse en privat ferierejse til Kata Beach i Phuket.

http://www.danishschool.dk/thailand/
Crafack
Uanset ens politiske tilhørsforhold, kan alle efterhånden se at situationen er mere eller mindre fastlåst.

Hverken regeringen eller demonstranternes ledere (eller bagmændene bag begge hold) har noget at tabe ved at fastholde deres nuværende holdning og kurs.

De eneste der efter nogen som helst målestok kan tabe på at fastholde konflikten er de menige thaier der agerer demonstranter, hvad enten de har den ene eller den anden farve.

Der er ikke nogen løsning der er acceptabel for begge parter. Begge sider har for meget at tabe ved at give sig. Derfor tror jeg efterhånden ikke at der kan findes en løsning.

Mit bud er, at militæret om et par uger træder ind og overtager magten, under påskud af de eskalerende uroligheder i Bangkok.

Det vil tillade gassen at gå af ballonen, men det vil ikke rykke alvorligt ved magtbalancen på sigt.

Alle parter går bare tilbage til start, og begynder forfra, evt. med en ny gul eller rød marionet som frontfigur.

Set fra min stol her i DK, vil demokratiet ikke komme til at fungere i Thailand, før nogen træder ind og holder de valgte politikere fast på "vestlige" demokratiprincipper. Som det er nu handler det for politikerne udelukkende om at rage til sig, enten i form af penge i lommen, eller magt (forstået som mulighed for at score kassen i fremtiden).

/Crafack

natty
Jeg er stort set enig med dig Crafack.

Endnu en interessant kommentar fra Voranai Vanijaka :

http://bangkokpos...-or-defeat
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

patirak
Efter min mening, så vil det ikke betyde noget ligemeget hvem der får magten her.

Magthaverne (uanset hvem) vil alle være bund korrupte og rage til sig, så snart de får magten. Problemet er netop korruption og dens indflydelse (og accept) på alle niveauer i samfundet.

Jeg håber faktisk at militæret kommer ind i billedet og får sat en stopper for denne efterhånden lange parodi af politisk kaos. Få tingene sat tilbage i "system", få demonstranterne væk og lad så cirklen starte på ny. For der er ingen tvivl om at vi så igen om få år ser samme situation.

Det tager generationer, social ligevægt og uddannelse at rydde op i et korrupt land som Thailand.

Så jeg hilser et militærkup velkommen. Den nuværende situation er jo ved at være latterlig, når alle ved at der faktisk ikke kommer noget ud af det alligevel. Problemet er korruption, griskhed, eliten, klasseopdeling, manglende uddannelse og menig mands accept af korruptionen som en naturlig del af hverdagen.

Siger man korruption til en Thailænder, så får man blot et smil og et skuldertræk tilbage... Folk her er i bund og grund ligeglade med andre end dem selv og hvis de kan drage fordel af korruption på en eller anden måde, så gør de det gladeligt. Det er netop der problemet er.

Det eneste der holder dette land sammen, er Thailændernes hengivenhed til Kongen og deres indbyggede og ofte blåøjede hengivenhed/kærlighed til deres land. De nuværende problemer er blot en kamp om hvem der skal overtage korruptionstoget denne gang og så kører det videre indtil næste kup.
Redigeret af patirak d. 05/01-2014 08:05

Webmaster
Flyselskaber og lufthavne husker åbenbart stadigvæk de gules besættelser af lufthavne tilbage i 2008, for nu er Singapore Airlines allerede begyndt at tage deres forholdsregler (link) og Suvarnabhumi har nu også været ude med udmeldinger (link).
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Spring til debat: